H
Starta på nytt, sälj ditt hus och så köper ni ett nytt hus gemensamt.
Vill ni prova att bo ihop. Dela på löpande gemensamma utgifter, underhåll, halva räntekostnaden osv. Till ni är säkra.
 
Göran.W skrev:
Orkade inte läsa allt men fattar inte vad problemet är.
Bor man ihop delar man väl på ALLA kostnader så även hennes lån.
Varför ens hänga upp sig på ett lån man kan betala av hyfsat snabbt.
Dela på alla kostnader och hennes lån är borta på 3-4 år
Ser inte problemet för ni har väl tänkt leva ihop längre än till hennes lån är borta.
Får hon inte lån till halva huset nu får hon väl det när blanco lånet är borta.
Varför är det rimligt att dela på "ALLA" kostnader?
Jag tror frugan hade sparkat ut mig om jag tog 200 000kr i blancolån och satte sprätt på och sedan begärt att hon ska vara med och betala.
Lika så är det väl inte den ny tilltänkta sambons problem att betala ränta på ett stort lån som TS har, det är ju inte hennes fel att han har ett stort lån.

Gammalt är gammalt och ska hanteras där, det blir ju rena guldgruvan annars om TS ska ge bort halva huset och ta över hälften av sin nya sambos skulder, får nog vara ett riktigt kap till tjej om det ska kosta så bra.

Om TS har 1 miljon på banken, ska han ge bort hälften av den med?
 
HEM2121 skrev:
Starta på nytt, sälj ditt hus och så köper ni ett nytt hus gemensamt.
Vill ni prova att bo ihop. Dela på löpande gemensamma utgifter, underhåll, halva räntekostnaden osv. Till ni är säkra.

Men blir TS nya partner hjälpt av detta ekonomiskt menar du?
Blancolånet på 200000 finns väl kvar hos partnern, inkomsterna är väl fortfarande desamma som tidigare så det ekonomiska utrymmet för partnern att bli en fullvärdig hälftenägare till det nya huset är väl lika litet då som att bli det i TS nuvarande hus.
 
Göran.W skrev:
Ser inte problemet för ni har väl tänkt leva ihop längre än till hennes lån är borta.
Tänkt och tänkt...
 
KnockOnWood skrev:
Det är väl just det resonemanget som många av oss vänder oss emot.
Vissa tjänar mer, andra mindre.
Skall man leva på olika standard då?

Undersköterskan får ta ett extrajobb och bära ut tidningar på morgonen, medan civilekonomen kan ta det lugnt och njuta av sina sovmorgnar.
Och till lördagsmiddagen får den ena lite lättöl, medan den andra knäcker en flaska slottsvin.

Den gamla fina devisen 'av var och en efter förmåga' passar väl in i familjen, liksom i samhället i stort?

(Skrivet utan att vara kommunist för fem öre)
Då har du tänkt lite för kort... alldeles för kort och du gör mig väldigt trött... Den som äger huset betalar ju MER varje månad. Inflyttande sambo betalar ju betydligt MINDRE. Låt mig reda ut detta...
1. Civilekonomen äger huset och betalar mer... då får uskan mer kvar i plånboken varje månad eftersom hennes hyra är BETYDLIGT lägre än att hyra ett eget kyffe. Antingen får hon pengar över att köpa in sig för efter ett tag, eller så får hon mer pengar kvar i plånboken att dricka slottsvin för, välj själv.
2. Om Uskan äger huset och betalar mer varje månad... om då civilekonomen har högre lön och betalar mindre... då hade väl inte frågan dykt upp, eller hur? Då får väl civ.ek klara av att köpa in sig med sin ofantliga lön istället för att köpa slottsvin, eller hur? Och om han gör det så minskar ju uskans amortering så hon kan dricka slottsvin i alla fall.
Det är så enkelt... det enda som komplicerar det hela rent matematiskt är en utbyggnad som inte ger någon värdeökning och hur dessa kostnader ska fördelas, men det är inte heller rocket science.
 
HEM2121 skrev:
Starta på nytt, sälj ditt hus och så köper ni ett nytt hus gemensamt.
Klassiskt råd som tyvärr inte är en kanon lösning....
Vill verkligen alla inkl barnen flytta från ev skola och kompisar?
Om det efter ett tag tar slut så ska det säljas och båda börja om på nytt alt en lösa ut den andra i ett hus som man inte från början ville ha....
 
Byggare Sonja skrev:
Då har du tänkt lite för kort... alldeles för kort och du gör mig väldigt trött... Den som äger huset betalar ju MER varje månad. Inflyttande sambo betalar ju betydligt MINDRE. Låt mig reda ut detta...
1. Civilekonomen äger huset och betalar mer... då får uskan mer kvar i plånboken varje månad eftersom hennes hyra är BETYDLIGT lägre än att hyra ett eget kyffe. Antingen får hon pengar över att köpa in sig för efter ett tag, eller så får hon mer pengar kvar i plånboken att dricka slottsvin för, välj själv.
2. Om Uskan äger huset och betalar mer varje månad... om då civilekonomen har högre lön och betalar mindre... då hade väl inte frågan dykt upp, eller hur? Då får väl civ.ek klara av att köpa in sig med sin ofantliga lön istället för att köpa slottsvin, eller hur? Och om han gör det så minskar ju uskans amortering så hon kan dricka slottsvin i alla fall.
Det är så enkelt... det enda som komplicerar det hela rent matematiskt är en utbyggnad som inte ger någon värdeökning och hur dessa kostnader ska fördelas, men det är inte heller rocket science.
Tråkigt att du blir så trött, men det är lätt hänt när det börjar dra sig mot vargtimmen.
Det är kanske också anledningen till att din utredning inte imponerar ;)
Stoppa in lite verkliga siffror i resonemanget så kanske det blir klarare.
 
