35 957 läst ·
256 svar
36k läst
256 svar
Pappa får nog aldrig flytta hem till sitt hus igen, hur/när sälja?
Ja det är bara att beklaga och kämpa på..
Man kan ju börja jobba på tömning av huset på grejer som ska säljas och städas bort för att i förlängningen så är det ju inte vettigt att bo i hus med snöskottning och underhåll osv osv. skulle han komma hem så är det väl så att en lägenhet är väl det som kan funka men rätt snart lär det vara boende för äldre sjuka/dementa osv som är det som behövs rätt snart.
Det ja menar är att tömma saker som inte behövs för att bo där, oftast finns det ju mycket saker i äldres hem som behöver röjas upp.. och har han bil är det väl samma sak där .. osannolikt att han kommer köra bil igen och dumt att ha en bil och dess värde stående och skräpa och riskera att bli utsatt för åldrande och inbrott /stöld.
Beroende på om pappan har klara stunder så kan läkaren ibland vara behjälplig att bedömma och intyga att det är faderns vilja att sälja bilen osv. En bil är ju enklare att sälja än huset..
Man kan ju börja jobba på tömning av huset på grejer som ska säljas och städas bort för att i förlängningen så är det ju inte vettigt att bo i hus med snöskottning och underhåll osv osv. skulle han komma hem så är det väl så att en lägenhet är väl det som kan funka men rätt snart lär det vara boende för äldre sjuka/dementa osv som är det som behövs rätt snart.
Det ja menar är att tömma saker som inte behövs för att bo där, oftast finns det ju mycket saker i äldres hem som behöver röjas upp.. och har han bil är det väl samma sak där .. osannolikt att han kommer köra bil igen och dumt att ha en bil och dess värde stående och skräpa och riskera att bli utsatt för åldrande och inbrott /stöld.
Beroende på om pappan har klara stunder så kan läkaren ibland vara behjälplig att bedömma och intyga att det är faderns vilja att sälja bilen osv. En bil är ju enklare att sälja än huset..
Du kan själv ansöka om att bli god man. Så gjorde jag och efter det kunde jag ansöka om att sälja huset. Men då bodde pappa permanent på ett särskilt boende för dementa. Känns bra med en opartisk insyn speciellt när det finns syskon eller andra intressenter.M moken skrev:Det är nästan det jag är lite orolig över faktiskt, med en god man har jag inte längre någon insyn eller något att säga till om.
Tänk om denne bara låter huset stå tomt år efter år, tickar pengar i onödan och riskerar dyra problem.
Det var inte allt för många månader sedan det blev läckage i ett vattenrör i källaren, kan bli katastrofalt utan löpande uppsikt.
Spolade i kranarna idag, väldigt brunt (rostigt) vatten som kom i början, känns "sådär" när man ser det.
Det är Tingsrätten som utser "godman".H HasseGy skrev:
TS kan ansöka hos kommunens överförmyndare att bli utsedd till "godman", ärendet kan då gå vidare till Tingsrätten för beslut
Kroppen skulle nog klara snöskottningen osv, han börjar komma igen fysiskt.P polaris78 skrev:Ja det är bara att beklaga och kämpa på..
Han höll senast den 14/9 tex på och sågade/klippte ner en stor buske på tomten, fraktade bort grenarna och gillade att hålla på med trädgården, sen gick det åt helv... e och 3/10 var det ambulansen till akuten.
Bilen är inte värd mycket men borde ställas av, och säljas.
Han hade tre sovande renoveringsobjekt som jag lyckligtvis hjälpte honom sälja av under sommaren, sen är det drösvis med "bra att ha saker" som skulle kunna städas bort.
120kvm boyta, 120kvm källare, vind och friggebod.
Saker från när jag var barn, saker från när bröderna var barn, finns alltså leksaker, barnkläder, tror det fanns blöjor tom för några år sedan när min dotter fortfarande var blöjbarn.
Jag har funderat över om det vore vettigt att börja köra saker till tippen med släpvagn, alltså sånt som verkligen inte kommer kunna komma till användning tex gamla cykelstyren, framgafflar, tomma lådor, luftmadrass och tält som är från när jag var barn etc. Men det skulle bli mååånga vändor, och jag vill inte göra något sånt om han skulle komma hem för det skulle kanske kännas kränkande att ens barn klassat ens "bra att ha saker" som sopor, eller klassat honom som uttjänt som inte kommer använda prylarna.
