35 933 läst ·
256 svar
36k läst
256 svar
Pappa får nog aldrig flytta hem till sitt hus igen, hur/när sälja?
Varför skulle det bli en domstolsprocess? Det lönar sig knappast att överklaga ett beslut av tingsrätten att inte aktivera framtidsfullmakten. Går det ens att överklaga det?B Bernt Ö97 skrev:
Det är knappast bättre än framtidsfullmakten. Inte sämre heller, för den delen.B Bernt Ö97 skrev:
Det är därför det är praktiskt med ett domstolsbeslut om att framtidsfullmakten är aktiverad och giltig.B Bernt Ö97 skrev:
Poängen med att ha två parallella spår är att man kan vinna tid. Det är inte självklart att det går fortare att bli god man än att få ett aktiveringsbeslut av domstolen.
Det var du "pmd:" som förordade domstol.P pmd skrev:Varför skulle det bli en domstolsprocess? Det lönar sig knappast att överklaga ett beslut av tingsrätten att inte aktivera framtidsfullmakten. Går det ens att överklaga det?
Det är knappast bättre än framtidsfullmakten. Inte sämre heller, för den delen.
Det är därför det är praktiskt med ett domstolsbeslut om att framtidsfullmakten är aktiverad och giltig.
Poängen med att ha två parallella spår är att man kan vinna tid. Det är inte självklart att det går fortare att bli god man än att få ett aktiveringsbeslut av domstolen.
Se klipp:
Jag ser ingen enklare väg än att låta överförmyndare/tingsrätt besluta om att tillsätta godman.
Den processen tar inte lång tid, det är rättssäkert, det ger tillräckliga befogenheter att tillgodose faderns intressen.
Ansökan hos överförmyndaren om godmansförordnande av TS remitteras till tingsrätten, ev kompletterad med läkarutlåtande som styrker att TS far är oförmögen att tillvarata sitt intresse.
Behöriga anhöriga blir vidtalade.
Om inget framkommer som hinder för beslutet är det en snabb process.
Det kan inte bli enklare med bibehållen rättssäkerhet.
Framtidsfullmakt är uppenbart inte tillräckligt i TS fall.
Banken har tyvärr tolkningsföreträde.
Befintlig fullmakt är redan skriven och bedöms av banken som otillräcklig.
TS far kan inte skriva ny fullmakt.
B Bernt Ö97 skrev:Det var du "pmd:" som förordade domstol.
Se klipp:
Jag ser ingen enklare väg än att låta överförmyndare/tingsrätt besluta om att tillsätta godman.
Den processen tar inte lång tid, det är rättssäkert, det ger tillräckliga befogenheter att tillgodose faderns intressen.
Ansökan hos överförmyndaren om godmansförordnande av TS remitteras till tingsrätten, ev kompletterad med läkarutlåtande som styrker att TS far är oförmögen att tillvarata sitt intresse.
Behöriga anhöriga blir vidtalade.
Om inget framkommer som hinder för beslutet är det en snabb process.
Det kan inte bli enklare med bibehållen rättssäkerhet.
Framtidsfullmakt är uppenbart inte tillräckligt i TS fall.
Banken har tyvärr tolkningsföreträde.
Befintlig fullmakt är redan skriven och bedöms av banken som otillräcklig.
TS far kan inte skriva ny fullmakt.
Mitt råd till TS är att lägga fokus på sitt eget och sin fars välmående. Rådet kvarstår.Alfredo skrev:
Att lägga energi på politik och samhällsomvandling är en fråga som TS givetvis kan ägna sig åt utöver att tillvarata sin fars intressen.
TS frågade inte: "hur omvandlar man samhället"
Givetvis anser även jag att mycket i samhällets sociala regelverk borde och kan förbättras. Dock inte på bekostnad av anhörigas välmående under en känslig del av livscykeln.
Jag har på nära håll varit involverad i liknande scenario.Alfredo skrev:
Att ta en strid för sina rättigheter stjäl mycket energi från det väsentliga i livet i ett känsligt skede i livet.
Givetvis ska du ge TS den bästa rådgivning du kan från din kunskap och erfarenhet.
TS väljer själv vad som är relevant och förnuftigt.
Mitt råd kvarstår. Gå den enkla/snabba vägen: sök förordnande som godman, enkelt, snabbt, rättssäkert. Övriga annhöriga har insyn och möjlighet att påverka valet.
@
men får inte fri tillgång till pappans konton. Vem vill det innan pappan går bort?
Det verkar lite girigt att inte kunna vänta ett tag. Sen finns det ju fler arvtagare som har sina intressen av att allt går rätt till.
