B Bernt Ö97 skrev:
Det är Tingsrätten som utser "godman".
TS kan ansöka hos kommunens överförmyndare att bli utsedd till "godman", ärendet kan då gå vidare till Tingsrätten för beslut
Framtidsfullmakten som jag förstått kanske inte räcker till större ekonomiska beslut som att sälja/ köpa aktier och fastigheter. Men kolla gärna upp med överförmyndaren där du bor eller med din bank.

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Var han ute och körde bil också? Många äldre som blivit av med körkortet pga demens åker ut och kör så snart de kommer över bilnycklar på något sätt...
Nej, övriga släktingar gömde nycklarna. Det var orsakade och en hel del samtal till polisen...

• Gilla
Tina Roligheten
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, övriga släktingar gömde nycklarna. Det var orsakade och en hel del samtal till polisen...
Min far var duktig på att hitta nycklar...

M moken skrev:
Min pappa hade börjat bli lite virrig, och har/haede en minnesutredning pågående.
Bodde själv i sitt hus, skötte allt själv, ingen hemtjänst.
Enda hjälpen som hunnit sättas in var hemsjukvård dvs det kom en person som såg till att han fick rätt mediciner mot sitt blodtryck varje morgon.

En morgon när de kom satt han okontaktbar i en fåtölj och fick åka prio ett ambulans till akuten där han opererades för akut sepsis, kroppen hade gått i sepsischock och börjat stänga ner organen.

När han efter några dagar kom till Geriatriken och jag besökte honom fick jag en total chock, kroppen hade åldrats 20 år på en vecka och han var ännu mer förvirrad.
Efter ungefär 4 veckor på geriatrik (och ett återbesök på några dagar på riktigt sjukhus pga njursvikt) är kroppen bra uppbyggd igen men när biståndshandläggaren gjorde ett besök hos honom för att se om han kunde släppas hem och skötas av hemtjänst bedömdes han fortfarande alldeles förvirrad för att klara sig själv och har fått plats på ett korttidsboende i 3 veckor innan de ska göra en ny utvärdering.

Jag märker ju själv hur förvirrad han är, han verkar inte veta/förstå att han har ett hus, när jag förklarade jag varit där och vattnat blommorna lät det mer som han trodde att det är mitt hus.
Han minns inte sin adress och svarar med sitt personnummer när han får frågan om han minns var han bor.
Vi visade lite foton på hans hus men det verkade inte trigga igång något minne.

Med vinter i antågande känns det ju också lite stressande att hans hus står tomt ifall det inte görs en utvärdering som säger att han kan komma hem.
Jag har en framtidsfullmakt signerad och bevittnad från innan allt detta drog igång men vet inte hur jag ska ställa mig inför att sälja hans hus?
Ponera att de anser att han ska bo på korttidsboende 9 månader till för ett nytt avgörande, då kan jag väl inte gärna sälja hans hus ifall de skulle anse att han kan flytta hem efter det?
Om de istället anser att han ska få plats på äldreboende, är det så permanent och det då är ok att sälja hans hus?
Och hur går man isåfall till väga med en försäljning?
Huset måste ju tömmas, städas, ordna med mäklare, besiktning etc!?
Kan man se till att kostnaderna för detta går ifrån husförsäljningen innan pengarna sätts in på hans bankkonto?
Vilka problem kommer jag stöta på i detta elände vi hamnat i?

Oerhört tacksam för alla goda råd och erfarenheter som finns hos er.
Den krassa verkligheten är att kommunen väljer det billigaste alternativet med vård i hemmet när det går att flytta pappan till ett permanentare boende oavsett vad han och ni bedömer vara säkrast/bäst för honom. Har ni sålt huset kan detta inte ske. Ta kontakt med en jurist och sälj så fort som möjligt.

K Kenneth Sernevi skrev:
Den krassa verkligheten är att kommunen väljer det billigaste alternativet med vård i hemmet när det går att flytta pappan till ett permanentare boende oavsett vad han och ni bedömer vara säkrast/bäst för honom. Har ni sålt huset kan detta inte ske. Ta kontakt med en jurist och sälj så fort som möjligt.
Finns det någon hemma (exempelvis en maka) så väljer kommunen alltid det (de försökte skicka hem min far till min mor, trots att han redan innan sin stroke och partiella förlamning var mer än ett heltidsjobb att hålla ordning på, min mor hotade då med att skilja sig för att han skulle få rätt vård), men att ha hemtjänst många gånger per dag är dyrare än ett serviceboende för kommunen.

useless useless skrev:
Jättevanligt och super besvärligt problem.

M moken skrev:
Det är nästan det jag är lite orolig över faktiskt, med en god man har jag inte längre någon insyn eller något att säga till om.
Tänk om denne bara låter huset stå tomt år efter år, tickar pengar i onödan och riskerar dyra problem.
Det var inte allt för många månader sedan det blev läckage i ett vattenrör i källaren, kan bli katastrofalt utan löpande uppsikt.
Spolade i kranarna idag, väldigt brunt (rostigt) vatten som kom i början, känns "sådär" när man ser det.
Du kan själv ansöka om att bli God Man för din pappa , ska inte vara några problem . Var själv God Man för min mamma och pappa . Du ansöker på tingsrätten

Som god man samråder man med sin huvudman så länge denne är förmögen att förstå frågan. Det är inte frågan om att bestämma allt som god man, utan mest vara ett stöd och fixa det praktiska. Själv hade jag rätt dålig koll på hur det fungerade när jag blev god man för mamma.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej, vad tråkigt med din pappa. Har ni skrivit någon framtidsfullmakt? Annars får det nog komma in en god man som ordnar upp med alla räkningar mm. Jag tänker att det nog går att komma överens med den goda mannen om hur ni löser det med huset och alla saker, min erfarenhet är att den goda mannen skall se till så det blir så lite kostnader som möjligt för personen, så de låter ej hus stå tomma och kostnader tickar på som tur är. Hoppas att det löser sig för er till det bästa.

P PiaHelena skrev:
Hej, vad tråkigt med din pappa. Har ni skrivit någon framtidsfullmakt? Annars får det nog komma in en god man som ordnar upp med alla räkningar mm. Jag tänker att det nog går att komma överens med den goda mannen om hur ni löser det med huset och alla saker, min erfarenhet är att den goda mannen skall se till så det blir så lite kostnader som möjligt för personen, så de låter ej hus stå tomma och kostnader tickar på som tur är. Hoppas att det löser sig för er till det bästa.
Läs tråden, särskilt trådstarten. Ja, han/hon har framtidsfullmakt

• Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Om han har kognitiv svikt/demens får han inte köra bil. Om han inte frivilligt slutar kommer körkortet dras, så bilen kan du lugnt göra dig av med.

Man kan prata med typ Stena Metall. Min farfar var precis om din far och sparade allt. När farfar dog fyllde vi en container m metallskrot och blev av med allt på en gång (har för mig att det tom gick på plus… men det var många år sedan)
Självklart får man inte sälja annans egendom bara med skälet att egendomen inte nyttjas.

P PiaHelena skrev:
Har ni skrivit någon framtidsfullmakt?
Det står klart och tydligt i trådens första inlägg:

M moken skrev:
Jag har en framtidsfullmakt signerad och bevittnad från innan allt detta drog igång

Dock godkänner inte banken fullmakten, så den har ingen praktisk betydelse.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:

Tyvär är verkligheten olika för privatpersoner och banker/myndigheter. Det är ytterst sällan privatpersoner har tolkningsföreträde

useless useless skrev:

Ok, då är ju den möjligheten utesluten

T Tina Roligheten skrev:
Framtidsfullmakten som jag förstått kanske inte räcker till större ekonomiska beslut som att sälja/ köpa aktier och fastigheter. Men kolla gärna upp med överförmyndaren där du bor eller med din bank.
Rätt
TS borde ansöka om att bli godman.
Överförmyndaren går till tingsrätten för beslut.
Dock krävs läkarintyg på att demens eller annat hindrar fadern att själv ansvara för sin ekonomi.
Andra anhöriga bör vara med om beslutet, för att undvika framtida konflikter och underlätta Tingsrättens beslut. Efter att TS har blivit utsedd till godman kan försäljning påbörjas. Givetvis I samråd övriga anhöriga.
Det kan bli en långdragen process innan allt är klart och rollen som godman har många ansvarsområden och kan pågå i många år för faderns bästa. Det är inte bara bostad och bil som står på dagordningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.