När min dementa mamma blev änka med kort varsel så såg vi till att jag blev god man för henne. Min syster och jag är överens, så behöver inte blir några konflikter. Mamma klarade inte att bo ensam och vi hittade bra boende till henne - även om det kanske inte var hennes önskan så bor vare sig jag eller min syster i samma stad och hon behövde hjälp med allt. Det fanns ingen annan lösning. Vi tömde lägenheten och såg till att det som gick att sälja såldes. När lägenheten var tömd såg vi till att den målades om och sedermera såldes. Det största kruxet var att överförmyndarmyndigheten var väldigt långsam i sin beslutsfattning och inget kan göras utan ÖFs tillstånd.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Äldre kan få delerium när de hamnar på sjukhus. Beroende på kognitiv sjukdom så är det olika hur snabbt det går.
Jag skulle invänta och påskynda minnesutredningen.

Korttidsboende är just för en korttids vitelse vissa kommuner har långa köer till vård och omsorgsboenden.
Man kan bo hemma ganska länge med rätt stöd. Beroende på vad er pappa vill förstås.
Att ordna med det praktiska tex god man är ju bra oavsett vad utredning visar.
Om nu de kräver Nordea papper så gäller inte din?

• Gilla
händige harry
  • Laddar…
Mitt råd är att avvakta lite. Efter en Sepsis tar det ett tag att hämta sig. Han skall ju också vara delaktig i besluten.
Att sälja någons hus o städa ur bohaget är kränkande. Min far fick sepsis när han var 89 år tog ett halvår sen var han åter pigg o som vanligt. Bodde hemma eftersom min mamma levde också. Att sälja boet är lurigt man får inga pengar alls o de tar rubbet. Avvakta o se till att din far mår bra o får rätt vård. Sköt om huset med värme osv.
Alla har så bråttom att göra sig av med allt fort- blir så fel/ Lisa

M moken skrev:
Min pappa hade börjat bli lite virrig, och har/haede en minnesutredning pågående.
Bodde själv i sitt hus, skötte allt själv, ingen hemtjänst.
Enda hjälpen som hunnit sättas in var hemsjukvård dvs det kom en person som såg till att han fick rätt mediciner mot sitt blodtryck varje morgon.

En morgon när de kom satt han okontaktbar i en fåtölj och fick åka prio ett ambulans till akuten där han opererades för akut sepsis, kroppen hade gått i sepsischock och börjat stänga ner organen.

När han efter några dagar kom till Geriatriken och jag besökte honom fick jag en total chock, kroppen hade åldrats 20 år på en vecka och han var ännu mer förvirrad.
Efter ungefär 4 veckor på geriatrik (och ett återbesök på några dagar på riktigt sjukhus pga njursvikt) är kroppen bra uppbyggd igen men när biståndshandläggaren gjorde ett besök hos honom för att se om han kunde släppas hem och skötas av hemtjänst bedömdes han fortfarande alldeles förvirrad för att klara sig själv och har fått plats på ett korttidsboende i 3 veckor innan de ska göra en ny utvärdering.

Jag märker ju själv hur förvirrad han är, han verkar inte veta/förstå att han har ett hus, när jag förklarade jag varit där och vattnat blommorna lät det mer som han trodde att det är mitt hus.
Han minns inte sin adress och svarar med sitt personnummer när han får frågan om han minns var han bor.
Vi visade lite foton på hans hus men det verkade inte trigga igång något minne.

Med vinter i antågande känns det ju också lite stressande att hans hus står tomt ifall det inte görs en utvärdering som säger att han kan komma hem.
Jag har en framtidsfullmakt signerad och bevittnad från innan allt detta drog igång men vet inte hur jag ska ställa mig inför att sälja hans hus?
Ponera att de anser att han ska bo på korttidsboende 9 månader till för ett nytt avgörande, då kan jag väl inte gärna sälja hans hus ifall de skulle anse att han kan flytta hem efter det?
Om de istället anser att han ska få plats på äldreboende, är det så permanent och det då är ok att sälja hans hus?
Och hur går man isåfall till väga med en försäljning?
Huset måste ju tömmas, städas, ordna med mäklare, besiktning etc!?
Kan man se till att kostnaderna för detta går ifrån husförsäljningen innan pengarna sätts in på hans bankkonto?
Vilka problem kommer jag stöta på i detta elände vi hamnat i?

