7 864 läst ·
78 svar
8k läst
78 svar
Per handlade upp bergvärmen själv och sparade 100 000 kr
Beror på. Ute på landet (bor där) fungerar det lite annorlunda. Beroende på om man ses som granne eller kanske t o m vän kan man få väldigt bra pris. Finns väl också förväntningar om återtjänst.J JonJon78 skrev:
Kan tänka mig att han känner personen/företaget i fråga och de har ömsesidigt förtroende för varandra. Vad som då händer är att arbete görs lösare boliner vad gäller offert och prisuppskattning, vilket gör att företagaren inte behöver ta i vad gäller offerten (och faktura) samt att tidpunkt för arbetet kan anpassas till vad som är billigast för honom.
T ex så kommer en tidpunkt där företagaren har några timmar utan beläggning samt har en preparerad borrigg och kort resa och kan direkt göra jobbet.
Sedan bör man speca här om priset inkluderar rot etc.
Men då borde väl rubriken varit "Per utnyttjade sina kontakter och erbjöd gentjänster - Sparade 100 000 kr".TRJBerg skrev:
Beror på. Ute på landet (bor där) fungerar det lite annorlunda. Beroende på om man ses som granne eller kanske t o m vän kan man få väldigt bra pris. Finns väl också förväntningar om återtjänst.
Kan tänka mig att han känner personen/företaget i fråga och de har ömsesidigt förtroende för varandra. Vad som då händer är att arbete görs lösare boliner vad gäller offert och prisuppskattning, vilket gör att företagaren inte behöver ta i vad gäller offerten (och faktura) samt att tidpunkt för arbetet kan anpassas till vad som är billigast för honom.
T ex så kommer en tidpunkt där företagaren har några timmar utan beläggning samt har en preparerad borrigg och kort resa och kan direkt göra jobbet.
Är också i samma situation, har installerat FTX precis (och är mycket nöjd!). Jag känner inte heller igen mig i den prisbilden riktigt. Hela kalaset här kostade snarare uppemot 10x de pengarnaG gg_skane2 skrev:
Som prisreferens till FTX
Jag gjorde en FTX-installation i ett delvis nybyggt hus för 2 år sedan. Allt som inte var nytt hade uppbrutna bjälklag = god åtkomst. 3 plan, totalt 370kvm ventilerat. Ryggåstak på övervåning och kanalisering genom lättbalk-åsar. Totalt 9 TL-don, 7 FL-don. Im-kanal inte inkluderad i detta. Gjorde allt installations-arbete själv.
Flexit Uni 4 och kanalpaket: 67 000
Konstruktion och OVK/Injustering: 5 200
Komplettering rör och komponenter under tiden ca: 5 000
Totalt: 77 000 + gissningsvis runt 100h arbete.
Jag hade budgeterat 100'000 i material. Den enda posten på hela bygget som blev billigare än budget.
Jag trodde nog det var gränsfall omöjligt att göra det billigare, men alltid intressant med tips om hur.
Jag gjorde en FTX-installation i ett delvis nybyggt hus för 2 år sedan. Allt som inte var nytt hade uppbrutna bjälklag = god åtkomst. 3 plan, totalt 370kvm ventilerat. Ryggåstak på övervåning och kanalisering genom lättbalk-åsar. Totalt 9 TL-don, 7 FL-don. Im-kanal inte inkluderad i detta. Gjorde allt installations-arbete själv.
Flexit Uni 4 och kanalpaket: 67 000
Konstruktion och OVK/Injustering: 5 200
Komplettering rör och komponenter under tiden ca: 5 000
Totalt: 77 000 + gissningsvis runt 100h arbete.
Jag hade budgeterat 100'000 i material. Den enda posten på hela bygget som blev billigare än budget.
Jag trodde nog det var gränsfall omöjligt att göra det billigare, men alltid intressant med tips om hur.
Nä. Det är inte *nödvändigtvis* så att han erbjöd det. Har själv inte gjort det (mest för att jag inte haft något att erbjuda).useless skrev:
Och att man "utnyttjade sina kontakter" är väl implicit i det mesta. Jag har använt vissa firmor för vissa saker och använt dem igen vilket givit vissa fördelar utan att man utsäger det explicit.
Vidare kopplar du penningsumman 100000 till argumentet utan belägg.
Aha, jag är inte så bekant med FLVP. Mina svärföräldrar har en sån men då är det kall tilluft via ventiler vid fönstrarna. Tydligen finns det även lösningar med förvärmd tilluft. I så fall blir FTX betydlig lättare och billigare om man bara behöver koppla in en FTX fläkt. Kanske därför man inte gick så mycket i detalj här. Personligen hade jag bara frånluftsdon med självdrag och då är det betydlig mer jobb att installera FTX.U Utsliten och utdömd skrev:
Personligen tycker jag detta är en intressant artikel med en interessant perspektiv, men lite glädjekalklyerande är det.
