12 269 läst ·
97 svar
12k läst
97 svar
Parkeringsavgift hos idrottsförening
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Sånt här tycker jag känns genuint tråkigt. Förmodligen har parkeringarna anlagts just för att det kommer stora mängder människor till match, och för att få lite effektivitet och snurr på det har föreningarna börjat ta betalt. För att få det att funka finns säkerligen ett antal ideella parkeringsvärdar som bjuder på sin tid för att överskottet ska gå till klubben.P Parkeringsvakten skrev:Hittade det här när jag googlade lite
Det kostar en tjuga att parkera bilen vid Studenternas när Sirius fotboll spelar. Men föreningen har ingen rätt att ta betalt.
Det kostar en tjuga att parkera bilen vid Studenternas när Sirius fotboll spelar. Men föreningen har ingen rätt att ta betalt. – Det är egenmäktigt förfarande att göra så, säger Kurt Auoja, parkeringsansvarig på Uppsala kommun.
Både Sirius fotboll och Sirius bandy har i många år tagit betalt av den bilburna publiken. Men grusparkeringen, som ägs av kommunen, är öppen även för andra än publik vid vanliga seriematcher.
– Då kan de inte ta ut avgifter. Parkeringen är för allmänheten och då får inte en idrottsförening komma och ta betalt, konstaterar Kurt Auoja, på Uppsala kommuns kontor för samhällsutveckling.
Känns som det här är något liknande fast hos den här föreningen är det alltid avgift
Olagligt, ja, jo, men alla alternativ vore förmodligen sämre för alla parter.
Nu är ju TS situation lite annorlunda då det är vardagsparkering, men rimligen borde ju någon ha rätt att ta betalt för parkeringen där om det är i ett område med avgiftsbelagd parkering i övrigt, så varför inte en förening om de till och med gör det billigare än andra.
Var själv med i styrelsen för en annan typ av förening där parkeringsplatsen nyttjades av besökare i området. Vi hade en gammal myntautomat som fortfarande funkade men ingen betalade för sig, trots korrekt skyltning. När vi kollade upp vad några lokala parkeringsbolag ville ha för att ha koll på parkeringen så insåg vi snabbt att det skulle bli en förlustaffär. Ett mail till kommunen och vi fick ok på att sätta upp bom, så nu är ett femtiotal platser tomma 95% av tiden men vid föreningens aktiviteter så finns det alltid plats.
Denna diskussionen fick mig osökt att tänka på en artikel jag läste för några år sedan om en man som stod och tog betalt för parkering i många år utan att egentligen ha befogenhet för det. Plötsligt en dag var han borta. Ryktet gick att han blivit miljonär.
https://www.google.se/amp/s/www.bri...-news/urban-myth-bristol-zoo-parking-1059.amp
https://www.google.se/amp/s/www.new...a-losning-har-fatt-tusentals-att-skratta/amp/
https://www.google.se/amp/s/www.bri...-news/urban-myth-bristol-zoo-parking-1059.amp
https://www.google.se/amp/s/www.new...a-losning-har-fatt-tusentals-att-skratta/amp/
hehe skulle ju bli billigare men vill inte betala något alls för att parkeraK Keld skrev:
K knipo skrev:Denna diskussionen fick mig osökt att tänka på en artikel jag läste för några år sedan om en man som stod och tog betalt för parkering i många år utan att egentligen ha befogenhet för det. Plötsligt en dag var han borta. Ryktet gick att han blivit miljonär.
[länk]
Haha nu var ju inte historien sann men det gör det ännu viktigare att det är korrekt skyltat så man vet var pengarna går.
Skulle ju även kunna vara in inbrottsliga som satt upp skyltar och på så sätt ha koll på vilka som inte är hemma.
[länk]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Är skyltningen inte korrekt så ska man givetvis inte betala.
Att sätta upp egna p-skylar tycker inte är driftigt. Troligtvis försöker dom ta betalt för något don inte har rätt att ta betalt för.H Husgubbe skrev:Va fanken, det är väl bara välja. Parkera där och betala dom, eller låt bli och parkera någon annanstans.
