J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Parkeringsbolagen är ockrare. Jag parkerade
Med en lånebil och visste inte den hade en lite p-skiva i rutan, såg parkeringsvakten och frågade honom ifall han hade en p-skiva jag kunde få. Det hade han och jag fick en av honom. När jag en kvart senare kom tillbaka till bilen hade idioten satt e P-bot med hänvisning till att jag hade två p-skivor i vindrutan. Mina mail vat inte lika vänliga som dina. Bla ifrågasatte jag hur ett p-bilag kan ha förståndshandikappade anställda.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K kalle_72 skrev:
Det hade han och jag fick en av honom. När jag en kvart senare kom tillbaka till bilen hade idioten satt e P-bot med hänvisning till att jag hade två p-skivor i vindrutan.
Kreativt! Vad säger du @Sittställning, en anställd med potential utöver det vanliga? 😉😂

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis slipper man kontrollavgift om ingen "lapp" fästs på fordonet, eller överlämnas till förare/ägare. Sitter man i bilen hela tiden är det tämligen uppenbart att så ej skett. Grunden till avgift saknas därmed. Se NJA 2007 s. 799.

Har du en annan åsikt än HD?

Den som gick över lagen är uppenbarligen den som inte "lappade" @ShaftByliner på ett korrekt sätt men ändå hade mage att kräva en kontrollavgift.

Vad har det med saken att göra? Här diskuterar vi P-bolag som inte sköter sig. Att en d-a massa människor parkerar fel har inte med det att göra.
Dock vet vi inte om den fästs eller ej, vi vet bara en sida av historan. Det vi vet är att personen medvetet ställde sig fel, oavsett anledning. Och det är märkligt att man anses sig ha rätt att stå mot gällande skyltning, men ofta rättfärdigar man på olika sätt för det känns "rimligt".

Det diskuteras massa i tråden, jag personligen tycker det är kanon med fler perspektiv och nyanser. Men det är väl något med mina kommenterar som stör dig?

Kul att du försöker "sätta dit mig" istället för att förstå att jag erbjuder "andra sidans perspektiv" det upplevs iaf så. Ville du inte svara på frågan är du fri att låta bli. Men svaret är att parkören oftare tror sig ha rätt, än att faktiskt ha det.
K kalle_72 skrev:
Parkeringsbolagen är ockrare. Jag parkerade
Med en lånebil och visste inte den hade en lite p-skiva i rutan, såg parkeringsvakten och frågade honom ifall han hade en p-skiva jag kunde få. Det hade han och jag fick en av honom. När jag en kvart senare kom tillbaka till bilen hade idioten satt e P-bot med hänvisning till att jag hade två p-skivor i vindrutan. Mina mail vat inte lika vänliga som dina. Bla ifrågasatte jag hur ett p-bilag kan ha förståndshandikappade anställda.
"Har du lappat min Volvo" .. ofta vet inte vakten vems bil som är vems. I ditt fall kanske. Men avsett blir det ditt ansvar även om jag håller med om att det blir knas.

Sittställning Sittställning skrev:
Dock vet vi inte om den fästs eller ej, vi vet bara en sida av historan.
Vi vet inte ens om det alls har funnits en bil, en P-vakt eller ens en parkering. Men ska forumet fungera måste vi rimligen tro på det som berättas, annars blir hela forumet tämligen "oanvändbart". Sen kan du om du vill se det som jag kommenterar är en berättelse. Om den faktiskt är sann eller inte påverkar egentligen inget av mina kommentarer.

Det vi vet är att personen medvetet ställde sig fel, oavsett anledning. Och det är märkligt att man anses sig ha rätt att stå mot gällande skyltning, men ofta rättfärdigar man på olika sätt för det känns "rimligt".
Vem har sagt att det är "rätt" att stå så. Det som diskuteras är om P-bolaget har rätt att debitera en kontrollavgift. Det har de inte.