Oerhört tacksam för alla goda råd och erfarenheter som finns hos er.
Du har du inte befogenhet att ta eget beslut om försäljning av din fars hus.
Har ni ingen avtalad framtidsfullmakt har du ingen juridisk rätt att sälja din fars egendom.
Kontakta din fars komun och be om hjälp att utse God Man som får uppdraget att förvalta din fars tillgångar. Det kan ta lång tid och är byråkratiskt upplagt.
Du kan begära att vara förmyndare till din far. Tingsrätten beslutar efter samråd med överförmyndare. Även förmyndare har restriktioner i sitt handlande.
Lycka till

B Bernt Ö97 skrev:
Du har du inte befogenhet att ta eget beslut om försäljning av din fars hus.
Har ni ingen avtalad framtidsfullmakt har du ingen juridisk rätt att sälja din fars egendom.
Kontakta din fars komun och be om hjälp att utse God Man som får uppdraget att förvalta din fars tillgångar. Det kan ta lång tid och är byråkratiskt upplagt.
Du kan begära att vara förmyndare till din far. Tingsrätten beslutar efter samråd med överförmyndare. Även förmyndare har restriktioner i sitt handlande.
Lycka till
Ts skrev i första inlägget att han har framtidsfullmakt. Dock oklart om den
Även täcker försäljning av bostaden.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kan man ens sälja ett hus eller ens tömma det utan tillräckliga fullmakter? Ta reda på vad fullmakterna gäller för först.

M moken skrev:
Min pappa hade börjat bli lite virrig, och har/haede en minnesutredning pågående.
Enda hjälpen som hunnit sättas in var hemsjukvård dvs det kom en person som såg till att han fick rätt mediciner mot sitt blodtryck varje morgon.

En morgon när de kom satt han okontaktbar i en fåtölj och fick åka prio ett ambulans till akuten där han opererades för akut sepsis, kroppen hade gått i sepsischock och börjat stänga ner organen.

När han efter några dagar kom till Geriatriken och jag besökte honom fick jag en total chock, kroppen hade åldrats 20 år på en vecka och han var ännu mer förvirrad.
Efter ungefär 4 veckor på geriatrik (och ett återbesök på några dagar på riktigt sjukhus pga njursvikt) är kroppen bra uppbyggd igen men när biståndshandläggaren gjorde ett besök hos honom för att se om han kunde släppas hem och skötas av hemtjänst bedömdes han fortfarande alldeles förvirrad för att klara sig själv och har fått plats på ett korttidsboende i 3 veckor innan de ska göra en ny utvärdering.

Jag märker ju själv hur förvirrad han är, han verkar inte veta/förstå att han har ett hus, när jag förklarade jag varit där och vattnat blommorna lät det mer som han trodde att det är mitt hus.
Han minns inte sin adress och svarar med sitt personnummer när han får frågan om han minns var han bor.

Med vinter i antågande känns det ju också lite stressande att hans hus står tomt ifall det inte görs en utvärdering som säger att han kan komma hem.
Jag har en framtidsfullmakt signerad och bevittnad från innan allt detta drog igång men vet inte hur jag ska ställa mig inför att sälja hans hus?
Ponera att de anser att han ska bo på korttidsboende 9 månader till för ett nytt avgörande, då kan jag väl inte gärna sälja hans hus ifall de skulle anse att han kan flytta hem efter det?
Om de istället anser att han ska få plats på äldreboende, är det så permanent och det då är ok att sälja hans hus?
Kan man se till att kostnaderna för detta går ifrån husförsäljningen innan pengarna sätts in på hans bankkonto?

Ja, det är ett elände. Dock verkar ditt vara lindrigare än mitt var.

Steg 1 är att få till en god man/förvaltare utsedd av kommunen.

Steg 2 är att få klarhet i om ni kan sälja något. Då kommer en läkare att avgöra vad din pappas vilja är.

För lösöre kan det vara lättare om det är säkert att din pappa aldrig kommer använda de. Då kan de säljas och pengarna sättas in på hans konto. Det är tom så att de ska säljas. Det har lite att göra med att för en del så tas inte full avgift ut för äldreboendet för att för att det finns för lite tillgångar.

I mitt fall avgjorde läkaren att husen skulle vara kvar och att jag skulle ärva de. För det var min pappas vilja. Och då var det bara att ha kvar de och låta de kosta och förfalla i 4 år. Och jag fick åka 100 mil då och då och titta till dessa. I mitt fall tog det nästan 6 månader heltid att tömma husen och sälja de. Efter min pappas död då.

