RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
För att det ingår i försäkringen.
och vad är problemet då?

MathiasS MathiasS skrev:
Har 20a ändrats?
gäller till sista april 2022 sen är det Konsumentköplag 2020:260 - gäller köp från och med 1 maj 2022

Presumtionsregeln (§ 20 a Konsumentköplag 1990:932 - gäller köp till sista april 2022, 4 kap § 17 Konsumentköplag 2020:260 - gäller köp från och med 1 maj 2022) innebär i korthet att fel som visat sig inom den första tiden ( 6 månader för köp till och med sista april 2022 eller 24 månader för köp från och med 1 maj 2022) efter att du köpt en vara förutsätts ha funnits vid försäljningstillfället, och under den här tiden är det företaget som sålt bilen som måste bevisa att felet uppkommit först senare, vilket ofta är svårt.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag upptäckte detta själv.
Halvljuset dog ~3 månader efter köpet, jag felsökte själv och konstaterade kortis i databoxen.
Det går förresten renovera trasiga databoxar, mycket billigare och man slipper koda dem, skicka in till t.ex. actronics, går på nån tusenlapp men behöver skickas in via bilverkstad👍

https://www.actronics.se/

T
H hempularen skrev:
Har en släkting med liknande tvist just nu. De har valt att gå till ARN, bilfirman ifråga är väldigt stor, vilket jag tror ökar chansen att de lyder ARN. Det gäller ett fel som kostar ca 200 000 att reparera, på en bil som kostade drygt 300 000 att köpa.

Hoppas på utslag från ARN inom ett par månader nu. Felet är inte akut att reparera, men kan bli katastrof "vilken dag som helst".
En BlueHDI 1.5 med 7mm kedja som kan rasera motorn närsomhelst?

• Haha
RoTe
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Köper man en bil vars strålkastare betingar ett begagnatvärde av 50 000kr när bilen i sig är värd likvärdigt eller mindre är man just ett sådant. Lite egenansvar har man ändå.
Nu kostar i detta fallet inte strålkasteren 50k utan runt 20k och bilen är inte värd ”likvärdigt eller mindre” utan snarare 200k….. och vad jag vet så säljer inte TEMU några bilar som registreras i Sverige så exakt vad gafflar du om?

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
RoTe
F fsn skrev:
Nu kostar i detta fallet inte strålkasteren 50k utan runt 20k och bilen är inte värd ”likvärdigt eller mindre” utan snarare 200k….. och vad jag vet så säljer inte TEMU några bilar som registreras i Sverige så exakt vad gafflar du om?
Bara det att du är kränkt över en 20 000 kr strålkastare säger en del.

T tergo skrev:
gäller till sista april 2022 sen är det Konsumentköplag 2020:260 - gäller köp från och med 1 maj 2022

Presumtionsregeln (§ 20 a Konsumentköplag 1990:932 - gäller köp till sista april 2022, 4 kap § 17 Konsumentköplag 2020:260 - gäller köp från och med 1 maj 2022) innebär i korthet att fel som visat sig inom den första tiden ( 6 månader för köp till och med sista april 2022 eller 24 månader för köp från och med 1 maj 2022) efter att du köpt en vara förutsätts ha funnits vid försäljningstillfället, och under den här tiden är det företaget som sålt bilen som måste bevisa att felet uppkommit först senare, vilket ofta är svårt.
Tack för förtydligandet. Slutsats, den princip jag beskrev gäller fortfarande men nu med generösare ledtider. Kunde du inte bara sagt det direkt?

RoTe RoTe skrev:
och vad är problemet då?
Det är ju du som har problem med detta, inte jag.

• Gilla
orutti och 1 till
  • Laddar…
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju du som har problem med detta, inte jag.
Nä jag köper inte bilar yngre än laglig ålder på en kvinna

RoTe RoTe skrev:
Nä jag köper inte bilar yngre än laglig ålder på en kvinna
När DU inte vet utan istället frågar MIG vad problemet är har vi uppenbarligen kommit fram till att dina inlägg i tråden om att man var dum om man köpte bil med strålkastare som hade databox, var helt onödiga och icke relevanta. Inget problem alla kan somna om. Bra!

• Gilla
orutti och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Trådar som dessa gör att jag kommer aldrig sälja en bil annat som skrot, oavsett hur ny den är.

Man kan inte förvänta sig att en 5 år gammal bil som gått 12 000 mil ska vara ny. Det är en bil. Bilar går sönder.

TS, du har antagligen ingen chans varesig via ARN eller andra vägar. Det är troligen bara du som kommer förlora ännu mer på det, både pengar men även på psyket tyvärr.
Det får stå för dig.
Det känns drastiskt, du kan försöka med att bara beskriva bilen på ett ärligt sätt i annonsen, är det så svårt?

Har den t.ex varit smälld kan du berätta det istället för att påskina något annat.

RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
När DU inte vet utan istället frågar MIG vad problemet är har vi uppenbarligen kommit fram till att dina inlägg i tråden om att man var dum om man köpte bil med strålkastare som hade databox, var helt onödiga och icke relevanta. Inget problem alla kan somna om. Bra!
#kränkt

F
RoTe RoTe skrev:
Bara det att du är kränkt över en 20 000 kr strålkastare säger en del.
Jag är inte riktigt med dig där, exakt vad är jag kränkt över? Jag ifrågasätter vad du käftar om med dina egna påhittade siffror.

F
RoTe RoTe skrev:
#kränkt
ja, det verkar du verkligen vara.

RoTe RoTe skrev:
#kränkt
:) Du börjar med en invändning och tycker det är problem med dessa strålkastare, sedan slutar tråden med att du själv, som tyckte det var problem, ifrågasätter vad problemet är och kallar mig kränkt. Det är ändå ganska kul?

• Gilla
  • Haha
HJ-C och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.