M moken skrev:
Min pappa hade börjat bli lite virrig, och har/haede en minnesutredning pågående.
Bodde själv i sitt hus, skötte allt själv, ingen hemtjänst.
Enda hjälpen som hunnit sättas in var hemsjukvård dvs det kom en person som såg till att han fick rätt mediciner mot sitt blodtryck varje morgon.

En morgon när de kom satt han okontaktbar i en fåtölj och fick åka prio ett ambulans till akuten där han opererades för akut sepsis, kroppen hade gått i sepsischock och börjat stänga ner organen.

När han efter några dagar kom till Geriatriken och jag besökte honom fick jag en total chock, kroppen hade åldrats 20 år på en vecka och han var ännu mer förvirrad.
Efter ungefär 4 veckor på geriatrik (och ett återbesök på några dagar på riktigt sjukhus pga njursvikt) är kroppen bra uppbyggd igen men när biståndshandläggaren gjorde ett besök hos honom för att se om han kunde släppas hem och skötas av hemtjänst bedömdes han fortfarande alldeles förvirrad för att klara sig själv och har fått plats på ett korttidsboende i 3 veckor innan de ska göra en ny utvärdering.

Jag märker ju själv hur förvirrad han är, han verkar inte veta/förstå att han har ett hus, när jag förklarade jag varit där och vattnat blommorna lät det mer som han trodde att det är mitt hus.
Han minns inte sin adress och svarar med sitt personnummer när han får frågan om han minns var han bor.
Vi visade lite foton på hans hus men det verkade inte trigga igång något minne.

Med vinter i antågande känns det ju också lite stressande att hans hus står tomt ifall det inte görs en utvärdering som säger att han kan komma hem.
Jag har en framtidsfullmakt signerad och bevittnad från innan allt detta drog igång men vet inte hur jag ska ställa mig inför att sälja hans hus?
Ponera att de anser att han ska bo på korttidsboende 9 månader till för ett nytt avgörande, då kan jag väl inte gärna sälja hans hus ifall de skulle anse att han kan flytta hem efter det?
Om de istället anser att han ska få plats på äldreboende, är det så permanent och det då är ok att sälja hans hus?
Och hur går man isåfall till väga med en försäljning?
Huset måste ju tömmas, städas, ordna med mäklare, besiktning etc!?
Kan man se till att kostnaderna för detta går ifrån husförsäljningen innan pengarna sätts in på hans bankkonto?
Vilka problem kommer jag stöta på i detta elände
M moken skrev:
Min pappa hade börjat bli lite virrig, och har/haede en minnesutredning pågående.
Enda hjälpen som hunnit sättas in var hemsjukvård dvs det kom en person som såg till att han fick rätt mediciner mot sitt blodtryck varje morgon.

En morgon när de kom satt han okontaktbar i en fåtölj och fick åka prio ett ambulans till akuten där han opererades för akut sepsis, kroppen hade gått i sepsischock och börjat stänga ner organen.

När han efter några dagar kom till Geriatriken och jag besökte honom fick jag en total chock, kroppen hade åldrats 20 år på en vecka och han var ännu mer förvirrad.
Efter ungefär 4 veckor på geriatrik (och ett återbesök på några dagar på riktigt sjukhus pga njursvikt) är kroppen bra uppbyggd igen men när biståndshandläggaren gjorde ett besök hos honom för att se om han kunde släppas hem och skötas av hemtjänst bedömdes han fortfarande alldeles förvirrad för att klara sig själv och har fått plats på ett korttidsboende i 3 veckor innan de ska göra en ny utvärdering.

Jag märker ju själv hur förvirrad han är, han verkar inte veta/förstå att han har ett hus, när jag förklarade jag varit där och vattnat blommorna lät det mer som han trodde att det är mitt hus.
Han minns inte sin adress och svarar med sitt personnummer när han får frågan om han minns var han bor.

Med vinter i antågande känns det ju också lite stressande att hans hus står tomt ifall det inte görs en utvärdering som säger att han kan komma hem.
Jag har en framtidsfullmakt signerad och bevittnad från innan allt detta drog igång men vet inte hur jag ska ställa mig inför att sälja hans hus?
Ponera att de anser att han ska bo på korttidsboende 9 månader till för ett nytt avgörande, då kan jag väl inte gärna sälja hans hus ifall de skulle anse att han kan flytta hem efter det?
Om de istället anser att han ska få plats på äldreboende, är det så permanent och det då är ok att sälja hans hus?
Kan man se till att kostnaderna för detta går ifrån husförsäljningen innan pengarna sätts in på hans bankkonto?
Vilka problem kommer jag stöta på i detta elände vi hamnat i?