Hej Moken,

Beklagar din pappas hastiga sjukdom och försämring. Jag har erfarenhet av chefsskap inom äldreomsorgen sedan många år tillbaka och har själv i dagarna ställts inför samma fråga som du har gällande hus och husförsäljning då min mor för knappt en månad sedan flyttade in på ett äldreboende. Här är mina tankar kring det du skriver samt en kort redogörelse för hur jag och min bror tänker hantera huset som min mor bott i närmare 60 år.
Låt mig först säga att din far kommer inte bo i flera månader på korttidsboendet. Man brukar få placering om 3 veckor för att därefter utvärdera och se status för hur din far mår. Behöver han en kortare förlängning så ger biståndshandläggaren bistånd för det. Annars blir frågeställningarna om han kan komma hem med frekventa hemtjänstinsatser + ev. nattillsyn eller behöver han ett särskilt boende (en permanent plats på ett äldreboende)? Om det sistnämnda blir alternativet får man oftast inte välja vilket äldreboende som man får en plats på utan man blir anvisad ett äldreboende där det just för tillfället finns ledig plats.
Gällande fullmakt så antar jag att det är en framtidsfullmakt som du har. Det har även jag. Den har jag använt mig av hos Swedbank och så sent som i dag då jag var i kontakt med SEB så mailade jag in denna fullmakt och efter att deras jurist godkände den så kunde jag i dag uträtta ärenden för min mors räkning. Längre ner finns mer information om just vad som gäller kring detta. Banken kan inte neka en fullmakt bara för att man inte har använt deras blanketter. Om alla banker och myndigheter skulle resonera så skulle man behöva skriva oändligt många olika fullmakter då man kanske har flera olika banker, pension- och försäkringsinstitut osv.
I framtidsfullmakten finns det skrivet att jag får sälja fast egendom och fastigheten samt kvittera och uppbära köpeskillingen.

Som sagt min mor flyttade till äldreboendet för en månad sedan (också p g a demens) och vi har valt att vänta med att sälja hus tills våren. Dels känner vi att det känns mest riktigt i våra hjärtan, dels så kan vi landa i den rådande situationen och även för att huspriserna i vår kommun brukar vara lite högre under vår och sommar.
Under tiden får vi också lite tid till att i lugn och ro plocka ihop och rensa vind, slänga en del saker osv.
När våren kommer tänker jag kontakta mäklare och visa fullmakten och med det förutsätter jag att det inte är några konstigheter med det och att mäklaren informerar vidare kring vad som gäller vid en husförsäljning.

Avslutningsvis (det här blir ett lång mail 😀) kommer info kring just vad som gäller för en framtidsfullmakt. Kan jag hjälpa dig ytterligare så hör av dig!
Lycka till!

En bank får inte kräva att du använder deras egna fullmaktsblankett om du redan har en giltig framtidsfullmakt som uppfyller kraven enligt lag (2017:310) om framtidsfullmakter.

Här är de viktigaste punkterna:
  1. En framtidsfullmakt är en lagstadgad handling. Den gäller oavsett vilken mall eller blankett som använts, så länge den uppfyller formkraven i lagen — dvs.
    • den är skriftlig,
    • undertecknad av den som gett fullmakten (din mor),
    • bevittnad av två vittnen,
    • och tydligt anger vem fullmäktigen är och vad fullmakten omfattar.
  2. Banken kan dock ha rätt att begära att få en kopia av framtidsfullmakten, eller i vissa fall en bestyrkt kopia, för att kunna bedöma att den är giltig och att den trätt i kraft (dvs. att din mor inte längre kan ta hand om sina ekonomiska angelägenheter själv).
  3. Däremot får de inte ogiltigförklara en korrekt framtidsfullmakt bara för att den inte är på deras egen blankett.
  4. I praktiken händer det dock att vissa banker krånglar eller vill förenkla sin interna hantering genom att be om sina egna formulär. Det kan vara för att deras interna system är anpassade efter standardmallar — men juridiskt sett är det inte ett krav du måste följa.
Om banken vägrar acceptera en giltig framtidsfullmakt, kan du:
  • Hänvisa till Lag (2017:310) om framtidsfullmakter, särskilt 1 § och 4 §, där det framgår att det är fullmaktsgivarens vilja och den lagliga formen som avgör giltigheten.
  • Be att få ett skriftligt besked om varför de inte accepterar fullmakten — det brukar ofta få dem att ompröva beslutet.
  • Vid behov kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller Bankföreningen för stöd.

