Hej!
Har långt gångna planer på en vedeldad bastu men behöver lite tips på en del frågor.
Modellen kommer att bli snarlik den på bilden men jag kommer att bygga ett litet förrum mellan bastun och ytterdörren. Inget stort utrymmen men kanske 90 cm djupt med bänkar till höger och vänster.
Tror ni att det kommer fungera med två stycken vanliga bastudörrar i glas? Även en som ytterdörr. Den ska stå i fjällmiljö, Vemdalen, så lite hårt väder måste den stå emot.
Sen undrar jag om golvet. Tänker mig träplankor av rejält slag som oljas för att tåla väta. Lite lutande golv med en skåra i mitten av bastun för avrinning.
Sen vill jag inte ha något golvdrag utan tänker att jag lägger i trossbottenskivor som täpper till luftflödet. Jag kan ju tänka mig att golvplankorna kommer att krympa så isolering känns inte aktuellt då vatten kanske hamnar där.
Så vad tror ni om frågorna om bastudörr och golv?
Har långt gångna planer på en vedeldad bastu men behöver lite tips på en del frågor.
Modellen kommer att bli snarlik den på bilden men jag kommer att bygga ett litet förrum mellan bastun och ytterdörren. Inget stort utrymmen men kanske 90 cm djupt med bänkar till höger och vänster.
Tror ni att det kommer fungera med två stycken vanliga bastudörrar i glas? Även en som ytterdörr. Den ska stå i fjällmiljö, Vemdalen, så lite hårt väder måste den stå emot.
Sen undrar jag om golvet. Tänker mig träplankor av rejält slag som oljas för att tåla väta. Lite lutande golv med en skåra i mitten av bastun för avrinning.
Sen vill jag inte ha något golvdrag utan tänker att jag lägger i trossbottenskivor som täpper till luftflödet. Jag kan ju tänka mig att golvplankorna kommer att krympa så isolering känns inte aktuellt då vatten kanske hamnar där.
Dåligt drag men jag bygger vidare. Det blir som det blir, är trots allt bara en bastu.
Grunden gjord. 4 plintar, kanske förstärker där aggregatet ska stå.
Rensning genomförd.
Även taket på plats. Underlagspapp ligger där nu.
Nu börjar det likna en bastustuga.
Aggregat, skorsten och rökrörsskydd beställt.
Bastudörrar x 2 och fönster x 2 är även de beställda.
Nästa resa blir golv och panel. Tanken är att stugan ska ha mörkgrå/svart ytterpanel och målad med svart bastuvax på insidan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grunden gjord. 4 plintar, kanske förstärker där aggregatet ska stå.

Logga in
Skapa konto
Rensning genomförd.

Logga in
Skapa konto
Även taket på plats. Underlagspapp ligger där nu.

Logga in
Skapa konto
Nu börjar det likna en bastustuga.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Aggregat, skorsten och rökrörsskydd beställt.
Bastudörrar x 2 och fönster x 2 är även de beställda.
Nästa resa blir golv och panel. Tanken är att stugan ska ha mörkgrå/svart ytterpanel och målad med svart bastuvax på insidan.
Bastupanelen vaxas.
Svart vax men inte så svart som synes.
Men jag tror det blir bra ändå. Ska sätta upp den nästa helg och vill jag ha den helt svart får jag dra på ett lager till på plats.
Provade svart bets till ytterpanel men den blev helt kolsvart som man ser under bocken så där ska jag ha något annat istället.
Svart vax men inte så svart som synes.
Men jag tror det blir bra ändå. Ska sätta upp den nästa helg och vill jag ha den helt svart får jag dra på ett lager till på plats.
Provade svart bets till ytterpanel men den blev helt kolsvart som man ser under bocken så där ska jag ha något annat istället.
Nej, jag vill ha svarta väggar och tak i bastun så bara att måla en gång till. Nu blir panelen svart. Drygt 180 panelbrädor som ska målas två ggr så över 360 strykningar… Otroligt drygt jobb som inte är klart ännu men nu närmare det sig mål.
Blev inte roligare när jag spillde ut en halv burk vax på garagegolvet.
Ytterpanelen blir bets påminnandes om Järnvitriol. Nästa brädhög att måla innan montering…
Blev inte roligare när jag spillde ut en halv burk vax på garagegolvet.
