M moken skrev:
Det är nästan det jag är lite orolig över faktiskt, med en god man har jag inte längre någon insyn eller något att säga till om.
Tänk om denne bara låter huset stå tomt år efter år, tickar pengar i onödan och riskerar dyra problem.
Det var inte allt för många månader sedan det blev läckage i ett vattenrör i källaren, kan bli katastrofalt utan löpande uppsikt.
Spolade i kranarna idag, väldigt brunt (rostigt) vatten som kom i början, känns "sådär" när man ser det.
Kolla med hans kommun hur länge de tar hänsyn till dubbelboende vid prissättning av äldreboendet/demensboendet. I vissa är det väldigt få månader. Det kan bli väldigt dyrt och svårt att behålla huset beroende på ekonomi och nivå på pensionen.

• Gilla
moken
  • Laddar…
Stäng av det inkommande vattnet i huset. Då reducerar du risken att något börjat läcka medans ingen bor där.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Så länge han bor på korttidsboende får du inte sälja huset, för då blir din far hemlös, då man inte kan skrivas på ett korttidsboende.
Ville nog själv med hänvisning till framtidsfullmakt börja söka i bank och i huset efter eventuella dokument som testamente och liknande för att kunna underlätta för framtida beslut

• Gilla
moken
  • Laddar…
I Ivan Kejs skrev:
Så länge han bor på korttidsboende får du inte sälja huset, för då blir din far hemlös, då man inte kan skrivas på ett korttidsboende.
Ville nog själv med hänvisning till framtidsfullmakt börja söka i bank och i huset efter eventuella dokument som testamente och liknande för att kunna underlätta för framtida beslut
Bra information 👍
Inte något jag tänkt på.
Å andra sidan hade jag inte tänkt sälja hans hus på.så kort varsel utan som sagt försöker förbereda mig ifall han blir placerad på äldreboende för det måste ju anses permanent då!?

R Räknenisse skrev:
I ditt läge skulle jag börja med att ordna så att du blir god man för din pappa. Jag tror att det är enklare att agera från den rollen med kompletta befogenheter än med fullmakten.

Har för mig att försäljning av fastighet kräver tillstånd från överförmyndare, så lika bra att börja agera för att få det redan nu. Förmodligen kommer du om någon månad få besked om inriktningen på kommunens hjälp ska vara mot att komma hem igen, eller om det ska vara att köa till plats på ett boende.

Kostnaderna betalar du från din fars konto på samma sätt som om det var han själv som skött försäljningen.
ja överförmyndarmyndighet måste ge tillstånd och dom ska ha sammanträde om saken vilket kan ta tid jag väntade över 2 månader på att få köpa ett hus på deras tillstånd

Jag var i en liknande situation för några år sedan, kanske något tidigare i "förfallet".
Då gjorde vi (jag, pappa och syskon) så att han skänkte huset till oss med ett förbehåll
att bo kvar så länge han hade möjlighet att bo på egen hand. Han var ensamstående då detta gjordes.
Efter att han sedan lämnat huset för äldreboende så kunde vi syskon i relativt lugn och ro tömma och sedan sälja huset. Men det hela förutsätter dock att han förstår vad han gör när gåvobrevet skrivs.

• Gilla
Hispaniola
  • Laddar…
K Klinker66 skrev:
Precis så är det. Även om en framtidsfullmakt hade funnits så bör det framgå att framtidsfullmakten ger fullmäktigen rätt att sälja fast egendom och fastigheten tillika "bostadens gatuadress".
Tack för dina svar, särskilt det första (som jag inte vågar citera ifall hela långa orginalet klippa in då :) )
Framtidsfullmakten refererar till just den lag du nämner, och det är ikryssat att jag får försälja bostaden så jag hoppas den är giltig.

Dock vet jag inte om jag måste gå till tingsrätten för att "aktivera" framtidsfullmakten på något sätt?

Blev uppringd av en sprätt på Nordeas lokalkontor i eftermiddags, det skulle minsann vara deras blankett som behövdes enligt honom, annars kunde jag bara boka en tid på kontoret varje gång räkningar skulle betalas, åka dit med dem samt fullmakten och då få hjälp på plats.

