14 348 läst ·
67 svar
14k läst
67 svar
Överslag / brand i mätartavla - vad gäller ?
Jag har ingen brytare varken i nuvarande eller förra huset (fasadskåp resp skåp på stolpe) så därför undrar jag om det verkligen behövs. Jag har svårt att se att den tillför nåt extra skydd utöver säkringarna 1dm ifrån som går att skruva ur.
Men, det finns ju så mycket konstiga standarder som branschen har hittat på för att elektrikerna ska kunna behålla mystiken kring sitt arbete...
Men, det finns ju så mycket konstiga standarder som branschen har hittat på för att elektrikerna ska kunna behålla mystiken kring sitt arbete...
Ellevios jourkille som kom ut var tvungen att dra åt muttrarna på inkommande kabel (varje fas har 2 muttrar) eftersom dessa VAR LÖSA. Själv stod jag brevid gubbarna 2008 när dom rev runt och dom lossade för att de skulle göra en mätning då, vilket någon gärna får förklara för mig. Intressant att du anser att vi ska byta hela mätartavlan, medan elkillen som nu ska fixa detta bara vill byta huvudbrytaren i mättavlan.HSP skrev:
Hur skulle jag kunna veta om bristerna bakom en plomberad plåt som utförts av några med 2 veckors utbildning. Du kommer med en direkt anklagelse så nu får du fan förklara dig !HSP skrev:
Intressant också.useless skrev:
Då kan jag ju be elkillen att dra matarkabeln direkt till elmätaren, från elmätaren dra mataren till 3 x huvudsäkringarna, och från huvudsäkringen kan vi då sen dra kabel till ny brytare utanför tavlan och sen vidare till säkringsskåpen.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 808 inlägg
Jag hade en liknande tavla med säkringar och en liknande huvudbrytare i lägenheten, för mig gick brytaren sönder vid elarbete och gjorde anläggningen spänningssatt. Detta var 2012 och elektrikern som skulle komma någon dag senare bytte denna utan vad jag uppfattade som några större problem.
Så att bara byta brytaren ska väl inte vara några problem?
Så att bara byta brytaren ska väl inte vara några problem?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Du skriver ju att grabbarna som gjorde mätarbytet inte riktigt verkade ha det rätta handlaget för jobbet. Innehavare har två skyldigheter enligt ellagen och det är
- att tillse att grabbarna har de kunskaper och färdigheter som behövs för ett betryggande resultat, och
- att underhålla sin anläggning.
Som innehavare ska man dock inte behöva oroa sig för sådant utan kunna lita på yrkesmännen. Nu verkar de ha tabbat sig och gjort en dålig anslutning och det kan man ju försöka få ersättning för om det är möjligt efter så lång tid.
Men det som gäller först och nu är att fixa mätartavlan och där finns ingenting att vänta på annat än att ringa en elfirma.
- att tillse att grabbarna har de kunskaper och färdigheter som behövs för ett betryggande resultat, och
- att underhålla sin anläggning.
Som innehavare ska man dock inte behöva oroa sig för sådant utan kunna lita på yrkesmännen. Nu verkar de ha tabbat sig och gjort en dålig anslutning och det kan man ju försöka få ersättning för om det är möjligt efter så lång tid.
Men det som gäller först och nu är att fixa mätartavlan och där finns ingenting att vänta på annat än att ringa en elfirma.
Problemet verkar vara att hitta en modern/ny modell som passar in i den gamla mättavlan. De enda "runda" huvudbrytare som finns hos Eldon har en distansskena avsedd för din-montage, den här brytaren sitter dragen mot plåten med 2 skruvar i sitt porslinsfäste.13th Marine skrev:
Men om någon vet om var man nu hittar en ny som funkar i Eldons gamla skåp så tas tips tacksamt emot...
P.S behöver inte vara trycknapp utan vippa eller vrid går lika bra, bara det funkar mot plåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den nya standarden är mätarsäkringar- elmätare- huvudbrytare.useless skrev:
Den gamla standarden var mätarsäkringar- huvudbrytare- elmätare.
Orsaken till förändringen är att kunden skall kunna bryta huvudströmbrytaren utan att nätbolaget tappar kontakten med sin elmätare.
Typfallet är en sommarstuga där kunden vill stänga av strömmen under längre perioder.
Du drar upp nya grejer. jaha inkommande muttrar drogs åt. Men det var inte där du hade glappkontakt. För då skulle de ledarna varit brända också. Du kommer troligtvis inte få Ellevio att ta på sej din glappkontakt i huvubrytaren. Det har gått lång tid. De har inte varit på din brytares anslutningar.
Och ja du har ansvaret för mätartavlan. Ink. plinten i ditt fall är gränssnittet. Du vet om bristerna. Det vet vi efter som du berättat om bristerna. Om du väljer att åtgärda bristerna är givetvis din ensak. Men det är iallafall din skylldighet att hålla anläggningen i bra elsäkert skick.
