Måste huvudbrytaren sitta i mätartavlan ELLER får den sitta i en separat normkapsling ?

Den hantarar idag mätt ström så att någon plombering borde inte behövas.

sitter den efter mätaren så kan den sitta vart som helst. Lämpligtvis i anslutning till elcentralen?

useless skrev:
Det blir ju samma problem där som i TS fall, dvs kunden måste bryta plomberingen för att byta sin brytare.
Det är inget problem , elektrikern som byter brytaren rapporterar till nätägaren att plomberingen brutits och anger orsak. Nätägaren sköter sedan plomberingen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Måste huvudbrytaren sitta i mätartavlan ELLER får den sitta i en separat normkapsling ?

Den hantarar idag mätt ström så att någon plombering borde inte behövas.
Om det är en gammal anläggning som är omkopplad så brytaren är efter mätaren. Då behöver inte brytaren sitta i själva mätartavlan, separat kapsling bredvid mätartavlan bör vara ok.

Notera dock att det finns en standard för mätarplatser. Och nätägaren kan ha synpunkter om man frångår standarden.

Har sett många olika lösningar på äldre mätarplatser. Så avvikelser finns det.

Men där det går bör man sträva efter att hålla standarden.

Som HSP skriver så är det inga problem att en låda/lock är plomberad, det är bara att bryta plomberingen och göra bytet för att sedan meddela nätägaren, som då gratis kommer och sätter en ny plomb. Dvs om den som anmäler att man brutit plomberingen är behörig installatör.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
elmont skrev:
Dvs om den som anmäler att man brutit plomberingen är behörig installatör.
Och vad händer typiskt annars? Bara som intresse? Vet någon?

(Det kan ju finnas andra skäl till att plomberingen är bruten, allt från att barn har pillat på den, till att man missat och skrapat av den när man bär förbi något.)

Redigerat:
Jag skulle gissa att de kan få för sig att debitera för att komma ut och återplombera, om det inte är en elektriker som anmäler. Men troligen bryr de sig inte.

Misstänker dom olaglig "avledning" blir det väl en polisanmälan, i dag har dom ju rätt bra koll på den förbrukning man normalt har haft och ser det ut att stämma händer väl knappast nått annat än att dom plomberar.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Flera verkar inte ha kollat bilderna.
Matare in L1-L2-L3-nolla går till skarvplatta.
Från skarvplatta går L1-L2-L3 till huvudsäkring.
Från huvudsäkring går L1-L2-L3 till huvudbrytarens nedre del.
Från huvudbrytarens övre del går sen ledningarna till elmätaren.
Detta är den sedvanlig standard som det var tidigare enligt min elektriker.

Överslag skedde i ledning mellan huvudbrytarens nedre skruvanslutning i riktning mot huvudsäkring, ledningen smälte ned och brände även av isoleringen på L2 som låg intill.

Gällande själva elcentralen så byttes många av ledningarna ut vid millenieskiftet pga förekomst av en del gamla gummiledningar. Elcentralen är också balanserad så att lasterna mellan L1-L2-L3 blir lika under max belastning, då vi vid ombyggnad av badrum adderade värmegolv och adderade jordfelsbrytare som förlades i nytt plastskåp brevid den gamla grupptavlan. Anläggningen är alltså väl underhållen och kollad-förutom bakom den plomberade delen av mätartavlan, men här försöker HSP påskina att så inte skulle vara fallet med elanläggningen.

Gällande "elansvar" så är detta en delikat fråga, genom plombering av vitala detaljer och sen genom juridiskt elavtal är jag alltså förhindrad att kunna kolla mitt "ansvarsområde" genom plomberingen och samma gäller elkillen som bara får bryta plomberingen när så krävs för ev ombyggnad/reparation. Det finns inget som anger att en elkille får klippa plomberingarna vid en ev översyn av systemet. Men att dra till med liknelser typ rökgångar i fråga saknar allt samband med plomberingar som är en juridisk/fysisk åtgärd för att säkra omätt ström.

När Fortum skickade ut brev om mätarbyte, är det Fortum som har fullt ansvar för den personal som dom skickar ut och jag ska inte behöva kolla upp om de som ringer på dörren har elbehörighet, jag ska bara kolla att dom har leg och kommer från Fortum eller dess godkända underleverantör.

Elcentral med märkta ledningar L1, L2, L3, nolla, och vägar till elmätaren, säkring, och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lars_stefan_axelsson skrev:
Och vad händer typiskt annars? Bara som intresse? Vet någon?