Tycker det verkar taskigt att ställa sig där och inte betala om dom nu är lite driftiga och vill dra in stålar till sin förening och har p platser som kanske är lediga ofta. Sen om vad dom har rätt till det osv får väl någon annan moralpolis avgöra. Dom löser väl uppenbarligen ett problem för dig, och respekt för att dom verkar driftiga. Kan väl inte vara fel att stödja en förening.
Om det nu är en idrottsklubb som har det som ett sätt att få en inkomst till klubben kan jag på ett sätt tycka det är ok.
Idag har många klubbar svårt att få ekonomin att gå ihop. Mycket arbete sker ideellt och det är ofta ett måste för att få det att gå runt.
Tyvärr har det skett en förändring på senare år där det är svårt att få folk (läs ofta föräldrar) att ställa upp ideellt att arbeta för klubben/föreningen.
Det betyder att föreningen kanske måste köpa in en viss tjänst som egentligen skulle kunna skötas ideellt, eller ta bort något.
Eller får någon eldsjäl inom föreningen ta hand om det. Också.
Det i sin tur betyder kanske att föreningen måste dra ned på tex en träning för någon årskull eller ställa in en medverkan på något event. (Tex en fotbollscup någonstans.)
Varför det blivit så kan man ju alltid fundera över.
I dagens samhälle är allting mycket stressigare. Man har mindre ledig tid över o då kanske man inte vill lägga fritiden på att jobba/hjälpa till med att tex laga staket, måla om klubbhuset, sälja korv eller något annat.
Eller är det en generationsfråga kanske?
Vad vet jag.
Även jag tycker det kan vara drygt att stå o grilla korv på en fotbollsmatch, höststäda området, klippa gräs någon gång på sommaren eller hämta loppisprylar en helgdag om året.
Men om jag/vi inte gör det kanske klubben/föreningen måste lägga ned till slut. För det går inte att driva en förening utan pengar eller ideellt arbete.
Det har hänt i min trakt att minst en klubb fått lägga ned.
För de som har råd funkar det, ett tag. Men alla har inte råd att betala sig fria från arbete. De som inte har råd tröttnar o slutar till slut. O då kan inte heller den som har råd kunna fortsätta eftersom det saknas folk.
Och om föreningen läggs ned så har barnen ingen meningsfull fritidsaktivitet att gå till efter skolan. Seniorerna kommer att tappa rekrytering till A-laget.
Ridklubbarna kommer inte att kunna ha några tävlingar.
Skytteklubbarna kommer inte kunna ha träningar.
Osv. Ja, ni fattar.
Så om en idrottsförening har hittat ett sätt att kunna få in pengar är det väl bra, eller?
Sedan skall det självklart vara på ett schysst sätt.
Om det är att sälja korv utanför stormarknaden eller sälja en parkeringsplats (billigt) i stan är väl alldeles utmärkt.
Så för mindre än halva priset av en tjock korv med dricka får du parkera din bil hela dagen.
O dessutom bidrar du till en bättre framtid för barnen o säkrar att allsvenskan får fortsatt tillökning i form av spelare som fått spela boll i en aktiv förening.
Jag kan bara säga grattis till dig som får den möjligheten!
Det har inte jag.
Jag får betala 10-15 kr i timmen för att parkera. De pengarna går förmodligen till något jag inte har en aning om. Tex en konferensresa till något flådigt spa för kommungubbarna kanske?
Parkera du där tycker jag.
Om du sedan väljer att inte betala så fundera en gång till vad din tjuga går till.
Jag vill inte moralisera, men jag hade betalt.
Idag har många klubbar svårt att få ekonomin att gå ihop. Mycket arbete sker ideellt och det är ofta ett måste för att få det att gå runt.
Tyvärr har det skett en förändring på senare år där det är svårt att få folk (läs ofta föräldrar) att ställa upp ideellt att arbeta för klubben/föreningen.
