Hej,
Jag håller på och bygger en bastu med en vedeldad Harvia 20 Pro.
Jag tänkte ha 2 fibercementskivor med 30 mm luft mellan bakom kaminen för att skydda väggen.
Men det är väldigt svårt att hitta rekommendationer/krav för hur mycket en sådan konstruktion reducerar minimiavståndet till bakomvarande trävägg. Utan skyddsskivor är säkerhetsavståndet 300 mm för denna kamin.

Söker även information hur brett och högt utanför kaminen skivorna skall gå. Höjden styrs ju även av hur långt som oisolerad skorsten går.

Det känns lite konstigt om en sotare skall bedöma detta från fall till utan gemensamma krav.
Jag skall skriva en bygganmälan, men där måste jag bifoga en ritning på avstånden.
Någon som har lite input till detta ?

Jag hittar inget på sidan 13, korrigera mig om jag är dålig på att läsa.
På sidan 17 anges avstånd C till 300 mm utan skyddsskiva.
Är det figur 8 om skall tolkas som säkerhetsavstånd med typ fibercementskivor ?
Bifogar en bild.

Figuren beskrivs inte någonstans i text.
Men det är utmärkt om man skall tolka det så.

• harviaPro20Manual.jpg
Man kan ju mäta efteråt...
Det ska vara under 80 grader vid brännbara byggnadsdelar, även när man buseldar.

OK det låter ju intressant, finns detta beskrivet någonstans.

När jag kontaktar Harvia vill de inte rekommendera någon annan lösning än att använda deras egna plåtar eller hålla sig till standardskyddsavståndet. Den manual som är länkad till ovan publicerades 2025. Den har ersatts av en ny manual där den angivna figuren är bortplockad.

M MichaelO skrev:
ögt utanför kaminen skivorna skall gå. Höjden styrs ju även av hur långt som oisolerad skorsten går.
M MichaelO skrev:
Jag hittar inget på sidan 13, korrigera mig om jag är dålig på att läsa.
På sidan 17 anges avstånd C till 300 mm utan skyddsskiva.
Är det figur 8 om skall tolkas som säkerhetsavstånd med typ fibercementskivor ?
Bifogar en bild.

Figuren beskrivs inte någonstans i text.
Men det är utmärkt om man skall tolka det så.
Bilden i mitten tycker jag tydligt visar att det skall vara 50mm mellan skivan och brännbart.

Praxis har alltid varit att en fibercementskiva monterad på distans från väggen halverar installationsavståndet. Lämpligt att använda en 30mm u-profil i plåt spara en luftspalt mellan golv och tak för cirkulation. Är det lågt i tak måste även taket skyddas. Kolla med din sotare vad han tycker det är ju ändå han som ska godkänna.

På bilden är det ju av någon anledning ett uttag i skivan på högra sidan, och den visar att där skall man fullt avstånd till brännbart. Finns det någon anledning att ha det uttaget?

Bilderna visar avstånden om man använder Harvias eget värmeskydd !!!
Uttaget är riktat ut mot basturummet och underlättar när man öser på vatten på stenarna.
Hur måtten blir för en fibercementskiva vet jag inte.
Harvias värmeskydd består av 2 plåtar med c:a 2 cm distans och luftning underifrån och i toppen.
20260530_171700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Helbild på köpt värmesköld, som visas i figuren i inlägg #3.
Screenshot_20260626_191211_Facebook~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
el_palpo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.