P
problemet med dessa bilhandlare..

Inte alla men det är rätt vanligt förekommande med "alibabas bilar" så kör man på tills man har några fall som dras vidare man kör såklart ett aktiebolag.. när verkligheten börjar komma ifatt en och det till sist börjar bli dags för att göra rätt för sig så så lägger man ner firman och brorsan eller syrran tar ett nytt firmanamn och den hyrda lokalen och alla bilar köps över till det nya företagsnamnet och kvar står en massa fodringsägare som dragit dom till tinget men det finns inga pengar att hämta. men på firman ser det ut som tidigare med samma folk som säljer bilar och samma lokal och det syns i bästa fall ett nyttt företagsnamn på skylten.

Så det är möjligt att du kanske lyckas vinna i rätten men det kvittar om det inte finns några pengar kvar då att få tillbaka, tyvärr är ju det här mer eller mindre satt i system och många mindre firmor utan märkes auktorisation så går det till såhär. och dom följer självklart inte ARN s rekommendationer

Vem som egentligen har rätt kvittar man hinner sällan vinna innan företaget inte existerar längre

Sen finns ju alltid möjligheterna att blåneka hävda att du själv krockat bilen och lagat den och nu vill kräva säljaren på en bättre lagning osv osv inte för att det är sant utan för att slösa tid på alla tänkbara sätt

Att ha rätt och att faktiskt få rätt är två helt olika saker

P polaris78 skrev:

Inte alla men det är rätt vanligt förekommande med "alibabas bilar" så kör man på tills man har några fall som dras vidare man kör såklart ett aktiebolag.. när verkligheten börjar komma ifatt en och det till sist börjar bli dags för att göra rätt för sig så så lägger man ner firman och brorsan eller syrran tar ett nytt firmanamn och den hyrda lokalen och alla bilar köps över till det nya företagsnamnet och kvar står en massa fodringsägare som dragit dom till tinget men det finns inga pengar att hämta. men på firman ser det ut som tidigare med samma folk som säljer bilar och samma lokal och det syns i bästa fall ett nyttt företagsnamn på skylten.

Så det är möjligt att du kanske lyckas vinna i rätten men det kvittar om det inte finns några pengar kvar då att få tillbaka, tyvärr är ju det här mer eller mindre satt i system och många mindre firmor utan märkes auktorisation så går det till såhär. och dom följer självklart inte ARN s rekommendationer

Vem som egentligen har rätt kvittar man hinner sällan vinna innan företaget inte existerar längre

Sen finns ju alltid möjligheterna att blåneka hävda att du själv krockat bilen och lagat den och nu vill kräva säljaren på en bättre lagning osv osv inte för att det är sant utan för att slösa tid på alla tänkbara sätt

Firman har varit aktiv i 20år, ägs av en herre med svenskt namn.

P
ARJU ARJU skrev:
Firman har varit aktiv i 20år, ägs av en herre med svenskt namn.
då kan det ju vara desto större mening att driva det mot dom..

Sen är det om det går att vinna och om det är värt tiden och riskerna

F
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Trådar som dessa gör att jag kommer aldrig sälja en bil annat som skrot, oavsett hur ny den är.

Man kan inte förvänta sig att en 5 år gammal bil som gått 12 000 mil ska vara ny. Det är en bil. Bilar går sönder.

TS, du har antagligen ingen chans varesig via ARN eller andra vägar. Det är troligen bara du som kommer förlora ännu mer på det, både pengar men även på psyket tyvärr.
Underbart när ens egna övertygelse och värderingar är värda med än lagar och förordningar. Mer ”livets hårda skola” till folket!

• Gilla
Stubai och 1 till
  • Laddar…
F
P polaris78 skrev:

Har en bekant som köpte en ganska dyr bil av en sån bilfirma (en sån bilfirma av större format). Bilen visade sig ha ett så pass allvarligt motorfel att komplett motorbyte var enda alternativet. Det var först tystnad, sen härskartekniker och sen subtila hot, typ omringad av en hel släkt inne på bilfirman. Så fort en skarp stämningsansökan var inlämnad så löste dom snällt i bilen.

