T Tomas Stigson skrev:
Bestridit en bot skriftligt samt via telefon och får prata med en fullständig idiot. Idioten har inte förmågan att lyssna över huvud taget. Telefonnumret går till ett 08- nummer och jag förstår varför, hissen går inte ända upp eller har inte startat alls.
Riktiga svin!
//Tomas
Gör det du ska som konsument och släpp det sedan. Bestrid bara skriftligt, inte muntligt. Och bestrid inte 5 gånger, bara en gång till p-bolaget och en gång till inkasso.

Generellt så kan ingen kundtjänst någonting nuförtiden. Ingen idé att bli upprörd. Att företagen är taffliga ska inte vara din huvudvärk. Låt dem få kämpa för dina pengar.

Redigerat:
Sittställning Sittställning skrev:
Ni är inte dom enda kunderna.

Om inte ni betalar, betalar någon annan. Många upphandlingar inom detta är också på pris vilket innebär att dom livnärar sig på kreativa sätt. Bästa, hade varit krav på funktioner och bra app före pris. Kanske omsättnings baserad ersättning till bolagen.

Kan självklart inte veta vilket uppdrag ni parkerar på, pratar därför i stort.
Tack för alla dina bidrag till tråden, uppskattas. Det tillför insyn, kunskap och perspektiv.

Men vad menar du med att vi inte är de enda kunderna, och att om vi inte betalar så betalar någon annan? Menar du dem som äger mark och är uppdragsgivare åt p-bolagen?

J JohanLun skrev:
Menar du "avgift" hos easypark, eller fakturaavgift hos Parkster?

Jag tänker, eftersom det oftast finns ett alternativ utan serviceavgift så räcker det som betalas till för att få lönsamhet om det inte sitter getter och sköter företaget.

Varför ska man behöva betala en avgift på avgiften? Om man inte vill kunna parkera 10 sekunder, sätt en första tid man alltid betalar, som på myntautomat. Man pröjsar 5kr som minsta avgift. Så får man stå x-minuter. En minsta avgift på säg 5kr är mycket bättre, men att man så att säga får tid för pengarna. Men egentligen är även det löjligt. Iom man fakturerar en gång per månad så spelar det ingen roll om man pakerar 1 sekund elller 10 timmar om bara månadsdebiteringen är högre än kostnaden för betalningen i sig.
Ja man borde bara betala för tjänsten man köper (att hyra p-rutan x antal minuter). Inte någon avgiftsavgift för att kunna betala för affären.

P-bolagen får gärna ha en kassör på plats eller återinsätta betalautomater om de tycker det vore enklare, billigare och effektivare. Appar är skräp, särskilt med avgifterna.

S Sir Duke skrev:
Appar är skräp, särskilt med avgifterna.
Varför tycker du Parkster, som jag påstår är avgiftsfri, i varje fall i mina trakter, är skräp? Jag tycker den lösningen är överlägsen "betalautomater" där man i förväg måste bestämma tiden. Vilka nackdelar ser du med avgiftsfri Parkster och vilka fördelar ser du med betalautomater?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är egentligen enkelt - kommuner borde kräva att det utan fipplande är avgiftsfritt. Vill då inte easypark ha uppdraget tycker jag de ska låta bli så får andra aktörer ta det.
Problemet är väl att definiera fipplande. I bland annat Stockholm har EasyPark kringgått kraven genom en avgiftsfri webbapp, https://web.easypark.net/. Sedan kan de säga att deras vanliga app är en premiumtjänst som de har rätt att ta betalt för.

Säga vad man vill om parkeringsbolagen, men kreativa lösningar är de bra på.

Sittställning
S Sir Duke skrev:
Tack för alla dina bidrag till tråden, uppskattas. Det tillför insyn, kunskap och perspektiv.

Men vad menar du med att vi inte är de enda kunderna, och att om vi inte betalar så betalar någon annan? Menar du dem som äger mark och är uppdragsgivare åt p-bolagen?
Menar specifikt ni som skrev att ni inte betalar. Någon betalar alltid, va poängen.
W Weimik skrev:
Problemet är väl att definiera fipplande. I bland annat Stockholm har EasyPark kringgått kraven genom en avgiftsfri webbapp, [länk]. Sedan kan de säga att deras vanliga app är en premiumtjänst som de har rätt att ta betalt för.

Säga vad man vill om parkeringsbolagen, men kreativa lösningar är de bra på.
Aa precis min poäng ovan. När upphandling gör det svårt att tjäna pengar tillkommer fler lager. Dessa lager gynnar inte vanligt folk utan bidrar till att göra det rörigt.

Fairlane
När upphandling gör det svårt att tjäna pengar tillkommer fler lager. Dessa lager gynnar inte vanligt folk utan bidrar till att göra det rörigt.
Det stämmer väl förvisso, men Parkster klarar tydligen att tjäna pengar på det, medan EasyPark inte gör det. Kanske ligger problemet då snarare hos EasyPark än hos upphandlingen?