Jag frågade om just detta med att om jag får den godkänd av Sveriges domstol att vara giltig, tyckte Nordea då att de kunde stå över detta, och det verkade han tycka.
Jag hade läst om något som heter anhöriga behörighet men det viftade han bort, dock om jag var god man kunde jag sköta hans räkningar.
Pust, han ville verkligen inte behöva prata med en "kund" och lät allmänt arrogant och dryg.
Ett äkta praktarsel utan empati verkade det nästan vara.

• Gilla
Klinker66 och 1 till
  • Laddar…
B byggande skrev:
Jag var i en liknande situation för några år sedan, kanske något tidigare i "förfallet".
Då gjorde vi (jag, pappa och syskon) så att han skänkte huset till oss med ett förbehåll
att bo kvar så länge han hade möjlighet att bo på egen hand. Han var ensamstående då detta gjordes.
Efter att han sedan lämnat huset för äldreboende så kunde vi syskon i relativt lugn och ro tömma och sedan sälja huset. Men det hela förutsätter dock att han förstår vad han gör när gåvobrevet skrivs.
Som han är nu skulle han inte förstå något tyvärr.
Så just nu vill jag mest bara uppsjungen på hur jag bör gå till väga den dagen när det är definitivt att han inte kan flytta hem så det inte står ett hus tomt i onödan.

C Ceci skrev:
Kolla med hans kommun hur länge de tar hänsyn till dubbelboende vid prissättning av äldreboendet/demensboendet. I vissa är det väldigt få månader. Det kan bli väldigt dyrt och svårt att behålla huset beroende på ekonomi och nivå på pensionen.
Ja pensionen, kan det vara 14000kr/mån efter skatt som kommer in på sin höjd?
Det är smärtsamt lite iallafall och jag förstår inte hur han lyckats få det att räcka till egentligen men han har lyckats.

• Gilla
Bussig
  • Laddar…
Hade ni haft möjlighet (läs rättighet) att sälja huset nu så är det bra att inse att det tar lång tid att bli klar med allt. Att gå igenom allt för att se vad som ska sparas, säljas och kastas är emotionellt jobbigt och tar mer tid än man tror. Efter det så ska annons göras och fotografering ske och sedan ska det ligga ute ett tag innan visningar. Sedan är det minst 3 månader till tillträdet.
Så att det skulle övergå till ny ägare inför vintern är en praktisk omöjlighet. Ett optimistiskt mål kan kanske vara att det övergår till en ny ägare innan nästa vinter.

Kanske skiljer det lite mellan kommunerna i landet men för en närstående till mig nyligen så räknade kommunen baklänges. Man ska ha kvar en viss del att leva på och resten tar dem. Det är alltså ingen fast prislista på alla dessa delarna utan desto högre pension desto mer tar de till avgifter.
Min närstående ägde en villa under hela tiden hon bodde på särskilt boende tills hon gick bort så denna var inte alls inkluderad i kalkylen. Däremot så fanns det inte så mycket tillgångar på kontot.
Man kan ansöka om bostadsbidrag men det nekas om man äger en fastighet (dvs äger tillgångar) och det går inte ens att söka bostadsbidrag ifall man ägde en fastighet året före, utan först året efter.
När ni väl säljer huset och den summan kommer in på din pappas konto så är risken stor att avgiften för särskilt boende helt plötsligt blir betydligt högre. Detta är nog något ni måste ta reda på senare exakt hur det fungerar. Spela dumma och inte meddela kommunen förrän de reviderar avgiften årligen för då kan de eventuellt gå igenom kontona igen. Får han en god man är nog det upplägget kört.
Kanske kan det vara mer ekonomiskt fördelaktigt att han står kvar som ägare till huset ett bra tag till, tills ni vet hur framtiden kommer se ut för honom.
Skulle händelseförloppet tyvärr snabbt gå till det värre kan det alltså vara bättre att huset sedan ingår i dödsboet och ni ärver det.
Säljs det innan så lär ni ändå inte kunna få pengarna och risken med en god man är att delar av dem försvinner. Gissningsvis är lånen låga så driftskostnaderna för att ha huset stående blir låga.

Korttidsboende är just vad det heter. Kommunerna har alltid ont om platser och de ska bara bo där en kort tid. 9 månader brukar inte vara kort tid utan någon månad max. Tyvärr brukar de vara väldigt påstridiga att skicka hem dem.

I detta läget så måste du så fort som möjligt starta en dialog med biståndshandläggaren för att få igång en process för din pappa. Den personen kommer kontinuerligt följa hans utveckling och förbereda en plats på särskilt boende. Oftast finns det inte plats när man behöver det utan då är det mycket värdefullt att man har den kontakten redan så de vet vilka som står på tur/kö så att säga. En slags inofficiell kölista.
Samma person måste bedöma behovet av hemtjänst men oftast kommer det igång automatiskt via korttidsboendet när de börjar med bedömningen att skicka honom vidare därifrån.

Så fort ni vet hur det kommer bli med din pappas hälsa så rekommenderar jag att du kommer överens med ditt syskon och så börjar ni rensa i huset. Det tar tid och är inte kul att stå efteråt med. Förhoppningsvis så bor du nära att det blir enkelt att se efter huset under tiden.

• Gilla
Hispaniola
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Först och främst beklagar jag situationen, det är alltid väldigt jobbigt på så många plan när en anhörig råkar ut för något sådant.

För det andra tror jag du behöver ha lite is i magen, det kan bli bättre. Att i äldre ålder gå igenom en medicinsk kris försämrar kognitionen kraftigt och i många fall har de mycket längre återhämtningstid efter allvarlig sjukdom. I många fall förbättras individen, men blir sällan riktigt bra och aldrig bättre än den var innan.

I ert fall beror allt ju lite på hur bra pappa blir och det beror mycket på vad problemet var. Sepsis är allvarligt men sällan något man opereras för, kanske finns det något annat i bilden som gör situationen värre? Påverkar utgången.

Däremot hade jag nog börjat förbereda för att pappa inte kommer hem igen, eller iaf inte på lång tid. Se till att huset skyddas under tiden, det får inte frysa inomhus, rensa ur kyl/frys/skafferi (möss) etc. Se till att räkningar betalas.
Börja prata m banker och mäklare. Det kommer vara dubbelt så krångligt att göra allt detta trots din fullmakt så det är lika bra att börja kolla upp detaljer direkt.

Informera också biståndshandläggaren om vad du funderar på, det påverkar ju givetvis deras handläggning. Korttidsboenden är för kortare tid, eller för att utvärdera en situation. Men det är
B BörjeF skrev:
Äldre kan få delerium när de hamnar på sjukhus. Beroende på kognitiv sjukdom så är det olika hur snabbt det går.
Jag skulle invänta och påskynda minnesutredningen.

Korttidsboende är just för en korttids vitelse vissa kommuner har långa köer till vård och omsorgsboenden.
Man kan bo hemma ganska länge med rätt stöd. Beroende på vad er pappa vill förstås.
Att ordna med det praktiska tex god man är ju bra oavsett vad utredning visar.
Om nu de kräver Nordea papper så gäller inte din?
Satsuki Satsuki skrev:
Först och främst beklagar jag situationen, det är alltid väldigt jobbigt på så många plan när en anhörig råkar ut för något sådant.

För det andra tror jag du behöver ha lite is i magen, det kan bli bättre. Att i äldre ålder gå igenom en medicinsk kris försämrar kognitionen kraftigt och i många fall har de mycket längre återhämtningstid efter allvarlig sjukdom. I många fall förbättras individen, men blir sällan riktigt bra och aldrig bättre än den var innan.

I ert fall beror allt ju lite på hur bra pappa blir och det beror mycket på vad problemet var. Sepsis är allvarligt men sällan något man opereras för, kanske finns det något annat i bilden som gör situationen värre? Påverkar utgången.

Däremot hade jag nog börjat förbereda för att pappa inte kommer hem igen, eller iaf inte på lång tid. Se till att huset skyddas under tiden, det får inte frysa inomhus, rensa ur kyl/frys/skafferi (möss) etc. Se till att räkningar betalas.
Börja prata m banker och mäklare. Det kommer vara dubbelt så krångligt att göra allt detta trots din fullmakt så det är lika bra att börja kolla upp detaljer direkt.

