68 239 läst ·
865 svar
68k läst
865 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Det där är inget bra system. En stressad bilist (inlägg #351) ställde in 7 istället för 17. Det ska vara omöjligt att ta miste. En sån här är bättre.Fairlane skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktiga män läser inte instruktioner. Något har du väl lärt dig på dina elva år här på Byggahusforumet? 😉Fairlane skrev:
Det framgår rimligen av avtalet mellan kommunen och parkeringsbolaget vilka avgifter som bolaget får ta ut av parkerare?J JohanLun skrev:
Det vore helt OK, och det vore OK om parkeringsbolaget gjorde sammalunda. Då man kan välja att ge dricks till bolaget beroende på hur bra service man har fått …J JohanLun skrev:
Redigerat:
Ska "eller" i den paragrafen tolkas som ett inklusivt eller; eller(!) som ett exlusivt eller.Alfredo skrev:
Eller det kanske ska vara logiskt "och"?
Det är ju inte enbart den enskilde p-vaktens beslut att lappa som jag anser gör dessa bolag till moraliskt tvivelaktiga. Den som sätter lappen kanske inte vet att HD dömt att sidofönster också räknas till bilens främre del och därför är en godkänd placering. Det som gör att jag anser att de sätter fulspel i system är att det inte går att förklara sig via mail eller telefon för att få dem att undersöka huruvida de gjort rätt. De ger kalla handen och hotar med inkasso och försöker spel upp dess roll och förklarar hur livet kan bli förstört om man får en prick där. Allt för att skrämma folk till att betala en kontrollavgift de vet att personen inte behöver stå för.P Pydon skrev:Absolut. Man omger ju sig med personer som har ungefär samma värderingar. Det är så livet tickar på.
Vidare har jag glömt lite hur ursprunget var, men om jag inte minns fel så var den här p-biljetten felplacerad. Det har jag åtminstone sett någon som refererat till lagtext som, förvisso inte är dubbelkontrollerad, men lät legitim. Ergo, det blev fel. Moraliskt tvivelaktigt absolut (vilket lockar vissa personlighetsdrag/syndrom enligt min spaning i något tidigare inlägg), men juridiskt har man ingenting.
De tjänar helt enkelt mer på att inte lägga tid på att undersöka sakfrågan då de antingen får betalt fast de inte borde eller endast i undantagsfall, när personen är lika principfast som jag, och vägrar ge sig så lägger de resurser på att kontrollera sakförhållanden och ev lägger ner.
Nej, inget krav på försäkring, vilket dom hävdade. Utstuderad lögn och försök till manipulation.P pmd skrev:
Hade bilen försäkrad hos dom och när dom kollade bilregistret och såg släpkärran tog dom chansen.
Jag hade också ett gäng oförsäkrade bilar, där frågade han om jag VILLE ha en försäkring.
Du har missat att kommunen har haft med i upphandlingen att det ska vara avgiftsfritt och EasyPark tar en avgift i den vanliga appen men har lagt till ett dolt alternativ som inte skyltas eller informeras om (tydligt) som är krångligt men avgiftsfritt.P pmd skrev:
Om det kom på slutet, vill du också ge frivilligt 5kr extra i dricks vore det ok.
Givetvis får även avgiften se ut hursomhelst, kosta 1kr timmen eller 100kr. Men detta är fult för det är liksom dolt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det stämmer kanske för dig. För mig är apparna bättre. Jag har 5 stycken i telefonen, men det är väl 3 jag använder någorlunda regelbundet. Alltid Parkster om det går så den täcker nog 85%.P pmd skrev:För den som parkerar är inte appar (obs! plural) bäst. Varje p-bolag har sin egen app. Mitt betalkort fungerar i alla kortläsare så jag behöver bara ett. Det är dessutom smidigare att plocka fram kreditkortet och stoppa det i kortläsaren än att ta fram telefonen, leta rätt på och starta rätt app och sen gå igen om appritualen.
Kreditkortet innebär antingen att jag måste bestämma sluttid vid köp eller att det är en maskin där man checkar in/ut. Bestämma tid i förväg är uselt ofta, man måste ta i ordentligt om man är osäker och måste ändå kanske ta sig till bilen och förlänga om man tog för kort tid. En maskin som tillåter checkin/checkout är bättre ur den aspekten men har vissa nackdelar för mig.
Med appen kan jag lugnt sitta kvar i bilen och starta parkeringen. Jag kan välja en att låta den checka ut automatiskt en viss tid exempelvis 21.00 även om jag tror att jag är tillbaka senast 18.00. När jag kommer tillbaka sätter jag mig i bilen och avslutar parkeringen. Glömmer jag det så kan jag avsluta när som helst när jag kommer på det eller så sker det klockan 21.00.
Med kort med incheckning måste jag ställa mig i kö till automaten, i regnet. Varje incheckning/utcheckning kan ta 45 sekunder, från det att kortet stoppats in så räkna med 1,5 minut per person. 5 personer före mig i kön så får jag stå där, i regnet, i 7-8 minuter. Samma visa när jag ska checka ut igen. Glömmer jag att checka ut så får jag vända tillbaka. Kanske kommer that på det när jag har åkt 100 meter, kanske kommer jag på det när jag är hemma sen länge och börjar göra mig i ordning för kvällen.
Efter mängder med besök på sjukhus för säg 8-10 år sen, där de hade sådana automater så avskyr jag kreditkortet för parkering och tycker appen är fullständigt överlägsen, för mig.
Har man varit tydlig = ingen lapp. Skulle inte tro det håller i rätten. Jag ville alltid ha vattentäta ärende, fall i fall. Är man tydlig när man lappar slipper man arbete och är därför lätt att vidhålla. Jag tror alltså det håller att vara specifik på p skivan.P pmd skrev:Vad svarade ni?
Vän av ordning (dvs jag) frågar sig (och andra) då varför P-skivor har större tidsupplösning än en halvtimme. Det är ju meningslöst.
För den som parkerar är inte appar (obs! plural) bäst. Varje p-bolag har sin egen app. Mitt betalkort fungerar i alla kortläsare så jag behöver bara ett. Det är dessutom smidigare att plocka fram kreditkortet och stoppa det i kortläsaren än att ta fram telefonen, leta rätt på och starta rätt app och sen gå igen om appritualen.
I staden som jag bor granne med finns det parkeringar som är markerade med maxtid för parkering, och de är inte avgiftsbelagda. Det är sällan fullt på de parkeringarna.
Alla appar tar också kort
Aa, jag tycker att det borde vara transparent men transparens skapar också mycket frågor. Ta t.ex 12kr / h istället för 10kr /h, täck in alla kostnader i avgiften mot kund så slipper det bli så stora diskussioner och förvirring.. alla dessa olika avgifter förvirrar folk. Många samtal för att man inte förstår modellen.P pmd skrev:Det spelar väl inte roll vad an kallar avgiften för? Om 5 % avparkeringsavgiften kallas för "serviceavgift" är det egalt för den som parkering. Hela beloppet måste ju betalas för att man ska få parkera.
Det tycker jag är bra. Det är den som använder en tjänst som ska betala för den, inte skattebetalarna.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Det suveränt enklaste är att betala kontant. Ett grepp i byxfickan och dra fram några mynt. Snabbast av alla sätt. Som tur finns i min stad några gator med p-automater som accepterar mynt. Även enklast för turister.
Jag är bara rädd att kommunen snart plockar bort det.
Jag är bara rädd att kommunen snart plockar bort det.
Mynt?🤔T Thomas_Blekinge skrev: