Vår familj hade bott i huset i drygt 50 år. Mamma hade sparat på allt, tom min pappas, död nu i 22år, lönebesked från 50-talet. Brorsan vill beställa en container och slänga allt, inte jag. Sedan tittade vi på ”döstädare”. Numera är de väldigt noggranna med vad de tar, gör osv. Av bekanta fick jag olika besked. Sedan var mina barn i skedet att flytta hemifrån och behövde saker till sina hem. Då tog vi beslutet att börja röja själva. Vi tömde när vi orkade och husförsäljningen tog ca 5 månader med paus på sommaren.

• Gilla
moken
  • Laddar…
Fasiken, ju mer jag nu tänker på testamente ju mer fundersam blir jag.
Tänk om det finns ett testamente som tex skänker huset till någon när han avlider, men så säljer vi huset i förtid. Vad händer i ett sånt läge?
Verkar finnas många fallgropar man kan ramla i...

M moken skrev:
Fasiken, ju mer jag nu tänker på testamente ju mer fundersam blir jag.
Tänk om det finns ett testamente som tex skänker huset till någon när han avlider, men så säljer vi huset i förtid. Vad händer i ett sånt läge?
Verkar finnas många fallgropar man kan ramla i...
Du kan försöka fråga honom om testamente om det kommer dagar då han verkar lite mer klar i sinnet. Har han nån bankbox eller liknande?

Cruzze Cruzze skrev:
Du kan försöka fråga honom om testamente om det kommer dagar då han verkar lite mer klar i sinnet. Har han nån bankbox eller liknande?
Inget jag vet om. Jag ringde hans bank idag, "lokala" bankkontoret skulle ringa upp mig så jag får fråga om box då.
Redan innan han åkte in akut var det svårt att föra en konversation, nu efter har det varit tio resor värre och eftersom han inte minns att han har ett hus, en bil är det nog ännu värre att minnas eventuella Testamenten.

• Ledsen
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M moken skrev:
Inget jag vet om. Jag ringde hans bank idag, "lokala" bankkontoret skulle ringa upp mig så jag får fråga om box då.
Redan innan han åkte in akut var det svårt att föra en konversation, nu efter har det varit tio resor värre och eftersom han inte minns att han har ett hus, en bil är det nog ännu värre att minnas eventuella Testamenten.
Du kommer att behöva läkarintyg, lika bra att fråga läkarna om det redan nu.

Min mamma är ”klar” men mindes inte var hon gömt sitt smyckeskrin. Hon har gömt det tidigare och jag har hittat det, självklara ställen. Denna gång hittade jag det, först när vi hade röjt nästan hela vinden. Din pappa kanske har sparat på viktiga papper? Det hade mamma och det var lättfunnet.

Kan inte ge råd om din egentliga fråga, men angående att se till att huset inte ser så öde ut: finns det någon granne som ni känner och litar på som skulle kunna tänka sig att ha lite tillsyn och få det att se lite bebott ut t.ex. flytta runt saker på tomten då och då? Och skulle de (mot betalning) kunna tänka sig att t.ex. klippa gräs/räfsa löv/skotta? Om de grannar som sköter allmän tillsyn inte klarar av att sköta tomten kanske du kan anlita någon närboende ungdom till det? Du behöver inte gå in på varför, bara säga att ni vill ha hjälp med skottning etc.

• Gilla
moken och 1 till
  • Laddar…
M Modig skrev:
Kan inte ge råd om din egentliga fråga, men angående att se till att huset inte ser så öde ut: finns det någon granne som ni känner och litar på som skulle kunna tänka sig att ha lite tillsyn och få det att se lite bebott ut t.ex. flytta runt saker på tomten då och då? Och skulle de (mot betalning) kunna tänka sig att t.ex. klippa gräs/räfsa löv/skotta? Om de grannar som sköter allmän tillsyn inte klarar av att sköta tomten kanske du kan anlita någon närboende ungdom till det? Du behöver inte gå in på varför, bara säga att ni vill ha hjälp med skottning etc.
Också, lite billiga smarta lampor från Ikea som går på scheman. De behöver en gateway men den i sin tur måste inte ha internet. Rätt ovanligt nu för tiden.

• Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
Hej

Först så beklagar jag er situation, den är inte avundsvärd. Har precis (förra året) gått igenom den då både mamma och pappa gick vidare inom sju månader.

Mamma var glasklar i knoppen men kroppen gav upp totalt så det var kört ganska fort, medan pappa har lidit av en massa hälsobekymmer i många år och tillslut orkade inte han heller.

Tänkvärt är att rejäla infektioner och dylikt ganska enkelt kan göra att en med redan svag hälsa även blir rejält virrig, ej heller ovanligt att den virrigheten kan dra sig tillbaka om hälsan förbättras!

Ta inga förhastade beslut gällande pappas hus osv, ni kan gott ha en plan men avvakta en tid och se var det barkar.

Mvh

• Älska
moken
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Hej

Först så beklagar jag er situation, den är inte avundsvärd. Har precis (förra året) gått igenom den då både mamma och pappa gick vidare inom sju månader.

Mamma var glasklar i knoppen men kroppen gav upp totalt så det var kört ganska fort, medan pappa har lidit av en massa hälsobekymmer i många år och tillslut orkade inte han heller.

Tänkvärt är att rejäla infektioner och dylikt ganska enkelt kan göra att en med redan svag hälsa även blir rejält virrig, ej heller ovanligt att den virrigheten kan dra sig tillbaka om hälsan förbättras!

Ta inga förhastade beslut gällande pappas hus osv, ni kan gott ha en plan men avvakta en tid och se var det barkar.

