44 409 läst ·
426 svar
44k läst
426 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Jag har aldrig betalat någon fakturaavgift, det dras från mitt kreditkort.Sittställning skrev:
Parkster är roliga med deras faktura avgifter som livnärat sig på. EasyPark hade åtminstone avgifterna väldigt transparent.
Nu tillämpar alla service avgifter mer eller mindre.
Tillägg: samma sak där .. upphandling tvingar dom göra olika saker. Kommunerna vägrar betala för tjänsterna, så det får slutkund göra på ett eller annat sätt.
Ni är inte dom enda kunderna.
Om inte ni betalar, betalar någon annan. Många upphandlingar inom detta är också på pris vilket innebär att dom livnärar sig på kreativa sätt. Bästa, hade varit krav på funktioner och bra app före pris. Kanske omsättnings baserad ersättning till bolagen.
Kan självklart inte veta vilket uppdrag ni parkerar på, pratar därför i stort.
Om inte ni betalar, betalar någon annan. Många upphandlingar inom detta är också på pris vilket innebär att dom livnärar sig på kreativa sätt. Bästa, hade varit krav på funktioner och bra app före pris. Kanske omsättnings baserad ersättning till bolagen.
Det är väl sannolikt så att om man tex bara ringer in på "SMS-parkering" (vafan de nu är för någe, har aldrig provat) och inte kopplar ett kreditkort, så får de skicka ut en pappersfaktura. Det är väl fullt rimligt att ta betalt för den tjänsten. Är helt övertygad ALLA bolag tar betalt för pappersfaktura i snigelposten. Eller om kortet "studsar" betalningen så kan man få, som alltid, påminnelseavgifter.
Bolagen bestämmer ofta lite på kommunala uppdrag. Man tolkar och krystar in för att kunna tjäna något.J JohanLun skrev:Det är väl sannolikt så att om man tex bara ringer in på "SMS-parkering" (vafan de nu är för någe, har aldrig provat) och inte kopplar ett kreditkort, så får de skicka ut en pappersfaktura. Det är väl fullt rimligt att ta betalt för den tjänsten. Är helt övertygad ALLA bolag tar betalt för pappersfaktura i snigelposten. Eller om kortet "studsar" betalningen så kan man få, som alltid, påminnelseavgifter.
Varje transaktion kostar pengar, xx öre + 1% av beloppet vid kort.
The more you know
Menar du "avgift" hos easypark, eller fakturaavgift hos Parkster?Sittställning skrev:
Ni är inte dom enda kunderna.
Jag tänker, eftersom det oftast finns ett alternativ utan serviceavgift så räcker det som betalas till för att få lönsamhet om det inte sitter getter och sköter företaget.
Varför ska man behöva betala en avgift på avgiften? Om man inte vill kunna parkera 10 sekunder, sätt en första tid man alltid betalar, som på myntautomat. Man pröjsar 5kr som minsta avgift. Så får man stå x-minuter. En minsta avgift på säg 5kr är mycket bättre, men att man så att säga får tid för pengarna. Men egentligen är även det löjligt. Iom man fakturerar en gång per månad så spelar det ingen roll om man pakerar 1 sekund elller 10 timmar om bara månadsdebiteringen är högre än kostnaden för betalningen i sig.
Menar att om hela kedjan hade varit transparent hade det varit bättre för alla parter. Nu är olika avgifter dolda , avgifterna väldigt spretigt, vilken app ska jag använda varför har de avgift, här skulle jag vilja att kommunerna tar ett större ansvar och upphandlar på ett sätt som gör det mer lättförståeligt för slutkund.J JohanLun skrev:Menar du "avgift" hos easypark, eller fakturaavgift hos Parkster?
Jag tänker, eftersom det oftast finns ett alternativ utan serviceavgift så räcker det som betalas till för att få lönsamhet om det inte sitter getter och sköter företaget.
Varför ska man behöva betala en avgift på avgiften? Om man inte vill kunna parkera 10 sekunder, sätt en första tid man alltid betalar, som på myntautomat. Man pröjsar 5kr som minsta avgift. Så får man stå x-minuter. En minsta avgift på säg 5kr är mycket bättre, men att man så att säga får tid för pengarna. Men egentligen är även det löjligt. Iom man fakturerar en gång per månad så spelar det ingen roll om man pakerar 1 sekund elller 10 timmar om bara månadsdebiteringen är högre än kostnaden för betalningen i sig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Ett annat alternativ är att sätta det pris man går runt på och så vinner man de upphandlingar man kan tjäna på. Om alla gjorde så skulle det funka bättre än om man ger ett underpris, vinner upphandlingen och sen ska fula till sig pengar.Sittställning skrev:
Tänk om tågentreprenören skulle gå runt med en kollekthåv på tåget och säga att vi tar en serviceavgift för er som åker för att vi råkade offerer för lågt pris i upphandlingen...