Oerhört tacksam för alla goda råd och erfarenheter som finns hos er.
Vad gäller huset:
Stäng av invattnet - då minskar skadan om något rör går/fryser sönder.
Slå av varmvattnet om det går.

Håll anständig temp -15 grader eller så.

Bor du i närheten - kolla huset och brevlådan. Annars kanske det finns någon god granne som kan eftersända posten och gå ett varv på tomten.

F ö avvakta. Se till att räkningar betalas. God man utses av tingsrätten, anhöriga skall informeras. Och som jag fattat det utses normalt inte god man om det finns någon (anhörig) som sköter ekonomi och omvårdnadskontakter.
Men kolla med överförmyndaren i aktuell kommun.

Din pappa kommer att avlida. Och förhoppningsvis innan du gör det.
Arvskiften kan vara stridiga. Kolla med berörda ( syskon, halvsyskon, ev hustru, testamente... ) vad dom har för tankar om detta. Vad dom säger nu har dock ingen bärighet på vad som händer vid arvskifte.

Du kan be en mäklare värdera huset utan några förpliktelser. Eller du kanske redan vet ungefärligt marknadsvärde.
Mäklaren kanske oxå kan råda dig om juridiken, dom har erfarenhet av sådant här.

Lycka till, ta det lungt. Avvakta.

H henke71 skrev:
Hade ni haft möjligh
Tack, mycket kloka tankar och bra information!
Vet inte om det är olika i olika kommuner etc när det kommer till avgifter etc. och ev. bostadsbidrag men jag vet att Pappa får bostadsbidrag idag trots att han alltså äger ett hus.
Dock måste jag säkerligen också ringa försäkringskassan och be dem sluta dela ut detta då han har över 100k på konton, vilket verkar vara en gräns som anses vara förmögenhet.
Men det kan vara värt att utreda just som du skriver hur avgifter beräknas utifrån tillgångar.

Och ja, det är ju november redan så försäljning innan jul skulle inte vara möjligt oavsett hur rabiat man skulle vara med att dra igång det. Det är nog mer att det är ytterligare en parameter som känns stressande.

M moken skrev:
Och ja, det är ju november redan så försäljning innan jul skulle inte vara möjligt oavsett hur rabiat man skulle vara med att dra igång det. Det är nog mer att det är ytterligare en parameter som känns stressande.
En mer realistisk tidsplan är nog snarare ett år.

• Gilla
moken
  • Laddar…
M moken skrev:

Jag tycker inte du ska fundera på att sälja huset nu när din pappa är sjuk. Kanske att han blir bättre och kan flytta hem igen.
Om du har en fullmakt att betala hans räkningar så är frågan om det finns några pengar på hans bankkonton. Finns det pengar ser jag inte några problem förutom allt besvär det innebär att ha en sjuk föräldrar. Men sånt är livet och han har säkert hjälp dig både med pengar och omsorg som barn.
Att titta till huset och klippa gräsmattan borde ni kunna hjälpas åt med. Inte så stor uppoffring tycker jag. Finns det pengar kan ni ju köpa tjänsten.
Ta det lugnt och kämpa på. Fortare än du anar är du själv gammal.

M moken skrev:

Du får inte göra någonting, man kan inte sälja någon annans bostad utan fullmakt. Kontakta en seriös advokat/jurist för råd

• Haha
jliljeha
  • Laddar…
TRJBerg
M Mickejz skrev:
Du får inte göra någonting, man kan inte sälja någon annans bostad utan fullmakt. Kontakta en seriös advokat/jurist för råd
Funderat på att läsa tråden, åtminståne TS inlägg innan du kommenterar?

• Gilla
deetee och 10 till
  • Laddar…
Mina sympatier till TS. Jag är i precis samma situation och kan relatera. I mitt fall var min mor redan dement, men min far skötte allt praktiskt och de bodde tillsammans, så allt var relativt lugnt. Ända tills min far hastigt blev väldigt dement. Ett ovanligt hastigt förlopp. Från en vecka till en annan blev han helt oförmögen att ta hand om sig själv, min mor, och deras hem.

Jag har ansökt om att bli god man, alternativt förvaltare för honom, men ännu inte hört något från överförmyndarmyndigheten. För att göra det extra spännande var min far god man åt en annan äldre släkting. Så från att ha haft noll bekymmer med äldre släktingar, så har jag och min syster nu tre äldre släktingar som inte kan ta hand om sig själva eller sin ekonomi. Suck.

