Hej!

Bor i ett 1 1/2 plans hus från 70 talet och har en några år gammal VVB från Nibe, en luft/luft värmepump från Panasonic och ett par elradiatorer i rummen längst bort på ovanvåning.

Går i tankarna på att konvertera till vattenburet. Tänker en luft/vatten värmepump.
Har kikat lite på Boschs nya modell Compress 5800 i AW.

Framförallt så räcker inte luft/luft pumpen till att värma hela huset. Elradiatorer är dyr uppvärmning + varmvattnet i VVB.
Sen stör jag mig otroligt mycket på det där förbaskade blåsandet från innedelen också..

Som jag förstår det, så kan man se detta ingrepp som en bra investering i fastigheten.

Men min fråga till er är, är det värt investeringen?

• IMG_4114.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Om du ska räkna på det ekonomiskt behövs svar på:
Hur mycket el förbrukar du idag?
Hur länge tänker du bo kvar?

Sen så väger ju såklart komforten in mycket. Men det är bra att börja med att räkna på energibesparing och återbetalningstid.

• Gilla
njfbjorklund
  • Laddar…
Avgörande för kostnaden är om du har källare eller inte. Har du källare är rördragningen otroligt mycket enklare.
Vad det gäller de ekonomiska kan du räkna på många olika sätt. I dina excel-ark kommer att ingå en mängd okända faktorer: framtida elpriser, din abonnemangform, livslängd på VP, räntor, eventuella inveseringsstöd mm.
Jag gjorde detta när jag gick från olja till el, och när jag köpte solceller för 10 år sedan. Seddan insåg jag att jag aldrig skulle komma till ett vettigt resultat och så gjorde jag bara. Och det var rätt.
Komfortökning ger mer livsglädje samtidigt som husets värde stiger.

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Avgörande för kostnaden är om du har källare eller inte. Har du källare är rördragningen otroligt mycket enklare.
Vad det gäller de ekonomiska kan du räkna på många olika sätt. I dina excel-ark kommer att ingå en mängd okända faktorer: framtida elpriser, din abonnemangform, livslängd på VP, räntor, eventuella inveseringsstöd mm.
Jag gjorde detta när jag gick från olja till el, och när jag köpte solceller för 10 år sedan. Seddan insåg jag att jag aldrig skulle komma till ett vettigt resultat och så gjorde jag bara. Och det var rätt.
Komfortökning ger mer livsglädje samtidigt som husets värde stiger.
Finns mycket man kan spela in i dessa frågor.
Komforten är en stor faktor för oss. Och ökar husets värde, så är det väl inte fel det heller 😎
Kanske säljer vi huset om 5 år, vem vet.
Jag vill inbilla mig att det klingar högre med vattenburen värme och värmepump än med direktverkande el i mäklarens annons 😉

Tack för intressant info!

N njfbjorklund skrev:
Finns mycket man kan spela in i dessa frågor.
Komforten är en stor faktor för oss. Och ökar husets värde, så är det väl inte fel det heller 😎
Kanske säljer vi huset om 5 år, vem vet.
Jag vill inbilla mig att det klingar högre med vattenburen värme och värmepump än med direktverkande el i mäklarens annons 😉

Tack för intressant info!
Du kan även funderar på att sätta en till luft-luft värmepump.

Vi värme huset med en rätt kraftig och centralt placerad LLVP och en till enklare LLVP i köket.

Blev ett helt annat hus. Båda pumpar går på låg effekt (mycket effektiv) och värmespridningen av den stora pumpen började gå på så vis att det täcker andra sidan huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.