Sen finns det ju mycket som egentligen är vettigt och går att använda, färger, lacker, verktyg, skruvar, spikar, penslar, sandpapper etc. etc men svårt att sälja, för mycket för att själv antagligen kunna förbruka eftersom jag själv redan också har likartade saker, brorsorna har nog heller användning av allt det.
Om han har kognitiv svikt/demens får han inte köra bil. Om han inte frivilligt slutar kommer körkortet dras, så bilen kan du lugnt göra dig av med.
Man kan prata med typ Stena Metall. Min farfar var precis om din far och sparade allt. När farfar dog fyllde vi en container m metallskrot och blev av med allt på en gång (har för mig att det tom gick på plus… men det var många år sedan)
Man kan prata med typ Stena Metall. Min farfar var precis om din far och sparade allt. När farfar dog fyllde vi en container m metallskrot och blev av med allt på en gång (har för mig att det tom gick på plus… men det var många år sedan)
Han lär nog inte sätta sig bakom ratten om han skulle få "komma ut" igen, den tiden är nog förbi.Satsuki skrev:
Om han har kognitiv svikt/demens får han inte köra bil. Om han inte frivilligt slutar kommer körkortet dras, så bilen kan du lugnt göra dig av med.
Men bra tips om skrotvärde, värt att kolla på!
En mellanväg kan vara att sortera men inte slänga ännu. Skulle pappa mirakulöst bli bättre kan grejerna plockas upp. Blir han inte det har du färdiga lådor och säckar med olika fraktioner.M moken skrev:Kroppen skulle nog klara snöskottningen osv, han börjar komma igen fysiskt.
Han höll senast den 14/9 tex på och sågade/klippte ner en stor buske på tomten, fraktade bort grenarna och gillade att hålla på med trädgården, sen gick det åt helv... e och 3/10 var det ambulansen till akuten.
Han hade tre sovande renoveringsobjekt som jag lyckligtvis hjälpte honom sälja av under sommaren, sen är det drösvis med "bra att ha saker" som skulle kunna städas bort.
Saker från när jag var barn, saker från när bröderna var barn, finns alltså leksaker, barnkläder, tror det fanns blöjor tom för några år sedan när min dotter fortfarande var blöjbarn.
Jag har funderat över om det vore vettigt att börja köra saker till tippen med släpvagn, alltså sånt som verkligen inte kommer kunna komma till användning tex gamla cykelstyren, framgafflar, tomma lådor, luftmadrass och tält som är från när jag var barn etc. Men det skulle bli mååånga vändor, och jag vill inte göra något sånt om han skulle komma hem för det skulle kanske kännas kränkande att ens barn klassat ens "bra att ha saker" som sopor, eller klassat honom som uttjänt som inte kommer använda prylarna.
Sen finns det ju mycket som egentligen är vettigt och går att använda, färger, lacker, verktyg, skruvar, spikar, penslar, sandpapper etc. etc men svårt att sälja, för mycket för att själv antagligen kunna förbruka eftersom jag själv redan också har likartade saker, brorsorna har nog heller användning av allt det.
Ett alternativ med bilen om han inte blir bättre, eller om/när läkaren anmäler till Trafikverket att dra in körkortet, och att ni är överens alla syskon är att du gör ett ägarbyte till dig och sedan säljer bilen. Pengarna kan ni då dela på.
Ägarbytet görs enkelt elektroniskt om du har hans körkort framför dig.
Istället för att vänta på att någon blir god man alltså, och en bil mår inte så bra av att bli ståendes med enbart extra kostnader i förlängningen. Inte helt ”by the book” kanske men ni löser lite av dilemmat.
För övrigt så lider jag verkligen med dig. Situationen är verkligen tragisk och jobbig för er, och chocken att din pappa blev så här från nästan en dag till en annan är fruktansvärd. Tyvärr så måste du nog mentalt förbereda dig på att han inte kommer bli återställd utan blicken framåt får bli att göra det så bra som möjligt för honom. Han själv kanske inte alls vill flytta till lägenhet eller särskilt boende vilket kommer vara ytterligare något ni får tampas med men försök hålla hans hälsa i åtanke. Det är viktigt att han får det stöd som behövs nu framöver.
Ägarbytet görs enkelt elektroniskt om du har hans körkort framför dig.
Istället för att vänta på att någon blir god man alltså, och en bil mår inte så bra av att bli ståendes med enbart extra kostnader i förlängningen. Inte helt ”by the book” kanske men ni löser lite av dilemmat.
