68 245 läst ·
865 svar
68k läst
865 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Saken är att jag lägger i kortet i appen 1 gång, sen behöver jag inte ha med kortet.
En automat kräver både mitt kort och automat så att säga.
Objektivt, app är jävligt smidigt.
Den som itne har med sin telefon överallt eller har en smartphone 2026 tillhör en snabbt försvinnande minoritet.
En automat kräver både mitt kort och automat så att säga.
Objektivt, app är jävligt smidigt.
Den som itne har med sin telefon överallt eller har en smartphone 2026 tillhör en snabbt försvinnande minoritet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Vissa butiker tar inte kontanter, andra gör det. Vissa butiker tar inte bort andra gör det. Vissa butiker tar inte American Express, andra gör det. Vissa butiker tar inte Swish, andra gör det. Man får välja att antingen använda de betalningsmedel som butiken accepterar eller gå någon annanstans.
På samma sätt är det väl med parkering,man får acceptera de sätt betalsätt som godtas eller parkera någon annanstans. Samma problem att acceptera en app idag hade många med kort innan, då skulle man betala med mynt.
På samma sätt är det väl med parkering,man får acceptera de sätt betalsätt som godtas eller parkera någon annanstans. Samma problem att acceptera en app idag hade många med kort innan, då skulle man betala med mynt.
Jag föredrar att inte behöva ha med telefonen. Jag behöver som sagt inte en ICA-app för att handla på ICA eller en COOP-app för att handla på COOP.Sittställning skrev:
Ja, det måste finnas en kortläsare när man betalar med ett kort. Numera är s.k. kortförstörare inte så vanliga, och det vore antagligen rätt dyrt att ha kassapersonal vid en parkering, så elektrisk kortläsare är nog det enda vettiga.Sittställning skrev:
objektivSittställning skrev:
(Adjektiv)
opartisk; saklig; som saknar ställningstagande; neutral
Ja, det stämmer kanske. Jag har haft mobiltelefon sen 1993. Smartphone sen 2000-talet (men jag minns inte exakt när). Att bygga mitt liv på att jag ständigt har telefonen med mig vill jag dock inte. Jag har telefonen med mig när jag tror att jag kommer att behöva ringa samtal, och kanske även annars ibland, men det är inte ett obligatorium för mig.Sittställning skrev:
Redigerat:
Ja, naturligtvis. Jag väljer med fördel en parkering som har en biljettautomat, men ännu hellre en gratisparkering förstås. Jag parkerar rätt sällan i stadskärnor.Fairlane skrev:
I den här tråden har jag argumenterat för varför jag tycker att apex för parkeringsbetalningssystem nåddes med biljettautomater med kortläsare. Andra må tycka annorlunda (och gör förstås det).
Helt ok, men du behöver en butik.P pmd skrev:
Alla kortläsare är väl elektroniska, menar du blipp? Alltså någon form av NFC?P pmd skrev:
Yes, enligt statistik och hur marknaden upphandlar. Det är okej att du tycker annat, men objektivt; app anses smidigare.P pmd skrev:
Du verkar inte ha problem att bygga det kring kort, min telefon gör båda vilket jag tycker är kanon. Ovan på detta kan jag styra massa smarta prylar eller värma bilen på väg till Ica där jag kommer betala med telefonen. Behöver jag parkera med app har jag ström i bilen, magiskt.P pmd skrev:Ja, det stämmer kanske. Jag har haft mobiltelefon sen 1993. Smartphone sen 2000-talet (men jag minns inte exakt när). Att bygga mitt liv på att jag ständigt har telefonen med mig vill jag dock inte. Jag har telefonen med mig när jag tror att jag kommer att behöva ringa samtal, och kanske även annars ibland, men det är inte ett obligatorium för mig.
Du är onekligen en smal målgrupp vilket är helt okej, tråkigt om du känner dig utanför men jag lovar att det är värmare på insidan ❤️
En modern ai driven backend kan hitta alla felslag i appen hur enkelt som helst. Problemet är att kunden till backend nog är de som tjänar på felslagningar.Sittställning skrev:
Aa fast det nej. Jag tycker det är orimligt att vakten ska söka på näraliggande regnummer eller kunna se vad någon har i deras app. Ditt regnummer är det vakten söker på, inget annat. Resten är alltså inte tillgängligt för vakten. Det tar inte många sekunder att säkerställa sitt regnummer och vakten får upp att betalning gjorts.
Jag skulle säga att dom mest troligt inte tar det till tingsrätten på grund av att det kostar mer än det smakar. Skulle man ligga på gränsen kan man alltid betala så finns det inget tvistigt ärende längre. Minst 5 avslag är rimligt iaf 🫣🤣
Jag är helt övertygad kameraparkering har sådan check
Visst är det fint med pengar.J JohanLun skrev:
Men hur menar du att den ska hålla koll på fel slagningar? Nyfiken på hur man ska veta vilket regnummer som skulle skrivas in.
Kamera parkering, finns några olika plattformar, det finns ai eller maskininlärning som gör en dubbelkoll av regnummer, först tolkar kameran sen tolkar en ai bilden och stämmer av om det är rätt.