Och kan man inte kontrollera sin anläggning själv så får man givetvis ta hjälp. Men att tro att el-grejer som är över 40-år är i nyskick är inte förnuftigt.
Jämför med brandskyddskontrollen för eldstäder, där finns iof en tidsintervall fastställd. Med du får inte göra den själv.
En brandskyddskontroll är inte gratis den heller. Men den är man nästan påtvingad.
Lämpligt är faktiskt att kolla över en gammal anläggning. Även mätartavlan. Om sedan Ellevio tar betalt eller inte för att tex kolla inkommande plint och mätarens anslutningar eller plomberingen efter. Det är en annan sak. Hur ofta man låter kontrollera sin anläggning är var och ens ensak. Men gör man ingenting så då har man dålig koll på anläggningen så enkelt är det.
Att veta om brister och inte åtgärda dem är iallafall bara dumt. Eller att tro att en mätartavla håller i evigheter. Jag anar att kostnaden är okänd och kanske oroande.
Men det är inte några enormt stor kostnader att låta reparera eller byta mätartavlan.
Du verkar ha intresse av att få iordning på problemet men jag förstår inte vad du söker för svar. Du har fått svar. Det går att reparera eller byta ut din mätartavla.
Och ja du har ansvaret för mätartavlan. Ink. plinten i ditt fall är gränssnittet. Du vet om bristerna. Det vet vi efter som du berättat om bristerna. Om du väljer att åtgärda bristerna är givetvis din ensak. Men det är iallafall din skylldighet att hålla anläggningen i bra elsäkert skick.
Och kan man inte kontrollera sin anläggning själv så får man givetvis ta hjälp. Men att tro att el-grejer som är över 40-år är i nyskick är inte förnuftigt.
Jämför med brandskyddskontrollen för eldstäder, där finns iof en tidsintervall fastställd. Med du får inte göra den själv.
En brandskyddskontroll är inte gratis den heller. Men den är man nästan påtvingad.
Lämpligt är faktiskt att kolla över en gammal anläggning. Även mätartavlan. Om sedan Ellevio tar betalt eller inte för att tex kolla inkommande plint och mätarens anslutningar eller plomberingen efter. Det är en annan sak. Hur ofta man låter kontrollera sin anläggning är var och ens ensak. Men gör man ingenting så då har man dålig koll på anläggningen så enkelt är det.
Att veta om brister och inte åtgärda dem är iallafall bara dumt. Eller att tro att en mätartavla håller i evigheter. Jag anar att kostnaden är okänd och kanske oroande.
Men det är inte några enormt stor kostnader att låta reparera eller byta mätartavlan.
Du verkar ha intresse av att få iordning på problemet men jag förstår inte vad du söker för svar. Du har fått svar. Det går att reparera eller byta ut din mätartavla.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 808 inlägg
Jag var rätt säker på att jag hade en bild på hur det såg ut under vår tavla, men kan inte hitta den.
Jag skulle tro att den inte heller var dinskenemonterad eftersom centralen var från 50-talet.
Jag skulle tro att den inte heller var dinskenemonterad eftersom centralen var från 50-talet.
Hagers brytare brukar gå att få i gamla mätartavlor, man får dock fila hålet i locket så det blir fyrkantigt. Ja trångt är det i mätartavlan. Men har bytt någon brytare. Ska se om jag har någon bild i gamla telefonen. Viktigt är att kolla djupet mellan locket och botten. Samt max ström.
Tänkvärt är också tidsåtgången. Lägg inte ner för mycket tid på en gammal mätartavla. (Om du inte hittar någon som jobbar gratis.)
Tänkvärt är också tidsåtgången. Lägg inte ner för mycket tid på en gammal mätartavla. (Om du inte hittar någon som jobbar gratis.)
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Nä lugn nu, huvudbrytaren ligger givetvis först! Vad annars? Vad stänger den annars av?
Den som bytte elmätaren sist är oskyldig, han rör ej huvudbrytaren.
Som föregåenden säger, ta dit elfirma sommfixar om du löser detta själv.
Den som bytte elmätaren sist är oskyldig, han rör ej huvudbrytaren.
Som föregåenden säger, ta dit elfirma sommfixar om du löser detta själv.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja jäklar! Glöm allt, sorry me!
Här kommer en bild när jag lyckats få in en tre-moduls katko brytare i en 80-tals eldon mätartavla.
Det är smidigare med två-modulers brytare.
Det var trångt som f*n, samtigt kopplades mätartavlan om till "nya" systemet dvs. brytaren efter mätaren. Ägaren passade på att spraya mätartavlans kåpor vita när de var lösa. Plomberingsskruven syns ej i bild, den är nere i högra hörnet.
Det är smidigare med två-modulers brytare.
Det var trångt som f*n, samtigt kopplades mätartavlan om till "nya" systemet dvs. brytaren efter mätaren. Ägaren passade på att spraya mätartavlans kåpor vita när de var lösa. Plomberingsskruven syns ej i bild, den är nere i högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder