28 355 läst ·
112 svar
28k läst
112 svar
Partner skuldsatt och utan pengar
hmmm, om hon visste vilken Cliff Barnes hon är på den dealen så tror jag inte hon hade varit så nöjd...msv skrev:
Äsch, varför flytta ihop alls? Köp städhjälp och hämtmat så slipper du gå back på någon kvinna som du ibland ska köpa blommor till! Hennes barn äter säkert mer än dina också. Allt här lutar åt att du har det bättre själv! :wow:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lite OT, men ändå...
À propos det här med bostadsbidrag.
Jag känner ett par som bor ihop sedan många år i bostaden som hon hyr.
Men endast hon är skriven i bostaden.
Han är skriven på en campingplats i närheten, som alltså är hans officiella postadress också.
Han jobbade förr i byggbranschen, men nu är det länge sedan han hade någon husvagn.
Arrangemanget är upplagt för att hon (med låga/obefintliga inkomster) skall få så mycket bidrag som möjligt.
Det är nog vanligare än man tror med sådant fiffel.
https://www.youtube.com/watch?v=ZHn-eqkpYJg
À propos det här med bostadsbidrag.
Jag känner ett par som bor ihop sedan många år i bostaden som hon hyr.
Men endast hon är skriven i bostaden.
Han är skriven på en campingplats i närheten, som alltså är hans officiella postadress också.
Han jobbade förr i byggbranschen, men nu är det länge sedan han hade någon husvagn.
Arrangemanget är upplagt för att hon (med låga/obefintliga inkomster) skall få så mycket bidrag som möjligt.
Det är nog vanligare än man tror med sådant fiffel.
https://www.youtube.com/watch?v=ZHn-eqkpYJg
Du har väldigt många poäng i det du säger och jag kan å ena sidan hålla med dig, det är så alla borde känna.oliva skrev:
Men å andra sidan så när man ser hur de styrande i det här landet hanterar inbetalda skattemedel så får jag aningen mer förståelse för att såna här arrangemang förekommer.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Tycker det är tragiskt att man ens ska fundera på pengar och liknade om man ska flytta ihop 
Älskar man någon spelar det väl inte vad hen har för inkomst eller skulder.
Hellre fattig och rik på kärlek än rik på pengar och fattig på kärlek
Älskar man någon spelar det väl inte vad hen har för inkomst eller skulder.
Hellre fattig och rik på kärlek än rik på pengar och fattig på kärlek
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De har det faktiskt inte så fett, någon av dem.oliva skrev:
Och är man vänner så...
Det finns en gammal rad i Bibeln , som du kanske skall friska upp i minnet:
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/domej.htm
Det var inget motargumentByggare Sonja skrev:Jo, jag gick in och kollade snurran som finns på försäkringskassan. Ett ev. bidrag som kan sänka vinsten är inget bra motargument för den diskussionen, man kan slänga in en slitageparameter åt det andra hållet för att nå millimeterrättvisa, men det är ju ingen intresserad av, inte heller TS är det gissar jag. Sedan får man föra in så många parametrar man själv tycker är relevant..
Jo men det är väl så det är ibland, bara för att jag kommer in efteråt och inte ägen huset eller betalar underhåll så kan jag ju inte förvänta mig att ta del av någon vinst, ska man ha vinst så får man bidra tills den dag det sker.noone70 skrev:
Jag kan ju inte heller förvänta mig att bara behöva betala 10 % av levnadskostnaderna bara för att jag inte äger fastigheten, ingen kommer göra det åt mig och det hade jag ju behövt betala ändå, så ser jag på saken.
Sen att det är värdelöst ur investeringssynpunkt är en annan femma.
Hur ägande ska ske , ska göras upp innan inte att den ene kommer och gör anspråk på någon annans egendom den dagen det är dags att gå isär.
Redigerat:
Tyckte jag läste nånstans (här i tråden kanske?) att ca 50% av de ingångna äktenskapen slutar med skilsmässa och då är det väl inte så dumt att dessa 50% funderar på ägande och pengar innan dom gifter sig så dom vet vad som gäller när skilsmässan väl är ett faktum. Är många som har blivit fattiga både på kärlek och pengar.Göran.W skrev:
Göran.W skrev:
Det hjälper en tyvärr inte den dagen du separerar och om banken kunde ta betalt i gammal kärlek så vore det en sak men nu fungerar det inte så.
Varför är folk så rädda för att prata om innan det ska bli sambos?
Bättre att ta det innan än att stå där som en idiot efteråt och tycka att man borde gjort på ett annat sätt.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag menade mer att om man vill leva ihop spelar det väl ingen roll om den ena har skulder om man älskar den.
Har själv varit sambo med en som helt saknade inkomst när vi flyttade ihop.
Huset skriver man så klart papper på så man inte står utan halva huset sen men att börja med att tänka på att den ena har skulder känns så himla fel och 200 000 är ingen jätte skuld heller som går att betala av skapligt fort med en inkomst på 30k
Har själv varit sambo med en som helt saknade inkomst när vi flyttade ihop.
Huset skriver man så klart papper på så man inte står utan halva huset sen men att börja med att tänka på att den ena har skulder känns så himla fel och 200 000 är ingen jätte skuld heller som går att betala av skapligt fort med en inkomst på 30k
