11 627 läst ·
86 svar
12k läst
86 svar
Överväger att stämma en bilhandlare
gäller till sista april 2022 sen är det Konsumentköplag 2020:260 - gäller köp från och med 1 maj 2022MathiasS skrev:
Presumtionsregeln (§ 20 a Konsumentköplag 1990:932 - gäller köp till sista april 2022, 4 kap § 17 Konsumentköplag 2020:260 - gäller köp från och med 1 maj 2022) innebär i korthet att fel som visat sig inom den första tiden ( 6 månader för köp till och med sista april 2022 eller 24 månader för köp från och med 1 maj 2022) efter att du köpt en vara förutsätts ha funnits vid försäljningstillfället, och under den här tiden är det företaget som sålt bilen som måste bevisa att felet uppkommit först senare, vilket ofta är svårt.
Det går förresten renovera trasiga databoxar, mycket billigare och man slipper koda dem, skicka in till t.ex. actronics, går på nån tusenlapp men behöver skickas in via bilverkstad👍ARJU skrev:
https://www.actronics.se/
En BlueHDI 1.5 med 7mm kedja som kan rasera motorn närsomhelst?H hempularen skrev:Har en släkting med liknande tvist just nu. De har valt att gå till ARN, bilfirman ifråga är väldigt stor, vilket jag tror ökar chansen att de lyder ARN. Det gäller ett fel som kostar ca 200 000 att reparera, på en bil som kostade drygt 300 000 att köpa.
Hoppas på utslag från ARN inom ett par månader nu. Felet är inte akut att reparera, men kan bli katastrof "vilken dag som helst".
Nu kostar i detta fallet inte strålkasteren 50k utan runt 20k och bilen är inte värd ”likvärdigt eller mindre” utan snarare 200k….. och vad jag vet så säljer inte TEMU några bilar som registreras i Sverige så exakt vad gafflar du om?RoTe skrev:
Bara det att du är kränkt över en 20 000 kr strålkastare säger en del.F fsn skrev:
Tack för förtydligandet. Slutsats, den princip jag beskrev gäller fortfarande men nu med generösare ledtider. Kunde du inte bara sagt det direkt?T tergo skrev:gäller till sista april 2022 sen är det Konsumentköplag 2020:260 - gäller köp från och med 1 maj 2022
Presumtionsregeln (§ 20 a Konsumentköplag 1990:932 - gäller köp till sista april 2022, 4 kap § 17 Konsumentköplag 2020:260 - gäller köp från och med 1 maj 2022) innebär i korthet att fel som visat sig inom den första tiden ( 6 månader för köp till och med sista april 2022 eller 24 månader för köp från och med 1 maj 2022) efter att du köpt en vara förutsätts ha funnits vid försäljningstillfället, och under den här tiden är det företaget som sålt bilen som måste bevisa att felet uppkommit först senare, vilket ofta är svårt.
När DU inte vet utan istället frågar MIG vad problemet är har vi uppenbarligen kommit fram till att dina inlägg i tråden om att man var dum om man köpte bil med strålkastare som hade databox, var helt onödiga och icke relevanta. Inget problem alla kan somna om. Bra!RoTe skrev:
Det får stå för dig.Ossian K Olsson skrev:
Trådar som dessa gör att jag kommer aldrig sälja en bil annat som skrot, oavsett hur ny den är.
Man kan inte förvänta sig att en 5 år gammal bil som gått 12 000 mil ska vara ny. Det är en bil. Bilar går sönder.
TS, du har antagligen ingen chans varesig via ARN eller andra vägar. Det är troligen bara du som kommer förlora ännu mer på det, både pengar men även på psyket tyvärr.
Det känns drastiskt, du kan försöka med att bara beskriva bilen på ett ärligt sätt i annonsen, är det så svårt?
Har den t.ex varit smälld kan du berätta det istället för att påskina något annat.