Ja, jag håller inte för omöjligt att det är ett brott mot något, kanske troligast konsumenträttslagstiftningen på något vis. Skulle jag försöka vinna skulle jag nog hävda 3 § lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden och mena att det är oskäligt att hänvisa någon till ett fysiskt kontor för att utföra något som rimligen skulle kunna göras över nätet. I synnerhet när det tillåts bara man har "rätt" blankett som väl i allt väsentligt gör samma sak som den lagstiftade.

Om det är en framkomlig väg vet jag inte, men om TS eller någon annan tar en sådan fråga till Konsumentombudsmannen och får den testad så får vi väl se. Givet vad som står på https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/framtidsfullmakt/ under Så funkar det på banken/På kontor eller via telefon skulle jag inte sätta pengar på att man vinner.
konsumenternas.se skrev:
Om banken inte erbjuder tillgång till internetbankstjänster för fullmaktsgivarens räkning får du sköta bankärendena på bankens kontor, eller via telefon. Du får inte använda fullmaktsgivarens personliga inloggning via bankID eller dosa. Sådana säkerhetslösningar är personliga.

Kontakta fullmaktsgivarens bank när du ska ta framtidsfullmakten i bruk och fråga hur du kan ta hand om fullmaktsgivarens ärenden i banken.

Banken begär oftast att du ska visa upp framtidsfullmakten i original varje gång du vill utföra en banktjänst. Det gäller även banker som inte har kontor, då får du skicka in fullmakten per post. Eftersom det inte finns något register över framtidsfullmakter och fullmakten kan gälla även på andra ställen än på banken är det enda möjligheten för banken att kontrollera att det finns en giltig fullmakt. Banken är skyldig att skydda kunden – den som har utfärdat fullmakten – och behöver därför vara försiktig när en annan person vill agera för kundens räkning.
Edit: Konsumenternas.se är alltså inte Konsumentombudsmannens sida, utan ett fristående initiativ från banker och försärkingsbolag. Det är alltså en partsinlaga, om än förmodligen en ganska genomtänkt sådan.

Redigerat:
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Edit: Konsumenternas.se är alltså inte Konsumentombudsmannens sida, utan ett fristående initiativ från banker och försärkingsbolag. Det är alltså en partsinlaga, om än förmodligen en ganska genomtänkt sådan.
"Konsumenternas.se är ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. "
"Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en stiftelse. I vår styrelse ingår Finansinspektionen, Konsumentverket, Svenska Bankföreningen, Fondbolagens Förening och Föreningen Svensk Värdepappersmarknad."
https://www.konsumenternas.se/om-oss/konsumenternas-bank--och-finansbyra/

Så det sitter representanter där från båda sidor inkl. jurister.

Min poäng var att lyfta fram att det inte var KO som låg bakom konsumenternas.se. Jag kanske uttryckte mig slängigt, men det var delvis för att jag tyckte att jag tidigare hade framställt dem i för ljus dager.

Att det jobbar jurister någonstans påverkar inte opartiskheten.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det är en framkomlig väg vet jag inte, men om TS eller någon annan tar en sådan fråga till Konsumentombudsmannen och får den testad så får vi väl se. Givet vad som står på [länk] under Så funkar det på banken/På kontor eller via telefon skulle jag inte sätta pengar på att man vinner.
Jag har en fullmakt för en anhörig som inte är en framtidsfullmakt utan en fullmakt gällande bankkonto i en viss bank. Jag loggar in med mitt eget bank-id förstås. Jag är inte kund i den banken.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har en fullmakt för en anhörig som inte är en framtidsfullmakt utan en fullmakt gällande bankkonto i en viss bank. Jag loggar in med mitt eget bank-id förstås. Jag är inte kund i den banken.
Din kamp blir "David mot Goliat"
Jag förstår om du och några tråddeltagare hävdar att "rätt ska vara rätt" och vill ta strid mot banken.
Är det verkligen värt att som privatperson kämpa mot "övermakten"?
Se artikel i Privata affärer skriven av Johan Markvall

Länk:
https://www.privataaffarer.se/av/johan-markwall/

P
B Bernt Ö97 skrev:
Din kamp blir "David mot Goliat"
Nejdå. Det fungerar hur bra som helst. Jag sköter min anhörigs ekonomi med hjälp av den fullmakten. Inloggning med bankid går helt smärtfritt.