(Det kan ju finnas andra skäl till att plomberingen är bruten, allt från att barn har pillat på den, till att man missat och skrapat av den när man bär förbi något.)
Händer knappast något mer än som elmont skrev att de plomberar, några försök till sanktioner mot den föredömliga kunden som självmant tar upp och meddelar avvikelser är svårt att tänka sig. På sin höjd kanske någon skrämd handläggare hänvisar till formalia i metodbok 1A och kräver anmälan via behörig eller delegerad så långt kanske det kan gå i extremfallet.

Bättre att förekomma än -kommas och invänta någon kontroll eller byte inom 5-10 års sikt det är ju kanske lättare att bli misstänkt då för oegentligheter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
art_deco skrev:
Flera verkar inte ha kollat bilderna.
Matare in L1-L2-L3-nolla går till skarvplatta.
Från skarvplatta går L1-L2-L3 till huvudsäkring.
Från huvudsäkring går L1-L2-L3 till huvudbrytarens nedre del.
Från huvudbrytarens övre del går sen ledningarna till elmätaren.
Detta är den sedvanlig standard som det var tidigare enligt min elektriker.

Överslag skedde i ledning mellan huvudbrytarens nedre skruvanslutning i riktning mot huvudsäkring, ledningen smälte ned och brände även av isoleringen på L2 som låg intill.

Gällande själva elcentralen så byttes många av ledningarna ut vid millenieskiftet pga förekomst av en del gamla gummiledningar. Elcentralen är också balanserad så att lasterna mellan L1-L2-L3 blir lika under max belastning, då vi vid ombyggnad av badrum adderade värmegolv och adderade jordfelsbrytare som förlades i nytt plastskåp brevid den gamla grupptavlan. Anläggningen är alltså väl underhållen och kollad-förutom bakom den plomberade delen av mätartavlan, men här försöker HSP påskina att så inte skulle vara fallet med elanläggningen.

Gällande "elansvar" så är detta en delikat fråga, genom plombering av vitala detaljer och sen genom juridiskt elavtal är jag alltså förhindrad att kunna kolla mitt "ansvarsområde" genom plomberingen och samma gäller elkillen som bara får bryta plomberingen när så krävs för ev ombyggnad/reparation. Det finns inget som anger att en elkille får klippa plomberingarna vid en ev översyn av systemet. Men att dra till med liknelser typ rökgångar i fråga saknar allt samband med plomberingar som är en juridisk/fysisk åtgärd för att säkra omätt ström.

När Fortum skickade ut brev om mätarbyte, är det Fortum som har fullt ansvar för den personal som dom skickar ut och jag ska inte behöva kolla upp om de som ringer på dörren har elbehörighet, jag ska bara kolla att dom har leg och kommer från Fortum eller dess godkända underleverantör.

[bild]
Först får du förstå som nämnts flera gånger i tråden att leverantörens avlämningspunkt är plinten på bilden där slutar deras ansvar i och med kabelns anslutning på den, skulle det ske glapp etc som orsakar skada där kan du rikta krav och ansvar åt det hållet. All annan materiel förutom själva mätaren är ditt och som du ansvarar drift/underhållsmässigt för. Plombering har inget med det att göra den bryts som sagt utan problem om du behöver göra åtgärder och har du inte möjlighet/rättighet själv får du leja bort jobbet precis som övriga regelrätt hanterade elarbeten förutom de fåtal som är "fria"

Resonemang kring brytarens placering är ju också utredda relativt detaljerat dvs du kan ersätta den du har på lämpligt sätt där den sitter (lämpligtvis då en med rund front vilket finns flertal av) eller i extern kapsling vid centralen eller i centralen om det är lämpligt.

Sen till din senaste bild, du nämner varmgång vid brytarens inkommande L1 som huvudproblem vad hade L2 med det att göra förutom smält isolering fick du överledning där eller inte? Och vad hände med extra mätarplatsen där tariffutrustningen satt? Ser som sagt ut att vara kopplat L1 och N från inkommande plint dit men tillbaks verkar komma två blå (nollor) som går till vad? Som jag ser det borde de som var där och ändå gjorde jobb direkt tagit bort dessa ledare till delen som ej används särskilt som det verkar gett huvudbry.

Så till något som ser taffligt ut på bilden och som ofta kan vara mer allvarligt sett som möjlig felkälla. På PEN-plinten sitter en gulaktig ledare som verkar dåligt ansluten är den utgående mot centralen är det lätt att få sk nollfel där. Nu sitter även en grå ledare där så vi kan hoppas att den är PEN mot centralen. Oavsett är det dåligt med anslutningen från PEN ner i den förmodat oanvända delen och samtidigt dålig anslutning av de som behöver sitta där även de två blå nerifrån är överflödiga om det nu är nollor mot tex mätaren.

