Tack allesammans för era svar, och det är en tveeggad fråga även hos er där några råd är avvakta, andra är sälj.
Precis som det vandrar i mitt huvud med andra ord :)
Jag har tidigare försökt bolla lite tankar med biståndshandläggaren men hon har inte riktigt kunna ge mig svar och stöd, och vart man lämpligast vänder sig etc är väldigt okänt.

Jag ringde precis min fars bank för att höra efter lite, "ja med en framtidsfullmakt går det bra men det måste vara nordeas egna och den måste lämnas in i orginal".
Dels är det för sent att skaffa just nordeas egna, dels är det ju inte realistiskt att läman in sitt orginal av fullmakten till någon instans...
Det fanns något som hette anhörighetsbehörighet som iallafall kan göra det möjligt för mig att betala hans räkningar så ev. ett spår att kolla vidare på.
Men frågorna kring att ha huset ståendes obebott som en tickande bomb kvarstår, och jag ser även risken med inbrott när fel personer inser att det är öde.
Investera i timers och automation för att försöka få det se ut som någon är där går ju, men så kommer snön och uteblivna fotspår, snöskottning, bil som aldrig körs ut/in från tomten...

• Gilla
espace och 1 till
  • Laddar…
M moken skrev:
Jag ringde precis min fars bank för att höra efter lite, "ja med en framtidsfullmakt går det bra men det måste vara nordeas egna och den måste lämnas in i orginal".
Dels är det för sent att skaffa just nordeas egna, dels är det ju inte realistiskt att läman in sitt orginal av fullmakten till någon instans...
Det fanns något som hette anhörighetsbehörighet som iallafall kan göra det möjligt för mig att betala hans räkningar så ev. ett spår att kolla vidare på.
Men frågorna kring att ha huset ståendes obebott som en tickande bomb kvarstår, och jag ser även risken med inbrott när fel personer inser att det är öde.
Investera i timers och automation för att försöka få det se ut som någon är där går ju, men så kommer snön och uteblivna fotspår, snöskottning, bil som aldrig körs ut/in från tomten...
Generella framtidsfullmakter är tyvärr ganska oanvändbara i praktiken. Ni behöver få någon formell förvaltare av din fars ekonomi genom att du själv eller någon utomstående blir god man. Jag läst en del om folk som har fått problem med t ex bouppteckning om den gode mannen är släkt, så jag skulle rekommendera att man anlitar någon utomstående. Sen kan det såklart vara svårt att hitta någon man har förtroende för med kort varsel - Räkningarna ska ju betalas varje månad - Så i praktiken kanske man får axla den rollen själv under en övergångsperiod i alla fall.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi har precis gått igenom det du beskriver. Mamma hamnade på korttid några gånger innan hon fick flytta till boende. Det gick ganska snabbt, tog några månader. När hon kom till sin permanenta plats fick hon egna möbler dit. Efter detta började brorsan och jag tömma huset. Det tog två år drygt. Nu är huset sålt. Min bror har hela tiden skött betalningar för huset från mammas konto, fullmakt. Jag fick fullmakt till försäljningen. Sedan har vi gemensamt rensat ogräs, klippt gräset osv.

• Gilla
dilemma och 6 till
  • Laddar…
A acrn skrev:
Jag fick fullmakt till försäljningen.
Hur får man en sådan fullmakt från någon som har långt gången demens?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A acrn skrev:
Vi har precis gått igenom det du beskriver. Mamma hamnade på korttid några gånger innan hon fick flytta till boende. Det gick ganska snabbt, tog några månader. När hon kom till sin permanenta plats fick hon egna möbler dit. Efter detta började brorsan och jag tömma huset. Det tog två år drygt. Nu är huset sålt. Min bror har hela tiden skött betalningar för huset från mammas konto, fullmakt. Jag fick fullmakt till försäljningen. Sedan har vi gemensamt rensat ogräs, klippt gräset osv.
Tack för att du delar med dig.
Var det något speciellt som gjorde att ni avvaktade så pass länge med att sälja huset?
Jag har redan börjat fundera på just hustömningen, och hur det ska gå till väga.
Pappa är lite lagd till att spara det mesta just in case så det finns mycket pryttlar...
Det finns ju sånadär "dödsbohämtare" men jag har inte kollat hur sånt funkar. Betalar dom för att få rubb och stubb, eller måste man betala för att de tar allt...

M moken skrev:
Det finns ju sånadär "dödsbohämtare" men jag har inte kollat hur sånt funkar. Betalar dom för att få rubb och stubb, eller måste man betala för att de tar allt...
"Dödsbohämtarna" brukar vilja ha orörda dödsbon. Har man plockat ut de värdefulla sakerna brukar dom inte vara intresserade längre.

• Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Det säkraste är ändå att i första hand tömma huset, inte bara på värdeföremål. Om ingen av er bor i närheten, avtala med någon granne/närboende att hålla koll på huset, snöröjning etc. Tyvärr lockar obebodda hus ljusskygga element. Under tiden ordnar ni ev med god man, fakturor etc.

Det finns auktionsfirmor som tar rubb och stubb och även har kontakt med firma som efterstädar, kör till tippen etc. Kostnad är beroende på inventarievärde. Först tömmer ni naturligtvis det far och familjen vill ha.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sjuksängen är inte billig.
Jag beklagar din situation TS. Hoppas det reder ut sig någotsånär bra iaf.