Visst kan man spara pengar om man projektledar själv. Man tar bort risker från leverantörer och mitigerar dem själv. Genom att man utreder och bestämmer alla okända faktorer själv. Visst sparar man pengar så sett. Men detta krävs en del kunskap och det är för de flesta kunder inte bara att sätta sig in lite. Men om man hade en dold talang som projectledande ingenjör och man tycker det är kul att lägga sin fritid på detta, då går det visst. Säkert många här på BH som gjord en resa på det sättet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men hur klarar man hushållsel och värme på 10000kWh/år? Vi använder 6000kWh/år i hushållsel med vanligt familjeliv. Det är kyl o frys och cirkpumpar som går jämt. Glada i matlagning och bak. En liten elmoppe för resor till jobbet, så den laddas varje arbetsdag.Redaktionen skrev:
När Per Forsberg tog in offerter för bergvärme och FTX till huset tyckte han att det blev för dyrt. I stället för att välja en totalentreprenad upphandlade han värmepump, borrning och installation själv – en lösning som sparade närmare 100 000 kronor.
Du kan läsa artikeln här: Per handlade upp bergvärmen själv och sparade 100 000 kr
Det verkar orimligt att värma huset på 4000kWh/år.
Berätta hur du gör!
LaoLars: Ja det väldigt snålt!
För egen del förbrukar vi 19000 kWh / år ganska exakt häften på värmepump respektive hälften hushållsel.
Mycket, ja! men det är alltid 22 grader inne, jag kör fläkt i garaget om jag behöver jobba där, kupéfläktar på bilarna, all mat lagas från grunden (mycket spistid), avfuktare, tvätt- och diskmaskiner som går frekvent.
För egen del förbrukar vi 19000 kWh / år ganska exakt häften på värmepump respektive hälften hushållsel.
Mycket, ja! men det är alltid 22 grader inne, jag kör fläkt i garaget om jag behöver jobba där, kupéfläktar på bilarna, all mat lagas från grunden (mycket spistid), avfuktare, tvätt- och diskmaskiner som går frekvent.
Man kan ju undra. Att det går ner från total 18000 till 10000?M MagHam skrev:LaoLars: Ja det väldigt snålt!
Man kan också undra hur mycket han hade besparat med att bara sätta in en moderne FLVP.
Sedan tycker jag 5000 övrigt låter som mycket för övrigt. Har man däremot elbil, då är det igen för lite.
Jag ligger nu runt 8500 för bvp, 3000 fär hushålsel och 3500 fär elbilsladning.
Totall runt 15.000
Artikeln svarar väl på det mesta hur man gör, högprestanda BVP (vätska/vätska värmepump) som är väl intrimmad mot huset, långt borrhål, lågtemperatur värmesystem som är väldigt precist reglerat, skapligt isolerat hus med värmeåtervinning på frånluft. Inomhus temp 22+ grader i alla utrymmen utom förråd och garage där det är 10-12 grader. Värmepump elförbrukning vilket inkluderar varmvatten har egen elmätare som loggas varje månad och summerat på 12 månader på mellan 4500 till 5000 kWh beroende på hur kall vintern är, så ca 5000-5500 i hushållsel exklusive varmvatten. Hög energiklass på vitvaror och ventilation mm. Enda energisynden är elbastu och bubbelbad. Efter detta har det tillkommit elbil som adderar ca 2000 kWh/år och solpaneler som subtraherar ca 4000 kWh/år från köpt el, men detta togs inte med i artikeln då det inte var relevant, så siffror som jämför före och efter bergvärme är helt jämförbara och allt finns loggat på olika förbrukare. Idag köps det ca 8500 kWh/år till detta huset med solpaneler och elbil.L LaoLars skrev:Men hur klarar man hushållsel och värme på 10000kWh/år? Vi använder 6000kWh/år i hushållsel med vanligt familjeliv. Det är kyl o frys och cirkpumpar som går jämt. Glada i matlagning och bak. En liten elmoppe för resor till jobbet, så den laddas varje arbetsdag.
Berätta hur du gör!
Det är en stor skillnad i elförbrukning mellan olika värmepumpstyper, luft är generellt ingen bra värmebärare och medför avfrostningsbehov, vätska är mycket bättre värmebärare. Denna jämförelse var mellan en äldre FLVP och en modern BVP, resultatet var en minskning med 8000 kWh/år, skillnaden hade naturligtvis varit mindre med en modernare högpresterande FLVP eller LVVP, men det hade fortfarande varit en skillnad till BVP fördel.
Helt rätt, i detta fallet handlar det inte om några tjänster/gentjänster, men flexibilitet i när borrningen sker, jag hade ett fönster på ca 3 månader när borraren kunde välja när, och han samkörde med andra borrningar i området och tillgänglig tid. Det är vad faktiskt har betalats, dvs inklusive ROT på 30% av arbetet.TRJBerg skrev:
Beror på. Ute på landet (bor där) fungerar det lite annorlunda. Beroende på om man ses som granne eller kanske t o m vän kan man få väldigt bra pris. Finns väl också förväntningar om återtjänst.
Nä jag byggde nytt och fortfarande hade koll, eller åtminstone brydde mig om värmepumpens förbrukning så landade jag ett år på 8700kWh en mild vinter och på 9500kWh ett mer normalt år. Numera är allt det förstört/oöverskådligt av solceller, pool, två elbilar ungar som är större och drar mer effekt med speldatorer mm. Har inte heller samma intresse att följa upp på det, även om det skulle gå. Men ligger ungefär på 12000kWh exkluderat bilarna.L LaoLars skrev:Men hur klarar man hushållsel och värme på 10000kWh/år? Vi använder 6000kWh/år i hushållsel med vanligt familjeliv. Det är kyl o frys och cirkpumpar som går jämt. Glada i matlagning och bak. En liten elmoppe för resor till jobbet, så den laddas varje arbetsdag.
Berätta hur du gör!