46 352 läst ·
265 svar
46k läst
265 svar
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
Det kan jag inte göra. Det var ett svar på frågan från useless om vad det står i mina villkor i villaförsäkringen. Det står så. Trodde det framgick att det var direkt saxat ur villkoren när jag satte texten såhär.
Är det bättre att använda någon annan funktion när man citerar text i framtiden?
Är det bättre att använda någon annan funktion när man citerar text i framtiden?
Redigerat:
Kan du inte länka till de villkoren?A avh67f skrev:
Självklart. Ser att du redan frågat om det. Det föll i glömska tyvärr. https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/villaforsakring
Aha, ok. My bad och jag ber om ursäkt. Jag förstod inte att det var ett citat från dina försäkringsvillkor, vilket jag ser när jag tittar igen att jag kanske borde gjort.A avh67f skrev:
Ja, om du citerar en extern källa skulle jag föreslå följande modell
Från folksams villkor, sid 28:
Aktsamhetskrav
Du som använder eldstad ska sota enligt reglerna i din kommun och följa eldningsinstruktionerna för din eldstad. Du ska tömma ut aska och sotrester i ett kärl av metall medtättslutande lock, som står på icke brännbart underlag. Du ska följa Elsäkerhetsverketsvägledning för laddning av elbilar.
Så brukar jag göra, typ. Det är ganska excessivt kanske men jag är rätt van vid att man uppger referenser
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Fast jag hade gärna sluppit att försäkringsbolagen gör egna tolkningar av råd, suck...
Ja, enligt Folksams försäkringsvillkor ska du/man följa ESVs vägledning angående elbilsladdning.A avh67f skrev:Kort och gott:
Du ska följa Elsäkerhetsverkets
vägledning för laddning av elbilar.
Elsäkerhetsverket avråder i både nya vägledningen som kom nyligt och den gamla från laddning i vanliga uttag.
Gissar att de flesta villaförsäkringar har liknande/samma skrivelser. Det var bara "bra att känna till information" för eventuella läsare av denna tråd.
I ESVs vägledning är det inte förbjudet att ladda en elbil via schukouttag, däremot om man gör det så bör man sänka laddströmmen till 8-10A.
Alltså så får man enligt Folksams försäkringsvillkor ladda elbil via schukouttag.
Edit: rättstavning (vi -> via).
Redigerat:
Jag hade inte lagt med hela texten i citatet nej. Det finns ingen lag som säger det.W Weimik skrev:Men hur citerar du egentligen?
Den fullständiga texten i länken är:
Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - laddningen bör därför begränsas till 8-10A och kontrollboxen ska hängas i en krok.
Det kan ju bara tolkas som att ESV tycker att det är okej (men kanske inte optimalt) att ladda via Schuko under rätt förutsättningar.
(Förlåt TS för att jag fortsätter kapningen.)
Jag hade också utelämnat texten om att du bör låta kontrollera anläggningen.
"Ett elinstallationsföretag kan kontrollera skicket på elinstallationen."
Men likväl så är det fortfarande så att dom avråder från att använda ett vanligt uttag för regelbunden laddning och påstår att den medföljande laddkabeln med kontrollbox endast är avsedd för temporär användning..
"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.
Laddkabeln med kontrollbox som oftast medföljer fordonet är normalt avsedd för temporär användning, när andra möjligheter saknas."
Det är väldigt svårt att tolka det som något annat än att dom generellt avråder från regelbunden användning av vanliga uttag för laddning av elbil.
Men som sagt. Du får göra som du vill. Det går att göra och om du ser till att få elanläggningen genomgången så den är OK så är riskerna minimala.
Men då bör du helst byta ut de delar som har några år på nacken.
Mitt påstående om att kontakterna blir varma är baserat på flera olika uttag varav ett var ett som var några år gammalt men väldigt nyligen kontrollerat och godkänt av en elektriker (fabrikat okänt då det var installation gjord av tidigare ägare). Så att elektrikern sagt att det är OK betyder inte på något vis att det är OK. Det uttaget var på gränsen att tåla en vanlig motorvärmare med kupevärmare enligt min mening med tanke på hur varmt det blev.
