S Sir Duke skrev:
Kul, vi fattar
Men hur menar du då? Jag tycker det fungerar utmärkt att betala med Parkster. Borde jag ändra uppfattning därför att det finns grupper i samhället som inte kan använda lösningen? Jag är nöjd med att det finns en lösning som passar mig och ser inte att jag har något ansvar för att det ska finnas lösningar som passar alla. Tycker du jag borde ha det?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur menar du då? Jag tycker det fungerar utmärkt att betala med Parkster. Borde jag ändra uppfattning därför att det finns grupper i samhället som inte kan använda lösningen? Jag är nöjd med att det finns en lösning som passar mig och ser inte att jag har något ansvar för att det ska finnas lösningar som passar alla. Tycker du jag borde ha det?
Nej självklart har du som privatperson inget ansvar för parkeringslösningar, och nej du behöver inte påverkas av vad andra tycker, alla har rätt till sin åsikt, och det är fullt tillåtet att vara egoist.

Men samtidigt kan ju någon som tycker annorlunda råka skriva det i forumet, och du frågade till och med aktivt om det, vad som var dåligt med appbetalning.

J jras skrev:
Tack för svar! Bra ide, ska ringa till butiken jag var inne i och fråga. Men köpcentrat har massor av butiker, och skulle tro de bara säger "sorry men vi har ingenting med parkeringen att göra", men får se.
Någon äger marken köpcentret finns på, det bör kanske även vara den som hanterar parkeringen, anlitat parkeringsvaktbolag. Kommunen kanske?

T TypRätt skrev:
Fast det är ju rätt ofta så att man har olika principer som man värdera olika högt. Att låta ett P-bolag köra fulspel där de medvetet försöker få folk till att betala saker de inte ska är ju bara dumt, det är ju egentligen bedrägeri bara omöjligt att bevisa. Så ja absolut jag är fanatiskt principfast på att inte låta mig utnyttjas när allt jag behöver göra för att slå ner på det är att säga nej på ett mail två - tre gånger. Om jag sedan i en mörk gränd möter två killar med machetes så kan jag nog rätt snabbt kasta den principen åt sidan därför att insatsen är för hög.
Så jag är ödmjuk inför risken att dö, jag är villig att kompromissa om mycket men inte om vad som är moraliskt rätt, så det ska väldigt mycket till för att jag ska acceptera att någon försöker utnyttja eller vara ojust mot någon mig eller någon annan.
Absolut. Man omger ju sig med personer som har ungefär samma värderingar. Det är så livet tickar på.

Vidare har jag glömt lite hur ursprunget var, men om jag inte minns fel så var den här p-biljetten felplacerad. Det har jag åtminstone sett någon som refererat till lagtext som, förvisso inte är dubbelkontrollerad, men lät legitim. Ergo, det blev fel. Moraliskt tvivelaktigt absolut (vilket lockar vissa personlighetsdrag/syndrom enligt min spaning i något tidigare inlägg), men juridiskt har man ingenting.

H hempularen skrev:
Jo, men då begriper de inte vad det innebär att driva en butik. En butik som håller sig med persinal som har som uppdrag att trakassera sina kunder skall inte ha några kunder. Jag har vid två tillfällen gjort detta. En gång var det Plantagen, de ordnade återkallande av P-boten på några minuter. Har handlat mycket där sedan dess.

Andra gången var det Hornbach i Sundbyberg, Där fick jag ingen reaktion alls, Jag bojkottade dem i 3 år (med pågående ombyggnad, handlade för 50 000 på Bauhaus som jag "återupptäckte", har skippat Bauhaus i många år tidigare). Sedan orkade jag inte hålla på med det längre, och Hornbach har rättat upp sina parkeringsregler efter detta. Man behöver inte ha någon "klocka" första timmen nu. Men jag är fortfarande lite putt på att de aldrig ens svarade på mitt klagomail.

Och i båda fallen så hade jag gjort fel, jag hade inte satt klockan, vilket jag även meddelade när jag klagade. Mitt klagomål gäller att de skall ge f...n i att bötfälla sina kunder oavsett om jag satt klockan eller inte. Det vore en sak om jag hade parkerat på handikappplats, elller blockerat deras entre eller liknande.
Nu förstår jag hur det kunde vara möjligt att få böter på parkeringen hos Blomsterlandet i Örebro under dom 15 min jag var I butiken.
DOM HAR EGNA KONTROLLANTER FÖR HOJAB I BUTIKEN!Fy så fult!
Jag hade ställt bilen lite över en vit linje som inte ens var en parkeringsplats utan där var det en öppning i häcken till nästa parkering.inte hindrade det någon att gå mellan.
Jag kommer att inte gå in i den butiken mer, må vara att jag gjorde fel.Visste inte ens att det var förbjudet att stå lite utanför en vit linje, vilket jag heller aldrig gör om det finns en parkeringsplats bredvid.
Dyra läropengar.