KnockOnWood skrev:
Tråkigt att du blir så trött, men det är lätt hänt när det börjar dra sig mot vargtimmen.
Det är kanske också anledningen till att din utredning inte imponerar ;)
Stoppa in lite verkliga siffror i resonemanget så kanske det blir klarare.
Hyra lgh cirka 100 kvm, ex: 7000 kr
Drift el o vatten lgh: 1000kr
Total: 8000kr

Hus kvm cirka 150 kvm:
Ränta 2% 3 mkr = 5000kr/månad (efter ränteavdrag 3500 kr)
Drift: 3000kr/månad
Totalt: 6500kr,

Sedan tillkommer amortering, låt säga 3000kr/mån (hoppar över den nedan)

Separata boenden: 8000 + 6500 kr

Delat boende i hus: 3250 kr /person

Besparing för den som flyttar från lgh: 8000-3250kr =4750kr
Besparing för den som äger huset: 6500-3250kr= 2750 kr
 
Ni kan upprätta ett hyreskontrakt där du kan låta din nya vän hyra in sig.
Du avgör vilken hyra hon skall betala.
Eller kommer överens med henne om vilken hyra som är lämplig för er båda
LEnnart
 
Byggare Sonja skrev:
Hyra lgh cirka 100 kvm, ex: 7000 kr
Drift el o vatten lgh: 1000kr
Total: 8000kr

Hus kvm cirka 150 kvm:
Ränta 2% 3 mkr = 5000kr/månad (efter ränteavdrag 3500 kr)
Drift: 3000kr/månad
Totalt: 6500kr,

Sedan tillkommer amortering, låt säga 3000kr/mån (hoppar över den nedan)

Separata boenden: 8000 + 6500 kr

Delat boende i hus: 3250 kr /person

Besparing för den som flyttar från lgh: 8000-3250kr =4750kr
Besparing för den som äger huset: 6500-3250kr= 2750 kr
Du glömde räkna in bostadsbidraget som faller bort när hon flyttar ihop, dvs förtjänsten är inte alls så stor som i ditt exempel.
 
Anna_H skrev:
Du glömde räkna in bostadsbidraget som faller bort när hon flyttar ihop, dvs förtjänsten är inte alls så stor som i ditt exempel.
Finns det någon som har 30 000kr i månadsinkomst och lyckas få bostadsbidrag?
 
Du får ursäkta, men jag tycker du gör en hel hönsgård av en fjäder.

Flytta ihop; du står för dina lånekostnader, hon står för sina lånekostnader, ni delar på driftskostnaderna och kanske kan hon ta en lite större del av dom eftersom du har betydligt större lånekostnader på huset. Inget trams om att din flickvän och (kanske?) framtida livskamrat ska betala hyra som nån här föreslog.

Huset är ditt och bara för att ni flyttar ihop blir det inte delvis hennes. Skriv ett samboavtal bara. När ni bestämmer er för att gifta er eller om hon skulle vilja köpa in sig i huset får ni ta den diskussionen då.
 
Anna_H skrev:
Du glömde räkna in bostadsbidraget som faller bort när hon flyttar ihop, dvs förtjänsten är inte alls så stor som i ditt exempel.
Hm... du tänker att det är viktigt att man inte blir av med sina bidrag? Ny sambo ska kompensera för förlusten av bidrag? I mina öron låter det lite skamligt, men fine, jag räknar lite på att ett bostadsbidrag hamnar runt 2200 kr i mitt antagande, men hyresnivån på 7000kr kan lika gärna vara 9200kr vilket gör att räkneexemplet får samma resultat som innan.

Innan man komplicerar saker i onödan ska man ha en grundläggande sak för ögonen och det är att den som går från att hyra en lgh (med eller utan bidrag) får det bättre av att dela en bostad som sambo även om det fortsättningsvis inte blir någon ägd egendom. Det blir slottsvin varje fredag trots bortfall av ett ev. bostadsbidrag för uskan.
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
Vad otrevlig du är, Byggare Sonja. Man måste väl räkna rätt oavsett vad man tycker om bidrag? Huruvida man får bidrag eller inte beror en hel del på hur många barn man har.
 
Anna_H skrev:
Vad otrevlig du är, Byggare Sonja. Man måste väl räkna rätt oavsett vad man tycker om bidrag? Huruvida man får bidrag eller inte beror en hel del på hur många barn man har.
Jo, jag gick in och kollade snurran som finns på försäkringskassan. Ett ev. bidrag som kan sänka vinsten är inget bra motargument för den diskussionen, man kan slänga in en slitageparameter åt det andra hållet för att nå millimeterrättvisa, men det är ju ingen intresserad av, inte heller TS är det gissar jag. Sedan får man föra in så många parametrar man själv tycker är relevant..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.