M moken skrev:
Det fanns något som hette anhörighetsbehörighet som iallafall kan göra det möjligt för mig att betala hans räkningar så ev. ett spår att kolla vidare på.
Det här har jag nyttjat för att i möjligaste mån hålla kronofogden borta. Du behöver läkarintyg på att din far inte kan hantera ekonomin själv, personbevis som visar vilka barn han har (beställs från skatteverket, du måste beställa det i din fars namn och plocka det ur brevlådan på hans folkbokföringsadress), samt fullmakt från dina syskon (Svenska bankföreningen har formulär. Min fars bank gav mig ett exemplar.)

Rustad med dessa kan du gå till din fars bankkontor och låta dem betala räkningarna från hans konto. Det kommer inte ge dig någon insyn i hans ekonomi, men du kan iaf betala räkningar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K karlanka skrev:
Håll anständig temp -15 grader eller så.
Pratar vi grader Celsius så hoppas jag och tror att du menar "+15 grader eller så.". 😀

• Gilla
  • Haha
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Jag skulle avvaktat en stund. Det kan tänkas att man utser en god man till din pappa som sköter hans ekonomi etc. Men detta vet säkert andra på forumet bättre.
Framtidsfullmakten gör TS till god man

• Haha
useless
  • Laddar…
H HasseGy skrev:
Framtidsfullmakten gör TS till god man
Nej det är inte korrekt. Sprid inte felaktiga uppgifter om sådant du inte behärskar!

Redigerat:
  • Gilla
stugan_i_skogen och 7 till
  • Laddar…
Skippa God Man till en förälder - behövs inte och helt onödigt när man är närstående. Möjligen kanske om det är mycket osämja och girighet i spel - men då är det nog bättre med en helt extern GM. Se till att få en fullmakt att betala räkningar. Det skall mycket till för att en person omyndighesföklaras i sverige. Man får be han skriva under så gott det går. Från min mamma blev det bar en liten krumelur tillslut men det fungerade ändå.

Framtidsfullmakt skall gälla även efter döden men det verkan man kunna glömma mot banker - dom vägrar helt enkelt följa den nya lagen. Men om du försöker så se till att alla tänkbara arvtagare blir informerade omedelbart efter dödsfallet om att framtidsfullmakten är satt i spel - annars gäller den inte. Svårt... det verkar inte som den goda tanken med FF inte fungerar i praktiken - det är min erfarenhet nu.

//

• Gilla
moken
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Skippa God Man till en förälder - behövs inte och helt onödigt när man är närstående. Se till att få en fullmakt att betala räkningar. Det skall mycket till för att en person omyndighesföklaras i sverige. Man får be han skriva under så gott det går. Från min mamma blev det bar en liten krumelur tillslut men det fungerade ändå.
Problemet är väl att föräldern inte är i stånd att ge ut en sån fullmakt? Vi har samma problem i släkten där föräldern har långt gången demens och barnen vill kunna sköta de enkla bankärendena. Efter kontakt med banken visar det sig att enda sättet att få en fullmakt är att ta med sig föräldern till banken för de ska kunna bedöma om personen som skriver under är vid sina sinnens fulla bruk och förstår vad vederbörande skriver under. Det faller såklart på sin orimlighet, så enda alternativet är att få en god man utsedd via tingsrätten. Sen kan såklart samma barn vara god man, men det är inte så enkelt som att bara se till att få en fullmakt.

• Gilla
jonte0 och 4 till
  • Laddar…
Kortids är en temporär lösning. Se till att ansöka om särskilt boende och vänta tills detta är beviljat, han har fått plats och kunnat flytta in innan ni säljer. Sen hade jag försökt preppa för försäljning

• Gilla
Hispaniola och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är inte korrekt. Sprid inte felaktiga uppgifter om sådant du inte behärskar!
Jasså, den framtidsfullmakt jag hade från min mor, gjorde mig till god man så jag kunde sköta hennes ekonomi etc. Men jag kan ju ha fel, så tack för din kommentar.

H HasseGy skrev:
Jasså, den framtidsfullmakt jag hade från min mor, gjorde mig till god man så jag kunde sköta hennes ekonomi etc. Men jag kan ju ha fel
Ja pratar vi om svensk rätt i modern tid så har du missförstått något, kanske bara de formella begreppen.

En god man utses av tingsrätten och uppkommer inte bara utifrån att en framtidsfullmakt existerar.

https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/god-man/

Skärmbild av text om god man från svensk domstol, diskuteras behov och beslut av tingsrätten.

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.