Det diskuteras massa i tråden, jag personligen tycker det är kanon med fler perspektiv och nyanser. Men det är väl något med mina kommenterar som stör dig?
Nej jag störs inte de minsta. Snarare roas jag lite, då jag mellan raderna får samma känsla som jag ofta får i samband med P-bolag, det vill säga att de tror sig ha större rättigheter än de lagen faktiskt ger dem.

Kul att du försöker "sätta dit mig" istället för att förstå att jag erbjuder "andra sidans perspektiv" det upplevs iaf så.
Inte meningen att sätta dit någon utan jag uppskattar verkligen "andra sidans perspektiv", men det betyder inte att jag inte argumenterar emot. 😉

Ville du inte svara på frågan är du fri att låta bli. Men svaret är att parkören oftare tror sig ha rätt, än att faktiskt ha det.
Det tvivlar jag inte ett ögonblick på. Men som jag uppfattar tråden handlar den inte om alla idioter som parkerar fel och på korrekt sätt lappas, utan om de fall när ett "stort starkt" P-bolag försöker utnyttja skrämsel, okontaktbarhet, agerande i lagens gränsmarker och andra fula metoder för tjäna pengar.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Vi vet inte ens om det alls har funnits en bil, en P-vakt eller ens en parkering. Men ska forumet fungera måste vi rimligen tro på det som berättas, annars blir hela forumet tämligen "oanvändbart". Sen kan du om du vill se det som jag kommenterar är en berättelse. Om den faktiskt är sann eller inte påverkar egentligen inget av mina kommentarer.

Vem har sagt att det är "rätt" att stå så. Det som diskuteras är om P-bolaget har rätt att debitera en kontrollavgift. Det har de inte.

Nej jag störs inte de minsta. Snarare roas jag lite, då jag mellan raderna får samma känsla som jag ofta får i samband med P-bolag, det vill säga att de tror sig ha större rättigheter än de lagen faktiskt ger dem.

Inte meningen att sätta dit någon utan jag uppskattar verkligen "andra sidans perspektiv", men det betyder inte att jag inte argumenterar emot. 😉

Det tvivlar jag inte ett ögonblick på. Men som jag uppfattar tråden handlar den inte om alla idioter som parkerar fel och på korrekt sätt lappas, utan om de fall när ett "stort starkt" P-bolag försöker utnyttja skrämsel, okontaktbarhet, agerande i lagens gränsmarker och andra fula metoder för tjäna pengar.
Jag läste "vi stod inte i vägen eller något" detta är klassisk tankevurpa som gör att folk tror sig ha rätten att stå mot gällande skyltning. Detta fann jag märkligt om poängen undgick dig.

Som jag påpekat är pbolagen inte stora och starka, bestrida fakturorna 99/100 fall släpper dom, om inte oftare. Dom har helt enkelt inte mycket att komma med. Presk tid på 2 år, något av det kortaste.

Som jag också nämt, det tar otroligt mycket tid att driva ärende på skrämselteknik, det är inte värt det.

Drog just på mig en kontrollavgift på 500kr för 45min sedan.. bara att betala och vara sur. Helt mitt eget fel, ställde skivan fel, ställde den på 7 istället för 17 som jag tänkte, dvs den skulle vara på 5. Irriterande nog var jag bara borta från bilen i ca 10min.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Jag läste "vi stod inte i vägen eller något" detta är klassisk tankevurpa som gör att folk tror sig ha rätten att stå mot gällande skyltning. Detta fann jag märkligt om poängen undgick dig.
Ja den undgick mig. Antagligen för vi funderar kring dessa frågor från helt olika perspektiv. Du verkar intressera dig för om den som parkerar gör rätt eller fel. Jag funderar istället på om P-bolaget gör rätt eller fel, då jag uppfattar att det är trådens ämne.

