Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är vi dock i ett delforum där vi i första hand försöker komma fram till vad som är rätt och tillåtet, och då är det exempelvis inte ok att låta bli att betala bara för att man kommer undan med det. Däremot är det ok om man inte betalar till någon som inte har rätt att sälja tjänsten ifråga.
Exakt och då undrar jag hur jag kan få reda på om de har rätt att sälja tjänsten elelr inte utan att riva upp för mycket damm så jag blir av med möjligheten till gratis parkering.
 
Jag förstår din inställning till parkeringen.
Fick bara en känsla innan att det var lite motstånd eftersom det var en annan förening som tjänade på det, men då hade jag fel.

Om det är rätt eller ej av föreningen, tja.
Vill man stödja dem o bryr sig inte om skyltningen stämmer, betala.
Vill man inte stödja dem så strunt i att betala.

Det enklaste sättet för dig att ta reda på om det är ok är väl egentligen att fortsätta parkera o strunta i att betala parkeringsavgift o se vad som händer.
Händer inget så får du ta ställning till om du skall fortsätta stå där utan att betala.
Får du en lapp på rutan får du välja mellan att anta att den är ok o betala den, eller överklaga den o se vad som händer.
Simple as that.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är vi dock i ett delforum där vi i första hand försöker komma fram till vad som är rätt och tillåtet, och då är det exempelvis inte ok att låta bli att betala bara för att man kommer undan med det. Däremot är det ok om man inte betalar till någon som inte har rätt att sälja tjänsten ifråga.
Pudeltrådsmaterial.

Tycker du att jag ska betala pavgifter till kommunen där dom inte uppfyller kraven på skyltning och information?

Det tycker inte jag, men jag gör det för att slippa besväret med att överklaga varenda pbot jag får.

Och jag tycker du säger emot dig själv. Delforumet handlar bara om vad som är rätt och fel. Vad som är moraliskt rätt bör nog diskuteras på annan plats.
 
K knipo skrev:
Det enklaste sättet för dig att ta reda på om det är ok är väl egentligen att fortsätta parkera o strunta i att betala parkeringsavgift o se vad som händer.
Fast vad bevisar det, mer än att det inte finns någon sanktion om man inte betalar? Det svarar i alla fall inte på frågan huruvida TS får stå där utan att betala om det inte är så att det faktiskt utfärdas böter.

Allt man kommer undan med är inte nödvändigtvis ok.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast vad bevisar det, mer än att det inte finns någon sanktion om man inte betalar? Det svarar i alla fall inte på frågan huruvida TS får stå där utan att betala om det inte är så att det faktiskt utfärdas böter.

Allt man kommer undan med är inte nödvändigtvis ok.
Det var ju det jag menade, fast jag kanske inte uttryckte mig tydligt.
Om han får böter och överklagar den boten, då lär han ju få veta om det är ok eller ej.
 
Så frågan är här alltså: ”Hur kan jag sätta dit en idrottsförening utan att riskera att själv få en försämring för egen del?”

...fräscht....
 
  • Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
G Gallianoman skrev:
Så frågan är här alltså: ”Hur kan jag sätta dit en idrottsförening utan att riskera att själv få en försämring för egen del?”

...fräscht....
Det var en märklig analys! Hur kom du fram till den?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Pudeltrådsmaterial.

Tycker du att jag ska betala pavgifter till kommunen där dom inte uppfyller kraven på skyltning och information?

Det tycker inte jag, men jag gör det för att slippa besväret med att överklaga varenda pbot jag får.

Och jag tycker du säger emot dig själv. Delforumet handlar bara om vad som är rätt och fel. Vad som är moraliskt rätt bör nog diskuteras på annan plats.
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Nej jag tycker inte att man måste betala utan lagstöd, men jag tror inte att det är allt frågan handlar om.

Bara att man inte får böter är exempelvis inte ett bevis på att det man gör är tillåtet. Men vad skulle hindra en om inte ens privatmoral och allmänna vilja att göra rätt?

