Har företaget rätt

• Antal röster
    828
  • Omröstningen stängd .
S sunqan skrev:
Hittade denna med svar från trafikverket (och en referens till trafikförordningen)

[länk]
Ja, det gäller att vara noga med vad det är för situation vi pratar om.

En vanlig väg som ansluter till en annan väg via en trottoarkant, det vettefasen om jag sett någon gång? Då är det ju typiskt en utfart från en fastighet av någon sort.

Jag fastnade på vad du skrev om nivåskillnad och det är också en fråga som diskuteras i diverse forum. Här är ett svar på den frågan:

https://www.hallandsposten.se/åsikt...r-upphöjda-cykel-och-gångöverfarter-1.1519267

MathiasS MathiasS skrev:
Ja, det gäller att vara noga med vad det är för situation vi pratar om.

En vanlig väg som ansluter till en annan väg via en trottoarkant, det vettefasen om jag sett någon gång? Då är det ju typiskt en utfart från en fastighet av någon sort.

Jag fastnade på vad du skrev om nivåskillnad och det är också en fråga som diskuteras i diverse forum. Här är ett svar på den frågan:

[länk]
om du tittar på min screenshot så har du ett exempel precis till höger någon meter fram, sen finns det flera såna. du kan ta fram google maps och följa spångavägen mellan bällstavägen och täbylundsvägen så ser du att de gjort en kontinuerlig cykelbana/trottoar där anslutande vägar passerar en trottoarkant (dvs gör dem till "utfarter")
nu är det en ganska onödig manöver ur den aspekten eftersom täbylundsvägen är huvudled samma sträcka :-)

man har gjort så på fler ställen...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.