Som jag påpekat är pbolagen inte stora och starka, bestrida fakturorna 99/100 fall släpper dom, om inte oftare.
Så kanske det är. Jag har ingen anledning att betvivla det du säger.

Dom har helt enkelt inte mycket att komma med. Presk tid på 2 år, något av det kortaste.
Tar det längre tid än så att få en dom eller varför är det relevant?

Som jag också nämt, det tar otroligt mycket tid att driva ärende på skrämselteknik, det är inte värt det.
Så ser du det. Jag tror många "parkerare" tycker att hela branschen vilar på skrämseltaktik.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Ja den undgick mig. Antagligen för vi funderar kring dessa frågor från helt olika perspektiv. Du verkar intressera dig för om den som parkerar gör rätt eller fel. Jag funderar istället på om P-bolaget gör rätt eller fel, då jag uppfattar att det är trådens ämne.

Så kanske det är. Jag har ingen anledning att betvivla det du säger.

Tar det längre tid än så att få en dom eller varför är det relevant?

Så ser du det. Jag tror många "parkerare" tycker att hela branschen vilar på skrämseltaktik.
Lkop:
9 § Talan om att få ut kontrollavgift får inte väckas senare än två år från den dag då den olovliga parkeringen upphörde

Bra att veta för det innebär att bolagen måste agera ganska snabbt.

Jag förstod innebörden och att effekten blev att skrämmas genom juridisk text om vad sker här näst osv. Men sakligt så är det bara information:p

Men det stämmer inte att hela branschen vilar på skrämsel. Det finns ett gäng stora bolag som inte vill leva på lapp. Men du ser ju bara dom som lappar mycket vilket ger illusionen. Sedvanlig avgift hantering med tillhörande serviceavgift är väldigt stor del av intäkterna för bolagen.

För oss va det 50/50, men avgift är ju passiva intäkter, sköter sig själv rätt bra.

Jajaj tråden handla om orättvisa lappar, har någon en lapp man vill bestrida hjälper jag gärna till att berätta vad man kan göra.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Gissar att dom flesta P-bolag är lika svinaktiga tyvärr.

Många år sedan, stoppade i mynt i en automat, typ 5 eller 10kronor (parkeringen kostade 2kr/h) och tröck på biljett, man hörde att den skrev men ingen biljett kom ut.

Ringde supportnumret på maskinen och fick prata med en mycket trevlig tjej (det här är så länge sedan så risken att det var en hen är försvinnade liten...) som sa, jaha den, ja vi har fått flera samtal under kvällen med samma problem på den automaten. Fick ett referensnummer som jag skulle lägga på instrumentbrädan.

Kommer ut några timmar senare och har såklart en lapp på rutan.

Ringer deras kundtjänst för klagåmål och får prata med en riktigt otrevlig kärring.
Då har servicepersonal varit på plats och konstaterat att den fungerade, så det är bara att betala.
Jag svarar att jag har betalat, och vill att dom stryker kontrollavgiften.
Hon svarar iskallt att om jag vill bestrida måste jag betala böterna och samtidigt bestrida.
Jag svarar att jag inte behöver betala utan det räcker att bestrida.
Hon svarar att det är en bot och att jag ändå måste betala, annars hamnar jag hos kronofogden och får betalningsanmärkning i registret och inte kan få banklån.
Jag svarar att det är en kontrollavgift viket betyder att dom måste dra ärendet till rätten och vinna, då kan jag välja att betala eller hamna hos kronofogden.

Hon svarar, nu ännu mer otrevligt, ja, du får väl prova det då och slänger på luren.

Skickade bestridan med hela förklaringen och fick svar att deras parkering inte var gratis och att jag skulle betala.

Hade lite långtråkigt så skickade ett förtydligande att jag förstod att det kostade pengar att parkera, och att det var just det jag hae gjort, men att deras automat inte fungerade vilket hade framgått i min bestridan som dom inte bemödade sig att läsa.