Informera också biståndshandläggaren om vad du funderar på, det påverkar ju givetvis deras handläggning. Korttidsboenden är för kortare tid, eller för att utvärdera en situation. Men det är inget man stannar på utan planen är oftast hem efteråt.
Många kloka tankar i denna tråd och beklagar vad som inträffat. Det enda jag utifrån minnprofession kan bidra med i detta fallet är att en svår medicinsk händelse, i detta fall en allvarlig sepsis och lång period av inneliggande vård, ofta innebär en kognitiv försämring hos en redan skör hjärna, så också i detta fall. Om inget ytterligare inträffat under sjukdomsperioden som förklaring till den försämrade minnesfunktionen och som vi inte känner till (en stroke, syrebrist för hjärnan vid sepsis, annat) finns förutsättningar för att delar av funktionerna återkommer helt eller delvis. Under kommande veckor/månad bör detta visa sig. Så också graden av kvarvarande förmåga/ADL.

Sammanfattningsvis ingen panik när det gäller huset här och nu, också för pappans skull, men såklart tänka på det praktiska (stänga av vatten, räkningar, mat, inbrott osv).

Kämpa på!

• Gilla
Bernt Ö97 och 2 till
  • Laddar…
M moken skrev:
Tack allesammans för era svar, och det är en tveeggad fråga även hos er där några råd är avvakta, andra är sälj.
Precis som det vandrar i mitt huvud med andra ord :)
Jag har tidigare försökt bolla lite tankar med biståndshandläggaren men hon har inte riktigt kunna ge mig svar och stöd, och vart man lämpligast vänder sig etc är väldigt okänt.

Jag ringde precis min fars bank för att höra efter lite, "ja med en framtidsfullmakt går det bra men det måste vara nordeas egna och den måste lämnas in i orginal".
Dels är det för sent att skaffa just nordeas egna, dels är det ju inte realistiskt att läman in sitt orginal av fullmakten till någon instans...
Det fanns något som hette anhörighetsbehörighet som iallafall kan göra det möjligt för mig att betala hans räkningar så ev. ett spår att kolla vidare på.
Men frågorna kring att ha huset ståendes obebott som en tickande bomb kvarstår, och jag ser även risken med inbrott när fel personer inser att det är öde.
Investera i timers och automation för att försöka få det se ut som någon är där går ju, men så kommer snön och uteblivna fotspår, snöskottning, bil som aldrig körs ut/in från tomten...
Det viktigaste är att du ansöker om att bli god man för din pappa.Det är bästa sättet att dels hjälpa honom att få det så bra som möjligt hans sista tid i livet.Samt att du får kontroll över ekonomin och vad som ska ske med hans hus.Att överlåta ansvaret på andra innebär att du inte har något att säga till om.Även om det blir en jobbig tid kommer du efteråt att vara glad att du gjorde allt du kunde för din pappa.
Du har också rätt att ta ut ersättning som god man, pengar som annars går till någon utomstående.Ersättningen kan avräknas från det framtida dödsboet när din pappa är borta om du inte har behov av dem innan. Bra då övriga närstående inte verkar intresserade av att stötta och hjälpa i nuvarande situation.Att stå ensam med en älskad förälders sjukdom och bortgång är tufft, hoppas du ändå har någon som kan stötta dig under den här svåra tiden som vi alla får gå igenom förr eller senare.På något sätt tar man sig ändå alltid igenom alla svårigheter i livet stärkt av det man trots allt klarat av. Lycka till!

• Gilla
moken
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Fast innan du börjar göra nåt är det viktigt att reda ut vilka som eventuellt kommer vara inblandade i en eventuell bodelning!

