7 779 läst ·
78 svar
8k läst
78 svar
Per handlade upp bergvärmen själv och sparade 100 000 kr
Citat från artikeln:
"Jag fick trimma värmekurva, flöde och delta-T tills allt stabiliserade sig. Det tog ungefär ett halvår."
Huvudet på spiken! 👍 Det tar lång tid att få rätt att få anläggningen att fungera optimalt. Så låg framledning som möjligt (inga eller få termostater), rätt flöde, rätt kurva, bra placering av ev inomhusgivare. Vilka integraintervall man kan jobba med utan komfortförlust o s v.
Detta jobb gör aldrig en installatör.
"Jag fick trimma värmekurva, flöde och delta-T tills allt stabiliserade sig. Det tog ungefär ett halvår."
Huvudet på spiken! 👍 Det tar lång tid att få rätt att få anläggningen att fungera optimalt. Så låg framledning som möjligt (inga eller få termostater), rätt flöde, rätt kurva, bra placering av ev inomhusgivare. Vilka integraintervall man kan jobba med utan komfortförlust o s v.
Detta jobb gör aldrig en installatör.
Med FLVP tidigare så är mer än hälften av rören redan dragna som kan återanvändas, och letar man efter ett FTX aggregat med korsvärmeväxlare (för att minimera rörliga delar) så kan man hitta dem för ca 20 kkr. Så 10 kkr för tilluftrör och ventiler räcker bra.G gg_skane2 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Antar att du skojar. Men för en del år sedan hade jag en kollega som byggde ut med källare. Så han började med att köpa en begagnad defekt grävmaskin. Spenderade något halvår på att renovera den. Grävde, byggde grund/källare. Sedan skulle schaktmassorna bort. Då köpte han en risig lastbil, mekade med den några månader. Sedan gick han i körskola för att få lastbilskort så att han fick köra den...mexitegel skrev:
Han skulle troligen ha köpt en rigg själv om det skall borras.
Ok. Jag förstår. Sen måste det installeras också så ytterligare en kostnad.PFO skrev:
Oavsett så kändes 30.000 billigt eftersom jag precis installerat FTX hemma… 😀
Missar jag helt hur informationen om hur FTX installationen gick till?
Med FLVP hade han givetvis redan en central punkt för alla frånluftsrör men varför berättar man inte om komplexiteit att dra tillufsrör och kostnaden av det?
- bara en FTX aggegrat kostar 20-30k.
- installera tillfuftsdon till rummen och dra tillufttsrör (i befintliga rum) kan vara bökigt framfrörallt i 2våningshus. Givetvis bär man kunna nå rummen på ävervåning från vinden. Där får man säkert råkna med några dagars jobb.
Givetvis har han som redan har FLVP redan lågtemperaturselement och tom golvvärme, så det är bra.
Vad man även behöver beakta:
- tillstånd från kommunen att bora en energibrunn. Kostar några tusenlappar och mest tid.
- anlutning mellan energibrunnens och värmepumpen, vilket kan bli en del schacktning och rördragning.
Jag konverterade själv från oljepanna och självdrag till BVP och FTX ung. 10 år sen genom helentreprenad. DVS. en vp firrma som fixade bvp som helentreprenad och en firma som tog FTX.
Kostade allihop nog runt 260.000 efter rot.
Fläktwoods Villamaster mini
tillutf behövde dras på nytt till alla sovrum (3 don) , vardagsrum (2 don) och gillestuga (2 don)
Alla lösa skorstenar kopplades tilll central frånluft.
Sen BVP:
borra hål 180m
Thermia diplomat inverter
bortforsling nästan tom oljetank och panna
omkoppling
installation av element i pannrummet
anslutning av borrhål på bvp. Då vi höll på samtidigt att dränera blev schackningen "gratis".
Sen visade det sig att högtemperaturselement är inte ideal med bvp. Jag konverterade åven nedervånignen till golvvärme vid installation av ny nivell golv pga tidigare fuktskada.
Vad lär man sig?
- Alla situationer är unika.
- alla tidsplaner och finansiella förtsätningar är unika.
- Entrepenörer bryr sig ibland bara om sina egna moment. Visst har man bra entrepenörer som tänker ändå bredare. Tar lärdom av såna och samarbeta gärna med dem som visar att de ser helheten.
- Är man teknikintresserad vill man kankse ha apparater som har ett öppet kontrol gränssnnitt som man lkan plocka in dem i Home Asisstant.
- Sätt in energimätare så man kan faktiskt kontrollera och övervaka energi användning.
Med FLVP hade han givetvis redan en central punkt för alla frånluftsrör men varför berättar man inte om komplexiteit att dra tillufsrör och kostnaden av det?
- installera tillfuftsdon till rummen och dra tillufttsrör (i befintliga rum) kan vara bökigt framfrörallt i 2våningshus. Givetvis bär man kunna nå rummen på ävervåning från vinden. Där får man säkert råkna med några dagars jobb.
Givetvis har han som redan har FLVP redan lågtemperaturselement och tom golvvärme, så det är bra.
