Om din arbetsplats har för få p-platser att erbjuda, och idrottsföreningen har ett överskott, kanske ni kan nå en överenskommelse? Din arbetsplats betalar föreningen X kr/månad mot att ni anställda får stå på parkeringen, med något märke innanför vindrutan.
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
De betalar hyra, hur mycket är ointressant. Så med vilken rätt anser du dig kunna ställa dig gratis på mark som annan betalar för?
I det att de hyr ingår ett visst ansvar, att exempelvis, tillsammans med kommunen, se till att den förhyrda marken inte annekteras av sådana som inte har där att göra.
Har varit med i styrelsen för två andra föreningar och där har det aldrig funnits något ansvar att sköta om parkeringen. Har mycket svårt att tro att det gör det i det här fallet.
 
H
Nä jag är inte bitter.
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Har varit med i styrelsen för två andra föreningar och där har det aldrig funnits något ansvar att sköta om parkeringen. Har mycket svårt att tro att det gör det i det här fallet.
Skilj på ansvar och möjlighet...
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Håller med TS vi har en förening där jag bor som också försöka tjäna pengar på parkeringsavgifter.

De har satt upp utskrivna A4 med bild på ett P-märke och texten tack för att du stöder Xxxxx swich 25kr.

Har aldrig betalat när jag har stått där och aldrig fått några böter (y)

Nån jävla ordning måste det vara på skyltningen innan jag betalar :cool:. Har inga problem att betala om föreningen skulle ha en tävling eller aktivitet som jag ville besöka.
 
  • Arg
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Mycket moralism för en juridiktråd kan jag tycka. Du får väl ta reda på vad föreningen har för rättigheter helt enkelt. Kraven för att få ta ut parkeringsavgift är dock rätt låga, man måste äga marken eller göra det på markägarens uppdrag/med dennes tillstånd och det måste vara skyltat med ordentliga vägmärken.

Jag hoppas föreningen har tillstånd för det de gör, om inte borde de skaffa det. Men bråkar du med dem och de inte har sitt på det torra är det nog långsiktigt så att parkeringen försvinner eller inlemmas i kommunens system med den högre taxan. Din gratisparkeringstid är nog helt enkelt över.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
R robban2012 skrev:
Håller med TS vi har en förening där jag bor som också försöka tjäna pengar på parkeringsavgifter.

De har satt upp utskrivna A4 med bild på ett P-märke och texten tack för att du stöder Xxxxx swich 25kr.

Har aldrig betalat när jag har stått där och aldrig fått några böter (y)

Nån jävla ordning måste det vara på skyltningen innan jag betalar :cool:. Har inga problem att betala om föreningen skulle ha en tävling eller aktivitet som jag ville besöka.
Varför står du på deras parkering då? Någon nytta gör den uppenbarligen för dig även i vardagen.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför står du på deras parkering då? Någon nytta gör den uppenbarligen för dig även i vardagen.
Nått sånt här ser skyltarna ut:
OBS P-avgift 20kr
Tack för att du stöder vår förening
Styrelsen
Swish XXXXXXX

Någon nytt ser jag inte att dom gör för mig utan parkeringen har varit gratis tidigare och nu försöker de ta betalt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mycket moralism för en juridiktråd kan jag tycka. Du får väl ta reda på vad föreningen har för rättigheter helt enkelt. Kraven för att få ta ut parkeringsavgift är dock rätt låga, man måste äga marken eller göra det på markägarens uppdrag/med dennes tillstånd och det måste vara skyltat med ordentliga vägmärken.

Jag hoppas föreningen har tillstånd för det de gör, om inte borde de skaffa det. Men bråkar du med dem och de inte har sitt på det torra är det nog långsiktigt så att parkeringen försvinner eller inlemmas i kommunens system med den högre taxan. Din gratisparkeringstid är nog helt enkelt över.
Skulle vilja kolla upp dels om de äger marken själva eller om det är som jag misstänker att de hyr av kommunen samt om de i så fall har tillstånd från kommunen att ta ut en avgift. Men samtidigt vill jag inte riva för mycket i detta så jag jag blir av med min gratisparkering som du skriver ovan.

Men det känns tveksamt om dom har kommunens tillstånd för att ta ut avgifter eftersom skyltarna hemmagjorda och inte några riktiga trafikmärken.
 
Det finns extrema regler för hur en skylltning av parkering ska se ut. Finns det inga riktiga anslag till parkeringen så finns det inget juridiskt bindande tvång att betala.
Men sen är ju moral en heeeelt annan grej och där är det upp till dig.
 
  • Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
Hade aldrig Swishat om det är ett privatnummer. Inte hade jag swiahat för den delen om jag inte trott det var korrekt utfört. Men det gäller alla parkeringar (eller övriga betaltransaktioner) och svårt att tro att en A4 med luddig text kan räknas som korrekt skyltat.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Skyltningen ska följa vägmärkesförordningen, så det är plåtskyltar som gäller, inga hemmabyggen.

Stockholmstad har ofta felaktiga skyltar just vid idrottsplatser av någon anledning, vill man är det bara att skita i att betala. Parkeringsvillkor ska framgå och skylten ska vara i rätt material och utförande.
 
P Parkeringsvakten skrev:
Nått sånt här ser skyltarna ut:
OBS P-avgift 20kr
Tack för att du stöder vår förening
Styrelsen
Swish XXXXXXX
Är det inte mer än en begäran om stöd till föreningen om man parkerar där, än en egentlig p-avgift?
Lite som att vid match ha en frivillig entréavgift.
 
Hittade det här när jag googlade lite

Det kostar en tjuga att parkera bilen vid Studenternas när Sirius fotboll spelar. Men föreningen har ingen rätt att ta betalt.

Det kostar en tjuga att parkera bilen vid Studenternas när Sirius fotboll spelar. Men föreningen har ingen rätt att ta betalt. – Det är egenmäktigt förfarande att göra så, säger Kurt Auoja, parkeringsansvarig på Uppsala kommun.
Både Sirius fotboll och Sirius bandy har i många år tagit betalt av den bilburna publiken. Men grusparkeringen, som ägs av kommunen, är öppen även för andra än publik vid vanliga seriematcher.
– Då kan de inte ta ut avgifter. Parkeringen är för allmänheten och då får inte en idrottsförening komma och ta betalt, konstaterar Kurt Auoja, på Uppsala kommuns kontor för samhällsutveckling.

Känns som det här är något liknande fast hos den här föreningen är det alltid avgift
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Om de har rätt att ta ut avgift- betala. Om inte - välj själv utan dåligt samvete. Krångla inte till allting.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.