Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Vill du inte hjälpa oss andra? 😉
Jo faktiskt, jag är som en öppen interaktiv bok med egna åsikter 🌹🍭

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Mejl eller telnr är väl bara om man vill få en kopia på betalningen och biljetten. Tror inte man är tvungen att mata in det.
Det var några veckor sen, men jag har för mig att jag inte kom vidare utan att ha matat in antingen telefonnummer eller emailadress.
Hursomhelst så är P-biljettautomater bättre i det avseendet.

P
Sittställning Sittställning skrev:
Ser att det finns lite luckor i kunskapen kring appar, om du vill kan jag hjälpa dig, skicka dm.
Jag har förvisso inte så goda kunskaper om just parkeringsappar. Program i allmänhet som kör på en dator (vilket ju en telefon är) har jag däremot rätt bra koll på.

Alla P-appar utom en talar om att betalkortet är på väg att löpa ut, eller har löpt ut. Men inte Apcoa, svinet bland avskummen. De skickar en pappersfaktura en månad senare med "böter" i form av en fet fakturaavgift.

• Arg
  • Gilla
jras och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom alla som använder den aktuella bilen använder samma konto på Parkster är det svårt för Parkster att veta vem som faktiskt har parkerat bilen.
Nej man måste inte använda samma konto.
Jag har ett konto hos Parkster, där jag har registrerat flera fordon, både mina egna och andras.

När jag använder appen för att betala parkering av kompisens bil så använder jag ju inte hans konto. Han har ju ett eget konto hos Parkster med egna inställningar.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej man måste inte använda samma konto.
Jag har inte sagt att man måste. Jag har beskrivit vad som gäller för mig. Den ”aktuella bilen” är den bil som ägs och brukas av min familj. Andra får såklart göra på andra sätt.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inte sagt att man måste. Jag har beskrivit vad som gäller för mig. Den ”aktuella bilen” är den bil som ägs och brukas av min familj. Andra får såklart göra på andra sätt.
Ok du menar så. Ja, jag kan ju också registrera din bil och betala din parkering, även om det är du som parkerar så det är som du säger inte möjligt att veta vem som parkerar.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I dagens lokalblaska kan jag se att ett P-bolag åkte på pumpen när de missat att sätta en P-skylt ovan tilläggstavlorna.
Dessutom försökte de med fulingen att sätta upp skylten och mena på att den satt där när felparkeringen skedde.
Skylt förändrad vid Jem & Fix parkering, visar parkeringsregler och mobilbetalning. Före och efter bilder av parkering i Trelleborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skyltningen vid Jem & Fix – före och efter. Bilden till vänster är tagen av den klagande trelleborgaren, den till höger visar hur det ser ut på parkeringen nu.

https://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/overklagade-p-bot-och-vann-manga-ar-oseriosa/

• Gilla
  • Haha
jras och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Faktura, kanske? Jag vet inte om det förekommer, men det vore ett möjligt sätt.

Att spara kortuppgifter i en telefon skulle inte falla mig in. Hur skyddar du mot dataintrång?
kortuppgifterna ligger inte i telefonen eller appen, dom ligger i pbolagets server på ditt konto.

Sittställning
D Dilato skrev:
kortuppgifterna ligger inte i telefonen eller appen, dom ligger i pbolagets server på ditt konto.
Ofta, om inte alltid ligger det hos PSP, worldline eller Swedbank Pay t.ex

p bolaget rör inte kortdata alls, man kan max se maskat PAN.

Det är ganska hårda krav på detta, läs på om PCI DSS så ser du.

Redigerat:
Goda nyheter!

Fick igår ett meddelande från Hojab (via Kivra denna gången):

"AVSLUTSBEKRÄFTELSE
Ärendet är avskrivet och därför avslutat.
Med vänlig hälsning
Hojab Parkeringsservice"

Så ca 3.5 månad tog det för dem att ge upp. Jag skickade in 5st bestridanden (vet du inte hur du ska formulera en sån text så kolla med chatgpt eller google gemini, jag gjorde det :) )

Det var tack vare tips från juridiskt kunniga tidigt i denna tråd som jag lärde mig att deras hot om inkasso är inget att vara rädd för; du får ingen betalningsanmärkning i första taget och skulle det till slut gå till tingsrätten kostar det "bara" typ nån tusenlapp, OM du förlorar..

Vad jag förstår efter att läst på mer efterhand är det relativt sällan parkeringsbolagen går hela vägen och verkligen drar det till rätten, för att det kostar dem flera tusen (att skicka dit en högavlönad advokat, rättens avgift, etc.), inte lönt för en p-bot på typ 600kr antar jag.. (och de måste nog ha ett 100% säkert "case" isåfall)

I mitt fall var jag väl som de flesta och tänkte först knyta näven i fickan och betala in, fastän jag visste jag hade rätt, så varmt tack för råden som gjorde att jag vågade ta striden ❤️

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Henri och 10 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.