23 246 läst ·
77 svar
23k läst
77 svar
Planer på vedeldad bastu
Jag tror att golvet är ett misstag. Om det fungerar hänger nog rätt mycket på hur mycket eftervärme som tillåts. Normalt sett brukar man ju slänga in en vedklamp till efter att badet är klart, men det räcker nog inte om golvet skall torka upp. Åtminstone så pass blött som man bastar i Norr- och Västerbotten...
Jag har aldrig badat i en bastu där man vräker på vatten utan jag häller på aggregatet lite nu och då. Visst kan vatten rinna genom aggregatet och på golvet, samt att man kan svettas mycket som hamnar på golvet.pacman42 skrev:
Jag tror att golvet är ett misstag. Om det fungerar hänger nog rätt mycket på hur mycket eftervärme som tillåts. Normalt sett brukar man ju slänga in en vedklamp till efter att badet är klart, men det räcker nog inte om golvet skall torka upp. Åtminstone så pass blött som man bastar i Norr- och Västerbotten...
Golvet kommer att oljas och från laven är det lutning till rännan så har jag inte byggt galet så kommer inget vatten stå där. Andra delen av golvet kommer att skrapas av med golvskrapa till rännan.
Ja det visar sig hur det går med golvet. Skulle det inte fungera som tänkt så får jag fundera på vax kanske, eller lägga på något vattentåligt ovanpå.
Nu har det hänt grejor. Väldigt produktiv helg där vi nu närmar oss en färdig bastu.
Kaminen var uppe sedan tidigare och blev ”ureldad” för att bränna bort färg och sådant.
Lavarna skruvades på plats. Fick sätta ett extra ben för att stabilisera, men det hade jag räknat med.
Hålsågning av tak i ett väldigt regngrått Vemdalen. Men det gick bra och utan regn. Gick förvånansvärt smidigt med skorstenen, även om instruktionerna inte var helt enkelt att förstå.
Förrummet fick ny panel och ska senare få en fast bänk i bastulav, väggfasta vikbänkar och krokar.
Kamin, installerad och klar. Proveldad på plats och nu ska det anmäls till kommun så sotare kan inspektera.
Kvar att göra: bänk i förrum, smygar och lister, olja golv, behandla lavar, måla skivor svart bakom kamin och lite småsaker.
Får se hur golvet står sig mot smuts och väta samt hur ”ytterdörren” klarar sig. Inte otänkbart att den måste bytas ut till en mer ordentlig dörr.
Kaminen var uppe sedan tidigare och blev ”ureldad” för att bränna bort färg och sådant.
Lavarna skruvades på plats. Fick sätta ett extra ben för att stabilisera, men det hade jag räknat med.
Hålsågning av tak i ett väldigt regngrått Vemdalen. Men det gick bra och utan regn. Gick förvånansvärt smidigt med skorstenen, även om instruktionerna inte var helt enkelt att förstå.
Förrummet fick ny panel och ska senare få en fast bänk i bastulav, väggfasta vikbänkar och krokar.
Kamin, installerad och klar. Proveldad på plats och nu ska det anmäls till kommun så sotare kan inspektera.
Kvar att göra: bänk i förrum, smygar och lister, olja golv, behandla lavar, måla skivor svart bakom kamin och lite småsaker.
Får se hur golvet står sig mot smuts och väta samt hur ”ytterdörren” klarar sig. Inte otänkbart att den måste bytas ut till en mer ordentlig dörr.
Efter att ha gjort lite research blev det ganska uppenbart att med glest golv så blir det också kallt på golvet. Det är något jag inte vill ha utan jag vill kunna sitta även på nedersta laven eller på en bänk med fötterna på golvet utan att det ska dra kallt om fötterna. Lika så i förrummet, där ska man kunna sitta och kyla av sig men inte frysa om fötterna.pacman42 skrev:
Då är de nog tuffare än dig i norr...G Glenno83 skrev:Efter att ha gjort lite research blev det ganska uppenbart att med glest golv så blir det också kallt på golvet. Det är något jag inte vill ha utan jag vill kunna sitta även på nedersta laven eller på en bänk med fötterna på golvet utan att det ska dra kallt om fötterna. Lika så i förrummet, där ska man kunna sitta och kyla av sig men inte frysa om fötterna.