Om stammar ska bytas efter 30-50 år, borde det snart vara dags för stambyte i fastigheter från 80-talet. Samt i de äldre hus som fick sina nuvarande stammar under 80-talet. Men min bild är att en brf skjuter upp stambyte så länge det går, inte byta om åldern inte tagit ut sin rätt.

Hur ser det ut egentligen - vilken årgång av stammar byts nu?

Bakgrund: Min Brf i Stockholm har en fastighet från 1917. 1980 gjordes en stor renovering, med bland annat nya stammar till kök och (nya)badrum. Nu har styrelsen tagit hjälp av Fastighetsägarna för att göra en uppdatering av underhållsplan, med färskare kostnadsuppskattningar. Enligt den planen borde föreningen byta stammar 2025. De har undersökt stammarnas skick med kamera och ser inga skador men viss beläggning. Föreningen har spolat hyfsat regelbundet, och det har inte varit några stambrott. Borde vi verkligen ställa till med stambyte redan?

Det beror på vilka rör det är.
Är det koppar på både kall och varmvattnet håller det länge. Är avloppet av den grå PVC:typen håller även det länge.

Claes Sörmland
Inte byter man stammar om de är OK.

Avloppen:

Är det plast från 80-talet så höll de mycket hög kvalitet och behöver knappast bytas.

Är det gjutjärn så beror det på om epoxilagret har fallerat eller inte inne i rören. Om det har fallerat så börjar rören ätas upp av grafitisk rostning, det är som en klocka som går. När man ser rosten komma ut på utsidan är det inte många år kvar.

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
N Norrljus skrev:
Om stammar ska bytas efter 30-50 år, borde det snart vara dags för stambyte i fastigheter från 80-talet. Samt i de äldre hus som fick sina nuvarande stammar under 80-talet. Men min bild är att en brf skjuter upp stambyte så länge det går, inte byta om åldern inte tagit ut sin rätt.

Hur ser det ut egentligen - vilken årgång av stammar byts nu?

Bakgrund: Min Brf i Stockholm har en fastighet från 1917. 1980 gjordes en stor renovering, med bland annat nya stammar till kök och (nya)badrum. Nu har styrelsen tagit hjälp av Fastighetsägarna för att göra en uppdatering av underhållsplan, med färskare kostnadsuppskattningar. Enligt den planen borde föreningen byta stammar 2025. De har undersökt stammarnas skick med kamera och ser inga skador men viss beläggning. Föreningen har spolat hyfsat regelbundet, och det har inte varit några stambrott. Borde vi verkligen ställa till med stambyte redan?
Troligen inte nödvändigt ännu. Hur många lägenheter gällr det? Men bara för att man har det i planen, betyder int dte att man skall göra underhållet då. Man kan se det som att man bör ha viss beredskap att det snart blir dags. Om det gäller en hyffsta stor förening så är det bättre att drabbas av några läckor innan man går in och byter allt.

Är det bara något tiotal lägenheter blir bedömningen svårare. En enstaka skada kan då kosta i samma härad som ett planerat totalbyte.

Claes Sörmland
Det tråkiga med stambyte är att det tenderar att kosta också renovering av badrum och kanske kök för föreningen. Kan bli rejält dyrt att göra på ett centralt sätt jämfört med delstamsbyten. Å andra sidan är delstamsbyten en röra så det passar bättre för mindre föreningar.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Hm,
Avloppstammarna är gjutjärn. På väg att bli gammalmodiga redan när de sattes in.
Jag tänkte också att de måste bero på typ av material och skick när en ska byta, men också att en då inte vet säker hur länge de mer moderna materialen håller. Är därför nyfiken på hur andra föreningar med stammar av liknade årgång resonerar.

