leby leby skrev:
@Bo.Siltberg tror du en sån här skulle kunna fungera? Och ska den i så fall ligga i serie eller ska den kopplas parallelt över N & SW terminalen?

EDIT: och om man i stället väljer ett motsånd, vilken resistans bör jag då börja att testa med?
Det du länkar till är ett RC-nät, 47 nF/100 ohm som används för avstörning av brytande kontakter. Att döma av beskrivningen du länkade till så tror jag den kan vara för kraftig att koppla in mellan SW - N. Shellyn har uppenbarligen redan en liknande kondensator plus likriktare och glättning internt så denna yttre kondensator kommer att brygga över allt detta och potentiellt lägga pucken på rygg. Ska den läggas mellan SW - N tror jag du behöver ned en faktor 1000, dvs i häraden 100 pF för att inte äventyra pucken.

Däremot kan du prova den i serie såsom du provat med multimetrar och annat.

Jag skulle dock kasta Shellyn och leta efter produkter som fungerar utan dylikt meck. Detta är ju sanslöst. Har Shelly's support något svar?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det du länkar till är ett RC-nät, 47 nF/100 ohm som används för avstörning av brytande kontakter. Att döma av beskrivningen du länkade till så tror jag den kan vara för kraftig att koppla in mellan SW - N. Shellyn har uppenbarligen redan en liknande kondensator plus likriktare och glättning internt så denna yttre kondensator kommer att brygga över allt detta och potentiellt lägga pucken på rygg. Ska den läggas mellan SW - N tror jag du behöver ned en faktor 1000, dvs i häraden 100 pF för att inte äventyra pucken.

Däremot kan du prova den i serie såsom du provat med multimetrar och annat.

Jag skulle dock kasta Shellyn och leta efter produkter som fungerar utan dylikt meck. Detta är ju sanslöst. Har Shelly's support något svar?
Just supporten på Shelly finns det mycket övrigt att önska kring, de har en givmild attityd till att ersätta trasiga prylar men lite sämre hantering av tekniska frågor.
Det iom att jag inte vill ha fler nät en de wifi (dvs inte z-wave eller zigbee som väl är alternativen) så finns inte så många fler trådlösa produkter att välja på. Finns kines grejer ex SonOff möjligen men de har inte samma möjlighet till att skicka ett url anrop som Shelly.

Tack för info om att inte sätta kondingen över SW och N. Jag prövar med en i serie så ser vi hur det går.

Det är ju den självklara lösningen. Finns inget problem med rörelsevakten eller annat i hur man vill använda pucken. Måste vara bland de större bottennappen på det här temat.

Skulle vara intressant att kolla en sån i verkligheten. Synd att TS inte har lite bättre att mäta med. Kanske vi kan få testat RC-länken även ingång -> N, helt kass om det skadar den.

Min el kunskap har sina begränsningar. Jag tänkte dock ta hem den ena detektorn och hemma har jag åtminstone en enklare mulitimeter. Vad kan jag mäta som hjälper till att förstå bättre?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Har du kikat på den här sidan?
Verkar finnas några beprövade detektorer,
[länk]
Köpte faktiskt samma som biltema länken men samma resultat med den. Helst skulle jag vilja ha lite bättre tätning också. Ska sitta utomhus. Vet att jag borde ge upp men det är inge kul att ge upp....

Peter2400 Peter2400 skrev:
Har du kikat på den här sidan?
Verkar finnas några beprövade detektorer,
[länk]
Visst är detta samma som de länkade... Vit plastbehållare med genomskinligt fönster, möjligen en dispenser eller sensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit plastbehållare med genomskinligt fönster, möjligen en dispenser eller sensor.
Skapa konto
Vit plastbehållare med genomskinligt fönster, möjligen en dispenser eller sensor.
Skapa konto

leby leby skrev:
Min el kunskap har sina begränsningar. Jag tänkte dock ta hem den ena detektorn och hemma har jag åtminstone en enklare mulitimeter. Vad kan jag mäta som hjälper till att förstå bättre?
Om du vill kan du komma igen när du har en multimeter tillhands så kanske du kan få hjälp med hur/vad som kan mätas. Det vore kul med lite mer fakta kring uppbyggnaden sett till ingången och vad man kopplar till den både rätt och fel.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Shelly 1 kostar 200 spänn på Kjell. Kanske köper en och labbar lite, när jag får tid och ork....

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Skulle just säga att jag har köpt en :)
Kan ev mäta lite på den nästa vecka.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Ni är fantastiska!

Shelly 1 kostar 200 spänn på Kjell. Kanske köper en och labbar lite, när jag får tid och ork....
Kan ju nämna att även om de är billiga hos Kjell så är det ännu billigare att köpa direkt från tillverkaren.
En Shelly1 kostar knappa 110 kr sen tillkommer knappt 50kr i frakt så 160kr för en. Köper man 4 pack så kostar det 420kr och frakten 60kr så "bara" 120kr styck..

Verkar ju vara en ganska usel design på ingångarna på denna shelly.

Om man nu valt att använda de interna pullupmotstånden i mikrokontrollen för att hålla ingångarna höga blir det ju svårt att göra så mycket åt på utsidan, man skulle behöva ett motstånd till den interna 3,3v matningen. Möjligen skulle ett motstånd i serie fungera.

Jag provkörde precis med en Shelly 1pm
och ett steinel 2000 skymningsrelä.
Det funkade helt utan bekymmer.
I skymningsrelät är nollorna gemensamma .
Mellan SW och N är det 130V.
Shelly 1pm ansluten till ett Steinel skymningsrelä med gemensamma nollor och kablar i olika färger.
Skapa konto

• Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Utmärkt början!

Det finns alltså Shelly 1, Shelly 1pm och Shelly 2.5 och kanske några fler. Efter lite inledande förvirring så visar det sig att TS har Shelly 2.5. Om det är en faktor som har betydelse för detta problem är oklart, men om vi antar att Shelly 2.5 är den senaste så borde ju den vara fri från eventuella barnsjukdomar.

En Shelly 1pm fungerar alltså med detta ljusrelä och med denna ledningslängd och denna fria förläggning. Vore intressant att se vad som händer om ledningslängden ökar till några meter plus att samtliga ledare till rörelsesensorn löper tätt tillsammans.

Får man utslag vore det intressant att se om rörelsesensorn på något vis kan spela in genom att byta den mot en strömbrytare utan att ändra på några andra förutsättningar.

Spänningen 130 V är AC eller DC? Mätt i denna uppställning fast med ej triggad rörelsesensor? Mätvärdet går inte riktigt ihop med vad som beskrivs på FB-sidan då den skulle lämna 100 V över den interna elektroniken, men Shelly 1pm kanske är annorlunda konstruerad.

Här skulle man med en resistor eller kondensator vilja lasta SW-ingången mot L och mot N för att få en uppfattning om dess känslighet.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.