Jag använde EasyPark regelbundet innan, sällan Parkster eller andra appar. Nu använder jag Parkster där det går och om det inte går så ser jag om det finns något annat alternativ än EasyPark. Jag vet några till som bytt "huvudapp", så är vi tillräckligt många lär det kanske varit en dålig affär för EasyPark att reta användarna.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Någon betalar alltid, va poängen.
Ja att man måste betala den beslutade avgiften för parkeringen förstår jag naturligtvis. Hur den avgiften sedan används, exempelvis av kommunen, har jag inga direkta kunskaper om, men att viss del går till exempelvis Parkster är naturligtvis självklart. Det känns som vi pratar förbi varandra här, eller?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet några till som bytt "huvudapp", så är vi tillräckligt många lär det kanske varit en dålig affär för EasyPark att reta användarna.
Personligen så använder jag aldrig EasyPark om Parkster fungerar utan avgifter.

Att jag sen misstänker att EasyPark drällt ut mitt kreditkortsnummer så jag behövde strula en aning gör mig inte mer positiv...

Text från artikel om dataintrång där EasyPark användaruppgifter stulits, inklusive namn, adresser och kreditkortsuppgifter, men inte parkeringsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Varför tycker du Parkster, som jag påstår är avgiftsfri, i varje fall i mina trakter, är skräp? Jag tycker den lösningen är överlägsen "betalautomater" där man i förväg måste bestämma tiden. Vilka nackdelar ser du med avgiftsfri Parkster och vilka fördelar ser du med betalautomater?
Med betalautomater där man svajpar sitt kreditkort brukar man också checka in och ut. Det var nog 10 år sedan jag senast behövde bestämma parkeringstiden i förväg.

Alla har inte smartphone och en drös olika appar. I vissa städer behöver man nästan en app per gata. Så modellen är inte kundorienterad då den exkluderar folk.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Med betalautomater där man svajpar sitt kreditkort brukar man också checka in och ut. Det var nog 10 år sedan jag senast behövde bestämma parkeringstiden i förväg.
OK. Ja de är (var?) ju bra. Hade nästan glömt bort dessa då de flesta automater i mina trakter var av typen som skrev ut en pappersbiljett med bestämd tid.

S Sir Duke skrev:
Alla har inte smartphone och en drös olika appar. I vissa städer behöver man nästan en app per gata. Så modellen är inte kundorienterad då den exkluderar folk.
Nej har man inte de tekniska förutsättningarna funkar det naturligtvis dåligt. Själv har jag en lämplig telefon och Parkster funkar i mer än nio fall av tio så för mig fungerar applösningen utmärkt.

Sen är jag så pass egoistisk att jag inte bryr mig så mycket om "modellen är inte kundorienterad då den exkluderar folk" så länge den fungerar för mig...

J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Hej, råkade ut för ngt liknande hos dom. Fick p bot fast apparaten var trasig i ett p garage.
Vi var kanske 30 bilister med samma problem. Ringde dom och fick besked om att bestrida boten. Men glöm i att betala så det inte går vidare till inkasso…sa dom vänligt.
Då gjorde jag det, efter ett tag då jag inte hört ngt så ringde jag igen. Nej din bestridan är avslagen sa dom och förresten så har du ju redan betalt boten. Det tar vi som ett medgivande så Sorry för dig. Därmed var ärendet avslutat för deras del. M

• Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
M Margareta Brattvall skrev:
Hej, råkade ut för ngt liknande hos dom. Fick p bot fast apparaten var trasig i ett p garage.
Vi var kanske 30 bilister med samma problem. Ringde dom och fick besked om att bestrida boten. Men glöm i att betala så det inte går vidare till inkasso…sa dom vänligt.
Då gjorde jag det, efter ett tag då jag inte hört ngt så ringde jag igen. Nej din bestridan är avslagen sa dom och förresten så har du ju redan betalt boten. Det tar vi som ett medgivande så Sorry för dig. Därmed var ärendet avslutat för deras del. M
Man ska aldrig betala en felaktig faktura!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sen är jag så pass egoistisk att jag inte bryr mig så mycket om "modellen är inte kundorienterad då den exkluderar folk" så länge den fungerar för mig...
Kul, vi fattar

Fairlane
S Sir Duke skrev:
Huga, de hade man nästan glömt. Missade man att avsluta parkeringen fick man åka tillbaka när manbä kom på det. Då föredrar jag appen där man kan sätta en tid där man vet att man garanterat kommer vara tillbaka och så avslutar man tidigare när man kommer på det.

Jag minns hur usla den där maskinerna var. 45 sekunder kunde det ta att checka ut. Vid Karolinska i Huddinge hade de tidigare två sådan på baksidan. Kul när det regnade och det stod 10 personer i kö till varje automat.
S Sir Duke skrev:
Det är onekligen ett problem. Vissa ställen har en kombination av automater och appar så man kan välja själv, det är smidigast.

Sen finns varianten där en kamera läser av nummerplåten när man kommer och när man åker. Rätt smidigt också, men där har ju parkeringsbolaget en juridisk uppförsbacke som de helst inte låtsas om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.