Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är egentligen problemet med farthindren?

De var ju knappast gratis och något man gör en söndagseftermiddag för att man inte har något annat för sig. Det är ju med största sannolikhet minst en av grannarna som kör som en rövhatt.

(Och med referens till motorcykeln så gör min bil 60 på ettan och knappt 100 på tvåan)
Det går knappt att köra 20 över kullen, så särskilt fort går det ju inte ens i vanliga fall. Det är dessutom hemsnickrat av reglar och det är en väldigt skarp kant så man måste typ bara rulla över. Dessutom har han planer på att göra två till.
 
P
Om man skall försöka ge något råd till TS så måste det trots allt vara att få till en dialog. Kanske borde TS inte själv föra den dialogen utan samla alla sakägare. Kanske finns det någon som anses mer "neutral" som kan ta initiativet. Att ta fram anläggningsbeslutet och diskutera utifrån vad som står där kan vara en bra start.

Att inleda en omförrätning när sakägarna inte ens kan tala med varandra är sällan framgångsrikt. Mha. LM kan man säkert tvinga fram en lösning men det kostar pengar för alla sakägare och livet med den "onde grannen" riskerar att bli än mer besvärligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Det går knappt att köra 20 över kullen, så särskilt fort går det ju inte ens i vanliga fall. Det är dessutom hemsnickrat av reglar och det är en väldigt skarp kant så man måste typ bara rulla över. Dessutom har han planer på att göra två till.
Klart att han gör, de funkar ju uppenbarligen....
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Det går knappt att köra 20 över kullen
Det är ju 5 meter från husknuten och en sträcka om 40-50 meter vad det ser ut som?

Är det för att de där 9 sekunderna det tar att köra sträckan ska bli 7 som du vill köra fortare? Ja, det är klart, ibland är man bra kissnödig. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte tomtmark
Är det inte?
 
Fairlane
J Jörgen Alw skrev:
Det går knappt att köra 20 över kullen, så särskilt fort går det ju inte ens i vanliga fall. Det är dessutom hemsnickrat av reglar och det är en väldigt skarp kant så man måste typ bara rulla över. Dessutom har han planer på att göra två till.
Visst kan olika bilar variera, men på min bil kör jag inte på ettan i 20 km/h. Det går, men då ligger varvtalet runt 2500 vilket inte många ligger och kör på ettan. Går det fortare än 10 km/h så ligger tvåan eller högre växel i. Troligen går det fortare än du tror där. Kanske kör du lugnt, men någon/några gör det inte. Hade alla legat i 10 km/h (ettans växel) så skulle det nog inte kommit upp några farthinder. I den hastigheten bör det inte heller vara något problem att passera ett hinder.

Därmed inte sagt att jag gillar farthinder, tvärtom, men jag vet att folk (inklusive jag själv) kör fortare än nödvändigt vid andra bostäder om man inte tänker sig för. Olika farthinder kan passeras i olika fart men 10 km/h går nog alltid. Värre med Huddinge kommun som skyltar vägarna med 60 och sen slänger ut farthinder...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det inte?
Nej. