S
H Henke_1981 skrev:
Ja det är ju inga svårigheter. Men om värmepumpen inte klarar att leverera rätt värme 2 år senare, då kan det bli jobbigt att reda ut vem som gjort fel.

Men risken är såklart mindre för en enkel villa, än för en komplex anläggning.
Finns inte den här problematiken oavsett? Visst, har man bara en helhetsleverantör så är det enklare som kund att bara säga "Lös problemet" men felsökning kvarstår ju oavsett.

S Sp1nd3l skrev:
Finns inte den här problematiken oavsett? Visst, har man bara en helhetsleverantör så är det enklare som kund att bara säga "Lös problemet" men felsökning kvarstår ju oavsett.
Ja men då får totalentreprenören bekosta felsökningen. Och du som kund kan potentiellt hålla inne med betalning tills det är löst. Om en borrare anser sig gjort sitt jobb vill han ha betalt och inte felsöka. Han kommer skylla på VVS/värmepumpen. Och vice versa. Det blir du som får felsöka…

D David_Berglund skrev:
Det är nog tekniskt kunnig man behöver vara, snarare än skicklig i den affärsmässiga biten när man skall handla upp. En sådan här anläggning behöver projekteras/dimensioneras med hänsyn till många faktorer i huset, och som ägare behöver du kunskap om du skall kunna göra detta själv.

En VVS-firma har troligtvis inte som affärsidé att sälja denna kompetens på löpande timmar, utan ser det som en väg till att få sälja hela anläggningar och ta visst ansvar för att de levererar avsedd prestanda.
Finns en del fallgropar med att handla upp borrning. Speciellt i svåra geologiska områden som Skåne t.ex. Mycket större risker än att borra i rent berg i Stockholm.

Helt rätt med att handla upp är inte bara skicka offertförfrågnigar. När man gör tekniska val, så ska man kunna det. Du kan inte skylla ifrån dig på en leverantör. Du som projektledar tar ansvar för dimensioneringen.

Visst kan du kräva leverantören att de gör sina jobb. Men att leverantörerna börja peka på varandra är ju inte så ovanlig. När kompressorn skär sig och BVP leverantören hävdar att rörmokarn har installerat fel.

Vet ej hur det är med när borrning går fel. Men kan tänka mig att en ÅF till BVP har svårt att stå för såna risker. De skrev även vid min upphandling en klausul att det kostar mer om berget ligger djupare och att schacktning från hus till borrhål ombesörjas av kund. Men om själva borrningen mislyckas? Skulle tror att helhetsentrepenören inte täcka risker som inte borraren kan stå för. Tex är det känd jobbig mark och borraren säger att det är egen risk, då tar inte ÅF till BVP heller denna risken.

Jag ser inte så ofta att man vid helentrepenad hos privatpersoner har en prestandakrav, Dvs. att an installera energimätare och om installationen drar mer energi än avtalad då blir det skadestånd. Isf måste man givetvis jämnföra rätt. Så att innetemperaturen inte sänks avsevärd (ställer krav på regleringen) och att man har data över energiförbrukningen innan.

Detta med att det blir dyrare om berget ligger djupare handlar om att foder-rören som man har mellan marknivå och berg är dyrare per meter än borrhålet.

Och att utlova en specifik prestanda är direkt omöjligt. Det är för många faktorer som inte går förutse. En av de stora faktorerna som påverkar verkligt COP är köldbärartemperaturen, och den i sin tur påverkas (förutom belastningen av vp'n) av bergets beskaffenhet. Detta kan man ha viss kännedom om genom borrning i närområde, men man kan inte veta exakt hur vattenådror ligger etc.

Sen finns det en hel del att göra på att kalibrera ditt system rätt och detta tar tid.. Jag har haft mitt bergvärmesystem i 13 år nu, och gjorde små justeringar varje år under de första 5 åren, som alla förbättrade prestandan.

Jag jobbade emot rätt delta-T, jag trimmade drifts-inställningarna på cirk-pumpar och diverse som finns i inställningarna. Här blir det tvärt om så att INGEN VVS-totalentreprenör kommer kunna hjälpa dig nå lika långt i finkalibrering av systemet, men återigen så krävs det kunskap av dig som ägare för att nå dit.

En seriös helentreprenör gör en kvalificerad grundinställning baserat på kända data, och kommer i bästa fall ut och gör en uppföljningsjustering efter viss tid.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Henke_1981 skrev:
Finns en del fallgropar med att handla upp borrning. Speciellt i svåra geologiska områden som Skåne t.ex. Mycket större risker än att borra i rent berg i Stockholm.
Åtminstone här står borraren för att leverera en anslutningsklar energibrunn, och då ryms väl så vitt jag kan bedöma dessa utmaningar inom ramen för borr-entreprenaden. Om man borrar själv.. Ja då har jag inget att tillföra av egen erfarenhet längre. :)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Det är nog tekniskt kunnig man behöver vara, snarare än skicklig i den affärsmässiga biten när man skall handla upp. En sådan här anläggning behöver projekteras/dimensioneras med hänsyn till många faktorer i huset, och som ägare behöver du kunskap om du skall kunna göra detta själv.

