PFO PFO skrev:
Artikeln svarar väl på det mesta hur man gör, högprestanda BVP (vätska/vätska värmepump) som är väl intrimmad mot huset, långt borrhål, lågtemperatur värmesystem som är väldigt precist reglerat, skapligt isolerat hus med värmeåtervinning på frånluft. Inomhus temp 22+ grader i alla utrymmen utom förråd och garage där det är 10-12 grader. Värmepump elförbrukning vilket inkluderar varmvatten har egen elmätare som loggas varje månad och summerat på 12 månader på mellan 4500 till 5000 kWh beroende på hur kall vintern är, så ca 5000-5500 i hushållsel exklusive varmvatten. Hög energiklass på vitvaror och ventilation mm. Enda energisynden är elbastu och bubbelbad. Efter detta har det tillkommit elbil som adderar ca 2000 kWh/år och solpaneler som subtraherar ca 4000 kWh/år från köpt el, men detta togs inte med i artikeln då det inte var relevant, så siffror som jämför före och efter bergvärme är helt jämförbara och allt finns loggat på olika förbrukare. Idag köps det ca 8500 kWh/år till detta huset med solpaneler och elbil.
Det är en stor skillnad i elförbrukning mellan olika värmepumpstyper, luft är generellt ingen bra värmebärare och medför avfrostningsbehov, vätska är mycket bättre värmebärare. Denna jämförelse var mellan en äldre FLVP och en modern BVP, resultatet var en minskning med 8000 kWh/år, skillnaden hade naturligtvis varit mindre med en modernare högpresterande FLVP eller LVVP, men det hade fortfarande varit en skillnad till BVP fördel.
Trevlig med dina svar!

Man jämnför såklart sin egen situation och din tydlig mer snåla energiförbrukning är nog i att ditt hus är mycket mer modern (jag bor i ett hus från 1976 men också den har runt 180 m2 upvärmd yta.
Men måste säga att max 6000 kwh för endast bvp är bra.

Och som jag förstod kunde FTX kopplas in utan mycket arbetet?

Titeln är fortfarande lite tveksam. Visst sparar man pengar om man projectledar själv. Köpa in enstaka tjänster själv. Men var baseras den första offerten på?

Jag tog en helentreprenad för bvp men den gick i 2017 for 155k efter rot och jag tror inte det hade varit mycket billigare om jag hade hyrd själv en borrare (45k, rörmokare, 30k osv. Dessutom fick jag en bra dimensionering och bra hjälp med en erfaren installatör som i efterhand har gjord allt rätt.

Redaktionen Redaktionen skrev:
När Per Forsberg tog in offerter för bergvärme och FTX till huset tyckte han att det blev för dyrt. I stället för att välja en totalentreprenad upphandlade han värmepump, borrning och installation själv – en lösning som sparade närmare 100 000 kronor.

Du kan läsa artikeln här: Per handlade upp bergvärmen själv och sparade 100 000 kr
Redaktionen Redaktionen skrev:
När Per Forsberg tog in offerter för bergvärme och FTX till huset tyckte han att det blev för dyrt. I stället för att välja en totalentreprenad upphandlade han värmepump, borrning och installation själv – en lösning som sparade närmare 100 000 kronor.

Du kan läsa artikeln här: Per handlade upp bergvärmen själv och sparade 100 000 kr
Jag har en fastighet med jordvärme. Den 15 år gamla pumpen hade gjort sitt, kompressorn slut. Ett byte av kompressor skulle kosta ca 50000 så det var helt ny pump som gällde. Jag tog in några offerter på en 18kw med installation, 170-200k vilket jag tyckte var för mycket pengar. Letade själv upp billigaste leverantören av pumpen och tänkte köpa pumpen själv och låta VVS-are installera, men det fanns ingen VVS-are som var intresserad av, de skulle ha sin provision. Så jag kopplade in den själv (utom elen). Sparade ca 50000kr på två dagars jobb, där kan man snacka timpeng !!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mpostma skrev:
Trevlig med dina svar!

Man jämnför såklart sin egen situation och din tydlig mer snåla energiförbrukning är nog i att ditt hus är mycket mer modern (jag bor i ett hus från 1976 men också den har runt 180 m2 upvärmd yta.
Men måste säga att max 6000 kwh för endast bvp är bra.

Och som jag förstod kunde FTX kopplas in utan mycket arbetet?