Det betyder att föreningen kanske måste köpa in en viss tjänst som egentligen skulle kunna skötas ideellt, eller ta bort något.
Eller får någon eldsjäl inom föreningen ta hand om det. Också.
Det i sin tur betyder kanske att föreningen måste dra ned på tex en träning för någon årskull eller ställa in en medverkan på något event. (Tex en fotbollscup någonstans.)
Varför det blivit så kan man ju alltid fundera över.
I dagens samhälle är allting mycket stressigare. Man har mindre ledig tid över o då kanske man inte vill lägga fritiden på att jobba/hjälpa till med att tex laga staket, måla om klubbhuset, sälja korv eller något annat.
Eller är det en generationsfråga kanske?
Vad vet jag.
Även jag tycker det kan vara drygt att stå o grilla korv på en fotbollsmatch, höststäda området, klippa gräs någon gång på sommaren eller hämta loppisprylar en helgdag om året.
Men om jag/vi inte gör det kanske klubben/föreningen måste lägga ned till slut. För det går inte att driva en förening utan pengar eller ideellt arbete.
Det har hänt i min trakt att minst en klubb fått lägga ned.
För de som har råd funkar det, ett tag. Men alla har inte råd att betala sig fria från arbete. De som inte har råd tröttnar o slutar till slut. O då kan inte heller den som har råd kunna fortsätta eftersom det saknas folk.
Och om föreningen läggs ned så har barnen ingen meningsfull fritidsaktivitet att gå till efter skolan. Seniorerna kommer att tappa rekrytering till A-laget.
Ridklubbarna kommer inte att kunna ha några tävlingar.
Skytteklubbarna kommer inte kunna ha träningar.
Osv. Ja, ni fattar.
Så om en idrottsförening har hittat ett sätt att kunna få in pengar är det väl bra, eller?
Sedan skall det självklart vara på ett schysst sätt.
Om det är att sälja korv utanför stormarknaden eller sälja en parkeringsplats (billigt) i stan är väl alldeles utmärkt.
Så för mindre än halva priset av en tjock korv med dricka får du parkera din bil hela dagen.
O dessutom bidrar du till en bättre framtid för barnen o säkrar att allsvenskan får fortsatt tillökning i form av spelare som fått spela boll i en aktiv förening.
Jag kan bara säga grattis till dig som får den möjligheten!
Det har inte jag.
Jag får betala 10-15 kr i timmen för att parkera. De pengarna går förmodligen till något jag inte har en aning om. Tex en konferensresa till något flådigt spa för kommungubbarna kanske?
Parkera du där tycker jag.
Om du sedan väljer att inte betala så fundera en gång till vad din tjuga går till.
Jag vill inte moralisera, men jag hade betalt.
Redigerat:
Men betyder det i.s.f. att TS har rätt att parkera där gratis, eller inte alls? Har du rätt att ta betalt om någon vill parkera på din tomt? Betyder det att TS kan parkera där när han vill? Utan att betala? Får TS parkera var han vill om det bara är otydliga regler?R robban2012 skrev:
Intressant frågeställning rent juridiskt men moraliskt är det väl ingen fråga om parkeringsvakten gör fel eller inte (eller helt enkelt är ett troll
Just nu är jag med i styrelsen i en av barnens föreningar och jag vet det är problem med att få ideella krafter att ställa upp.K knipo skrev:Om det nu är en idrottsklubb som har det som ett sätt att få en inkomst till klubben kan jag på ett sätt tycka det är ok.
Idag har många klubbar svårt att få ekonomin att gå ihop. Mycket arbete sker ideellt och det är ofta ett måste för att få det att gå runt.
Tyvärr har det skett en förändring på senare år där det är svårt att få folk (läs ofta föräldrar) att ställa upp ideellt att arbeta för klubben/föreningen.
Det betyder att föreningen kanske måste köpa in en viss tjänst som egentligen skulle kunna skötas ideellt, eller ta bort något.