Fick ett svar, nu hade dom faktiskt läst på lite, att automaten visst fungerade eftersom servicetekniker hade varit där och kontrollerat den. Och betalar jag inte nu så går ärendet vidare till inkasso.

Tänkte stanna här och invänta inkasso, men fick nog långtråkigt och hade dessutom ett bra tillfälle att jävlas lite med lite detaljer.
Vid den tiden hade vi en kund som ägde företaget som var produktägare för p-automaten, min kontaktperson hos kunden hade jag en väldigt nära kontakt med, och vi hade räknat på att tillverka P-automaterna. Så jag kollade med honom om hur en fältreparation gick till och om det efter en reparation skrevs ut en service bekfäftelse (det här var innan man kopplade upp en dator), och precis så var det, reparatören fick ut en "biljett" med ett referensnummer med tidsstämpel.

Så jag skrev till P-bolaget igen att inkasso är kul, men så länge jag bestrider betyder det ingenting. Jag frågade också efter servicekvitto som automaten skriver ut, och föklarade att produktägaren var vår kund och hade bekräftat att en servicebiljett ska skrivas ut, enligt utbildningen dom har fått av min kund.

Svaret jag fick då var att parkeringen inte var gratis och att dom nu gav mig en sista chans att betala innan deras jurister skulle besluta om stämning.

Skrev tillbaka att eftersom dom inte ville bemöta detaljer var detta min sista kommunikation och önskande dom lycka till i rätten.

Efter det kom det typ 5-7st ytterligare påminnelser med div hot innan dom gav upp.

Hela upplägget är så svinaktigt, att försöka skrämma folk till att betala genom direkta lögner och hot, förstår att dom får många som bara inte vill betala när dom har parkerat fel men kom igen.

Lika illa när ett försäkringsbolag hävdade att jag MÅSTE ha en försäkring på släpkärran, jag lät honom köra på en stund och sa jaha, jag trodde det gick på bilens försäkring, han malde på att det inte stämde osv.
Till slut sa jag bara att nä, nu räcker det, kan du avsluta alla mina försäkringar, för är det det här beteendet ljuga mig rakt upp i ansiktet dom använder då är det över.
Han gjorde några tappra försöka till damage control att det bara är trafikförsäkring som går på bilen och att blir den stulen så får jag inget. Ganska patetiskt.

TS, ge dig inte.
Se det som ett tillfälle att lära dig lite juridik och regler, för tyvärr måste man kunna det för att inte råka illa ut i vardagen.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 5 till
  • Laddar…
J
Tycker det är bra av Sittis att skriva här.

Det gör inte att pbolag som kör rövare har mer rätt. Men plus för mer tips hur man kommer undan felaktiga kontrollavgifter.

För ett är säkert, det finns rötägg bland bolag och vakter. Men också sådana som är vettiga och gör rätt och nytta då bilar som står fel både kan vara risk och hinder.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Drog just på mig en kontrollavgift på 500kr för 45min sedan.. bara att betala och vara sur. Helt mitt eget fel, ställde skivan fel, ställde den på 7 istället för 17 som jag tänkte, dvs den skulle vara på 5. Irriterande nog var jag bara borta från bilen i ca 10min.
Skulle inte förvåna mig om du fick kontrollavgiften inom 5 minuter. Jag tycker man ser ganska ofta hur de håller sig i bakgrunden och sedan går fram till nyparkerade bilar så fort föraren lämnat platsen. De vet alltså att du bara har stått där i 5 minuter men eftersom du har ställt skivan fel åker du dit trots att de är väl medvetna om att du inte har stått där för länge.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
W Weimik skrev:
Skulle inte förvåna mig om du fick kontrollavgiften inom 5 minuter. Jag tycker man ser ganska ofta hur de håller sig i bakgrunden och sedan går fram till nyparkerade bilar så fort föraren lämnat platsen. De vet alltså att du bara har stått där i 5 minuter men eftersom du har ställt skivan fel åker du dit trots att de är väl medvetna om att du inte har stått där för länge.
Brukar vara 6 minuter, det är så länge man bevakar enligt praxis.