Om din pappa går bort och han och din mamma fortfarande är gifta så kommer din mor att ärva honom och sedan när hon går bort kommer du ensam ärva henne, då du är enda bröstarvingen till henne.
Men om din mor går bort först så kommer din pappa att ärva henne och sedan ärver du och dina två halvbröder honom.
I det sistnämnda fallet är det viktigt att det inte blir nåt tjafs er emellan.
Utan testamente går hälften till mamma ( bodelning) och hälften går till barnen ( arvskiftet) Gemensamt barn får inte ut sin del innan både mor och far är borta. Särkullbarn har rätt att få ut sin del men kan välja att avvakta

R Rapps skrev:
Utan testamente går hälften till mamma ( bodelning) och hälften går till barnen ( arvskiftet) Gemensamt barn får inte ut sin del innan både mor och far är borta. Särkullbarn har rätt att få ut sin del men kan välja att avvakta
Eftersom du förstås läst tråden så vet du att det inte gäller ett gift par.

Så vad är egentligen poängen med inlägget?

Redigerat:
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
M moken skrev:
Min pappa hade börjat bli lite virrig, och har/haede en minnesutredning pågående.
Bodde själv i sitt hus, skötte allt själv, ingen hemtjänst.
Enda hjälpen som hunnit sättas in var hemsjukvård dvs det kom en person som såg till att han fick rätt mediciner mot sitt blodtryck varje morgon.

En morgon när de kom satt han okontaktbar i en fåtölj och fick åka prio ett ambulans till akuten där han opererades för akut sepsis, kroppen hade gått i sepsischock och börjat stänga ner organen.

När han efter några dagar kom till Geriatriken och jag besökte honom fick jag en total chock, kroppen hade åldrats 20 år på en vecka och han var ännu mer förvirrad.
Efter ungefär 4 veckor på geriatrik (och ett återbesök på några dagar på riktigt sjukhus pga njursvikt) är kroppen bra uppbyggd igen men när biståndshandläggaren gjorde ett besök hos honom för att se om han kunde släppas hem och skötas av hemtjänst bedömdes han fortfarande alldeles förvirrad för att klara sig själv och har fått plats på ett korttidsboende i 3 veckor innan de ska göra en ny utvärdering.

Jag märker ju själv hur förvirrad han är, han verkar inte veta/förstå att han har ett hus, när jag förklarade jag varit där och vattnat blommorna lät det mer som han trodde att det är mitt hus.
Han minns inte sin adress och svarar med sitt personnummer när han får frågan om han minns var han bor.
Vi visade lite foton på hans hus men det verkade inte trigga igång något minne.

Med vinter i antågande känns det ju också lite stressande att hans hus står tomt ifall det inte görs en utvärdering som säger att han kan komma hem.
Jag har en framtidsfullmakt signerad och bevittnad från innan allt detta drog igång men vet inte hur jag ska ställa mig inför att sälja hans hus?
Ponera att de anser att han ska bo på korttidsboende 9 månader till för ett nytt avgörande, då kan jag väl inte gärna sälja hans hus ifall de skulle anse att han kan flytta hem efter det?
Om de istället anser att han ska få plats på äldreboende, är det så permanent och det då är ok att sälja hans hus?
Och hur går man isåfall till väga med en försäljning?
Huset måste ju tömmas, städas, ordna med mäklare, besiktning etc!?
Kan man se till att kostnaderna för detta går ifrån husförsäljningen innan pengarna sätts in på hans bankkonto?
Vilka problem kommer jag stöta på i detta elände vi hamnat i?

Oerhört tacksam för alla goda råd och erfarenheter som finns hos er.
Du får räkna med att din pappa inte kommer att bli bättre. Demens går aldrig tillbaka när den börjar i din pappas ålder. Hur du gör med huset är upp till dig. Din pappa behöver en permanent plats på äldreboende. Jag levde med en mamma som fick Alzheimer. Hon bodde i bostadsrätt och fick hemtjänst och sjukvård i hemmet. Som tur var, så hade hon inte gasspis. En timer på spisen gjorde att den stängdes av efter viss tid. Hon kunde inte ta sig ut och gå vilse som en del förvirrade äldre kan göra.
Jag känner med dig i denna situation. Demens är en anhörigsjukdom. Tag all hjälp du kan få från kommunen och sjukvården. Det behöver du.

• Älska
moken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.