Vad säger att banken agerat felaktigt. Banken agerar efter hur fullmakten är utformad. Står det att TS har rätt att sälja pappans hus, bil etc.? TS får säkert betala räkningarAlfredo skrev:
men får inte fri tillgång till pappans konton. Vem vill det innan pappan går bort?
Det verkar lite girigt att inte kunna vänta ett tag. Sen finns det ju fler arvtagare som har sina intressen av att allt går rätt till.
Jag utgick från det. Har banken agerat korrekt finns givetvis inget problem.B BSA In skrev:
Jag fick intrycket av att TS inte fick det men vet naturligtvis inte alla detaljer.B BSA In skrev:
Ja, jag förstår heller inte brådskan att börja avyttra tillgångar. Girigt, stressigt eller något annat ger jag mig inte på att försöka bedöma.B BSA In skrev:
Du har nog inte läst det jag skrivit tillräckligt noggrant.B BSA In skrev:@
Vad säger att banken agerat felaktigt. Banken agerar efter hur fullmakten är utformad. Står det att TS har rätt att sälja pappans hus, bil etc.? TS får säkert betala räkningar
Läs allt jag skrivit igen innan det börjar pratas om girighet tack.
I princip rätt givet att fullmakten ger stöd för TS önskan medans banken gör annan tolkning. Men är det värt besväret när det fins en enkel fungerande lösning?Alfredo skrev:
TS kan, om orättvisan upplevs alltför stor, påverka beslutsfattare (politiker) parallellt med detta. Dock är det att viktigt välja den enkla lösningen som leder till att faderns tillgångar förvaltas på rätt sätt redan i närtid.
Tiden går fort när man kommer upp i hög ålder.
"Processa" mot banker kan ta åratal även om tingsrätten bedömer att det fins ett "civilmål" som ska behandlas i rätten.
Kostnaden kan bli stor.
Advokat?
Sammanträden med bank
Sammanställa sakfrågan.
Bevisvärdering.
Lagtolkning
Och mycket mer
Jämför bankers hantering vid misstänkt penningtvätt.
Privatpersoner är i underläge från första stund.
Nej, jag förordade inte domstol. Jag föreslog domstol för att aktivera framtidsfullmaktenB Bernt Ö97 skrev:
Men det innebär inte att det blir en domstolsprocess. Man skickar en begäran/ansökan till relevant tingsrätt och får sen ett svar.
Oklart hur lång tid det tar.
Det är likartat "processen" att bli god man. Man skickar en ansökan om att bli god man till relevant tingsrätt och får sen ett svar.
Mitt förslag är alltså att göra båda, och sen agera på det första svar man får.
Redigerat:
Vi vet inte hur framtidsfullmakten är formulerad, men enligt TS avfärdade Nordbankens tjänsteman fullmakten helt eftersom den inte var baserad på Nordbankens blankett/formulär/förlaga för framtidsfullmakt.B BSA In skrev:Vad säger att banken agerat felaktigt. Banken agerar efter hur fullmakten är utformad. Står det att TS har rätt att sälja pappans hus, bil etc.? TS får säkert betala räkningar
När man får ett sådant svar från en bank ska man begära att få en referens till det lagrum som banken baserar sin vägran på.
Se inlägg #16 och #67.
Banktjänstemannen tycktes inte förstå reglerna.
Redigerat:
Enligt TS (inlägg #67) skulle det gå bra att betala faderns räkningar genom att boka en tid på ett Nordeakontor och komma till kontoret med framtidsfullmakten för att betala räkningar. Av någon outgrundlig anledning tyckte Nordeatjänstemannen alltså att fullmakten bara var giltig när den användes på ett Nordeakontor.Alfredo skrev:
Att utse godman är en enkel process i tingsrätten.P pmd skrev:Ja, det innebär inte att det blir en domstolsprocess. Man skickar en begäran/ansökan till relevant tingsrätt och får sen ett svar.
Det är likartat "processen" att bli god man. Man skickar en ansökan om att bli god man till relevant tingsrätt och får sen ett svar.
Mitt förslag är alltså att göra båda, och sen agera på det första svar man får.
Överförmyndare yrkar på vem som blir godman (TS), .fins inget motsättning mot andra intressen kan tingsrätten ta omgående beslut, inom någon vecka.
Eftersom det sannolikt inte fins någon motpart med annan åsikt blir det ingen förhandling i tingsrätten. Beslut tas "på dagen" i en liten krets.
I det fall jag har god kunskap om tog det bara någon vecka efter läkarutlåtande att behov av godman finns.