12 532 läst ·
96 svar
13k läst
96 svar
PIR triggar inte Relä (Shelly)
Då kommer upplösningen på "dramat"!
Test ett med kondensatorer, 4st 8,2nF parallellt..
Fungerande inte tyvärr
Nästa blir då ett test med föreslagna 330kΩ 2W motstånd
Och, minsann nu funkade det (nästan)
Det som hände var att den släcker vid tillslag och tänder vid frånslag, nu gör inte det något eftersom Shelly har en inställning i mjukvaran som vänder på till/från som med den på så är det bara att köra...
Nu kom dock den lite ivriga ts på att, visst attan, jag hade ju bytt från Shelly1 till Shelly2,5 där det faktiskt skulle användas. Undrar om vi nu gjort jobbet i "onödan" nu finns ju inga felsökningar som är onödiga, alltid kan man lära sig något ;-)
Så alla hjälpsamma el(ektronik) experter, stort tack för hjälpen! Jag delar er lösning med Shelly forumet tror jag för det är flera som haft problem. Tror ni att just 330kΩ motståndet funkar oavsett sensor som har liknande problem som min? (Vi förutsätter då att sensorn fungerar med en vanlig last)
Test ett med kondensatorer, 4st 8,2nF parallellt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerande inte tyvärr
Nästa blir då ett test med föreslagna 330kΩ 2W motstånd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och, minsann nu funkade det (nästan)
Det som hände var att den släcker vid tillslag och tänder vid frånslag, nu gör inte det något eftersom Shelly har en inställning i mjukvaran som vänder på till/från som med den på så är det bara att köra...
Nu kom dock den lite ivriga ts på att, visst attan, jag hade ju bytt från Shelly1 till Shelly2,5 där det faktiskt skulle användas. Undrar om vi nu gjort jobbet i "onödan" nu finns ju inga felsökningar som är onödiga, alltid kan man lära sig något ;-)
Så alla hjälpsamma el(ektronik) experter, stort tack för hjälpen! Jag delar er lösning med Shelly forumet tror jag för det är flera som haft problem. Tror ni att just 330kΩ motståndet funkar oavsett sensor som har liknande problem som min? (Vi förutsätter då att sensorn fungerar med en vanlig last)
En som det så vackert heter ingenjörsmässig bedömning ger att det kommer funka och är ganska optimalt med 330 kohm och >= 1/2 W förutsatt att ingången har liknande egenskaper som Shelly 1.leby skrev:
Bra att du lyckades till slut och så ska du ha beröm för att även när du labbkopplar lite har du ändhylsor på det som ska in i lite sämre plintar och sockerbitar, fint att slippa trassel med spretande kardeler när det kopplas om osv.
Hej! Gammal tråd, men jag står inför samma problem, jag tänker mig dock att det kanske inte är helt godkänt att med resistorer i en installation, eller vad säger ni? Om inte funderar jag på att köpa ett gäng reläer som får ligga mellan typ Finder 13.31.8.230.4300, vad tror vi om det? Skulle vilja ha allt på plats innan jag tar in elektriker, känns egentligen som en renare lösning, men det tar ju så klart lite mer plats, får köra AP10 dosa istället kanske.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Kul att se denna gamla fina tråd väckas till liv.
Det finns inga förbud mot resistorer i en starkströmsanläggning, men det hänger som vanligt på utförandet.
Helst skulle man vilja se detta i en egen kapsling med resistor och puck där det är snyggt ordnat.
Men om du isolerar resistorn som GK100 beskriver och tänker på värmeutvecklingen så tycker jag det är ok att placera den i en kopplingsdosa.
Det finns inga förbud mot resistorer i en starkströmsanläggning, men det hänger som vanligt på utförandet.
Helst skulle man vilja se detta i en egen kapsling med resistor och puck där det är snyggt ordnat.
Men om du isolerar resistorn som GK100 beskriver och tänker på värmeutvecklingen så tycker jag det är ok att placera den i en kopplingsdosa.
Tack för svar, men alla komponenter måste väl vara typgodkända, så då måste man hitta ett sådant motstånd om det finns? Det verkar kosta hyggligt mycket i frakt från alla som har motstånd överhuvudtaget för ändamålet så jag lutar åt relä ändå nu som är i egen koppling och CE-märkta.
Risken är att du får en sämre lösning totalt sett med relä. Det är inte alltid mycket värt att haka upp sig på grumlig formalia speciellt inte som ovan, osäker i facket.U user7 skrev:
Ett väl valt motstånd i korrekt krympslang som TS gjorde här är oantastligt tekniskt sett. Har du liknande förhållanden är det ingen dålig lösning allt hänger på utförandet och där finns tyvärr inga typgodkännanden att hitta.
Ok, jag ville ju mest försäkra mig om att elektrikern ska anse att lösningen är ok då jag inte får göra det själv. Jag får kanske höra mig för innan han kommer hit. Vad kan man tänka blir sämre med relä förutom att dom kostar med per styck om man bortser från frakt och så? När jag gick min elutbildning så var det inte så mycket smarta puckar och så att koppla in och sen blev jag aldrig någon riktig elektriker sen 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden