12 179 läst ·
86 svar
12k läst
86 svar
Överväger att stämma en bilhandlare
Det tar säkert en massa tid det med. Men då har du åtminstone sparat in kanske ett år i tid ifall man hoppar över ARN. En fördel med att gå till tingsrätten direkt är att ifall utfallet är rätt givet så ger sig antagligen firman när de får stämningen. Ifall de med hög sannolikhet vet att de kommer att förlora så finns ju ingen större anledning att utsätta sig för processen. Däremot lär de inte bli skrämda av att fallet gått till ARN. Då kan de ju lika gärna vänta på utslag och agera därefter.C cpalm skrev:
Det är nog snarare så att när en bil repareras via normala procedurer, dvs ägaren anmäler skadan till sitt försäkringabolag och åker till en auktoriserad eller iallafall utpekad verkstad så kommer skadan repareras.ARJU skrev:
Om någon smäller sin leasingbil utan att vilja stå för en hög självrisk och bilen repareras av hans kusin i skogen bakom närmaste okq8, då blir skadan inte rapporterad så den syns i carfax.
Men nu handlar det inte om en bil från Temu utan en bil som sannolikt har led-lampor (eller möjligen xenon) istället för värdelösa glödlampor som inte fyller sin funktion när inte strålkastarna är stora som på en 240 från 1982 (och knappt då heller). I de allra flesta fall fungerar dessa moderna lampor utmärkt under bilens livslängd.RoTe skrev:
Och ja, det är ett problem med resevdelspriser på dessa saker, men det gör knappast köparen till ett dumhuve bara för att han inte vill köra en bil från 80-talet.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
Har du ens läst tråden?Ossian K Olsson skrev:
Trådar som dessa gör att jag kommer aldrig sälja en bil annat som skrot, oavsett hur ny den är.
Man kan inte förvänta sig att en 5 år gammal bil som gått 12 000 mil ska vara ny. Det är en bil. Bilar går sönder.
TS, du har antagligen ingen chans varesig via ARN eller andra vägar. Det är troligen bara du som kommer förlora ännu mer på det, både pengar men även på psyket tyvärr.
Bilen har varit krockad, det i sig halverar bilens värde och kan göra den näst intill omöjlig att sälja.
Jag hade aldrig vågat köpa en krockad bil oavsett om den såg fin ut och jag fick halva priset på den.
En stämning biter jävligt mycket hårdare. Den ställer allt på sin spets, redan när stämningen dyker upp som ett brev på posten så måste handlaren bästämma sig för att backa eller fightas. ARN är mer vänta och se vad dom kommer fram till. Har man råd och är medveten om att det kostar ett par tusenlappar att förlora så är jag attraherad av tanken att spela sin hand och dra det till en småmål.C cpalm skrev:Poletten trillade fortfarande inte ner märker jag. Vad gör dig så säker på att de inte kommer att följa ARN:s rekommendation?
Nu sticker förvisso motorbranschen ut som en av de sämsta på att följa ARN:s rekommendationer. Nu kanske detta inte är de skarpaste knivarna i lådan, men de flesta har bättre saker att göra på dagarna än att svara i tvistemål man med största sannolikhet kommer att förlora.
Detta är inte riktigt korrekt. Inom 6 månader gäller att det åligger säljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt, inte att det faktiskt ÄR ursprungligt bara för att du reklamerat inom 6 månader. Detta är reglerat i §20A i KKL:ARJU skrev:
Enligt Konsumentverket (behöver dubbelkolla källa då jag funderat ett tag på detta och sökt info på flera ställen) ska en skada som reklameras inom 6 månader från köpet automatisk räknas som befintlig vid köptillfället, jag kan dock inte hitta ursprunget till tolkningen i lagtext, hur starkt mål har jag om jag försöker hävda detta i tingsrätt?
https://lagen.nu/1990:932#P20aS1
Om jag förstår omständigheterna rätt här, med trasiga delar bakom lyktan osv, så bordet det vara svårt för säljaren att visa att dessa skador har uppstått efter försäljningen - då behöver han ju bevisa att du krockat bilen.
Om du inte redan gjort det, läs denna också som sammanfattar läget rätt ok: https://lawline.se/answers/rattigheter-enligt-konsumentkoplagen-da-bil-kopt-av-bilhandlare-ar-defekt
Kan ju mycket väl vara leasingtagaren själv som vill undvika en självrisk….ARJU skrev:
Bra ide!
Tyvärr fanns det inga skador registrerade hos Carfax.
Jag tror leasingbolagen håller sånt här så långt under radarn som möjligt eftersom det försämrar deras möjligheter att sälja fordonet efter avslutat leasing.
I Tyskland vill jag minnas att det finns krav på att registrera olyckor, det saknas ju mig veterligen i Sverige.
Det är sannolikt heller ingen våldsam olycka bilen varit med om utan en "fender bender".
"Spackla strålkastaren och på med ny stötfångare", typ
Köper man en bil vars strålkastare betingar ett begagnatvärde av 50 000kr när bilen i sig är värd likvärdigt eller mindre är man just ett sådant. Lite egenansvar har man ändå.MathiasS skrev:
Men nu handlar det inte om en bil från Temu utan en bil som sannolikt har led-lampor (eller möjligen xenon) istället för värdelösa glödlampor som inte fyller sin funktion när inte strålkastarna är stora som på en 240 från 1982 (och knappt då heller). I de allra flesta fall fungerar dessa moderna lampor utmärkt under bilens livslängd.
Och ja, det är ett problem med resevdelspriser på dessa saker, men det gör knappast köparen till ett dumhuve bara för att han inte vill köra en bil från 80-talet.
Nu handlade det inte om 50tusen utan mindre än hälften av det. Dessutom finns det normalt försäkringar som hanterar sådant.RoTe skrev:
Att köra runt med familjen i en bil från 80talet, det verkar avsevärt mer oansvarigt.
Fast 50 000kr för en strålkastare är inget onormalt idag och varför skulle försäkringar hantera att ditt halvljus slutar fungera?MathiasS skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Är du bilhandlare kommer du aldrig undan de 6 månaderna.Ossian K Olsson skrev:
Det jag menar är att aldrig sälja en bil där köparen tror att en fem år gammal bil ska vara ny.
Precis som jag kommer sälja huset med friskrivningsklausul för att slippa få en köpare som tror att jag sen ska betala allt de måste byta på ett 60 år gammalt hus och hävda dolda fel (insert en av 1000 trådar här).
Är du privatperson så är det ju 10 år istället, men upp till köparen att bevisa att du visste om felet... "Befintligt skick" som vissa envisas med att skriva har exakt noll betydelse.
…så kommer skadan rapporteras ska det stå…MathiasS skrev:
Det är nog snarare så att när en bil repareras via normala procedurer, dvs ägaren anmäler skadan till sitt försäkringabolag och åker till en auktoriserad eller iallafall utpekad verkstad så kommer skadan repareras.
Om någon smäller sin leasingbil utan att vilja stå för en hög självrisk och bilen repareras av hans kusin i skogen bakom närmaste okq8, då blir skadan inte rapporterad så den syns i carfax.
länken gäller inte längre är från 2019 och vi fick ny kkl i maj 2022MathiasS skrev:
https://msverige.se/allt-om-bilen/kopa-och-salja-bil/kopa-bil-av-bilhandlare/