art_deco, jag bara försöker tala om för dig vad som gäller. Men på din reaktion verkar det som att endera förstår du inte vad jag skriver eller så läser du inte allt utan bara det som passar dina åsikter.
Men om jag tar det en gång till kanske? Byta/plocka bort mätare är INTE en väsentlig ombyggnad och det är nätägarens "jobb".
Att tråda om i mätarblocket/mätartavlan ÄR en väsentlig ombyggnad MEN det är fastighetsägarens "jobb" och det har nätägaren inget med att göra.
Rent praktiskt brukar det skötas genom ett samarbete mellan elektriker och nätägare.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
art_deco skrev:
1: Byte från 2 tariff-mätare till 1 digital ÄR VÄSENTLIG OMBYGGNAD och förändring av mätartavlan. Punkt slut. Mätarna är Elbolagets egendom och ansvar, förändras dessa väsentligt är det också krav på att en auktoriserad elektriker gör jobbet och åtgärdar aktuella anslutningar som berörs av detta arbete.
Mina föräldrar hade 2-tariff från mitten av 80-talet till slutet av 90-talet. När 2-tariffmätaren monterades så gjordes ingen ombyggnad av mätarplatsen (fasadmätarskåpet), när sedan 2-tariffen sades upp så byttes aldrig mätaren, när sedan mätaren väl byttes så gjordes ingen ombyggnad av mätarplatsen (fasadmätarskåpet).
Styrningen av tariffen sköttes internt i mätaren via överlagrad information på elnätet, L1-fasen närmare bestämt. Om spänningen på L1 försvann (tex gången huvudsäkring) så gick mätaren automatiskt över till dyra tariffen.

HSP skrev:
Ps jag hade inte ens manövrerat kundens huvudströmbrytare. Hade brutit spänningen i serviskabels matande ände.
Änvänder själv aldrig brytaren på mätartavlan för att bryta strömmen. Vet ju inte i vilket skick den är. Finns ju ingen möjlighet att ha med sig alla olika typer av brytare. Man tar säkringarna i stället.

Enda gången vi gkorde något med kablarna bakom mätartavlan var när de skulle trådas om från huvudbrytare till kundbrytare, det var Eon som stod för den kostnaden eftersom det låg i deras intresse att mätaren alltid skulle vara "uppe" eller när trådarna till eller från mätaren var för korta (ibland var man tvungen att klippa av lite och skala om).
Detta var inte ett jobb som fick utföras av alla som var engagerade i den sista rundan mätarbyte i skåne, vi var endast ett fåtal som fick det förtroendet.
Ibland fick man även åka ut och byta någon enstaka mekanisk mätare som hade överlevt det tidigare mätarbytet av någon anledning. Men det innebar inte någon större ombyggnation av mätartavlan. Samma sak där inte alla fick utföra detta. Anledningen var främst att det inte var så säkert att kablarna var i fullgott skick.
Behövdes det göras något innan mätarsäkringarna så bröt vi servicesäkringarna
Har inte full koll på hur många mätare jag bytte men räknar man med ett snitt på ca 8-12 mätare på en dag så blev det nog ca 1000 st

Demmpa skrev:
Mina föräldrar hade 2-tariff från mitten av 80-talet till slutet av 90-talet. När 2-tariffmätaren monterades så gjordes ingen ombyggnad av mätarplatsen (fasadmätarskåpet), när sedan 2-tariffen sades upp så byttes aldrig mätaren, när sedan mätaren väl byttes så gjordes ingen ombyggnad av mätarplatsen (fasadmätarskåpet).
Styrningen av tariffen sköttes internt i mätaren via överlagrad information på elnätet, L1-fasen närmare bestämt. Om spänningen på L1 försvann (tex gången huvudsäkring) så gick mätaren automatiskt över till dyra tariffen.
Utanför tråden men jag undrar hur den mätaren såg ut är du säker på att det inte satt en rundstyrningsmottagare i skåpet och med en extra säkring för den platsen? Alltså allt i ett för fasadskåpet som i TS fall var byggt på en andra mätarplats. Alltid intressant om det var någon udda modell som man inte sett eller känner till att de fanns, normalt styrde ett ur eller rundstyrningen en sk tariffspole i mätaren och den la som du säger spänningslöst mot verket som användes för högtaxa.

Har också sett dubbeltariffmätare suttit kvar efter övergång till enkeltariff.
Då med ena räkneverket ständigt inkopplat, och det andra övertejpat.

Jag har tyvärr ingen bild, hittar ingen på nätet heller.
Vi hade ett smalt fasadmätarskåp, totalt var det sex säkringar i skåpet, varav tre stycken gick till ett trepoligt Semko17-uttag som senare byttes till ett fyrpoligt som senare byttes till ett CEE-uttag.

Nätägaren var Sydkraft, vi bodde på den tiden på Öland.

Elmätaren hade även en potentialfri reläutgång som man kunde koppla in till pannan för att styra när elpatronen fick gå.

Ok då har jag en aning om vad det kan ha varit för typ. Sydkraft hade lite olika lösningar vid den tiden du nämner och även försök med fjärravläsning/styrning via vanliga kretskopplade telenätet.

Kan skriva lite hur de gjorde hos oss när de bytte mätare som hade tariffstyrning via separat klocka.
De som kom och bytte mätare gjorde just bara detta och drog som en avlöning. Tydliga med att de bara hade detta som jobb och inget mer.
Då jag hade hoppats på att iaf matningen till klockan skulle kopplas bort ringde jag och klagade.
Denna matning gick inifrån första kopplingspunkt bakom plomberad lucka.
Det kom hit en trevlig kille som tittade lite snabbt på grejerna och kopplade ur matningen till tavlan för klockan. Han passade även på att kolla att allt va åtdraget. Trodde nog att en räkning skulle dyka upp men inte då.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.