B bhus2021 skrev:
Är ingen expert alls men jag tycker det ser rangligt ut med bara fyra stolpskor som inte är gjutna hela vägen upp till skon? Men det kanske funkar för en liten bastu.
Skulle tro att det inte är några problem alls. Funderar på att eventuellt sätta in en extra där aggregatet ska vara då det kommer väga över 200 kg. Samtidigt så om man sitter 4 pers på lavarna så blir det cirka 400 kg på den sidan.

Davidbagare Davidbagare skrev:
Varför glasdörr från ute till förrummet?
Jag har byggt ett liknande bygge, men valde en förrådsdörr in till förrummet, sen glas in till bastun.
För att det är snyggast och för att kunna se elden även från utsidan.
Säkert inte mest praktiskt och kanske något som måste ändras senare men börjar så isf.
Dörrarna har rökfärgat glas så de kanske blir väldigt mörkt ändå med två sådana. Vi får se.

Jojje V Jojje V skrev:
Min första kommentar på forumet men känner att jag kanske kan bidra för första gången eftersom jag har erfarenhet av en hel del bastur.

Gällande golv skulle jag personligen valt med springa/or. Jag har upplevt bättre ventilation i både bastu och till själva aggregatet. Bastun och golvet hålls även torrare när den ej används.
Att golvet kan bli kallt kan jag hålla med om men hur mycket står man på golvet i en bastu? Om även laven kommer tillräckligt högt upp så märken man heller inte av att det är kallt eller drar lite nere vid fötterna.
Men högst personligt.

Hur har du annars tänkt med till- och frånluft?
Ja, turerna har varit många fram och tillbaka gällande golvet. Men jag landade i att jag inte vill ha ett kallt golv. Dels vill jag inte småfrysa om fötterna men även för barn som bastar som gärna sitter på nedersta laven så de inte hela tiden har fötterna där det är kallt.

Att tilluften blir överlägsen med springor råder det inget tvivel om. Men med tilluft i ventil bakom aggregat samt under bastudörren så kommer nog tillräckligt med luft in. Jag ska även göra en avrinningskanal i golvet för vatten där det också kommer kunna komma in lite luft.

Utflöde blir så klart uppe mot taket (genom väggen) så långt från aggregatet det går.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Min mångåriga erfarenhet av vedbastu av olika slag är att man ska ha ventilation från golvet, dvs oisolerat och med lite springor. Både för ventilation och dränering. Värmen justerar men med ventil högt upp för frånluft till förrummet, och luftspalt under glasdörren in till bastun igen.

Blir det kallt på golvet kan man lägga en tunn trätrall lite glest inne i bastun. Det har fungerat utmärkt för min egna. Men jag har använt många andra helt oisolerade vintertid där man inte har saknat "golvvärme". Jag tror inte det är ett problem, vilket dåligt lufttillflöde till veden är om det är ett tätt golv.

Fönster/glasdörr är trevligt för utsikt. Men jag tror att glasdörrar till bastu inte är konstruerade för att täta mot karmen, utan för att tillåta ventilation, så risken är väl att det blir otätt, eller för tight så att det blir spänningar i glaset? I fjällmiljö vill man nog inte att det drevar in, och att få isbildning av värmen inne och snön ute riskera nog att glaset ska fastna i isboch då vet jag inte om det är byggt för att "bändas upp".
En oisolerad dörr med glasruta i enkelglas räcker om man har en passande karm, mer behövs inte (det finns ju vedeldade bastutält som fungerar bra med bara tyg, så isolering är inte viktigt när man bara ska ta ett bad, mera att det inte "blåser rakt igenom").

Jag har badat bastu i sådana endags presennings-byggen också, det fungerar utmärkt, även i minusgrader, så länge man eldar är det ju inga problem att få det varmt inne i den luften, och när man slutat bada är det knappast så viktigt att isolera så att värmen stannar kvar. Men ett bra stenmagasin är en fördel för att hålla värmen medan man badar med måttligt eldande.
Ja vi får se hur det går med både isolerat golv och glasdörr. Vinterns prövningar blir bra värdemätare.
Rejält stenmagasin har aggregatet så det ska bli riktigt spännande att ösa på med vatten.

• Gilla
Anne K-N
  • Laddar…
Anne K-N Anne K-N skrev:
Jag svarar inte direkt på din fråga men vill marknadsföra inredning, har renoverat i Finland min bastu, byggd i början av 60-talet.
Väldigt fint och väldigt likt hur jag vill ha det.
Golvet jag kommer lägga in blir rent trä till en början men jag har funderat på att någon bets ska på det också då jag tror att de kommer stjäla för mycket av kontrasten mot lavarna om båda är rent trä.

