Kort historik på ett elmysterium och misstänkt slarv från en underleverantör.
Vi har en 3-fas mätartavla i vår villa med 3x 25A huvudsäkringar från c:a 1970 och diazed-säkringar i grupptavlan. Igår morse försvann fas-1, gjorde en felsökning och mätte på huvudsäkringens bottenplatta där det då var strömlöst, vilket gjorde att vi ringde till Ellevio och gjorde en felanmälan.
När sen en underleverantör kom ut c:a 2 tim senare, hittade han inget fel i elskåpet på gatan utan kom in till oss och började mäta på mätartavlan, sen slet han bort plomberingarna och öppnade luckan och fann då att fas-1 ledaren hade bränts av, huvudbrytarens skruv hade svetsats fast, och fas-2 ledaren intill hade smält ihop med fas-1 ledaren. Felorsaken var en dåligt dragen skruv som orsakade överhettning och brand. Reparatören sa att detta är ett mycket vanligt fel och det mest förekommande som dom åker på.
De enda som varit och rotat i detta plomberade utrymme tidigare var inhyrd extrapersonal som för c:a 6-7 år sedan bytte ut våra mekaniska analoga elmätare/tariffmätare, till en digital Landis o Gyr som ringer in mätarställningen via GSM.
Reparatören klippte av fas-1 ledaren och sa att han inte kunde göra något mer eftersom felet var utanför Ellevios ansvarsområde som enbart går fram till skruvplinten i mätartavlan. Sen drog han iväg och vi stod kvar med en avklippt fas-1 vilket både panna och kyl och frys låg kopplade i huset. Lyckades få tag i vår lokala elkille där det nu gjorts en provisorisk nödlösning för att få fas-1 i drift igen. Problemet nu är att mätartavlan är så gammal att vi inte lär kunna hitta en utbytesbrytare som passar in i mätartavlan.
Detta kunde ha slutat mycket värre med en rejäl brand om vi hade haft otur, och just nu har vi alltså en provisorisk lösning som måste fixas. Här söker jag nu info i följande:
1: Är det lönt eller vettigt att leta efter en utbytesbrytare efter denna typ av fel, jag funderar på om man istället ska investera i en helt ny mätartavla och få f-bolaget att ta kostnaden.
2: Slarvet med skruven är i princip klarlagt, men idag har de juridiska ansvarsområdena ändrats, vi lär även få betala att Ellevio åkte ut när skadan var utanför deras ansvarsområde, men samtidigt var det ju Forums inhyrda personal som var där och rotade runt, och dom hade ingen kunskap i hur tariffmätningen skulle tas bort tidigare.
3. Juridiken med el blir helsnurrig om jag nu vill byta ut mätartavlan.
Fortum som äger elmätaren anger i regelverk 2.1.3 att utbyte av mätartavlan anses väsenlig förändring = nyinstallation, med alla nya tekniska regler som tvingar på oss en helt annan modell av mätartavla.
Men Ellevio anger följande i sina regler " att t.ex. byta mätartavla på mätsystem är inte att anse som en väsentlig förändring och mätsystemet får då sitta kvar eller flyttas enligt pkt. 4.
Bild på branden:
Bild brända kabeln:
Bild på "ansvars-området":
Vi har en 3-fas mätartavla i vår villa med 3x 25A huvudsäkringar från c:a 1970 och diazed-säkringar i grupptavlan. Igår morse försvann fas-1, gjorde en felsökning och mätte på huvudsäkringens bottenplatta där det då var strömlöst, vilket gjorde att vi ringde till Ellevio och gjorde en felanmälan.
När sen en underleverantör kom ut c:a 2 tim senare, hittade han inget fel i elskåpet på gatan utan kom in till oss och började mäta på mätartavlan, sen slet han bort plomberingarna och öppnade luckan och fann då att fas-1 ledaren hade bränts av, huvudbrytarens skruv hade svetsats fast, och fas-2 ledaren intill hade smält ihop med fas-1 ledaren. Felorsaken var en dåligt dragen skruv som orsakade överhettning och brand. Reparatören sa att detta är ett mycket vanligt fel och det mest förekommande som dom åker på.
De enda som varit och rotat i detta plomberade utrymme tidigare var inhyrd extrapersonal som för c:a 6-7 år sedan bytte ut våra mekaniska analoga elmätare/tariffmätare, till en digital Landis o Gyr som ringer in mätarställningen via GSM.
Reparatören klippte av fas-1 ledaren och sa att han inte kunde göra något mer eftersom felet var utanför Ellevios ansvarsområde som enbart går fram till skruvplinten i mätartavlan. Sen drog han iväg och vi stod kvar med en avklippt fas-1 vilket både panna och kyl och frys låg kopplade i huset. Lyckades få tag i vår lokala elkille där det nu gjorts en provisorisk nödlösning för att få fas-1 i drift igen. Problemet nu är att mätartavlan är så gammal att vi inte lär kunna hitta en utbytesbrytare som passar in i mätartavlan.
