Jag tror att golvet är ett misstag. Om det fungerar hänger nog rätt mycket på hur mycket eftervärme som tillåts. Normalt sett brukar man ju slänga in en vedklamp till efter att badet är klart, men det räcker nog inte om golvet skall torka upp. Åtminstone så pass blött som man bastar i Norr- och Västerbotten...

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att golvet är ett misstag. Om det fungerar hänger nog rätt mycket på hur mycket eftervärme som tillåts. Normalt sett brukar man ju slänga in en vedklamp till efter att badet är klart, men det räcker nog inte om golvet skall torka upp. Åtminstone så pass blött som man bastar i Norr- och Västerbotten...
Jag har aldrig badat i en bastu där man vräker på vatten utan jag häller på aggregatet lite nu och då. Visst kan vatten rinna genom aggregatet och på golvet, samt att man kan svettas mycket som hamnar på golvet.

Golvet kommer att oljas och från laven är det lutning till rännan så har jag inte byggt galet så kommer inget vatten stå där. Andra delen av golvet kommer att skrapas av med golvskrapa till rännan.

Ja det visar sig hur det går med golvet. Skulle det inte fungera som tänkt så får jag fundera på vax kanske, eller lägga på något vattentåligt ovanpå.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nu har det hänt grejor. Väldigt produktiv helg där vi nu närmar oss en färdig bastu.

Kaminen var uppe sedan tidigare och blev ”ureldad” för att bränna bort färg och sådant.

Lavarna skruvades på plats. Fick sätta ett extra ben för att stabilisera, men det hade jag räknat med.

Hålsågning av tak i ett väldigt regngrått Vemdalen. Men det gick bra och utan regn. Gick förvånansvärt smidigt med skorstenen, även om instruktionerna inte var helt enkelt att förstå.

Förrummet fick ny panel och ska senare få en fast bänk i bastulav, väggfasta vikbänkar och krokar.

Kamin, installerad och klar. Proveldad på plats och nu ska det anmäls till kommun så sotare kan inspektera.

Kvar att göra: bänk i förrum, smygar och lister, olja golv, behandla lavar, måla skivor svart bakom kamin och lite småsaker.

Får se hur golvet står sig mot smuts och väta samt hur ”ytterdörren” klarar sig. Inte otänkbart att den måste bytas ut till en mer ordentlig dörr.

• Svart bastukamin med synlig låga, omgiven av byggmaterial och träd i bakgrunden i en utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastu med nyinstallerade lavar av ljus trä; mörka träpaneler på väggar och tak. En tumstock vilar på lavarna.
    Skapa konto
  • Öppning för skorsten i taket på en nybyggd bastu med mörka träväggar, ett fönster och en del av kaminen synlig.
    Skapa konto
  • Svart skorsten installerad på en grå takyta, med verktyg och material runtomkring. Skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Bild av ett halvfärdigt basturum med träpanel och lavaleder, sett från ovan, med ljus träskiva på golvet och öppning till bastudörr.
    Skapa konto
  • En nybyggd bastubyggnad med träpanel och skorsten, delvis omgiven av träd. Ytterpanelen är i neutral träfärg och förrummet saknar dörr.
    Skapa konto
  • Bastu med monterad kamin och bänkar mot en mörk träpanel. Kamin klart för inspektion, bänkar stödja av ett extra ben för stabilitet.
    Skapa konto
  • Svart bastukamin med skorsten i ett rum med mörka träväggar och ett fönster som visar grönska utanför.
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
G Glenno83 skrev:
Jag har aldrig badat i en bastu där man vräker på vatten utan jag häller på aggregatet lite nu och då.
Tvättar du dej i bastun?

F fribygg skrev:
Tvättar du dej i bastun?
Nej det har jag aldrig gjort.

Då kan det nog fungera, och annars är det ju bara att byta till ett glest trallgolv.

Härligt, lycka till (och njut)!

Mitt golv har inga problem att torka upp trots 50 liter vatten på golvet. Likadant massivt obehandlat och oisolerat trägolv med ränna.
Brukar dessutom spola rent golvet med vattenslang när det är skräpigt av björkved.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag förstår dock inte varför man skall ha tätt trägolv och isolering. I Norrbotten bastar man med glesa trägolv utan isolering när det är -30°C utan att frysa om fötterna...

• Gilla
Björn—72 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår dock inte varför man skall ha tätt trägolv och isolering. I Norrbotten bastar man med glesa trägolv utan isolering när det är -30°C utan att frysa om fötterna...
Efter att ha gjort lite research blev det ganska uppenbart att med glest golv så blir det också kallt på golvet. Det är något jag inte vill ha utan jag vill kunna sitta även på nedersta laven eller på en bänk med fötterna på golvet utan att det ska dra kallt om fötterna. Lika så i förrummet, där ska man kunna sitta och kyla av sig men inte frysa om fötterna.

G Glenno83 skrev:
Efter att ha gjort lite research blev det ganska uppenbart att med glest golv så blir det också kallt på golvet. Det är något jag inte vill ha utan jag vill kunna sitta även på nedersta laven eller på en bänk med fötterna på golvet utan att det ska dra kallt om fötterna. Lika så i förrummet, där ska man kunna sitta och kyla av sig men inte frysa om fötterna.
Då är de nog tuffare än dig i norr...

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
Så det kan vara, det eller diabetes med minskad känslighet i fötterna.

• Gilla
  • Haha
Snubben123 och 1 till
  • Laddar…
Men inte kan man ju bada bastu utan att hålla vatten över sig........... det går ju inte.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
A.Barman och 5 till
  • Laddar…
Det är bara barn och kärringar som sitter på nedre laven 😉

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Det är bara barn och kärringar som sitter på nedre laven 😉
Förra sommaren blev jag utbastad av en finsk 7-8 årig flicka i en bastu i Kukkola-forsen. Så det är nog mer svenskar som sitter på nedersta laven, finnarna gör det inte - oavsett kön eller ålder...

• Haha
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.