Det svenska samhället bygger på att en stor majoritet vill göra rätt för sig. När det slutar vara så rämnar vår typ av samhälle, för det är inte rustat för att jaga en stor mängd människor som gör fel. Några här och där, absolut, men inte många.

Så jo, jag tycker att moralen spelar in. Tycker TS att det är rimligt att försöka slippa parkeringsavgiften på en parkering där det är billigare än i området runtomkring så tycker jag att det finns ett moraliskt problem i det. Det är förstås inte den typen av aktivitet som får samhället att rämna, men hade jag varit TS hade jag ändå frågat mig vad det är för sorts strid jag försöker vinna.

Vill man ändå utmana situationen får man väl bara titta på skyltarna och se om de ser korrekta ut, som riktiga trafikskyltar. Är de det får man väl tro att de faktiskt finns där på laglig grund.

Anekdotiskt såg jag härom veckan på den sörmländska landsbygden någon som satt upp en egenritad skylt om fartkameror. Några hundra meter senare stod en ny skylt ”Du körde för fort. Betala böter här”. Typ så. Jag smålog, men betalade inte. Så visst tycker även jag att det finns en gräns för när och hur någon kan bestämma att man godtyckligt måste betala för något, jag tycker bara inte att TS situation verkar vara ett gott exempel om när man bör få slippa.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det var ju det jag menade, fast jag kanske inte uttryckte mig tydligt.
Om han får böter och överklagar den boten, då lär han ju få veta om det är ok eller ej.
Ja, men testet funkar inte åt andra hållet. Det går att bevisa att det inte är ok, men inte att det är ok genom att man inte får några böter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nej, förvisso sant.
Men det räcker väl för TS?;)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Nej jag tycker inte att man måste betala utan lagstöd, men jag tror inte att det är allt frågan handlar om.

Bara att man inte får böter är exempelvis inte ett bevis på att det man gör är tillåtet. Men vad skulle hindra en om inte ens privatmoral och allmänna vilja att göra rätt?

Det svenska samhället bygger på att en stor majoritet vill göra rätt för sig. När det slutar vara så rämnar vår typ av samhälle, för det är inte rustat för att jaga en stor mängd människor som gör fel. Några här och där, absolut, men inte många.

Så jo, jag tycker att moralen spelar in. Tycker TS att det är rimligt att försöka slippa parkeringsavgiften på en parkering där det är billigare än i området runtomkring så tycker jag att det finns ett moraliskt problem i det. Det är förstås inte den typen av aktivitet som får samhället att rämna, men hade jag varit TS hade jag ändå frågat mig vad det är för sorts strid jag försöker vinna.

Vill man ändå utmana situationen får man väl bara titta på skyltarna och se om de ser korrekta ut, som riktiga trafikskyltar. Är de det får man väl tro att de faktiskt finns där på laglig grund.

Anekdotiskt såg jag härom veckan på den sörmländska landsbygden någon som satt upp en egenritad skylt om fartkameror. Några hundra meter senare stod en ny skylt ”Du körde för fort. Betala böter här”. Typ så. Jag smålog, men betalade inte. Så visst tycker även jag att det finns en gräns för när och hur någon kan bestämma att man godtyckligt måste betala för något, jag tycker bara inte att TS situation verkar vara ett gott exempel om när man bör få slippa.
Att man gör rätt för sig gäller ju åt alla håll, läste om en tjej som blev avslängd av bussen för att hon var för lättklädd
https://www.sydsvenskan.se/2019-07-27/amanda-tvingades-ga-av-bussen-var-for-lattkladd

Det är inte ok med moralpoliser som bestämmer hur tjejer ska vara klädda eller små påvar som sätter upp egna skyltar för parkeringsavgift.

Misstänker att jag ex fått lite andra svar om det var Kommunistiska partiet som satt upp egna p-skyltar. Nu är det en idrottsförening som jag inte vill stödja.
 
R
P Parkeringsvakten skrev:
Nu är det en idrottsförening som jag inte vill stödja.
Om du inte parkerar där stödjer du inte föreningen, och riskerar heller inga böter. Enkelt va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.