• Gilla
Anne K-N
  • Laddar…
G Glenno83 skrev:
Väldigt fint och väldigt likt hur jag vill ha det.
Golvet jag kommer lägga in blir rent trä till en början men jag har funderat på att någon bets ska på det också då jag tror att de kommer stjäla för mycket av kontrasten mot lavarna om båda är rent trä.
Jag har hanterat lavarna direkt med Saunacare. Lavarna var från början helt obehandlade och ljusa. Men smutsen suger de omedelbart, framför allt om man gått mycket barfota i stugan

Alfredo Alfredo skrev:
Har du en länk till produkten? Den jag hittar verkar mest vara svindyr paraffinolja.

[länk]
Jag köpte produkten i Finland, men läste att paraffinolja är helt bra. Vet inte om affärer som säljer Harvia har behandlings produkter.
Man måste vård din bastu😘

• Flaska med Woodcare Sauna Care skyddsmedel för bastulavar, 250 ml, visas på motonets webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G Glenno83 skrev:
Ja vi får se hur det går med både isolerat golv och glasdörr. Vinterns prövningar blir bra värdemätare.
Rejält stenmagasin har aggregatet så det ska bli riktigt spännande att ösa på med vatten.
Stora stenar tar längre uppvärmnings tid, men når lättare till 100 grader vilket jag som finne föredrar. Sedan är det också fråga om ved. Det bästa är torr björkved och asp. Hade gamla torra granar i ladan i Finland, men passade på att frossa lite med köpt björk med näver.

• En bastuugn med brinnande ved och stora stenar ovanpå, omgivet av träbänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anne K-N Anne K-N skrev:
men når lättare till 100 grader
Vad menar du med lättare? Du får gärna förklara vad du menar.

Davidbagare
G Glenno83 skrev:
För att det är snyggast och för att kunna se elden även från utsidan.
Säkert inte mest praktiskt och kanske något som måste ändras senare men börjar så isf.
Dörrarna har rökfärgat glas så de kanske blir väldigt mörkt ändå med två sådana. Vi får se.
Vi har rökfärgat glas i vår bastudörr. Upplevs inte som mörk, utan ni kommer nog se elden bra genom dem.

Davidbagare
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har det så och jag upplever inga problem. Dock har vi alltid dörren till "förrummet", alltså ytterdörren, vidöppen.
Jag hade isåfall valt att ha en ventil från bastun direkt ut (för tork av fuktig bastu efter bad), sen en separat öppnings- och stängbar ventil mellan bastu och förrum om man vill flytta varm och fuktig bastuluft till förrummet vid behov.

Jag hade isåfall valt att ha en ventil från bastun direkt ut
Min lösning baseras mest på att det var svårt att få en högt placerad frånluftsventil ut i det fria. Och då blev det "good enough", då förrummet nästintill är utomhus, eftersom bastun enbart används sommartid med öppen ytterdörr.

Jag hade isåfall valt att ha en ventil från bastun direkt ut (för tork av fuktig bastu efter bad), sen en separat öppnings- och stängbar ventil mellan bastu och förrum om man vill flytta varm och fuktig bastuluft till förrummet vid behov.
Den vanliga vedeldade nordiska bastutypen med adekvat stenmagasin upplever jag inte som fuktig (det är en "torrbastu" med låg luftfuktighet, och även om man kastar mycket vatten på stenarna blir det sällan fuktigt.

Jag har aldrig upplevt att man behöver ventilera ut fuktig luft efter ett bastubad, och ett bastugolv med ventilerande springor släpper också ut eventuellt vatten på golvet den vägen.
Måste man snabbt ventilera ut varm luft efter ett bad kan man ju ha dörren (ev även fönster om det finns) öppen. Ventiler är förstås lämpligen justerbara.

Bastuanvändning är sällan komplicerad, det mesta fungerar efter som luft värms upp snabbt, och den eftervärmen som blir tar i en vedeldad torrbastu hand om luftfuktigheten, alla ytor känns torra kort tid efter att man lämnat laven. Jag brukar som tidigare nämnts torka tvätt efter badet, och det torkar fort även med stängda ventiler.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Ventiler är förstås lämpligen justerbara.
Mina är justerbara men jag tror aldrig jag rört justeringen utan de är alltid öppna. Säkert en dum fråga men när vill man stänga/minska ventilöppningarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.