Fairlane
M Merei skrev:
Nu förstår jag hur det kunde vara möjligt att få böter på parkeringen hos Blomsterlandet i Örebro under dom 15 min jag var I butiken.
DOM HAR EGNA KONTROLLANTER FÖR HOJAB I BUTIKEN!Fy så fult!
Varför skulle det finnas kontrollanter inne i butiken?
Kontrollanterna är på parkeringen. Det låter inte lika som att du förstår.
M Merei skrev:
Jag hade ställt bilen lite över en vit linje som inte ens var en parkeringsplats utan där var det en öppning i häcken till nästa parkering.inte hindrade det någon att gå mellan.
Jag kommer att inte gå in i den butiken mer, må vara att jag gjorde fel.Visste inte ens att det var förbjudet att stå lite utanför en vit linje, vilket jag heller aldrig gör om det finns en parkeringsplats bredvid.
Visste du inte att du inte skulle parkera över en linje? Vad trodde du linjerna har för funktion?
Jag har nyligen utökat min körkortsbehörighet och fick då repetera teorin. Gällande parkering så står det så här: "Ingen del av hjulet får vara på eller utanför parkeringsrutans linjer". Dvs det är kunskap du ska ha om du innehar ett körkort.

M Merei skrev:
Dyra läropengar.
Så är det.

P
Gimp Gimp skrev:
Alla när det gäller trafik, gissar ingen för vagnskada.
Aha. Det förklarar varför jag inte känner igen det. Den enda släpkärra jag har ägt (en hästtransport) var helförsäkrad …

P
Gimp Gimp skrev:
Alla när det gäller trafik, gissar ingen för vagnskada.
I så fall hade väl försäkringsbolagets säljare (ref. inlägg #354) rätt och Gimp virrade lite?

Fairlane Fairlane skrev:
Gällande parkering så står det så här: "Ingen del av hjulet får vara på eller utanför parkeringsrutans linjer". Dvs det är kunskap du ska ha om du innehar ett körkort.
Vart står det? Trafikförordningen säger:
Trafikförordningens text om parkering, paragraf 49, visar villkor för hur ett fordon inte får parkeras enligt lagen.

När det gäller hjul som vidrör linjen och begreppet "utanför" verkar det finnas lika många tolkningar som tolkare så jag tror inte det är så solklart som du hävdar.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Vart står det? Trafikförordningen säger:
[bild]

När det gäller hjul som vidrör linjen och begreppet "utanför" verkar det finnas lika många tolkningar som tolkare så jag tror inte det är så solklart som du hävdar.
Där ser man. Min text var från körkortsappen.
Iofs var kanske hjulen utanför, bilen var lite över linjen enligt skribenten. Så överraskande kan det ju knappast vara att linjerna har en funktion.

Fairlane Fairlane skrev:
Så överraskande kan det ju knappast vara att linjerna har en funktion.
Nej självklart inte. Men exakt vad som gäller vid olika grader av "linjeintrång" tror jag inte är solklart.

P
Sittställning Sittställning skrev:
Vi lappade aldrig, men fick frågan några ggr från vakter hur dom ska tänka.
Vad svarade ni?
Vän av ordning (dvs jag) frågar sig (och andra) då varför P-skivor har större tidsupplösning än en halvtimme. Det är ju meningslöst.
Jag var avtals ansvarig för ett område med 50x äldre automater. Det va ofta strul, väldigt ofta. Fysiska biljetter där det stod "nekad köp" på lades i rutorna och liknande diskussioner vi haft i denna tråden blommade upp. Orimlighet etc. Skulle säga appar är överlägset bäst.
För den som parkerar är inte appar (obs! plural) bäst. Varje p-bolag har sin egen app. Mitt betalkort fungerar i alla kortläsare så jag behöver bara ett. Det är dessutom smidigare att plocka fram kreditkortet och stoppa det i kortläsaren än att ta fram telefonen, leta rätt på och starta rätt app och sen gå igen om appritualen.
Beror på vilket budskap man vill sända, men absolut, P skiva så kan man aktivt bevaka på både Ventil kontroll (man stämmer av ventiler, återvänder till platsen senare och stämmer av igen(folk flyttar fram p skiva)) och direkt vid ankomst. Eller p avgift med först timmen gratis i appen, super lätt att bevaka på.
I staden som jag bor granne med finns det parkeringar som är markerade med maxtid för parkering, och de är inte avgiftsbelagda. Det är sällan fullt på de parkeringarna.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller verkligen inte med. Föredrar definitivt Parkster då man endast behöver betala för faktiskt tid som man nyttjar parkeringen. Med biljett måste du i förväg vet hur länge du ska parkera. Det gör jag sällan.
Det finns (eller fanns åtminstone) parkeringsautomater för kortbetalning i vilka man kan avbryta parkeringen.

P
Nu tillämpar alla service avgifter mer eller mindre.
Det spelar väl inte roll vad an kallar avgiften för? Om 5 % avparkeringsavgiften kallas för "serviceavgift" är det egalt för den som parkering. Hela beloppet måste ju betalas för att man ska få parkera.
Tillägg: samma sak där .. upphandling tvingar dom göra olika saker. Kommunerna vägrar betala för tjänsterna, så det får slutkund göra på ett eller annat sätt.
Det tycker jag är bra. Det är den som använder en tjänst som ska betala för den, inte skattebetalarna.

Redigerat:
P
J JohanLun skrev:
Problemet tror jag är att 90% inte "fattar" eller tänker på att det kostar extra. När jag säger att jag inte använder easypark för att de tar avgift är det många som sagt "VA?" och inte tänkt på det.
Vilket parkeringsbolag man använder beror väl på var man parkerar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.