P
B Bernt Ö97 skrev:
Självklart kan man prioritera att lägga sin tid och energi på att lösa sina egna problem.
I det här fallet är det din fars välmående som är viktigt, slösa inte bort din fars tid, du kan nå önskat resultat på enklare sätt än att välja krig mot banken.
Det viktigaste nu är att få Nordea att låta TS pappa betala sina räkningar. Allt annat är underordnat på kort sikt. Det är knappast att "lägga sin tid och energi på att lösa sina egna problem" för TS att prioritera det.

P
M moken skrev:
Nu blev det problem 👎
Tog med en bunt räkningar ifrån pappas hus och åkte till hans boende så han skulle kunna betala dem.
BankID spärrat! 😡
Bankid spärras automatiskt om man misslyckas med att knappa in säkerhetskoden för många gånger (man har tre försök på sig, om jag minns rätt).
Kan det vara det som har hänt?
Banken borde kunna ge besked, men kanske inte till någon annan än din pappa.☹️

P
M moken skrev:
Angående fysisk ID handling har han fortfarande sitt körkort, har ju inte funnits någon anledning att skaffa nationellt ID kort när han haft körkortet liksom.
Jag har inte heller något nationellt ID, jag använder också körkortet för att legitimera mig.
Körkort har faktiskt inte uppfyllt Schengenstandarden för ID-kort på länge, men det är nog inte så många som vet om det. Det framgår inte av körkortet vilket medborgarskap innehavaren har.

Varför bankerna inte godkänner körkort som ID-handling när man skaffar bankid vet jag inte. Det är antagligen någon i Svenska Bankföreningen som har fått för sig att körkort är en dålig ID-handling …

Förr kunde man skaffa ett nytt bankid genom att besöka ett Nordeakontor och identifiera sig med körkort. Det var bara om man ville skaffa ett (mobilt) bankid hemma vid sin dator som man behövde ha ett nationellt ID-kort som är maskinläsbart.

Fråga Nordea om din pappa kan besöka ett Nordeakontor och skaffa ett nytt bankid genom att legitimera sig med körtkort.

B Bernt Ö97 skrev:
I det här fallet är det din fars välmående som är viktigt, slösa inte bort din fars tid, du kan nå önskat resultat på enklare sätt än att välja krig mot banken.
Jobbar du på Nordea eller varför tjatar du annars om samma sak hela tiden?

M moken skrev:
Den fortsätter alla andra problem utan mobilt BankID, skulle gärna ställa av hans bil, även säga upp bredband och TV som ändå kostar 900spänn i Månaden till ingen nytta. Men nästintill allt kräver ju bankID idag för att kunna utföras.
Skriv brev!

Härmed säger jag upp…

Sen far dins underskrift och en vidimerad kopia på körkortet.

Det må vara att diverse företag vill att man gör jobbet åt dem, men de försöker ytterst sällan neka en skriftlig uppsägning.

M moken skrev:
Så jäkla trist allting, han har verkligen inget att göra på ett äldreboende, det verkligen märktes på honom hur trist han tyckte det var där, han som alltid hållit på med huset, trädgården, bilen, odlat, gjort saft, sylt, gele' osv.
Och nu, sitta i ett rum utan utsikt dag efter dag 😥
Jag känner med er, men om det han har kunnat göra inte längre är saker han kan göra blir i bästa fall utsikten det enda som blir bättre av att han kommer hem. N på gon form sv mänsklig kontakt tillkommer ju också på ”hemmet” utöver tillsyn.

Det är klart att situationen inte är rolig. Jämför den bara inte med något som inte längre finns.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag känner med er, men om det han har kunnat göra inte längre är saker han kan göra blir i bästa fall utsikten det enda som blir bättre av att han kommer hem. N på gon form sv mänsklig kontakt tillkommer ju också på ”hemmet” utöver tillsyn.

Det är klart att situationen inte är rolig. Jämför den bara inte med något som inte längre finns.
Hemmet han bor på just nu tänker jag iallafall göra mitt yttersta för att han ska komma ifrån, har noterat en del konstigheter under mina besök där, och de ska jag ta upp med biståndshandläggaren först och främst imorgon.
Detta "vårdföretag" känns mer som de satsar på maximal vinst istället för att sätta människorna som bor där först.

