G Glenno83 skrev:
Hej!
Har långt gångna planer på en vedeldad bastu men behöver lite tips på en del frågor.
Modellen kommer att bli snarlik den på bilden men jag kommer att bygga ett litet förrum mellan bastun och ytterdörren. Inget stort utrymmen men kanske 90 cm djupt med bänkar till höger och vänster.

Tror ni att det kommer fungera med två stycken vanliga bastudörrar i glas? Även en som ytterdörr. Den ska stå i fjällmiljö, Vemdalen, så lite hårt väder måste den stå emot.

Sen undrar jag om golvet. Tänker mig träplankor av rejält slag som oljas för att tåla väta. Lite lutande golv med en skåra i mitten av bastun för avrinning.

Sen vill jag inte ha något golvdrag utan tänker att jag lägger i trossbottenskivor som täpper till luftflödet. Jag kan ju tänka mig att golvplankorna kommer att krympa så isolering känns inte aktuellt då vatten kanske hamnar där.

Så vad tror ni om frågorna om bastudörr och golv?
Hej, jag byggde bastu för några år sedan. Isolerade golvet och lade en plastmatta på det med golvbrunn. Funkar bra och är lätt att hålla rent. Glasdörrar kräver ett kraftigare batu-aggregat då de drar ner värmen. Tänk på att det blir kallt i fjällmiljö. Man vill ju ha upp värmen till minst 80 grader.
Lycka till !

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Kanske dum fråga, men blir inte isoleringen i golvet blöt? Ser inte ut som att du har plast som täcker den

K Karl Heinz skrev:
Kanske dum fråga, men blir inte isoleringen i golvet blöt? Ser inte ut som att du har plast som täcker den
Nej det tror jag inte den blir. Golvet är spontat och så länge det inte går isär så är det nog ingen fara.
Det är en avrinningsränna under lavarna, syns på några bilder. Där är tanken att vatten ska kunna rinna ut. Golvet under lavarna lutar mot rännan.

Men det är lite olika bastuskolor där jag själv inte sölar så mycket med vatten när jag bastar, medans en del öser vatten på både aggregatet och sig själv. Så någon form av avrinning vill jag ha.

Men vi får se hur golvet kommer se ut om ett tag. Kan tillägga att golvet är oljat så lite skyddat är det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.