C
Vår BRF är stambytt -82 tror jag, gjutjärn, och en del har redan behövt bytas. Typiskt liggande gemensamma stammar. De stående är inte alls lika utsatta. Vet inte hur styrelsen resonerar men jag antar att nästa stambyte börjar skönjas i horisonten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N Norrljus skrev:
Avloppstammarna är gjutjärn. På väg att bli gammalmodiga redan när de sattes in.
Nja. Det är väl av brandskyddsorsak gjutjärn används. Det var rejält dyrare och jobbigare att installera, så det var inget man gjorde för att vara omodern.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nja. Det är väl av brandskyddsorsak gjutjärn används. Det var rejält dyrare och jobbigare att installera, så det var inget man gjorde för att vara omodern.
Är det så, det var intressant. Jag tänker att det är ett svårt val, om en med bättre brandskydd får kortare livslängd på stammarna?

H hempularen skrev:
Troligen inte nödvändigt ännu. Hur många lägenheter gällr det? Men bara för att man har det i planen, betyder int dte att man skall göra underhållet då. Man kan se det som att man bör ha viss beredskap att det snart blir dags. Om det gäller en hyffsta stor förening så är det bättre att drabbas av några läckor innan man går in och byter allt.

Är det bara något tiotal lägenheter blir bedömningen svårare. En enstaka skada kan då kosta i samma härad som ett planerat totalbyte.
Så tänker jag också. Föreningen ska se till att ha låneutrymme för ett stambyte framöver, det är så jag läser planen. Men det går också att uppfatta det som att Fastighetsägarnas råd är att påbörja ett stambyte nu. Vi är en ganska liten förening med 30 lägenheter.

N Norrljus skrev:
Så tänker jag också. Föreningen ska se till att ha låneutrymme för ett stambyte framöver, det är så jag läser planen. Men det går också att uppfatta det som att Fastighetsägarnas råd är att påbörja ett stambyte nu. Vi är en ganska liten förening med 30 lägenheter.
Ett stambyte är en stor åtgärd som drar med sig mycket när badrum och kanske kök måste bytas. Det kan bli väldigt dyrt. När det finns risk att man uppnått livslängd bör föreningen vara uppmärksam. Det är klokt som du säger att ha möjlighet till utökad belåning. När någon boende byter badrum eller när man får vattenskada bör föreningen inspektera noga. När man fått flera omfattande vattenskador är det troligen lämpligt med större åtgärder. Men man kan också göra mycket åtgärder partiellt när badrum byggs om, men det kan vara svårt att hålla koll på detta. Planen bör beskrivas tydligt i årsredovisningen så att alla känner till. Det är inte kul för den som gör en lyxrenovering av badrum om det sen blir stambyte och den boende får ett standardbadrum som ersättning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Norrljus skrev:
I föreningen där jag var ordf. omkring 1990 bytte vi stammar. Husen var byggda i början av 30 talet. Det var hög tid att byta, vi hade väldigt många vattenskador de sista åren innan vi fick till bytet. Det vi fick höra då, var att tillverkningstekniken för gjutjärnsrör är myckiet bättre nu, så att moderna rör skall hålla avesvärt längre. Jämnare godstjocklek, och mindre porer (gjuts med högre tryck).

Så om våra rör fungerade hjälpligt i nästan 60 år, så borde moderna rör kanske hålla 80 - 100 år.

Det fanns perioder på 70/80 talet med dåliga rör, både plast och gjutjärn, lika som det fanns bra rör.
En klassiker är de så kallade "Äggskalsrören" av plast från 70 talet, namnet talar väl för sig själv.
Så det går inte generellt säga om det är bra eller dåliga rör.
Onödigt att byta om de är bra.
Det här med tider och teknisk livslängd är ett nytt påfund.
Ofta går det inte att byta till plast av brandtekninska skäl, det beror på hur schakt mm är utformade i huset.
Gjutjärn kan vara ett krav.

C
Isakare Isakare skrev:
Onödigt att byta om de är bra.
Det här med tider och teknisk livslängd är ett nytt påfund.
Problemet är att det är svårt att veta om de är bra innan det börjar bli problem. Jag tänker att det är en anledning till att det ofta snackas om teknisk livslängd när det gäller rör.

N Norrljus skrev:
Är det så, det var intressant. Jag tänker att det är ett svårt val, om en med bättre brandskydd får kortare livslängd på stammarna?
Det hade med brandcellsindelningen att göra. En lägenhet ska normalt vara en brandcell. Plaströr bedömdes kunna smälta/brinna och eld ta sig mellan brandceller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.