Titeln är fortfarande lite tveksam. Visst sparar man pengar om man projectledar själv. Köpa in enstaka tjänster själv. Men var baseras den första offerten på?

Jag tog en helentreprenad för bvp men den gick i 2017 for 155k efter rot och jag tror inte det hade varit mycket billigare om jag hade hyrd själv en borrare (45k, rörmokare, 30k osv. Dessutom fick jag en bra dimensionering och bra hjälp med en erfaren installatör som i efterhand har gjord allt rätt.
Helt rätt, FTX krävde minimal arbetsinsats då mycket av befintligt ventilationssystem från FLVP kunde återanvändas, bara kopplas om lite. Med lite tillägg på tilluftsidan. Eftersom det var så relativt lite arbete så gjorde jag jobbet själv medans VVS/elektriker installerade BVP.
Jag jämförde det jag betalade med offerter på paketlösningar, där det skilde ca 100 kkr på bara BVP lösningen, oftast offererades on-off pumpar och kortare borrhål och de hamnade på lite mindre prisdifferans, men de var inte jämförbara. FTX tog jag aldrig offert på, för det planerade jag från början att sköta själv.
Hade jag fått en offert som din så hade jag tagit den, men var inte i närheten av de pengarna för en paketlösning på en BVP med topp 10 prestanda och bra val enligt Folksam och tilltaget borrhål.
Jag hittade bra hantverkare (VVS/Elektriker/Borrare) och var själv flexibel med tiden när det skulle ske, så hantverkare kunde ta jobbet när det passade dem.
Mitt mål var att nå minst energiklass B på huset med bra värme inomhus, och det nådde jag, hade tidigare energiklass E med FLVP.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Visst har själva värmepumparna förbättrats något marginellt, men det finns en fysikalisk gräns (Carnot värdet) för hur hög COP kan bli i olika driftsituationer.
COPmax=Tvarm/(Tvarm-Tkall)
Det är alltså mycket fördelaktigt med lågtemperatursystem på framledningen respektive en köldbärarsida som inte tappar temperatur.
Av artikeln framgick att så var fallet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men det var väl inkl FTX?
Jo för 30k om man läser mellan raderna. Samtidigt har vi starkare pump än i artikeln. Känns ändå som priserna skenat.

U
L LaoLars skrev:
Men hur klarar man hushållsel och värme på 10000kWh/år? Vi använder 6000kWh/år i hushållsel med vanligt familjeliv. Det är kyl o frys och cirkpumpar som går jämt. Glada i matlagning och bak. En liten elmoppe för resor till jobbet, så den laddas varje arbetsdag.
Det verkar orimligt att värma huset på 4000kWh/år.
Berätta hur du gör!
Varför är det svårt att förstå?
Vi gick från 21 000kWh/år till 8 000kWh/år när vi gick från elpanna till LVVP. Ca 5600kWh/år är värme och varmvatten.

150kvm hus byggt 1850 med fönster från 30-talet.

Är inte 6000kWh i hushållsel väldigt högt om man typ inte har 3st spabad?

• Gilla
PFO
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Helt rätt, FTX krävde minimal arbetsinsats då mycket av befintligt ventilationssystem från FLVP kunde återanvändas, bara kopplas om lite. Med lite tillägg på tilluftsidan. Eftersom det var så relativt lite arbete så gjorde jag jobbet själv medans VVS/elektriker installerade BVP.
Jag jämförde det jag betalade med offerter på paketlösningar, där det skilde ca 100 kkr på bara BVP lösningen, oftast offererades on-off pumpar och kortare borrhål och de hamnade på lite mindre prisdifferans, men de var inte jämförbara. FTX tog jag aldrig offert på, för det planerade jag från början att sköta själv.
Hade jag fått en offert som din så hade jag tagit den, men var inte i närheten av de pengarna för en paketlösning på en BVP med topp 10 prestanda och bra val enligt Folksam och tilltaget borrhål.
Jag hittade bra hantverkare (VVS/Elektriker/Borrare) och var själv flexibel med tiden när det skulle ske, så hantverkare kunde ta jobbet när det passade dem.
Mitt mål var att nå minst energiklass B på huset med bra värme inomhus, och det nådde jag, hade tidigare energiklass E med FLVP.
Jag är intresserad (ber om ursäkt om det redan finns svar på följande)
Är FTX sammankopplad på något sätt med bergvärmen?