Ytterpanelen blir bets påminnandes om Järnvitriol. Nästa brädhög att måla innan montering…
Ja när det väl byggs så går det undan. Nu är det vädret som ställer till det gällande målningen av ytterpanel och fraktande av material.
Det ska anmälas till kommunen och en sotare ska ut på plats och kontrollera så installationen är korrekt utförd. Räknar med att bastun står i princip klar vecka 30. Sedan dröjer det nog fram emot hösten innan sotare varit på plats.
Det ska anmälas till kommunen och en sotare ska ut på plats och kontrollera så installationen är korrekt utförd. Räknar med att bastun står i princip klar vecka 30. Sedan dröjer det nog fram emot hösten innan sotare varit på plats.
Det som kan bli ett störande moment är att om det inte är rikligt med ventilation i förrummet, så kommer ytterdörren av glas att öppnas av lufttrycket när ni ska ut från bastun och in i förrummet.
Min glasdörr in till bastun öppnas gärna om man rycker lite för hårt i utterdörren när man ska in i förrummet.
Min glasdörr in till bastun öppnas gärna om man rycker lite för hårt i utterdörren när man ska in i förrummet.
Min första kommentar på forumet men känner att jag kanske kan bidra för första gången eftersom jag har erfarenhet av en hel del bastur.
Gällande golv skulle jag personligen valt med springa/or. Jag har upplevt bättre ventilation i både bastu och till själva aggregatet. Bastun och golvet hålls även torrare när den ej används.
Att golvet kan bli kallt kan jag hålla med om men hur mycket står man på golvet i en bastu? Om även laven kommer tillräckligt högt upp så märken man heller inte av att det är kallt eller drar lite nere vid fötterna.
Men högst personligt.
Hur har du annars tänkt med till- och frånluft?
Gällande golv skulle jag personligen valt med springa/or. Jag har upplevt bättre ventilation i både bastu och till själva aggregatet. Bastun och golvet hålls även torrare när den ej används.
Att golvet kan bli kallt kan jag hålla med om men hur mycket står man på golvet i en bastu? Om även laven kommer tillräckligt högt upp så märken man heller inte av att det är kallt eller drar lite nere vid fötterna.
Men högst personligt.
Hur har du annars tänkt med till- och frånluft?
Min mångåriga erfarenhet av vedbastu av olika slag är att man ska ha ventilation från golvet, dvs oisolerat och med lite springor. Både för ventilation och dränering. Värmen justerar men med ventil högt upp för frånluft till förrummet, och luftspalt under glasdörren in till bastun igen.
Blir det kallt på golvet kan man lägga en tunn trätrall lite glest inne i bastun. Det har fungerat utmärkt för min egna. Men jag har använt många andra helt oisolerade vintertid där man inte har saknat "golvvärme". Jag tror inte det är ett problem, vilket dåligt lufttillflöde till veden är om det är ett tätt golv.
Fönster/glasdörr är trevligt för utsikt. Men jag tror att glasdörrar till bastu inte är konstruerade för att täta mot karmen, utan för att tillåta ventilation, så risken är väl att det blir otätt, eller för tight så att det blir spänningar i glaset? I fjällmiljö vill man nog inte att det drevar in, och att få isbildning av värmen inne och snön ute riskera nog att glaset ska fastna i isboch då vet jag inte om det är byggt för att "bändas upp".
En oisolerad dörr med glasruta i enkelglas räcker om man har en passande karm, mer behövs inte (det finns ju vedeldade bastutält som fungerar bra med bara tyg, så isolering är inte viktigt när man bara ska ta ett bad, mera att det inte "blåser rakt igenom").
Jag har badat bastu i sådana endags presennings-byggen också, det fungerar utmärkt, även i minusgrader, så länge man eldar är det ju inga problem att få det varmt inne i den luften, och när man slutat bada är det knappast så viktigt att isolera så att värmen stannar kvar. Men ett bra stenmagasin är en fördel för att hålla värmen medan man badar med måttligt eldande.