Apropå Pacman42s "Sjuksängen är inte billig", någon som vet hur kostnaderna för serviceboende och liknande påverkas av förmögenhet? Det är ju inte helt ovanligt att gamla människor sitter i avbetalda hus värda några miljoner men i övrigt har en ganska liten ekonomi. Om den gamla bor några år på serviceboende (eller sjuksäng för den delen) och har X miljoner på kontot efter husförsäljning, blir kostnaden för boendet då betydligt högre än om huset står kvar osålt?

useless useless skrev:
"Dödsbohämtarna" brukar vilja ha orörda dödsbon. Har man plockat ut de värdefulla sakerna brukar dom inte vara intresserade längre.
Tycker det verkar "creepy" att ta hem något om jag ska vara ärlig så från min synvinkel skulle det vara orört förutom kanske fotoalbum och viktiga personliga pappren.
Det är ju också en viktig detalj, precis allt måste ju gås igenom så det inte finns något viktigt papper undangömt.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Jag beklagar din situation TS. Hoppas det reder ut sig någotsånär bra iaf.

Apropå Pacman42s "Sjuksängen är inte billig", någon som vet hur kostnaderna för serviceboende och liknande påverkas av förmögenhet? Det är ju inte helt ovanligt att gamla människor sitter i avbetalda hus värda några miljoner men i övrigt har en ganska liten ekonomi. Om den gamla bor några år på serviceboende (eller sjuksäng för den delen) och har X miljoner på kontot efter husförsäljning, blir kostnaden för boendet då betydligt högre än om huset står kvar osålt?
Kostnaden består av tre delar:
1) Vård och omsorg, denna har ett maxtak på runt 2500kr per månad. Det är den enda delen som är direkt påverkad av inkomster och förmögenhet.
2) Hyra för rummet, detta är en marknadshyra (den var svindyr, över 8000 kr/månad för min fars rum). Här kan man dock få bostadsbidrag om man har låg inkomst/förmögenhet.
3) maten, denna påverkas inte på något sätt av inkomst och förmögenhet.

Sedan kan man få socialbidrag också om man inte har pengar till att betala för boendet.

Här finns ytterligare saker att tänka på också: Se till att få kontroll på faderns pengar innan han avlider (via god man, på ett sätt eller ett annat), annars så kommer man att få ligga ute med pengarna under dödsboets upprättande. Och har man syskon som man inte är på god fot med så kan det bli bråk om de pengarna också.

• Gilla
moken och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kostnaden består av tre delar:
1) Vård och omsorg, denna har ett maxtak på runt 2500kr per månad. Det är den enda delen som är direkt påverkad av inkomster och förmögenhet.
2) Hyra för rummet, detta är en marknadshyra (den var svindyr, över 8000 kr/månad för min fars rum). Här kan man dock få bostadsbidrag om man har låg inkomst/förmögenhet.
3) maten, denna påverkas inte på något sätt av inkomst och förmögenhet.

Sedan kan man få socialbidrag också om man inte har pengar till att betala för boendet.

Här finns ytterligare saker att tänka på också: Se till att få kontroll på faderns pengar innan han avlider (via god man, på ett sätt eller ett annat), annars så kommer man att få ligga ute med pengarna under dödsboets upprättande. Och har man syskon som man inte är på god fot med så kan det bli bråk om de pengarna också.
I liknande fall brukar den egna bostaden inte räknas in i förmögenheten. Om man bor på serviceboende och har kvar sin villa, räknas den då med i förmögenheten eller ej vid 1 och 2, vet du?

Y YuGi skrev:
I liknande fall brukar den egna bostaden inte räknas in i förmögenheten. Om man bor på serviceboende och har kvar sin villa, räknas den då med i förmögenheten eller ej vid 1 och 2, vet du?
Det vet jag tyvärr inte, min far slog i maxtaket även utan huset så det blev aldrig aktuellt att tänka på.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
M moken skrev:
Tycker det verkar "creepy" att ta hem något om jag ska vara ärlig så från min synvinkel skulle det vara orört förutom kanske fotoalbum och viktiga personliga pappren.
Det är ju också en viktig detalj, precis allt måste ju gås igenom så det inte finns något viktigt papper undangömt.
Fast innan du börjar göra nåt är det viktigt att reda ut vilka som eventuellt kommer vara inblandade i en eventuell bodelning!

Om din pappa går bort och han och din mamma fortfarande är gifta så kommer din mor att ärva honom och sedan när hon går bort kommer du ensam ärva henne, då du är enda bröstarvingen till henne.
Men om din mor går bort först så kommer din pappa att ärva henne och sedan ärver du och dina två halvbröder honom.
I det sistnämnda fallet är det viktigt att det inte blir nåt tjafs er emellan.

Cruzze Cruzze skrev:
Fast innan du börjar göra nåt är det viktigt att reda ut vilka som eventuellt kommer vara inblandade i en eventuell bodelning!

Om din pappa går bort och han och din mamma fortfarande är gifta så kommer din mor att ärva honom och sedan när hon går bort kommer du ensam ärva henne, då du är enda bröstarvingen.
Men om din mor går bort först så kommer din pappa att ärva henne och sedan ärver du och dina två halvbröder honom.
I det sistnämnda fallet är det viktigt att det inte blir nåt tjafs er emellan.
Farsan är singel han och mamma gick isär för 48 år sedan typ, omgift och även skild, där kom mina halvbröder till.
Så om inget testamente finns så är det vi tre som kommer ärva.
Appropå testamente ja, det bör jag nog kolla om det kan finnas och vart isåfall det kan finnas registrerat.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M moken skrev:
Appropå testamente ja, det bör jag nog kolla om det kan finnas och vart isåfall det kan finnas registrerat.
Oftast registreras inte testamenten någonstans.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.