141 läst ·
2 svar
141 läst
2 svar
Golvvärme utan spackling
Hej,
Vi ska lägga nytt golv i hallen och tänkte köra på en vinylmatta. Vi funderar på att sätta in elektrisk golvvärme i samma veva.
Golvkillen vi pratade med rekommenderade då att såga upp det existerande golvet, ta bort frigolit från plattan, fylla igen med EPS betong och sedan flytspackla in golvvärmeslingor. Det var en liten större åtgärd än vi hade hoppats på, och i vår okunskap tänkte vi att man bara lägger ut en folie och sedan vinylgolvet direkt på.
Kan man göra så? Eller måste man göra som golvkillen föreslog?
Idag sitter där en plastmatta från 70 tal som vi tänkt låta sitta kvar, så tanken var då en elfolie direkt på den gamla mattan och sedan vinylgolvet på den.
Vår platta är ej isolerad underifrån och jag är orolig för omvänd fuktvandring, men är novis på detta.
Tack
Vi ska lägga nytt golv i hallen och tänkte köra på en vinylmatta. Vi funderar på att sätta in elektrisk golvvärme i samma veva.
Golvkillen vi pratade med rekommenderade då att såga upp det existerande golvet, ta bort frigolit från plattan, fylla igen med EPS betong och sedan flytspackla in golvvärmeslingor. Det var en liten större åtgärd än vi hade hoppats på, och i vår okunskap tänkte vi att man bara lägger ut en folie och sedan vinylgolvet direkt på.
Kan man göra så? Eller måste man göra som golvkillen föreslog?
Idag sitter där en plastmatta från 70 tal som vi tänkt låta sitta kvar, så tanken var då en elfolie direkt på den gamla mattan och sedan vinylgolvet på den.
Vår platta är ej isolerad underifrån och jag är orolig för omvänd fuktvandring, men är novis på detta.
Tack
Klicka här för att svara