Som sagt be en elektriker du ser som tillförlitlig gå genom och sanera delar här samtidigt som brytar och plomberingsfrågan blir löst det är ett litet jobb som inte tar lång tid eller kostar mycket i material. Din leverantör kan du lämna utanför de har inte mycket eller kanske rättare inget med detta att göra.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
.....
Sen till din senaste bild, du nämner varmgång vid brytarens inkommande L1 som huvudproblem vad hade L2 med det att göra förutom smält isolering fick du överledning där eller inte? .
Vi vet faktiskt inte om det blev överledning. L1 saknade isolering medan L2:s sida var nedsmält, men kopparn var blottad och emot L1 som var "naken", då både L1-L2 låg mot varandra då dom böjer 180* mellan huvudbrytare och fas-3 huvudsäkring. Har inte hunnit kolla upp vad som hände med golvvärmen och värmepumpen än, mer än att vi får felindikationer på båda. Fas-2:s ledare tillfälligt skyddad med eltejp (!!)

GK100 skrev:
Och vad hände med extra mätarplatsen där tariffutrustningen satt? Ser som sagt ut att vara kopplat L1 och N från inkommande plint dit men tillbaks verkar komma två blå (nollor) som går till vad? Som jag ser det borde de som var där och ändå gjorde jobb direkt tagit bort dessa ledare till delen som ej används särskilt som det verkar gett huvudbry..
Mättavla 2 :s bottenplatta sitter kvar utan själva elmätaren. Båda blåa går till en strömbrytare på mätartavla 2, dessa går från strömbrytaren upp och försvinner upp bakom nuvarande elmätare, de går ej vidare någonstans.

GK100 skrev:
Så till något som ser taffligt ut på bilden och som ofta kan vara mer allvarligt sett som möjlig felkälla. På PEN-plinten sitter en gulaktig ledare som verkar dåligt ansluten är den utgående mot centralen är det lätt att få sk nollfel där. Nu sitter även en grå ledare där så vi kan hoppas att den är PEN mot centralen. Oavsett är det dåligt med anslutningen från PEN ner i den förmodat oanvända delen och samtidigt dålig anslutning av de som behöver sitta där även de två blå nerifrån är överflödiga om det nu är nollor mot tex mätaren.
Gul går till elmätare, grå verkar gå direkt mot grupptavla via skarvskruv ovanför elmätaren, båda är 0:a

Sen något otrevligt.
Fas-1 som är grenad går ned och ligger aktiv direkt från gata och går in i en skarvskruv som helt saknar beröringsskydd i den undre "döda" mätartavlan som inte heller har några plomberingar. Så den som öppnar upp och tar i grejorna åker på en rejäl smäll eftersom det inte finns någon säkring på denna kabel som kommer in "live" från gatan.
Den gula och gråa var också lösa vilket Elleviokillen fick dra åt, men han gjorde inget åt dem annars.

Här en bild direkt efter branden för utvärdering, notera att om ni klickar på bilder så får ni den uppförstorad.

Elektriska ledningar och komponenter med tecken på brand- och smältskador, samt exponerad koppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är säkrad i skåpet på gatan, den som är bakom denna skall veta vad man gör, eller bryta.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Och den som skulle ha "kopplat om" i den "bortplockade" mätartavlan är "din" elektriker. Det som nätägaren ska göra är
1 Ansluta inkommande på plinten, 2 montera mätaren(na), all tråddragning mellan mätartavlorna är fastighetsägarens "problem". Var mätarbytarna och "rotade" med trådarna ville dom säkert bara vara hjälpsamma och gjorde ett ingrepp som dom normalt inte skulle befattat sig med.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
elmont skrev:
Misstänker dom olaglig "avledning" blir det väl en polisanmälan, i dag har dom ju rätt bra koll på den förbrukning man normalt har haft och ser det ut att stämma händer väl knappast nått annat än att dom plomberar.
Ja, alltså i mitt fall så har jag ju servicesäkringar precis där ledningen kommer in i huset, helt utan plombering, så jag skulle ju inte avleda någon ström genom att pilla med mätartavlan eller mätarsäkringar (först 10 meter senare i kedjan).

Det var mest formalian eftersom jag i teorin skulle kunna arbeta/kontrollera status även i plomberat utrymme eftersom jag (ju) kan göra även det spänningslöst. Nu när jag inga planer på det, men bilderna på uppbrunna huvudbrytare här manar ju till eftertanke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.