Jag mätte som sagt var inte temperaturen men jag konstaterade att stiften på stickproppen var på gränsen till att dom gick att hålla mot huden utan att bränna sig.
Om sedan det finns personer som vill argumentera för att det är en toppenidé att köra med laddning i vanligt uttag så är det upp till de personerna. Om jag köper en elbil så kommer jag definitivt att installera en laddbox för jag kommer inte att köra med regelbunden laddning i vanliga eluttag.
Antagligen????? Vad baserar du det på?Alfredo skrev:
Baserar du det på att jag valde en kupévärmare med en effekt så att total ström inte skulle överstiga 10A tillsammans med motorvärmaren?
Baserat på att den kupévärmare jag hade i förra bilen var på 1300 watt och motorvärmaren enligt vad jag kunde utröna var på ca 800 watt. Dvs 2100 watt totalt.
Med 240 volts spänning så blir det 2100/240 vilket blir 8,7A.
Det skulle jag säga ligger inom spannet 8-10 ampere som det pratats om för laddning.
Om det på 2 timmar värmer upp stiften på stickproppen så att dom känns brännheta när dom varit inkopplade i ett uttag som en elektriker kontrollerat och godkänt 2 månader tidigare så skulle jag säga att man inte kan nöja sig med att få grejorna kontrollerade. Det uttaget hade garanterat varit riskabelt att använda för laddning skulle jag säga. Dock var uttaget i en stolpe på gården så det hade inte satt eld på huset i alla fall vilket minskar risken en hel del.
De kupévärmare jag har haft har varit på 2 kW. Motorvärmaren vet jag inte säkert men en googling säger att de brukar ligga på runt 500 W. När det varit kallt har denna kombination varit i drift 24/7, ofta veckor i sträck med undantag för kortare bilresor.S steffo_b skrev:
För egen del så har jag full förståelse för att begränsa laddning till under 8 när jag har elbil på besök. Huvudsäkringen är ju på 16 och första gången vi hade elbil på besök så brändes huvudsäkringarna tills de ställde ner till 6 på laddaren... Då var ju köket med ugn och häll igång och tvättmaskinen användes. Och det var på sommaren... Jag kan inte se att det finns mer än det tillgängligt på natten under vintern när det är uppvärmning igång och tickar då det ligger precis under gränsen dagtid och standard för mig är tre till åtta proppar per vinter. Även om det varit lugnare senaste vintrarna sedan elbolaget såg över hur deras el var kopplad ut till samhället? Måste ha varit illa kopplat om det kunde gå från tidigare 8-10 till 0-3 efteråt..
Motorvärmare ligger ofta på 500 - 800 watt beroende på vilka motorer dom är avsedda för.Alfredo skrev:
Alla mina kupévärmare har varit på ca 1300 watt. Det är ganska få modeller som är över 1300 watt eftersom dom generellt sett kan orsaka problem med att man löser ut säkringar till uttaget då dom ofta är säkrade till 10A och 1300w tillsammans med motorvärmaren hamnar relativt nära den strömmen.
Dom med 1300 watt är dessutom nästan alltid försedda med brytare så man kan ställa ned effekten till 600-700 watt för att kunna använda den även i uttag säkrade till 6A.
Kör du motorvärmaren konstant 24/7 så slösar du rätt rejält med elen.
Enligt både Defa och Calix så når temp i motor platån redan efter 2-3 timmar även om det är rejält kallt.
Dvs du ska aldrig behöva ha den på längre än så innan du ska ha bilen.
Även om du skulle bo i elområde 1 eller 2 så innebär 24/7 drift att du lägger minimum 1500-2000 kr/mån bara på motorvärmaren till en bil. Då är det billigare att ha ett uppvärmt garage och ställa bilen i.
