23 246 läst ·
77 svar
23k läst
77 svar
Planer på vedeldad bastu
Den slutsatsen jag kan dra av din berättelse är att det är västergötlänningar som bör sitta på nedre laven...pacman42 skrev:
I Finland har man ordentligt varm och vått i bastun och så väljer man lave efter vd som känns bra i kroppen. Jag som har skador i kroppen trivs ofta bäst på mellanlaven. Då brukar de som är riktigt hårda bastubadare trivas på översta och någon med riktig svag kropp på nedersta. Så kan alla vara med och ha det bra.
Det viktiga är att det är vått. Bastun finns till för att mjuka upp stela muskler och gamla skador så att människan mår bra och orkar arbeta. Det missar man i en rikssvensk torrbastu som bara är påfrestande för kroppen.
Det viktiga är att det är vått. Bastun finns till för att mjuka upp stela muskler och gamla skador så att människan mår bra och orkar arbeta. Det missar man i en rikssvensk torrbastu som bara är påfrestande för kroppen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Även om jag inte håller med så tycker jag att det är rätt tänkt. Tycker du att det blir för kallt annars så bygg med plats för en fotlav.G Glenno83 skrev:
Det är ju ändå bäst att sätta lavarna uppifrån så man kommer nära taket, sen är det ju bara att anpassa höjden på bastun så man fåf plats med en fotlav med.
Jag har spontat golv och tjocka trasmattor i förrummet. Att man har trall i bastun är inte detsamma som att man måste ha det i hela bygget.G Glenno83 skrev:
Jag kör också glesgolv i bastun för att kunna använda campingduschen där inne och isolerade golvet i förrummet.Nötegårdsgubben skrev:
Blir spännande att se nu första vintern hur det blir med kalla golv å annat.
Jag tror inte Peter hör till de yngres skara som den finska flickan utan mer den andra kategorin..pacman42 skrev:
Jag tror du har helt rätt SSR-reglerna. Har försökt läsa på så gott jag kan men uppenbart inte tillräckligt.Davidbagare skrev:
Men någon som vet om det går att bara ta bort regnhatten och skruva på förlängningen direkt på toppen? Vore ju väldigt enkelt om det skulle gå.
Ja, det borde inte vara några problem.G Glenno83 skrev:
Blev en förlängning och ytterligare en liten skarvning i botten så blev skorstenen bra precis exakt 100 cm över taket.
Fick även sätta dit ett steg och glidskydd till stegen.
Listning sker för fullt och imorgon ska golvet oljas. Nu är det riktigt nära att var helt klart.
Fick även sätta dit ett steg och glidskydd till stegen.
Listning sker för fullt och imorgon ska golvet oljas. Nu är det riktigt nära att var helt klart.
Nu så, nu eldas det för fjärde dagen i rad.
Sotaren var förbi och hade bara ett påpekande. Mineritskivorna är skruvade med genomgående skruv vilket kan leda värme in i väggen så där måste jag limma dem eller något sådant. Skruvarna sitter bakom bastustenen så den i sig skyddar en del för värmen.
Sen surrade han om att skorstenen kanske egentligen skulle över nock på huvudbyggnaden, men konstaterade att det var lugnt som det är. Tur sa jag för annars hade det sett sjukt ut med en skorsten på 3 meter från en friggebod!
Det tar sin tid att elda varmt. Runt noll grader ute och vi eldar nog 1,5 timme till dryga 40 grader. 40 grader tänker du!?! Men jag tycker det är riktigt skönt och med all sten blir det riktigt fuktig och varm luft när jag slänger på vatten.
Jag tror jag eldar lite för mesigt så det är nog en sak att lära sig med tiden.
Men väldigt nöjd så här långt. Kräver sin planering när man ska basta men tycker det är lite av charmen också.
Nu ska bara några krokar upp, en liten bänk till och en kapsylöppnare på väggen.
Sotaren var förbi och hade bara ett påpekande. Mineritskivorna är skruvade med genomgående skruv vilket kan leda värme in i väggen så där måste jag limma dem eller något sådant. Skruvarna sitter bakom bastustenen så den i sig skyddar en del för värmen.
Sen surrade han om att skorstenen kanske egentligen skulle över nock på huvudbyggnaden, men konstaterade att det var lugnt som det är. Tur sa jag för annars hade det sett sjukt ut med en skorsten på 3 meter från en friggebod!
Det tar sin tid att elda varmt. Runt noll grader ute och vi eldar nog 1,5 timme till dryga 40 grader. 40 grader tänker du!?! Men jag tycker det är riktigt skönt och med all sten blir det riktigt fuktig och varm luft när jag slänger på vatten.
Jag tror jag eldar lite för mesigt så det är nog en sak att lära sig med tiden.
Men väldigt nöjd så här långt. Kräver sin planering när man ska basta men tycker det är lite av charmen också.
Nu ska bara några krokar upp, en liten bänk till och en kapsylöppnare på väggen.
Snyggt!
Mineritskivorna skruvade med genomgående skruv är väl standard sålänge man har luftspalt?
Jag tyckte också min bastu tog lång tid på sig att bli varm när jag eldade i början. Men jag var van vid ”myseldande” i kaminen i huset. Googlade hur man eldar i en bastu, och det är en annan typ av eldning som är lite mer aggresiv. Efter det får jag upp bastun i högre värme ganska fort även när det är kallt ute. Så elda på ordentligt så ska du se att det blir bra värme snabbare.
Mineritskivorna skruvade med genomgående skruv är väl standard sålänge man har luftspalt?
Jag tyckte också min bastu tog lång tid på sig att bli varm när jag eldade i början. Men jag var van vid ”myseldande” i kaminen i huset. Googlade hur man eldar i en bastu, och det är en annan typ av eldning som är lite mer aggresiv. Efter det får jag upp bastun i högre värme ganska fort även när det är kallt ute. Så elda på ordentligt så ska du se att det blir bra värme snabbare.