Det finns även funktioner som söker bredare, dvs vissa regnummer är flaggade för vanliga fel eller läsfel, då söker man bredare och returnerar svar från 2 olika regnummer, men som ett.
Men lättast är ju om personer dubbelkollar och inte bara trycker bort rutan "är du säker xxx xxx? Det är ju ingen tufft ansvar att bära.
Ja, precis som jag behöver en parkeringsplats om jag vill parkera.Sittställning skrev:
Nej, titta på den länkade videon. Den typen av kortläsare är dock knappast så värst vanliga numera.Sittställning skrev:
Nej, så länge det finns avvikande uppfattningar är det inte objektivt att "app är jävligt smidigt". Att en majoritet använder appar är däremot ett objektivt påstående.Sittställning skrev:
Nej, inte så mycket. Betalkort är bra mycket smidigare att använda än en telefon.Sittställning skrev:
Jag har inte tagit upp integritetsaspekten än. Jag ogillar att bli registrerad överallt och försöker minimera min exponering mot det. Parkeringsappar registrerar mer om mig än vad jag tycker är nödvändigt för en parkeringsbetalning. Att bilen blir registrerad är kanske ofrånkomligt, men det är inte nödvändigt att registrera vem som har parkerat. Med P-biljetter behöver f.ö. knappast ens bilen registreras, men med kortbetalning registeras förstås betalaren.Sittställning skrev:
För att säkert slippa få sin bil registrerad måste det nog finnas parkeringsmätare av den här typen, som tar mynt, men sådana tror jag inte kommer att återinföras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har förvisso minimal erfarenhet av app-parkering, men när jag sist parkerade och betalade i en "modern" parkeringsautomat ville den att jag skulle knappa in mitt telefonnummer eller emailadress.Alfredo skrev:
Vilka data behövde du mata in i Parksters app för att den skulle gå att använda?
Mejl eller telnr är väl bara om man vill få en kopia på betalningen och biljetten. Tror inte man är tvungen att mata in det.P pmd skrev:
Håller med dig annars, ett fysiskt betalkort funkar alltid, medan en telefon kan vara kvarglömd nånstans, urladdad, ingen signal, fel app, appen funkar inte, etc etc. Det kan vara smidigt, men samtidigt omständligt och exkluderande. Jag har några äldre släktingar som inte har någon smartphone. Ska man då inte få parkera i en prydlig och tydlig vit ruta? Om en butik inte tar kontanter kan man gå till nästa kvarter och köpa sin mjölk där. Men utbudet av parkeringsplatser är inte lika stort.
Detta argument är väldigt återkommande men jag tror jag hörde det exakt 0 gånger av kunder när jag arbetade i branchen.S Sir Duke skrev:Mejl eller telnr är väl bara om man vill få en kopia på betalningen och biljetten. Tror inte man är tvungen att mata in det.
Håller med dig annars, ett fysiskt betalkort funkar alltid, medan en telefon kan vara kvarglömd nånstans, urladdad, ingen signal, fel app, appen funkar inte, etc etc. Det kan vara smidigt, men samtidigt omständligt och exkluderande. Jag har några äldre släktingar som inte har någon smartphone. Ska man då inte få parkera i en prydlig och tydlig vit ruta? Om en butik inte tar kontanter kan man gå till nästa kvarter och köpa sin mjölk där. Men utbudet av parkeringsplatser är inte lika stort
När man lägger upp scenariot så låter det fruktansvärt, men är det i verkligheten ett stort problem, svar nej.
Många stödjer anonyma konton, då gäller ofta direkt betalning för att app utgivaren inte ska stå där med kreditrisken.P pmd skrev:Ja, precis som jag behöver en parkeringsplats om jag vill parkera.
Nej, titta på den länkade videon. Den typen av kortläsare är dock knappast så värst vanliga numera.
Nej, så länge det finns avvikande uppfattningar är det inte objektivt att "app är jävligt smidigt". Att en majoritet använder appar är däremot ett objektivt påstående.
Nej, inte så mycket. Betalkort är bra mycket smidigare att använda än en telefon.
Jag har inte tagit upp integritetsaspekten än. Jag ogillar att bli registrerad överallt och försöker minimera min exponering mot det. Parkeringsappar registrerar mer om mig än vad jag tycker är nödvändigt för en parkeringsbetalning. Att bilen blir registrerad är kanske ofrånkomligt, men det är inte nödvändigt att registrera vem som har parkerat. Med P-biljetter behöver f.ö. knappast ens bilen registreras, men med kortbetalning registeras förstås betalaren.
För att säkert slippa få sin bil registrerad måste det nog finnas parkeringsmätare av den här typen, som tar mynt, men sådana tror jag inte kommer att återinföras.
[bild]
Ser att det finns lite luckor i kunskapen kring appar, om du vill kan jag hjälpa dig, skicka dm.
För er andra som har telefoner som dör under dagen, jag kan tipsa om några modeller som håller en hel dag
Eftersom alla som använder den aktuella bilen använder samma konto på Parkster är det svårt för Parkster att veta vem som faktiskt har parkerat bilen.P pmd skrev:
Och visst har Parkster min mailadress, framförallt för att kunna skicka fakturan, men det betyder inte att de vet vem som parkerat.