P pmd skrev:
Nejdå. Det fungerar hur bra som helst. Jag sköter min anhörigs ekonomi med hjälp av den fullmakten. Inloggning med bankid går helt smärtfritt.
Tråden hanterar frågan om att sälja faderns bostad.
Fungerar fullmakten även då?
I så fall är tråden en "ickefråga"

B Bernt Ö97 skrev:
Givetvis funkar inte en fullmakt för ett visst konto i en viss bank för att sälja en fastighet.

Men det finns ju inget som hindrar att man skriver två fullmakter - En för att företräda personen i bankärenden och en för att företräda personen vid en försäljning av fastigheten. Dock är ju inget av det aktuellt för TS eftersom pappan inte längre kan underteckna någon fullmakt.

useless useless skrev:
Dock är ju inget av det aktuellt för TS eftersom pappan inte längre kan underteckna någon fullmakt.
Framförallt borde ingen fastighetsförsäljning vara aktuell då det, som jag uppfattar situationen, inte finns något som tyder på att fastighetsägaren har eller har haft några önskningar om att så ska ske.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Framförallt borde ingen fastighetsförsäljning vara aktuell då det, som jag uppfattar situationen, inte finns något som tyder på att fastighetsägaren har eller har haft några önskningar om att så ska ske.
Nej, men någon annan som är framsynt kan ju ändå skriva en sån fullmakt med avsikten att fastigheten ska säljas om den äldre släktingen hamnar i ett tillstånd då vederbörande inte kan bo kvar och fatta egna beslut. Men man ska såklart se till att göra sånt innan det är för sent.

Rent tekniskt tror jag det är bättre med separata fullmakter för t ex banken och eventuell fastighetsförsäljning än en generell framtidsfullmakt som många (banker) inte verkar acceptera.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P
B Bernt Ö97 skrev:
Jag svarade på din uppmaning om att inte ge mig in i en kamp mellan David och Goliat. Lite oklart vem som skulle vara David respektive Goliat dock.

Jag vet inte varför jag skulle behöva, eller ens försöka, använda bankkontofullmakten för att sälja min anhörigs bostad, så jag får nog aldrig reda på om den fungerar för det.

Jag skulle nog istället använda mig av den framtidsfullmakt jag har för en bostadsförsäljning. Jag tror f.ö. inte att jag skulle behöva blanda in en bank då.

P
useless useless skrev:
Rent tekniskt tror jag det är bättre med separata fullmakter för t ex banken och eventuell fastighetsförsäljning än en generell framtidsfullmakt som många (banker) inte verkar acceptera.
Ja, den fullmakt jag har för min anhörigs bankkonto utfärdades av banken.

Nu blev det problem 👎
Tog med en bunt räkningar ifrån pappas hus och åkte till hans boende så han skulle kunna betala dem.
BankID spärrat! 😡
Ett sammanträffande, eller kan Nordea spärrat det efter att jag ringt dem och frågat om framtidsfullmakt?
Det går inte att beställa ett nytt bankID utan nationellt ID kort eller pass, det går inte att boka tid hos polisen för att skaffa ett nationellt ID kort utan bankID ( ja jag läste sedan att man kan boka tid åt ngn annan så det skulle jag kunna komma runt).
Det är allt annat än smidigt, lite väl mycket moment 22 och frustrerade 👎

• Ledsen
  • Arg
YuGi och 2 till
  • Laddar…
M moken skrev:
Ett sammanträffande, eller kan Nordea spärrat det efter att jag ringt dem och frågat om framtidsfullmakt?
Det måste väl gå att få information om varför det är spärrat och vem som ligger bakom att det spärrats? Jag antar att han bara har ett BankID?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.