Eller får någon eldsjäl inom föreningen ta hand om det. Också.
Det i sin tur betyder kanske att föreningen måste dra ned på tex en träning för någon årskull eller ställa in en medverkan på något event. (Tex en fotbollscup någonstans.)
Varför det blivit så kan man ju alltid fundera över.
I dagens samhälle är allting mycket stressigare. Man har mindre ledig tid över o då kanske man inte vill lägga fritiden på att jobba/hjälpa till med att tex laga staket, måla om klubbhuset, sälja korv eller något annat.
Eller är det en generationsfråga kanske?
Vad vet jag.
Även jag tycker det kan vara drygt att stå o grilla korv på en fotbollsmatch, höststäda området, klippa gräs någon gång på sommaren eller hämta loppisprylar en helgdag om året.
Men om jag/vi inte gör det kanske klubben/föreningen måste lägga ned till slut. För det går inte att driva en förening utan pengar eller ideellt arbete.
Det har hänt i min trakt att minst en klubb fått lägga ned.
För de som har råd funkar det, ett tag. Men alla har inte råd att betala sig fria från arbete. De som inte har råd tröttnar o slutar till slut. O då kan inte heller den som har råd kunna fortsätta eftersom det saknas folk.
Och om föreningen läggs ned så har barnen ingen meningsfull fritidsaktivitet att gå till efter skolan. Seniorerna kommer att tappa rekrytering till A-laget.
Ridklubbarna kommer inte att kunna ha några tävlingar.
Skytteklubbarna kommer inte kunna ha träningar.
Osv. Ja, ni fattar.
Så om en idrottsförening har hittat ett sätt att kunna få in pengar är det väl bra, eller?
Sedan skall det självklart vara på ett schysst sätt.
Om det är att sälja korv utanför stormarknaden eller sälja en parkeringsplats (billigt) i stan är väl alldeles utmärkt.
Så för mindre än halva priset av en tjock korv med dricka får du parkera din bil hela dagen.
O dessutom bidrar du till en bättre framtid för barnen o säkrar att allsvenskan får fortsatt tillökning i form av spelare som fått spela boll i en aktiv förening.
Jag kan bara säga grattis till dig som får den möjligheten!
Det har inte jag.
Jag får betala 10-15 kr i timmen för att parkera. De pengarna går förmodligen till något jag inte har en aning om. Tex en konferensresa till något flådigt spa för kommungubbarna kanske?
Parkera du där tycker jag.
Om du sedan väljer att inte betala så fundera en gång till vad din tjuga går till.
Jag vill inte moralisera, men jag hade betalt.
En del föräldrar förstår inte att de ör medlemmar i en förening utan tror att de har köpt tjänsten "fotbollsträning
Vi har en kiosk som ska bemannas och runt det har et varje år varit tjat från föräldrar som inte hinner. Det är inte någon top VD med 150 resdagar per år eller egen företagare med 60-70 anställda som inte får ihop tiden utan vanliga Svenssons.
De senaste åren har jag raggat upp och utbildat 2-3 ungdommar som man kan anlita och betala själv om man inte hinner ta sin kiosktid. Vi har satt timpriset till 85kr /timmen och varje pass är på 4 timmar.
Så jag är väl medveten om att det kan vara tufft att få föreningen att gå runt. Men det betyder inte jag vill stödja en helt annan förening på andra sidan stan som håller på med en helt annan idrott.
Naturligtvis skall TS. inte stödja ansvarslösa och lata föräldrar samt deras ungar. Det är ett helt groteskt resonemang. Det är nog klokt att du inte blandar in kommunen eftersom nitiska tjänstemän med för lite att göra kan ställa till mer skada än nytta. Så mitt tips är: betala inte, och se vad som händer. Troligtvis ingenting. Men. Var beredd på att betala böter. Om så, kolla upp (lite försiktigt) om de är legitimt.