För övrigt så lider jag verkligen med dig. Situationen är verkligen tragisk och jobbig för er, och chocken att din pappa blev så här från nästan en dag till en annan är fruktansvärd. Tyvärr så måste du nog mentalt förbereda dig på att han inte kommer bli återställd utan blicken framåt får bli att göra det så bra som möjligt för honom. Han själv kanske inte alls vill flytta till lägenhet eller särskilt boende vilket kommer vara ytterligare något ni får tampas med men försök hålla hans hälsa i åtanke. Det är viktigt att han får det stöd som behövs nu framöver.
Det låter hoppfullt och det bästa är om han kan komma hem. Det är lätt att den gamle kan känna sig överkörd om man röjer. Jag förstår din inställning. Hemsjukvården inkl medicinering brukar vara bättre på landet (jag uppfattar det som om det gäller här) då det brukar vara ett mindre gäng vårdare som lär känna vårdtagaren bättre.M moken skrev:
Att hjälpa till att städa gammalt skrot som innebär många vändor till tippen , som det du radade upp tex cykelstyren, framgafflar, tomma lådor, luftmadrass och tält från ni var barn är väl rena sopor idag utan värde.. Borde ju vara en välgärning och är det dessutom era gamla grejer så kan man ju i vissa lägen ha visst ansvar för dom. Och är inte folk 100 klara i huvet så är det väl till och med osannolikt att dom ens märker att det saknas en massa skit och skulle dom märka det så får man väl stå för att man röjt bort lite rena sopor..M moken skrev:Kroppen skulle nog klara snöskottningen osv, han börjar komma igen fysiskt.
Att sälja sånt eller lämna det till nån som tömmer dödsbon , nja man får på ett eller annat vis "betala" för det jobbet att ta reda på skiten..Dom som tror att nån ska sortera och kasta och ta rätt på alltihopa så ska det finnas nå värdefulla saker kvar som dom kan sälja och gå med vinst.. ingen tömmer gratis , då det är mycket jobb.. så det kan man lika gärna börja röja upp i för allas skull. chansen att pappan kommer hem och är klar nog i knoppen för att orka ta reda på det eller ens minnas oredan är väl tyvärr inte så stor..
Jag känner såklart inte din far men gå inte och vänta och bevara museum utan inse att det kommer med stor sannolikhet bli ändringar på boende osv och skulle han komma hem ett tag så är väl tyvärr risken stor att det går en tid och så är det iaf dags för annat boende inom en inte alltför avlägsen framtid..
Ett sätt att få en mer ärlig sannolik bedömning är ju att prata med läkarna och få deras bedöming av läget, dom brukar ha stor erfarenhet och kunna ge en mer tydlig bild av vad som är förväntat utfall. och är det för tidigt ännu så invänta att dom ser vart det tar vägen isåfall..
Har själv tömt en mindre gård efter farmor och farfar och det tar tid att röja och sortera och köra bort skit som ingen rört på flera årtionden.. har ingen rört det på så länge så brukar ingen plötsligt behöva det heller utan det är mest dumt att man inte började hjälpa till att röja skiten medans dom fanns och kunnat haft mer nytta av platsen och slippa trisstressen av att gå och kolla på skithögarna.
vi hade dit nån som där som rensar dödsbon som efter att gått runt och kollat lite och letat saker av värde bara ville ta några möbler som vi visste hade visst värde men resten av skiten ville dom bara slippa. och jag har haft flera som haft hem olika såna firmor som alla hoppas få tömma välstädade boende där dom kan sälja mycket saker så dom får rejäl timpenning annars är dom inte intresserade.. dom räknar bara pengar och timmar och kilopriser på skrot räcker ingenstans i den ekvationen..
Dom på sopstationen började fråga på skoj om vi körde dit sopor från nån annan soptipp...😂 så många lass kördes det..😀
Jag skulle ta det lite lugnt med att sälja fastigheter, bilar, rensa ut saker och köra bort saker eller ge bort saker. Jag skulle själv bli ganska kränkt om jag blev aldrig så lite bättre och upptäckte att nån slängt mina saker. Den tiden kommer.
Var han ute och körde bil också? Många äldre som blivit av med körkortet pga demens åker ut och kör så snart de kommer över bilnycklar på något sätt...useless skrev:
Ja så kan bli med tiden. Men eftersom den aktuella försämringen hänt väldigt nyligen kan det bli lite bättre eller åtm så pass bättre att personen förstår att den inte kan bo hemma, köra bil, etc. Då tycker jag man ska jobba på det som anhörig. Därav jag tycker man ska ta det lite lugnt med alla saker, bilar och fastigheter.useless skrev: