664 läst ·
5 svar
664 läst
5 svar
Nibe F372 klarar ej periodisk uppvärming
God morgon!
Situationen med min värmepump börjar att bli allt mer irriterande.
Här kommer en Quick recap:
Förra året så flyttade vi in i ett hus som hade en gammal NIBE fighter 301, den gav upp efter 20 års av trogen service ( typiskt att den lägger av precis när vi flyttade in 01/2025 )
Ringde NIBE och frågade efter en ersättningsmodell – NIBE F372 blev då svaret.
Efter några telefonsamtal och en kraftig reduktion på bufferkontot så var allting klappat och klart.
Valde även att beställa en frånluftsventil rengörning av en etablerad firma.
Kommentaren efter jobbet var – Dessa var nog dom mest igensatta frånluftventilationsrör som jag har sett på 10år.
Under hösten 2025 så började problemen uppstå, pumpen klarade då ej den periodiska höjningen av vattnet.
Ringde min installatör och de skulle titta in på det eftersom de har tydligen fått in samma klagomål under hösten från andra kunder med samma pump.
Ringde även in en servicepartner till NIBE som utförde felsökning och utförde mätning på alla komponenter i pumpen.
Inget fel hittades. Rådet var att sänka 1 grad på den periodiskauppvärmings läget ( från 59-58 osv )
Idag är jag nere på 55...
Den pumpen klarar enbart att värma upp till 58 om jag forcerar 3 omstarter av periodiska programmet. ( Det bör även noteras att inget varmvatten förbrukas under dessa uppvärmingsförsöken. Det är enbart elementen som är igång. )
Filtret i pumpen är rent.
Systemet är avluftat.
Har ni några tips ?
Ps. Pumpen är nu felanmäld av min installatör till NIBE och de har en open ticket där en tekniker skall komma ut för att titta på pumpen.
Ds. Har inga lastvakter inkopplade ( 3x 16 A )
Situationen med min värmepump börjar att bli allt mer irriterande.
Här kommer en Quick recap:
Förra året så flyttade vi in i ett hus som hade en gammal NIBE fighter 301, den gav upp efter 20 års av trogen service ( typiskt att den lägger av precis när vi flyttade in 01/2025 )
Ringde NIBE och frågade efter en ersättningsmodell – NIBE F372 blev då svaret.
Efter några telefonsamtal och en kraftig reduktion på bufferkontot så var allting klappat och klart.
Valde även att beställa en frånluftsventil rengörning av en etablerad firma.
Kommentaren efter jobbet var – Dessa var nog dom mest igensatta frånluftventilationsrör som jag har sett på 10år.
Under hösten 2025 så började problemen uppstå, pumpen klarade då ej den periodiska höjningen av vattnet.
Ringde min installatör och de skulle titta in på det eftersom de har tydligen fått in samma klagomål under hösten från andra kunder med samma pump.
Ringde även in en servicepartner till NIBE som utförde felsökning och utförde mätning på alla komponenter i pumpen.
Inget fel hittades. Rådet var att sänka 1 grad på den periodiskauppvärmings läget ( från 59-58 osv )
Idag är jag nere på 55...
Den pumpen klarar enbart att värma upp till 58 om jag forcerar 3 omstarter av periodiska programmet. ( Det bör även noteras att inget varmvatten förbrukas under dessa uppvärmingsförsöken. Det är enbart elementen som är igång. )
Filtret i pumpen är rent.
Systemet är avluftat.
Har ni några tips ?
Ps. Pumpen är nu felanmäld av min installatör till NIBE och de har en open ticket där en tekniker skall komma ut för att titta på pumpen.
Ds. Har inga lastvakter inkopplade ( 3x 16 A )
Hej, hur har det gått med din Nibe?
Vi hade problem förra året att den aldrig klarade uppvärmningen och då körde om o om igen o slutade värma kåken, ej kul mitt i vintern.
Nibeinstallatörerna hävdar att anledningen var smutsigt vatten som lämnat beläggning i rören i värmaren, så det fick inte på garantin när de skulle rengöra med citronsyra.
Nu börjar den trilska igen, dock är vi ännu inte i samma läge som sist men känns väldigt frustrerade med massa felmeddelanden nu, trots den än så länge kommer upp i temperatur.
Till saken hör att vi har kommunalt vatten i en kranskommun till Sthlm, dvs väldigt bra vattenkvalitet.
Jag tror ju bestämt att det är Nibe som har skitdåliga pumpar. En av installatörerna som var här sa att det började strula efter de bytte från en mantelyta som värmde vattnet till att vattnet ska gå i slingor som värmer vattnet. Men det är inget Nibe själva vill bekräfta.
Därför letar jag runt om andra har haft samma/liknande bekymmer.
Vi har detta NIBE F2040-6 & VVM 225.
Vi hade problem förra året att den aldrig klarade uppvärmningen och då körde om o om igen o slutade värma kåken, ej kul mitt i vintern.
Nibeinstallatörerna hävdar att anledningen var smutsigt vatten som lämnat beläggning i rören i värmaren, så det fick inte på garantin när de skulle rengöra med citronsyra.
Nu börjar den trilska igen, dock är vi ännu inte i samma läge som sist men känns väldigt frustrerade med massa felmeddelanden nu, trots den än så länge kommer upp i temperatur.
Till saken hör att vi har kommunalt vatten i en kranskommun till Sthlm, dvs väldigt bra vattenkvalitet.
Jag tror ju bestämt att det är Nibe som har skitdåliga pumpar. En av installatörerna som var här sa att det började strula efter de bytte från en mantelyta som värmde vattnet till att vattnet ska gå i slingor som värmer vattnet. Men det är inget Nibe själva vill bekräfta.
Därför letar jag runt om andra har haft samma/liknande bekymmer.
Vi har detta NIBE F2040-6 & VVM 225.
Ber om ursäkt för det sena svaret.
Det som har hänt är:
Nibe skickade en reparatör ifrån deras ”trusted service partners”
När denna reparatören anlände så sades detta, jag citerar
”Nibe F372 är ju en skit pump, en riktig knegarpump eftersom de inte har råd att köpa en för runt 150tusen.”
Jo jag har det, men jag köpte ju den som NIBE själva rekommenderade som ersättare för NIBE 301 Fighter.
”Kompressorn är också skit eftersom den är så svag (jämfört med de dyrare alternativen)”
Angående periodiska höjningen så sades detta
”Nämen det är inte viktigt eftersom du har ju flöde hela tiden i ditt system ( dvs att man förbrukar sitt varmvatten) och du behöver ju inte ens ha periodisk höjning var 7e dag, det är bara onödigt. Vi sätter den på 14 dagar istället.
I service rapporten så har han skrivit att pumpen fungerar felfritt. Vilket den inte gör eftersom än idag så kommer jag inte upp i periodisk höjning.
Har haft flera samtal Nibe vilket inte har lett någonstans förutom det senaste.
Min installatör hade fått ett brev från NIBE försäljaren där han nämner att en mjukvaruuppdatering glömdes lägga in. Det är troligen det som ställer till det.
Så denna helgen så blir det att uppdatera pumpen med ny FIRMWARE som man kan ladda ned ifrån deras hemsida samt köra en periodisk uppvärming.
Mvh Hekson
Det som har hänt är:
Nibe skickade en reparatör ifrån deras ”trusted service partners”
När denna reparatören anlände så sades detta, jag citerar
”Nibe F372 är ju en skit pump, en riktig knegarpump eftersom de inte har råd att köpa en för runt 150tusen.”
Jo jag har det, men jag köpte ju den som NIBE själva rekommenderade som ersättare för NIBE 301 Fighter.
”Kompressorn är också skit eftersom den är så svag (jämfört med de dyrare alternativen)”
Angående periodiska höjningen så sades detta
”Nämen det är inte viktigt eftersom du har ju flöde hela tiden i ditt system ( dvs att man förbrukar sitt varmvatten) och du behöver ju inte ens ha periodisk höjning var 7e dag, det är bara onödigt. Vi sätter den på 14 dagar istället.
I service rapporten så har han skrivit att pumpen fungerar felfritt. Vilket den inte gör eftersom än idag så kommer jag inte upp i periodisk höjning.
Har haft flera samtal Nibe vilket inte har lett någonstans förutom det senaste.
Min installatör hade fått ett brev från NIBE försäljaren där han nämner att en mjukvaruuppdatering glömdes lägga in. Det är troligen det som ställer till det.
Så denna helgen så blir det att uppdatera pumpen med ny FIRMWARE som man kan ladda ned ifrån deras hemsida samt köra en periodisk uppvärming.
Mvh Hekson
Klicka här för att svara