Staffan
Staffan
Jag lägger ingen värdering i om du betalar parkeringen eller ej.P Parkeringsvakten skrev:Just nu är jag med i styrelsen i en av barnens föreningar och jag vet det är problem med att få ideella krafter att ställa upp.
En del föräldrar förstår inte att de ör medlemmar i en förening utan tror att de har köpt tjänsten "fotbollsträning
Vi har en kiosk som ska bemannas och runt det har et varje år varit tjat från föräldrar som inte hinner. Det är inte någon top VD med 150 resdagar per år eller egen företagare med 60-70 anställda som inte får ihop tiden utan vanliga Svenssons.
De senaste åren har jag raggat upp och utbildat 2-3 ungdommar som man kan anlita och betala själv om man inte hinner ta sin kiosktid. Vi har satt timpriset till 85kr /timmen och varje pass är på 4 timmar.
Så jag är väl medveten om att det kan vara tufft att få föreningen att gå runt. Men det betyder inte jag vill stödja en helt annan förening på andra sidan stan som håller på med en helt annan idrott.
Men resonemanget att absolut inte stödja en idrottsförening för att man själv är aktiv i en annan har jag lite svårt att förstå/köpa.
Föreningslivet är väl en angelägenhet som berör många oavsett vilken klubbtillhörighet man har, eller?
Tar du med dig egen korv i termos till motståndarmatcherna med för att inte stödja motståndarlagets förening?
Att man inte jobbar ideellt för en annan klubb än den man är aktiv i, lämnar bidrag eller annat förstår jag.
Men att köpa något, i det här fallet en tjänst, är väl bara bra för att ha ett aktivt föreningsliv i sin hembygd.
Jag köper i stort sett alltid en kopp kaffe när jag är iväg och tittar på borta matcher och även på en del hemma matcher.K knipo skrev:Jag lägger ingen värdering i om du betalar parkeringen eller ej.
Men resonemanget att absolut inte stödja en idrottsförening för att man själv är aktiv i en annan har jag lite svårt att förstå/köpa.
Föreningslivet är väl en angelägenhet som berör många oavsett vilken klubbtillhörighet man har, eller?
Tar du med dig egen korv i termos till motståndarmatcherna med för att inte stödja motståndarlagets förening?
Att man inte jobbar ideellt för en annan klubb än den man är aktiv i, lämnar bidrag eller annat förstår jag.
Men att köpa något, i det här fallet en tjänst, är väl bara bra för att ha ett aktivt föreningsliv i sin hembygd.
Är det så att jag har ex har körning eller vill åka och titta på matcher långt bort brukar jag ta med egen sallad istället för att leva på överkokta korvar
Problemet är att jag inte vill betala för en parkering som de troligtvis inte har rätt att ta betalt för. Har parkerat där utan problem det senaste året utan att få någon bot.
Tycker det är väldigt fult att ta betalt för något som de inte har rätt att ta betalt för. Det handlar alltså inte om att jag inte stöder vårt lokala föreningsliv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Som sagt, jag hoppas att föreningen har rätt att ta betalt samt ser till att få koll på sin övervakning. Jag kan inte bedöma hur sannolikt det är att de får ta betalt som det är nu, men hyr de marken, så varför inte?
TS är uppenbarligen bara gniden och vill inte betala för sig då det varit gratis tidigare. Det är inte en position jag ger mycket för.
Nu är vi dock i ett delforum där vi i första hand försöker komma fram till vad som är rätt och tillåtet, och då är det exempelvis inte ok att låta bli att betala bara för att man kommer undan med det. Däremot är det ok om man inte betalar till någon som inte har rätt att sälja tjänsten ifråga.
TS är uppenbarligen bara gniden och vill inte betala för sig då det varit gratis tidigare. Det är inte en position jag ger mycket för.
Nu är vi dock i ett delforum där vi i första hand försöker komma fram till vad som är rätt och tillåtet, och då är det exempelvis inte ok att låta bli att betala bara för att man kommer undan med det. Däremot är det ok om man inte betalar till någon som inte har rätt att sälja tjänsten ifråga.