Alfredo Alfredo skrev:
Jobbar du på Nordea eller varför tjatar du annars om samma sak hela tiden?
Jag "tjatar" om att TS ska runda Nordea och och välja enkla vägen att med hjälp av Överförmyndaren lösa problemen utan möjlighet för banken att utöva sin makt.
Det framförs synpunkter i tråden att driva frågan att banken ska ändra sitt ställningstagande.
Det kan ta månader, kanske år med osäker utgång.
Dålig prioritering enligt mig.
Givetvis ska TS välja den väg som TS känner framkomlig.
Mitt råd kvarstår.
Välj enkla vägen att med överförmynderens och tingsrättens hjälp få ett förordnande som god man. Det är enkelt och snabbt.
Banken kan hävda sin tolkning I oändlighet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sen far dins underskrift och en vidimerad kopia på körkortet.
Körkortskopia känns rätt överdrivet och onormalt. En normal skriftlig uppsägning duger säkert i sig själv.

Alfredo Alfredo skrev:
Körkortskopia känns rätt överdrivet och onormalt. En normal skriftlig uppsägning duger säkert i sig själv.
Håller egentligen med, men givet hur ovan vid fysiska brev den mesta kundservicepersonalen sannolikt är kan man ju ta i från början så man slipper man några onödiga vändor av slaget

”Heeeej!
Ni kan själv enkelt avsluta Erat abbone, abonemang Er prenumeration hos oss genom att logga in på mina sidor med ditt bank-id

Tveka inte att höra av er i chatten om det uppstår några problem!

MVH

Moa
Kundservice”

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
M moken skrev:
Hemmet han bor på just nu tänker jag iallafall göra mitt yttersta för att han ska komma ifrån, har noterat en del konstigheter under mina besök där, och de ska jag ta upp med biståndshandläggaren först och främst imorgon.
Detta "vårdföretag" känns mer som de satsar på maximal vinst istället för att sätta människorna som bor där först.
Korttidsboenden är väldigt prispressade oavsett om det är kommunalt eller privat. Min minnesbild är att de kom till för att fungera som avlastning under 2 veckor så att maken/sambon fick vila upp sig och orka ta hand om den behövande under 1-2 månader till nästa gång. Därför är det förvaring.

Mamma bodde på ett kommunalt korttidsboende i en månad medan bostaden anpassades. Alla andra där byttes ut samtidigt efter 2 veckor.

P
M moken skrev:
Din pappa bor förmodligen för tillfället på ett s.k. korttidsboende. Det är inte meningen att någon ska bo på ett sådant permanent, och trivselfaktorn brukar vara därefter. Om han ska bo permanent på ett ålderdomshem så ska han (och du) få chansen att välja ett som ni tycker verkar bra.
M moken skrev:
De flesta (alla?) vårdbolag är vinstdrivande företag, så det är inte så konstigt att se sätter sina aktieägare före vårdtagarna.

P pmd skrev:
Din pappa bor förmodligen för tillfället på ett s.k. korttidsboende. Det är inte meningen att någon ska bo på ett sådant permanent, och trivselfaktorn brukar vara därefter. Om han ska bo permanent på ett ålderdomshem så ska han (och du) få chansen att välja ett som ni tycker verkar bra.

De flesta (alla?) vårdbolag är vinstdrivande företag, så det är inte så konstigt att se sätter sina aktieägare före vårdtagarna.
Korttidsboende kan ofta fungera fantastiskt bra.
Nära anförvanter har tillbringat sina sista dagar i livet på privata korttidsboende med fantastiskt bra omhändertagande. Vänlighet, lyhördhet och bra anhörigkontakt.

Maria T
M moken skrev:
Ska lyssna med biståndshandläggaren också om hon har några handfasta tips, borde varit med om liknande innan.
Men det blir nog att kavla upp ärmarna, och bli lite bråkig med banken 💪
Jag har ju varit godman, och det är fasiken så jobbigt att gå från att vara hyfsad och trevlig till att bli ett bitchigt monster, för att kunna sköta en dement svärmors bankärenden. Nordea var värst, Marginalen bank tvåa på den bollen.

Maria T Maria T skrev:
Jag har ju varit godman, och det är fasiken så jobbigt att gå från att vara hyfsad och trevlig till att bli ett bitchigt monster, för att kunna sköta en dement svärmors bankärenden. Nordea var värst, Marginalen bank tvåa på den bollen.
Tråkigt att TS far har valt den bank som kanske är sämst i klassen.
Att TS engagerar sig är bra och stärker förmodligen faderns känsla av trygghet och välbefinnande.
Att vara förälder innebär ofta att ge omsorg och goda livsbetingelser till sina barn, som I sin tur förhoppningsvis ger samma sak tillbaka senare i livet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.