Klart vakterna jagar lapp, när avtalen ofta är upplagda på ett sätt att lappen är den enda ersättning för arbetet så driver det på.

För att verkligen få en förändring skulle hela systemet lagts så att inga avtal dom driver lapp-hets får tecknas. Kommunerna med deras upphandlingar är värst! Man lägger upp det på "bäst pris vinner" sen tycker folket att det är underligt att p bolagen jagar lapp. Systemet är helt skevt.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Otroligt många uppdragsgivare är tvungna att ha p-övervakning. Det finns så otroligt mycket fördomar och missuppfattningar kring p-bolagens existens. Det känns som vilda västern men det är inte så. Kan inte tala för exakt alla bolag men dom stora iaf.
Helt klart är det så. För vissa är det ett måste med P-övervakning. Jag satt i styrelsen för en liten BRF som var insprängd i ett område med större BRF:er. Vi hade en parkeringsplats med 12 platser för våra boende och besökare. Problemet var bara att vår P-plats var väldigt mycket närmare och bekvämare för många i dom andra BRF:erna och var alltid full med parkerade bilar som inte hörde hemma där.

Slutade med att vi införde krav på P-tillstånd och anlitade ett P-bolag där vi slapp betala mot att dom tog intäkterna och sen hade vi i styrelsen också pärm så vi kunde lappa själva.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Helt klart är det så. För vissa är det ett måste med P-övervakning. Jag satt i styrelsen för en liten BRF som var insprängd i ett område med större BRF:er. Vi hade en parkeringsplats med 12 platser för våra boende och besökare. Problemet var bara att vår P-plats var väldigt mycket närmare och bekvämare för många i dom andra BRF:erna och var alltid full med parkerade bilar som inte hörde hemma där.

Slutade med att vi införde krav på P-tillstånd och anlitade ett P-bolag där vi slapp betala mot att dom tog intäkterna och sen hade vi i styrelsen också pärm så vi kunde lappa själva.
Japp, nollavtal är vanligt. Kunden slipper betala för p-övervakningen, mot att p-bolaget får alla intäkter från kontrollavgifterna.

Dock vet vi inte om den fästs eller ej, vi vet bara en sida av historan. Det vi vet är att personen medvetet ställde sig fel, oavsett anledning. Och det är märkligt att man anses sig ha rätt att stå mot gällande skyltning, men ofta rättfärdigar man på olika sätt för det känns "rimligt".

Kul att du försöker "sätta dit mig" istället för att förstå att jag erbjuder "andra sidans perspektiv" det upplevs iaf så. Ville du inte svara på frågan är du fri att låta bli. Men svaret är att parkören oftare tror sig ha rätt, än att faktiskt ha det.

"Har du lappat min Volvo" .. ofta vet inte vakten vems bil som är vems. I ditt fall kanske. Men avsett blir det ditt ansvar även om jag håller med om att det blir knas.
Jag skrev aldrig att vi medvetet parkerade felaktigt. Tanken med inlägget var att berätta om hur jag slapp kontrolavgiften genom att kontakta näringsidkaren som jag besökte. Precis som @Alfredo påpekade så ska ostskivan fästas på bilen vilket inte skedde. Det var detta jag bestred, men hojab hade noll intresse av detta utan hänvisade bara till att vi parkerat där man inte får. Ingen möjlighet att få tala med någon om vår faktiska invändning.

Men ja, det kändes fullt rimligt att parkera där. Syftet med skyltningen var enligt ST1 att ytan inte ska användas som någon gratisparkering eller ställplats. Inte att en kund inte får stå där 10 minuter i samband med ett besök.
Men det kanske är naivt av mig som inte är i branschen att tro att det går att vara pragmatisk.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.