Det jag menar är att aldrig sälja en bil där köparen tror att en fem år gammal bil ska vara ny.

Precis som jag kommer sälja huset med friskrivningsklausul för att slippa få en köpare som tror att jag sen ska betala allt de måste byta på ett 60 år gammalt hus och hävda dolda fel (insert en av 1000 trådar här).
Som privatperson behöver man inte lämna någon garanti när man säljer sin bil. Därför brukar bilar som säljs privat vara billigare än de som säljs via bilhandlare. Om bilhandlarna heller inte behöver lämna någon garanti förstår jag inte vilken funktion de skulle ha. Då borde alla sälja sin bil privat istället.

RoTe RoTe skrev:
Nä jag köper inte bilar yngre än laglig ålder på en kvinna
Finns det olagliga åldrar på kvinnor?

MathiasS MathiasS skrev:
Men nu handlar det inte om en bil från Temu utan en bil som sannolikt har led-lampor (eller möjligen xenon) istället för värdelösa glödlampor som inte fyller sin funktion när inte strålkastarna är stora som på en 240 från 1982 (och knappt då heller). I de allra flesta fall fungerar dessa moderna lampor utmärkt under bilens livslängd.

Och ja, det är ett problem med resevdelspriser på dessa saker, men det gör knappast köparen till ett dumhuve bara för att han inte vill köra en bil från 80-talet.
Jag motsätter mig ditt sista stycke.
Alla borde notoriskt bojkotta bilar gjorda efter 1990. Egentligen 1988, för jag har för mig att det var då katalysatorkravet kom.
Vi får helt enkelt börja importera gamla vrak och laga upp dem och skicka alla nyare bilar på skroten så att vi kan leva lyckliga i alla våra dagar.
😅

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
RoTe
S Stubai skrev:
Finns det olagliga åldrar på kvinnor?
Ja

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja
Hur gamla får de inte vara?

• Gilla
orutti och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
F fsn skrev:
Underbart när ens egna övertygelse och värderingar är värda med än lagar och förordningar. Mer ”livets hårda skola” till folket!
Min kommentar är motsvarigheten till Livets hårda skola! Skulle jag kommenterat som en LHS:are så hade jag skrivit att

"Det är klart bilhandlaren ska fixa bilen så den blir som ny, det är aldrig någons eget fel utan någon annans. Antagligen är det Magdalena Andersson eller Miljöpartiets fel. Allt var bättre förr för då kunde man köpa Volvo som tillverkades i Sverige och de höll i miljoner mil och behövde inte ens servas. Jag kommer fortfarande ihåg när jag hade min förta dejt i en Volvo 140 med Majsan. Hon var lite fet och jag sa det till henne. Sånt får man ju inte säga nu för tiden för alla är så PK."

• Haha
fsn och 2 till
  • Laddar…
F
Min kommentar är motsvarigheten till Livets hårda skola! Skulle jag kommenterat som en LHS:are så hade jag skrivit att

"Det är klart bilhandlaren ska fixa bilen så den blir som ny, det är aldrig någons eget fel utan någon annans. Antagligen är det Magdalena Andersson eller Miljöpartiets fel. Allt var bättre förr för då kunde man köpa Volvo som tillverkades i Sverige och de höll i miljoner mil och behövde inte ens servas. Jag kommer fortfarande ihåg när jag hade min förta dejt i en Volvo 140 med Majsan. Hon var lite fet och jag sa det till henne. Sånt får man ju inte säga nu för tiden för alla är så PK."
Du införlivar exakt allt jag skrev…. Livets hårda skola var det, kanske den i särklass sämsta lösningen varje gång.

Jag tror inte det biter men du skall få ett tips, skriv inte mer i detta ämne.

Det kanske är en total överraskning för dig men en bilhandlare har skyldigheter enligt lag.

• Gilla
Stubai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.