Ska uppgradera huset med flera nya brandvarnare och behöver hjälp med var dom bäst placeras. Har införkskaffat 6 stycken x-sense och två stycken Frient rökdetektorer och alla dessa ska kopplas till Home Assistant. Larmar en x-sense så larmar alla.
Så här ser det ut idag, röda kryss är "dumma" detektorer som ska bytas ut:
Bottenvåning:
Övervåning:
Jag tänker att störst risk för bränder är kök, vardagsrum med kaminen, vardagsrum med elektronik, bredband/switchar/servar i garderoben i tvättrumet och laddning av telefoner på natten i rovrummet. Samtidigt vill jag verkligen inte ha falsklarm när jag lagar mat eller eldar i kaminen.
Var ska jag sätta dom? Framförallt hur sätter jag dom på bottenvåningen bäst för att unvika falsklarm?
Så här ser det ut idag, röda kryss är "dumma" detektorer som ska bytas ut:
Bottenvåning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervåning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att störst risk för bränder är kök, vardagsrum med kaminen, vardagsrum med elektronik, bredband/switchar/servar i garderoben i tvättrumet och laddning av telefoner på natten i rovrummet. Samtidigt vill jag verkligen inte ha falsklarm när jag lagar mat eller eldar i kaminen.
Var ska jag sätta dom? Framförallt hur sätter jag dom på bottenvåningen bäst för att unvika falsklarm?
När man ändå håller på.
- Hur är det med CO-varnare, nåt man bör ha när man har en kamin? Placering?
- Värmevarnare? I kök? Verkar larma över 58 grader vilket låter som att en brand måste ha gått ganska långt innan den larmar.
- Hur är det med CO-varnare, nåt man bör ha när man har en kamin? Placering?
- Värmevarnare? I kök? Verkar larma över 58 grader vilket låter som att en brand måste ha gått ganska långt innan den larmar.
Vi har en multidetektorer (rök och värme) ca 1,8 meter ifrån vår kamin i gillestugan. Detektorn sitter så att värmen och eventuell rök passerar detektorn innan det lämnar gillestugan.
https://pim.firesecurityproducts.com/sites/default/files/product_leaflet/sv/dp721rt-1-sv.pdf
Vi har inte haft ett enda larm ifrån detektorn på de fyra/fem år vi har haft den aktuella detektorn, innan dess hade vi en annan detektor på samma plats i ca åtta år utan något larm.
Vi har detektorer i detektorer i sovrummen, tvättstuga, källarförråd, förrådet i garaget, gillestugan, vardagsrum/matplats/kök, hall ovanför trappan.
Pyttesmå insekter kan komma in i rökdetektorns mätkammare och orsaka "falsklar", har råkat ut för det både privat och på jobbet.
/Anläggningsskötare brandlarmsanläggningar.
https://pim.firesecurityproducts.com/sites/default/files/product_leaflet/sv/dp721rt-1-sv.pdf
Vi har inte haft ett enda larm ifrån detektorn på de fyra/fem år vi har haft den aktuella detektorn, innan dess hade vi en annan detektor på samma plats i ca åtta år utan något larm.
Vi har detektorer i detektorer i sovrummen, tvättstuga, källarförråd, förrådet i garaget, gillestugan, vardagsrum/matplats/kök, hall ovanför trappan.
Pyttesmå insekter kan komma in i rökdetektorns mätkammare och orsaka "falsklar", har råkat ut för det både privat och på jobbet.
/Anläggningsskötare brandlarmsanläggningar.
Klicka här för att svara