Detta kunde ha slutat mycket värre med en rejäl brand om vi hade haft otur, och just nu har vi alltså en provisorisk lösning som måste fixas. Här söker jag nu info i följande:
1: Är det lönt eller vettigt att leta efter en utbytesbrytare efter denna typ av fel, jag funderar på om man istället ska investera i en helt ny mätartavla och få f-bolaget att ta kostnaden.
2: Slarvet med skruven är i princip klarlagt, men idag har de juridiska ansvarsområdena ändrats, vi lär även få betala att Ellevio åkte ut när skadan var utanför deras ansvarsområde, men samtidigt var det ju Forums inhyrda personal som var där och rotade runt, och dom hade ingen kunskap i hur tariffmätningen skulle tas bort tidigare.
3. Juridiken med el blir helsnurrig om jag nu vill byta ut mätartavlan.
Fortum som äger elmätaren anger i regelverk 2.1.3 att utbyte av mätartavlan anses väsenlig förändring = nyinstallation, med alla nya tekniska regler som tvingar på oss en helt annan modell av mätartavla.
Men Ellevio anger följande i sina regler " att t.ex. byta mätartavla på mätsystem är inte att anse som en väsentlig förändring och mätsystemet får då sitta kvar eller flyttas enligt pkt. 4.
Bild på branden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild brända kabeln:
Logga in
Skapa konto
Bild på "ansvars-området":
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ska inte vara något problem ,en ny huvudbrytare får väl anpassas (har gjort det många gånger )gäller bara att vara lite kreativ om ingen "standard" passar,ta dit en erfaren elmontör så är det snart åtgärdat.
Byt brytare, det är inget större projekt.
Se mina svar i grönt, rött & gult
art_deco skrev:Kort historik på ett elmysterium och misstänkt slarv från en underleverantör.
Vid mätarbyte öppnas inte mätartavlan, inga skruvar rörs förutom anslutningarna på själva mätaren
Helt klart värt att "bara" byta själva brytaren, finns nya brytare som passar med mindre modifikationer av själva mätartavlan
F-bolaget kommer att räkna av ett rejält åldersavdrag om tavlan är från 1970 så anses den vara "förbrukad" då den är 47år gammal, så att de tar på sej hela kostnaden är nog inget att hoppas på
Ja ni lär få betala Ellevio efter som det inte var deras ansvarsområde. Ansvaret för själva mätartavlan är fastighetsägarens
Att Fortum:s (fd Ellevio) underentreprenör bytt mätare för 6-7år, kommer förmodligen inte att hjälpa er i detta samanhang. då de aldrig kommer att ta på sej detta problem efter som de inte rör anslutningarna på huvudbrytaren vid mätarbyte
3: Juridiken med el blir helsnurrig om jag nu vill byta ut mätartavlan.
Inga problem att byta själva mätartavlan om så länge inte servicekabeln behöver skarvas enligt pkt. 4. Allt finns i [länk]
Bild på branden: [bild]
Bild brända kabeln:[bild]
Bild på "ansvars-området": [bild]
Om fas 1 och 2 svetsat ihop lär en stigarsäkring ha gått. Elkillen kanske inte räknade att byta en säkring som "fel i elskåpet på gatan".Tobbe_3 skrev:
HSP har rätt, när de byter mätare behöver de inte göra mer än att koppla ur den gamla och in den nya. De behöver alltså inte öppna några luckor i mätartavlan.
Jag var med när gubbarna byte ut elmätarna.Müssli skrev:
Vi hade tidigare 2st mekaniska i genomskinlig plexi då huset tidigare hade tariffmätning med 2 mätartavlor. När dom bytte ut dessa 2 slet dom alla plomberingar och drog om massa ledningar mellan övre och undre mätartavlan, fas 1 som ni ser på bilderna har fortfarande en bygling ner ned till undre mätartavlan där det inte finns något idag, det är den undre som matar upp 2 blåa ledare till dagens elmätare (vet ej om dessa är i drift).
Killarna som bytte ut elmätarna var inhyrda från ett bemanningsföretag då dom bytte ut för hela stadsdelen, dom hade gått en snabbkurs i elmätarbyte via arbetsförmedlingen, tror inte att dom ens hade elbehörighet som dagens elektriker har utan var bara extrapersonal som gick under ett företags elbehörighets-certifiering. Om jag minns rätt så bröt dom elen även i gatuskåpet iom att "skarvplattan" var för nära huvudbrytaren, och de flyttade runt matarkablarna.Jag vet inte hur det var kopplat för tariffmäning men hel klart var att killarna var mycket osäkra på hur dom skulle koppla då vi var de enda i område som hade dubbla elmätare (tariff-mätningen), dom ringde många samtal på sina mobiler.
Intressant och se att ingen här har reagerat på att jag fortfarande sitter med provisoriskt tejpade matarkablar som hade smält ned helt, ett varv tesatejp runt fas-2 just nu, fas-1 är en ny kabelbit. Sen är ju inte mätartavlan avpassad för dagens juridiska gränsdragningar, varför skulle jag tillåta Ellevio att plombera luckan på nytt igen över huvudbrytaren, när den nu är mitt ansvar, då får dom ju bara plombera den skarvpanel som finns bakom luckan och själva elmätaren. Vi lär ju få ringa ut Ellevio igen när huvudbrytaren ska bytas ut, elkillen har ingen lust att arbeta så nära spänningsförande grejor.
Sen har vi faktum att fas-1 och 2 svetsades ihop, frågan är vad mer som kan ha tagit stryk i huset förutom grillade matarledningar på 6mm2, golvvärmen har lagt av och en luftvärmepump krånglar.
Det är få elektriker som har egen abl behörighet idag. Dom flesta är s.k. yrkesmän som jobbar på någon annans behörighet ( ofta någon chef).
När det gäller mätarbytet skilde man ofta på enkla byten och mer komplicerade byten. Dom snabbutbildade bytte bara mätare på befintliga tavla ( 1 till 1) . Sedan hade man "riktiga" yrkesmän till dom mer komplicerade jobbeń i mätartavlor. Det kunde gälla byte av mätartavla, större omkopplingar m.m.
Det betydde att 90 procent av jobben var enkla och 10 procent var mer komplicerade.
När det gäller mätarbytet skilde man ofta på enkla byten och mer komplicerade byten. Dom snabbutbildade bytte bara mätare på befintliga tavla ( 1 till 1) . Sedan hade man "riktiga" yrkesmän till dom mer komplicerade jobbeń i mätartavlor. Det kunde gälla byte av mätartavla, större omkopplingar m.m.
Det betydde att 90 procent av jobben var enkla och 10 procent var mer komplicerade.
Bra idé !useless skrev:
Frågan blir bara vad Ellevi anser om detta för då faller ju hela plomberingsbiten, eftersom jag kan komma åt matarledningen före elmätaren (?). Då skulle man kanske sätta en huvudbrytare i låda intill och samtidigt låta installera en jordfelsbrytare i samma låda, idag har bara badrummet jordfelsbrytare i en mindre plastcentral som kom till vid renovering av badrum och ligger kopplad mot gamla grupptavlan.
Mätarbytet gjordes 2008, men just denna vinter har vi kört hårt på elpatron då pannan haft problem.
Tog c:a 1 1/2 tim på telefon i att bara reda ut vem som gör vad på Ellevio och Fortum, som numera är skilda bolag. Jag förstår nu varför elkillen är så irriterad på Ellevio, deras kundtjänst platsar hos Monthy-Python.
Redigerat:
De får plombera din lucka fast det finns grejer där som du har ansvar för. Detta för att det finns omätt ström där. Att du sedan har din brytare där spelar ingen roll eftersom du inte får byta den själv. En behörig installatör får bryta plomberingen vid akuta jobb. De meddelar sedan nätägare att ny plombering behövs.
De har inte kopplat om vid brytaren vid ombyggnaden i samband med borttagning av tariffstyrningen.
Och ja man bryter spänningen i gatskåpet vid arbete i mätartavlan.
Jag tycker du ska öppna plånboken och få mätartavlan reparerad eller bytt. Du vet uppenbarligen om bristerna och har ansvaret för elanläggningen.
Så mitt råd är ta dit en elektriker som rensar bort det som inte behövs, ( tex gamla tariffmätartavlan) reparerar eller byter ut kvarvarande mätartavla. Elektrikern sköter då kontakten med Ellevio.
Inga konstigheter och det är inte något stort jobb.
De har inte kopplat om vid brytaren vid ombyggnaden i samband med borttagning av tariffstyrningen.
Och ja man bryter spänningen i gatskåpet vid arbete i mätartavlan.
Jag tycker du ska öppna plånboken och få mätartavlan reparerad eller bytt. Du vet uppenbarligen om bristerna och har ansvaret för elanläggningen.
Så mitt råd är ta dit en elektriker som rensar bort det som inte behövs, ( tex gamla tariffmätartavlan) reparerar eller byter ut kvarvarande mätartavla. Elektrikern sköter då kontakten med Ellevio.
Inga konstigheter och det är inte något stort jobb.
Behövs det verkligen en brytare mellan huvudsäkringarna och mätaren? Räcker det inte att sätta brytaren i/vid elcentralen efter mätaren?art_deco skrev:
Du får inte montera en jorfelsbrytare som bryter spänningen till mätsystemet. Det normala är att installera den vid gruppcentralen. Att du ska ha huvubrytaren utanför mätartavlan vad är det bra för? Eller tänker du byta den ofta? Du ansvarar också för mätarsäkringarna ska du flytta ut de också?