(Jag har själv samma BVP och köpte själv Östbergs agg och ersatte ett gammalt agg från 1982)

J JonasElander skrev:
Jag är intresserad (ber om ursäkt om det redan finns svar på följande)
Är FTX sammankopplad på något sätt med bergvärmen?

(Jag har själv samma BVP och köpte själv Östbergs agg och ersatte ett gammalt agg från 1982)
Nej, FTX har inget direkt samband med bvp, bara att när man konverterade från flvp så behövdes ventilation.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Tog fasta lite grand på följande:

– Man ska vara medveten om att några av de större tillverkarna inte säljer sina pumpar separat, utan bara som del i en totalentreprenad. Men det går absolut att hitta alternativ med bra kvalitet ändå.

Många tänker nog inte på hur hårt den svenska marknaden kontrolleras av de dominerande aktörerna.
Vilket ju brukar betyda högt uppskruvade marginaler, vilket i sin tur öppnar för stor besparingspotential för den som lyckas sy ihop något själv.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tog fasta lite grand på följande:

– Man ska vara medveten om att några av de större tillverkarna inte säljer sina pumpar separat, utan bara som del i en totalentreprenad. Men det går absolut att hitta alternativ med bra kvalitet ändå.

Många tänker nog inte på hur hårt den svenska marknaden kontrolleras av de dominerande aktörerna.
Vilket ju brukar betyda högt uppskruvade marginaler, vilket i sin tur öppnar för stor besparingspotential för den som lyckas sy ihop något själv.
Åf har också en viktig roll i att dimensionera till rätt model. Visst är det nästan löjlig enkel ibland och svår vid särskilda konverteringar.

Klart att det ger bättre installationer om åf gör bra jobb. Då kan de plocka marginal och tjäna igen kostnaden för projektledning

håller med att marknaden känns instängd om man vill och kan göra det själv. Om man ksn och vill.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har varit delaktig i några större entreprenader där beställaren handlat upp VVS och värmepumpar separat från styr&regler och borrning. För att spara pengar. Har i de allra flesta fall landat i fingerpekande mellan aktörerna när problem uppstått.

Med det sagt, man bör vara en skicklig och erfaren upphandlare om man väljer att handla upp borrning och installation separat.

H Henke_1981 skrev:
Med det sagt, man bör vara en skicklig och erfaren upphandlare om man väljer att handla upp borrning och installation separat
Varför då? Ta in offerter från borrfimor respektive VVS-firmor är väl tämligen enkelt?

Däremot måste man ju veta själv vad man vill ha, men då hjälper inte erfarenhet av upphandlingar.

useless useless skrev:
Varför då? Ta in offerter från borrfimor respektive VVS-firmor är väl tämligen enkelt?

Däremot måste man ju veta själv vad man vill ha, men då hjälper inte erfarenhet av upphandlingar.
Det är nog tekniskt kunnig man behöver vara, snarare än skicklig i den affärsmässiga biten när man skall handla upp. En sådan här anläggning behöver projekteras/dimensioneras med hänsyn till många faktorer i huset, och som ägare behöver du kunskap om du skall kunna göra detta själv.

En VVS-firma har troligtvis inte som affärsidé att sälja denna kompetens på löpande timmar, utan ser det som en väg till att få sälja hela anläggningar och ta visst ansvar för att de levererar avsedd prestanda.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju inga svårigheter. Men om värmepumpen inte klarar att leverera rätt värme 2 år senare, då kan det bli jobbigt att reda ut vem som gjort fel.

Men risken är såklart mindre för en enkel villa, än för en komplex anläggning.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
H Henke_1981 skrev:
Jag har varit delaktig i några större entreprenader där beställaren handlat upp VVS och värmepumpar separat från styr&regler och borrning. För att spara pengar. Har i de allra flesta fall landat i fingerpekande mellan aktörerna när problem uppstått.

Med det sagt, man bör vara en skicklig och erfaren upphandlare om man väljer att handla upp borrning och installation separat.
Ja, det är nog tyvärr ganska vanligt. Finns ofta mer pengar att tjäna i en totalentreprenad och blir det problem ligger det nära till hands att börja skylla på varandra. Lusten (och kunskapen) att lösa problem blir av naturliga skäl begränsad.
Sen ska man komma ihåg att det bland oss icke professionella yrkesmän finns de som är skickliga både i upphandling, planering och eget utförande - medans andra definitivt inte ska ge sig på att försöka hantera olika komponenter och delmoment i en installation.

Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.