- tillstånd från kommunen att bora en energibrunn. Kostar några tusenlappar och mest tid.
- anlutning mellan energibrunnens och värmepumpen, vilket kan bli en del schacktning och rördragning.
Jag konverterade själv från oljepanna och självdrag till BVP och FTX ung. 10 år sen genom helentreprenad. DVS. en vp firrma som fixade bvp som helentreprenad och en firma som tog FTX.
tillutf behövde dras på nytt till alla sovrum (3 don) , vardagsrum (2 don) och gillestuga (2 don)
Sen BVP:
borra hål 180m
omkoppling
anslutning av borrhål på bvp. Då vi höll på samtidigt att dränera blev schackningen "gratis".
Sen visade det sig att högtemperaturselement är inte ideal med bvp. Jag konverterade åven nedervånignen till golvvärme vid installation av ny nivell golv pga tidigare fuktskada.
Vad lär man sig?
- Entrepenörer bryr sig ibland bara om sina egna moment. Visst har man bra entrepenörer som tänker ändå bredare. Tar lärdom av såna och samarbeta gärna med dem som visar att de ser helheten.
- Är man teknikintresserad vill man kankse ha apparater som har ett öppet kontrol gränssnnitt som man lkan plocka in dem i Home Asisstant.
- Sätt in energimätare så man kan faktiskt kontrollera och övervaka energi användning.
Är det bara jag som tycker hela premissen för artikeln är lite lustig?
En artikel om en som gjort det själv, men som i själva verket lagt ut allt arbete? Jag trodde de flesta gjorde som Per i artikeln, men jag kanske är fel ute. Jag gissar att detta forum är fullt av ganska många som gjort bergvärmeinstallationer själva och endast tagit hjälp med borrningen.
En artikel om en som gjort det själv, men som i själva verket lagt ut allt arbete? Jag trodde de flesta gjorde som Per i artikeln, men jag kanske är fel ute. Jag gissar att detta forum är fullt av ganska många som gjort bergvärmeinstallationer själva och endast tagit hjälp med borrningen.
Haae det kommit till kritan så kanske, men jag hade en rigg på gång för knappa 100’ vill jag minnas så det var ändå en lockande tanke 😊H hempularen skrev:Antar att du skojar. Men för en del år sedan hade jag en kollega som byggde ut med källare. Så han började med att köpa en begagnad defekt grävmaskin. Spenderade något halvår på att renovera den. Grävde, byggde grund/källare. Sedan skulle schaktmassorna bort. Då köpte han en risig lastbil, mekade med den några månader. Sedan gick han i körskola för att få lastbilskort så att han fick köra den...
Han skulle troligen ha köpt en rigg själv om det skall borras.
Håller med om att detta är roligt att projektera nörda ned sig och koppla ihop för att sedan njuta av resultatet .
Jag drog det hela lite längre dock
Vi köpte ett souterränghus från -68 som jag konverterade från direktverkande el till vattenburet.
Tog bara in hjälp för starkström / solcellsinstallation
Nu har vi
Solceller / batteri
Solfångare / acktank
Luft/vattenvärmepump med lite blandat radiatorer och golvvärme.
Köpt mycket begagnat , hela radiatorsystemet är lött inte pressat.
Vi har lagt ut ungefär 200 000kr
Jag drog det hela lite längre dock
Vi köpte ett souterränghus från -68 som jag konverterade från direktverkande el till vattenburet.
Tog bara in hjälp för starkström / solcellsinstallation
Nu har vi
Solceller / batteri
Solfångare / acktank
Luft/vattenvärmepump med lite blandat radiatorer och golvvärme.
Köpt mycket begagnat , hela radiatorsystemet är lött inte pressat.
Vi har lagt ut ungefär 200 000kr
44000 kr för borrningen? Per måste ha hittat norra Europas, ja kanske t.o.m världens billigaste firma som borrade åt honom.
Jag gjorde precis samma resa som Per för ett år sedan och mitt borrhål på 230 meter kostade ca 110kkr och då prutade jag skamlöst i månader 🤷♂️
Jag gjorde precis samma resa som Per för ett år sedan och mitt borrhål på 230 meter kostade ca 110kkr och då prutade jag skamlöst i månader 🤷♂️
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Nu vet vi ju inte förutsättningarna, men om man haft FLVP med uppvärmd tilluft så har man ju redan all tilluftskanaler också dragna. Då är det ju bara ta bort vattenbatteriet och dockan på en FTX.M mpostma skrev:Missar jag helt hur informationen om hur FTX installationen gick till?
Sen BVP:
borra hål 180m
omkoppling
Vad lär man sig?
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hahahahahaha, vafaen, jag köpte ett sågverk förra året, så nu har jag 2st sågverk haha.mexitegel skrev:
Kanske en rigg kostar liiite mer....
/W
Ja , jag kände att det bör hålla vår livslängd om vi löder, sedan är pressat ganska fult & dyrt jämfört med att bocka/löda i mesta möjliga utsträckning.M MagHam skrev:
Yngsta grabben började på vvs linjen lagom till rördragningen , så han har fått bocka.