• Gilla
80-talshus och 23 till
  • Laddar…
M moken skrev:

Jag skulle kontakta överförmyndaren om god man de kan ta lite tid men bra vara förutseende du kan ansöka om att få bli det eller någon annan släkting.

Om det går igenom kan huset säljas. Mäklaren drar sin provision på handpenningen, besiktningen ska dras på tillträdesdagen med pengar från huset om ni köper paket med dolda fel försäkring från tex oss på Fastigbeysbyrån.

K Klinker66 skrev:
En bank får inte kräva att du använder deras egna fullmaktsblankett
Dee här är viktigt. Att bankens säljare inte förmår läsa och förstå fullmakter är väl egentligen inget nytt, men det är extra viktigt att inte böja sig när det gäller framtidsfullmakter då sådana (likt i TS fall) inte alltid kan skrivas om om huvudmannen gått in i dimman.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M moken skrev:

Var i liknande situation förra året, men det fanns ingen möjlighet att sälja mammas lägenhet medan hon ff levde. Hade vi haft en framtidsfullmakt (tecknad medan hon ff var klar och redig i huvudet) som specificerat att jag fick sälja lägenheten hade det möjligen gått enligt mäklare och jurist. Jag hade dock en fullmakt för hennes bankärenden men den "låstes" när hon gick bort och jag tappade all insyn. Mitt råd är att prata med en jurist om t ex att hyra ut huset. Det är inte gratis men det är det inte heller med ett hus som står tomt.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Jag skulle kontakta överförmyndaren om god man de kan ta lite tid men bra vara förutseende du kan ansöka om att få bli det eller någon annan släkting.

Om det går igenom kan huset säljas. Mäklaren drar sin provision på handpenningen, besiktningen ska dras på tillträdesdagen med pengar från huset om ni köper paket med dolda fel försäkring från tex oss på Fastigbeysbyrån.
Det är viktigt att förstå vad en framtidsfullmakt innebär. Om en sådan fullmakt är uformad så att den uppfyller kraven enligt lag (2017:310) om framtidsfullmakter så ska i normalfallet inte en god man behövas.

Lagen om framtidsfullmakter kom just för att ge människor ett privaträttsligt alternativ till god man eller förvaltare.
Tanken är att man själv i förväg ska kunna bestämma vem som ska ta hand om ens ekonomiska och personliga angelägenheter när man inte längre kan göra det själv.

Har man en giltig framtidsfullmakt som omfattar det som behövs, så ersätter den en god man.
En god man blir då varken nödvändig eller aktuell — så länge du kan sköta uppdraget enligt fullmakten.

• Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ts skrev i första inlägget att han har framtidsfullmakt. Dock oklart om den
Även täcker försäljning av bostaden.
🤔
Ok missade det.
Det kan dock vara så att framtidsfullmakten inte är utformad så att den omfattar rätt till försäljning av bostaden.
TS bör oavsett kontakta kommunens överförmyndare och eventuell bank för rådgivning.
Givetvis kan en försäljning var bra förvaltning av tillgångar om det inte fins varaktigt behov av bostaden.
Om TS far bedöms ha beslutsförmåga kan det upprättas ett gåvobrev avseende lägenheten från Fadern till TS vilket torde medföra att TS har förfoganderätt.
Fins det åtaganden gentemot bank, ser de till att de har förtur vid överskott av försäljning. Det kan krävas bouppteckning för att fastställa tillgångar. Boupptekning kan bara göras efter TS fars dödsfall.
Det kan finnas fler fordringsägare än bank.
Inte helt okomplicerat.

K Kisee skrev:
Var i liknande situation förra året, men det fanns ingen möjlighet att sälja mammas lägenhet medan hon ff levde. Hade vi haft en framtidsfullmakt (tecknad medan hon ff var klar och redig i huvudet) som specificerat att jag fick sälja lägenheten hade det möjligen gått enligt mäklare och jurist. Jag hade dock en fullmakt för hennes bankärenden men den "låstes" när hon gick bort och jag tappade all insyn. Mitt råd är att prata med en jurist om t ex att hyra ut huset. Det är inte gratis men det är det inte heller med ett hus som står tomt.
Precis så är det. Även om en framtidsfullmakt hade funnits så bör det framgå att framtidsfullmakten ger fullmäktigen rätt att sälja fast egendom och fastigheten tillika "bostadens gatuadress".

M moken skrev:

Oerhört tacksam för alla goda råd och erfarenheter som finns hos er. Innan föräldrarna ens går bort tänker man på att sälja deras tillhörigheter det är helt sjukt. Man tänker inte ens på hur de har det, hur de mår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.