Mvh
Tråkigt att höra, förlora båda två så tätt inpå varandra.
Jag hoppas han kryar på sig, men jag undrar som sagt om inte denna "förvaring" som han är på bara förstör mer än den hjälper också.
Ligga och stirra i taket eller lyssna på en klocka som tickar. Vilket trist liv

• Gilla
  • Älska
MrsBlaise och 1 till
  • Laddar…
Det året var rent ut sagt uselt….

Pappa fick komma till ett korttidsboende en period efter en sjukhusvistelse ett antal veckor sommaren 2024. Då blev han mitt i allt tämligen ”pigg” igen, åt ordentligt, deltog i sjukgymnastik, tittande på tv osv men sedan han kom hem igen så började hela köret med hemtjänst om igen….

Aptiten försvann, han slutade äta igen, blev bara sämre och sämre, steg inte upp ur sängen, ville inte duscha/gå på toa osv.

Är det något jag själv skulle rekommendera så är det att verkligen inte hamna i hemtjänstsvängen - då är det nog mycket bättre med någon sorts äldreboende eller liknande inrättning (om de fortfarande finns kvar….)

Mvh

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det säkraste är ändå att i första hand tömma huset, inte bara på värdeföremål. Om ingen av er bor i närheten, avtala med någon granne/närboende att hålla koll på huset, snöröjning etc. Tyvärr lockar obebodda hus ljusskygga element. Under tiden ordnar ni ev med god man, fakturor etc.

Det finns auktionsfirmor som tar rubb och stubb och även har kontakt med firma som efterstädar, kör till tippen etc. Kostnad är beroende på inventarievärde. Först tömmer ni naturligtvis det far och familjen vill ha.
Var noga med att kolla av referenser på nätet om du tar in firmor att göra saker i huset.

Vi köpte ett dödsbo där en ”auktionsfirma” kom och tog allt. Även sånt som vi som köpare hade blivit lovade som skulle vara kvar. Hade säljaren gjort sitt jobb hade de funnit värdefull info om klåparna på nätet.

Ta hand om er och pappa.

Arvingar och arv är ett kapitel i sig. Jag har varit med om girigheter som känns ovärdigt när en närstående gått bort. Varför tar jag upp detta nu? Ta gärna en check med syskonen/arvingar om någon vill ta över/köpa huset el saker som kan vara bra att reflektera över vem som gillar den mest innan man står där i det faktiska läget. Om någon månad iaf.

Mitt inspel i det här - se till att få ordning på det här innan en God man blir utsedd. Det är en sak om man själv lyckas styra vem som blir utvald, men det har man inte självklar rätt till. Kan sluta riktigt illa om man har otur.

Från en som varit med...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M moken skrev:
Det är nästan det jag är lite orolig över faktiskt, med en god man har jag inte längre någon insyn eller något att säga till om.
Tänk om denne bara låter huset stå tomt år efter år, tickar pengar i onödan och riskerar dyra problem.
Det var inte allt för många månader sedan det blev läckage i ett vattenrör i källaren, kan bli katastrofalt utan löpande uppsikt.
Spolade i kranarna idag, väldigt brunt (rostigt) vatten som kom i början, känns "sådär" när man
M moken skrev:
Min pappa hade börjat bli lite virrig, och har/haede en minnesutredning pågående.
Bodde själv i sitt hus, skötte allt själv, ingen hemtjänst.
Enda hjälpen som hunnit sättas in var hemsjukvård dvs det kom en person som såg till att han fick rätt mediciner mot sitt blodtryck varje morgon.

En morgon när de kom satt han okontaktbar i en fåtölj och fick åka prio ett ambulans till akuten där han opererades för akut sepsis, kroppen hade gått i sepsischock och börjat stänga ner organen.

När han efter några dagar kom till Geriatriken och jag besökte honom fick jag en total chock, kroppen hade åldrats 20 år på en vecka och han var ännu mer förvirrad.
Efter ungefär 4 veckor på geriatrik (och ett återbesök på några dagar på riktigt sjukhus pga njursvikt) är kroppen bra uppbyggd igen men när biståndshandläggaren gjorde ett besök hos honom för att se om han kunde släppas hem och skötas av hemtjänst bedömdes han fortfarande alldeles förvirrad för att klara sig själv och har fått plats på ett korttidsboende i 3 veckor innan de ska göra en ny utvärdering.

Jag märker ju själv hur förvirrad han är, han verkar inte veta/förstå att han har ett hus, när jag förklarade jag varit där och vattnat blommorna lät det mer som han trodde att det är mitt hus.
Han minns inte sin adress och svarar med sitt personnummer när han får frågan om han minns var han bor.
Vi visade lite foton på hans hus men det verkade inte trigga igång något minne.

Med vinter i antågande känns det ju också lite stressande att hans hus står tomt ifall det inte görs en utvärdering som säger att han kan komma hem.
Jag har en framtidsfullmakt signerad och bevittnad från innan allt detta drog igång men vet inte hur jag ska ställa mig inför att sälja hans hus?
Ponera att de anser att han ska bo på korttidsboende 9 månader till för ett nytt avgörande, då kan jag väl inte gärna sälja hans hus ifall de skulle anse att han kan flytta hem efter det?
Om de istället anser att han ska få plats på äldreboende, är det så permanent och det då är ok att sälja hans hus?
Och hur går man isåfall till väga med en försäljning?
Huset måste ju tömmas, städas, ordna med mäklare, besiktning etc!?
Kan man se till att kostnaderna för detta går ifrån husförsäljningen innan pengarna sätts in på hans bankkonto?
Vilka problem kommer jag stöta på i detta elände vi hamnat i?

Oerhört tacksam för alla goda råd och erfarenheter som finns hos er.
Utses en utomstående GodMan så blir fasrighetsförsäljning mycket komplicerad. Bra att veta.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.