68 253 läst ·
865 svar
68k läst
865 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Nej men du behöver en butik.P pmd skrev:
Appen/webben är en digital butik, Ica är en fysisk butik. Digitala tjänster brukar inhandlas digitalt. Mjölken köper du på Ica, i en fysisk butik med kort.
P tjänster köps i digital butik, med kort.
Många p tjänster kan köpas på webb också, så det finns fler sätt att ta del av dessa digitala tjänsterna.
Hoppas detta klarnar upp frågan.
När jag ska parkera köper jag inte en "digital tjänst". Jag köper rätten att parkera mitt fordon på annans mark, en begränsad tid.Sittställning skrev:
Det har gått utmärkt bra att köpa den tjänsten utan att använda en telefon, fordom.
Det tycks faktiskt finnas en och annan kortautomat fortfarande, men de som jag har använt har oftast ett sämre gränssnitt än de som fanns förr. Utom den som står utanför polisen i närmaste stad. Den är av den gamla hederliga typen som man får en parkeringsbiljett av.
Jag undrar hur länge det kommer att gå att parkera utan att använda en app.
Vad ska jag då göra om jag inte har telefonen med mig? (Här drar publiken efter andan och undrar vad jag är för en märklig typ som inte alltid har sin telefon med sig. Han kan ju inte hålla sig ständigt uppdaterad på Facebook/Twitter/Tiktok/Instagram/Tinder/etc. Hur klarar han av att leva sitt liv?)
Nu byter du argument igen.P pmd skrev:När jag ska parkera köper jag inte en "digital tjänst". Jag köper rätten att parkera mitt fordon på annans mark, en begränsad tid.
Det har gått utmärkt bra att köpa den tjänsten utan att använda en telefon, fordom.
Det tycks faktiskt finnas en och annan kortautomat fortfarande, men de som jag har använt har oftast ett sämre gränssnitt än de som fanns förr. Utom den som står utanför polisen i närmaste stad. Den är av den gamla hederliga typen som man får en parkeringsbiljett av.
Jag undrar hur länge det kommer att gå att parkera utan att använda en app.
Vad ska jag då göra om jag inte har telefonen med mig? (Här drar publiken efter andan och undrar vad jag är för en märklig typ som inte alltid har sin telefon med sig. Han kan ju inte hålla sig ständigt uppdaterad på Facebook/Twitter/Tiktok/Instagram/Tinder/etc. Hur klarar han av att leva sitt liv?)
Först handlade det om funktionsansvar. Sen om kort är mer generellt. Nu om att man inte alltid har telefonen med sig.
Du köper inte en app, du köper parkering. Appen är bara kanalen. Kortet är betalmedlet i båda fallen. Samma kortnät, ofta samma PSP, samma backend i molnet. Skillnaden är om du startar transaktionen via en fysisk terminal eller via en app.
Att du inte vill ha telefon med dig är en preferensfråga. Det är rimligt att vilja ha alternativ. Men det gör inte appmodellen tekniskt sämre eller mindre legitim.
Det är två olika diskussioner som blandas ihop.
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Givetvis är appen en "betalkanal", men det är ju det jag inte tycker om. Jag vill använda ett betalkort eftersom det är mycket mer praktiskt än att krångla med en telefon.Sittställning skrev:
Funktionsansvaret är en annan fråga. Jag ber om ursäkt om jag har förvirrat diskussionen genom att ta upp den frågan samtidigt.
Plånboksfodral är svaret.P pmd skrev:
https://teknikhallen.se/mobiltillbe..._p-CkKFDLMWfig7UKpsVtRiU5vObHG0hoCgJkQAvD_BwE