En VVS-firma har troligtvis inte som affärsidé att sälja denna kompetens på löpande timmar, utan ser det som en väg till att få sälja hela anläggningar och ta visst ansvar för att de levererar avsedd prestanda.
För en normal, relativt ny och välisolerad villa finns det väldigt få fallgropar. Nettoenergibehovet kan man enkelt höfta fram med några enstaka MWh marginal. Samma sak med maxeffekten och väljer man en inverterpump är det mer förlåtande om man tar i lite extra. Sen är det bara att räkna schablonmässigt på hur mycket borrhål man behöver och avrunda lite uppåt precis även där som TS har gjort.

Inte svårare än att en normal villaägare med kännedom om sitt hus klarar av det.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sant.. Men i den kategorin du beskriver sitter ofta redan en fullgod värmelösning.

Om man tar ett litet äldre hus, kanske med en mix av högtemp och lågtemp-system, ganska liten systemvolym på värmebärare, och kanske lite undermåligt isolerat. Då blir det svårare, men rätt dimensionerat troligen en av de snabbaste payoff'erna och därmed mest motiverade installationerna.

D David_Berglund skrev:
Sant.. Men i den kategorin du beskriver sitter ofta redan en fullgod värmelösning.
Ja, i TS fall byttes en frånluftsvärmepump mot bergvärme och FTX. Det är en väldigt vanlig setup i moderna villor byggda de senaste 20-30 åren.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
M mpostma skrev:
Åf har också en viktig roll i att dimensionera till rätt model. Visst är det nästan löjlig enkel ibland och svår vid särskilda konverteringar.
Här hos oss har iallafall regionens "IVT-center" gjort ett uselt jobb med dimensioneringen. Även injusteringen av kurvan var rätt usel gjord, så det är ingen garanti uppenbarligen. Som någon skrev ovan - dimensionering och injustering är rätt krävande då det kräver flera mätningar på plats vid väl valda tillfällen. Är övertygad om att "märkesinstallatörerna" tar samma genvägar som alla andra och går i första hand på schablon.

Sen handlar det ju inte bara om installationen, utan även om eftermarknad som kundservice och reservdelar. IVT t.ex. har en klar "taggarna utåt"-inställning mot befintliga kunder som känns lite mossig.

• Gilla
PFO och 1 till
  • Laddar…
F
M mpostma skrev:
Trevlig med dina svar!

Man jämnför såklart sin egen situation och din tydlig mer snåla energiförbrukning är nog i att ditt hus är mycket mer modern (jag bor i ett hus från 1976 men också den har runt 180 m2 upvärmd yta.
Men måste säga att max 6000 kwh för endast bvp är bra.

Och som jag förstod kunde FTX kopplas in utan mycket arbetet?

Titeln är fortfarande lite tveksam. Visst sparar man pengar om man projectledar själv. Köpa in enstaka tjänster själv. Men var baseras den första offerten på?

Jag tog en helentreprenad för bvp men den gick i 2017 for 155k efter rot och jag tror inte det hade varit mycket billigare om jag hade hyrd själv en borrare (45k, rörmokare, 30k osv. Dessutom fick jag en bra dimensionering och bra hjälp med en erfaren installatör som i efterhand har gjord allt rätt.
Installatör lägger på mängder på borran, genom att ta ”risken” själv där så finns det mycket att tjäna.
C cpalm skrev:
Tog fasta lite grand på följande:

– Man ska vara medveten om att några av de större tillverkarna inte säljer sina pumpar separat, utan bara som del i en totalentreprenad. Men det går absolut att hitta alternativ med bra kvalitet ändå.

Många tänker nog inte på hur hårt den svenska marknaden kontrolleras av de dominerande aktörerna.
Vilket ju brukar betyda högt uppskruvade marginaler, vilket i sin tur öppnar för stor besparingspotential för den som lyckas sy ihop något själv.
Vilka "större tillverkare" säljer inte till butiker/handlare som säljer till privatpersoner utan att köpa totalentreprenad?

F
D David_Berglund skrev:

Om man tar ett litet äldre hus, kanske med en mix av högtemp och lågtemp-system, ganska liten systemvolym på värmebärare, och kanske lite undermåligt isolerat. Då blir det svårare, men rätt dimensionerat troligen en av de snabbaste payoff'erna och därmed mest motiverade installationerna.
Och är det nybygge så är det enegiberäknat redan och man kan med en marginell delmellanskillnad dimensionera upp borrdjup och kanske tom en storlek större pump och gå därifrån med en systemlösning som är betydligt energieffektivare än vad en installatör skulle optimerat mot... och till en lägre kostnad.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Vilka "större tillverkare" säljer inte till butiker/handlare som säljer till privatpersoner utan att köpa totalentreprenad?
IVT säljer iallafall bara genom sina utvalda installatörer, och jag tror att Thermia jobbar likadant.

C cpalm skrev:
IVT säljer iallafall bara genom sina utvalda installatörer, och jag tror att Thermia jobbar likadant.
Som privatperson kan man köpa exakt samma IVT-pumpar med Bosch-emblem istället.

Thermia kunde man i alla fall förr köpa med Danfoss-emblem. Jag vet inte hur det är nu.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Det är ju rätt tragiskt.

Nibe kan man köpa hos Rinkaby rör. vvsbutiken.nu säljer Nibe, CTC och Bosch.

I december 2008 så köpte jag en Nibe 1225-6 från gds-vvs.se. Betalade 39830kr inkl frakt och jag betalade 18000kr för 140m borra. Åkte väl på 3-5000kr i installationsmaterial och gjorde installationen själv.

Billigaste jag hittar nu är en Nibe 1245-6 för 78000kr.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.