Blir det kallt på golvet kan man lägga en tunn trätrall lite glest inne i bastun. Det har fungerat utmärkt för min egna. Men jag har använt många andra helt oisolerade vintertid där man inte har saknat "golvvärme". Jag tror inte det är ett problem, vilket dåligt lufttillflöde till veden är om det är ett tätt golv.
Fönster/glasdörr är trevligt för utsikt. Men jag tror att glasdörrar till bastu inte är konstruerade för att täta mot karmen, utan för att tillåta ventilation, så risken är väl att det blir otätt, eller för tight så att det blir spänningar i glaset? I fjällmiljö vill man nog inte att det drevar in, och att få isbildning av värmen inne och snön ute riskera nog att glaset ska fastna i isboch då vet jag inte om det är byggt för att "bändas upp".
En oisolerad dörr med glasruta i enkelglas räcker om man har en passande karm, mer behövs inte (det finns ju vedeldade bastutält som fungerar bra med bara tyg, så isolering är inte viktigt när man bara ska ta ett bad, mera att det inte "blåser rakt igenom").
Jag har badat bastu i sådana endags presennings-byggen också, det fungerar utmärkt, även i minusgrader, så länge man eldar är det ju inga problem att få det varmt inne i den luften, och när man slutat bada är det knappast så viktigt att isolera så att värmen stannar kvar. Men ett bra stenmagasin är en fördel för att hålla värmen medan man badar med måttligt eldande.
Superbra tips! Men att i en bastustuga ha utventil som leder till förrummet skulle jag inte rekommendera. Det funkar i en bastu inne i ett hus, men i en fristående bastu så vill man få ut det fuktiga luften från stugan. Förrummet kommer värmas upp av värmen från bastun även om ventilen går ut i det fria.S Spikbjörn skrev:Min mångåriga erfarenhet av vedbastu av olika slag är att man ska ha ventilation från golvet, dvs oisolerat och med lite springor. Både för ventilation och dränering. Värmen justerar men med ventil högt upp för frånluft till förrummet, och luftspalt under glasdörren in till bastun igen.
Ja, kanske med ett så litet förrum, men det ska väl också vara ventilerat en aning.Davidbagare skrev:
Superbra tips! Men att i en bastustuga ha utventil som leder till förrummet skulle jag inte rekommendera. Det funkar i en bastu inne i ett hus, men i en fristående bastu så vill man få ut det fuktiga luften från stugan. Förrummet kommer värmas upp av värmen från bastun även om ventilen går ut i det fria.
Annars blir det ju "tryckeffekter" när man öppnar dörrar, som du beskriver (de flesta bastur jag har testat har lite större förrum, men även några med små har frekventerats).
Så även där springor i golvet i förrrum (man kan ha en matta under fötterna även där, jag har två https://jysk.se/badrum/badrumsmattor/badrumsmatta-marieberg-50x80-bambu-kronborg?utm_source=google&utm_medium=cpc_shopping_brand&utm_campaign=5. JSE - Shopping - BG (Brand generic) - CSS&utm_content=All products -&utm_term=2509801&gad_source=1&gad_campaignid=1986281021&gbraid=0AAAAADzOuowTRCX2YmDxy03x7SR9CuFr4&gclid=Cj0KCQjw953DBhCyARIsANhIZoaFncRT1k3tx7oNE7GeXyuuwGmMi49NXZHMJjZHNyH8jHVhEUt7uoIaAkD4EALw_wcB . Och dessutomch lite "glapp" i dörren (jag har i min bastu ventiler både ned till "torpargrunden" och ut mot utsidan från förrummet. Då kan det cirkulera luft från förrummet via dörren till bastun samt grunden (varm luft stiger mot golvet) in igen till elden, samt ut mot utsidan via ytterdörren och ventiler. Två enkla tallriks-ventiler från förrummets lägre delar till grunden och två från övre väggen till utsidan, som jag kan justera efter årstid och behov. Har man ventiler kan man stänga dem, men knepigare att öppna väggen om de saknas. Luften i en vedeldad bastu är sällan väldigt fuktig när man inte har dusch, och bara kastar på vatten sporadiskt. Häller man mycket vatten på bastun mm är golvspringorna än mer värdefulla.
Jag svarar inte direkt på din fråga men vill marknadsföra inredning, har renoverat i Finland min bastu, byggd i början av 60-talet.G Glenno83 skrev:Hej!