Givetvis FÖR DEN SOM SÄLJER NÅGOT. Affären VILL att jag ska köpa och SLIPPER hantera kontanter - för p-bolag slipper ha en myntautomat.Sittställning skrev:
Om självscanningskassorna skulle ha en serviceavgift på 10 kr, skulle du använda dem då?
ICA handlaren ska väl för fanken tjäna pengarna på maten han säljer och inte på avgifter som tillkommer på slutet?
Jo, jag tycker det är bra att du som har insyn i p-bolag skriver här, det innebär inte att vi andra inte vet något om hur affärer och samhället fungerar. I detta fall är det p-bolag som avviker i sättet de säljer sina tjänster motr hur andra agerar.Sittställning skrev:
Kan du inte förklara för mig vad jag betalar till Parkster utöver skyltad avgift för den tid jag parkerar? Jag känner mig övertygad om att det är inget men har jag fel vill jag veta det.Sittställning skrev:
Att sedan Parkster tar betalt av den som upplåter parkeringen förstår jag men det är inte det jag frågar om.
Jag förstår din poäng, men när en kommun lägger upp en upphandling så skapar de marknaden. Det i sin tur skapar förutsättningen för att olika avgifter och tilläggstjänster kommer fram.J JohanLun skrev:Ett annat alternativ är att sätta det pris man går runt på och så vinner man de upphandlingar man kan tjäna på. Om alla gjorde så skulle det funka bättre än om man ger ett underpris, vinner upphandlingen och sen ska fula till sig pengar.
Tänk om tågentreprenören skulle gå runt med en kollekthåv på tåget och säga att vi tar en serviceavgift för er som åker för att vi råkade offerer för lågt pris i upphandlingen...
Givetvis FÖR DEN SOM SÄLJER NÅGOT. Affären VILL att jag ska köpa och SLIPPER hantera kontanter - för p-bolag slipper ha en myntautomat.
Om självscanningskassorna skulle ha en serviceavgift på 10 kr, skulle du använda dem då?
Jo, jag tycker det är bra att du som har insyn i p-bolag skriver här, det innebär inte att vi andra inte vet något om hur affärer och samhället fungerar. I detta fall är det p-bolag som avviker i sättet de säljer sina tjänster motr hur andra agerar.
Marknaden är kreativ men det börjar alltid med någon form av begränsning skulle jag säga.
Vissa upphandlingar blir helt enkelt noll, för att kommunen kräver att allt ska vara gratis. Då kommer det en och annan tilläggstjänst i appen, eller så EasyPark gjorde i Stockholm, gratis alternativ via webb. Det gör nog inte lättare för någon.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Kollade lite snabbt vad en timme skulle kosta på en kommunal parkering i stan.
12kr med Parkster (som är den jag föredrar)
16:95kr med EasyPark, de lägger på 4.95kr eller 15% som serviceavgift.
För att slippa serviceavgiften behöver man byta abbonemang till "Local" och då verkar man slippa serviceavgiften för en kommunal parkering.
Fult gjort, får mig verkligen inte att vilja använda deras tjänst.
12kr med Parkster (som är den jag föredrar)
16:95kr med EasyPark, de lägger på 4.95kr eller 15% som serviceavgift.
För att slippa serviceavgiften behöver man byta abbonemang till "Local" och då verkar man slippa serviceavgiften för en kommunal parkering.
Fult gjort, får mig verkligen inte att vilja använda deras tjänst.
Bestridit en bot skriftligt samt via telefon och får prata med en fullständig idiot. Idioten har inte förmågan att lyssna över huvud taget. Telefonnumret går till ett 08- nummer och jag förstår varför, hissen går inte ända upp eller har inte startat alls.T Thomas_Blekinge skrev:
Riktiga svin!
//Tomas
Det du säger bekräftar ju bara att man måste ha någon form av fifflarmentalitet för att driva P-bolag. En seriös företagare hade ju aldrig gett sig in i upphandlingar som kräver att man hittar på en massa fula grejer för att kunna tjäna pengar.. Alltså är det inte konstigt att P-bolag beter sig som de gör.Sittställning skrev:
Jag förstår din poäng, men när en kommun lägger upp en upphandling så skapar de marknaden. Det i sin tur skapar förutsättningen för att olika avgifter och tilläggstjänster kommer fram.
Marknaden är kreativ men det börjar alltid med någon form av begränsning skulle jag säga.
Vissa upphandlingar blir helt enkelt noll, för att kommunen kräver att allt ska vara gratis. Då kommer det en och annan tilläggstjänst i appen, eller så EasyPark gjorde i Stockholm, gratis alternativ via webb. Det gör nog inte lättare för någon.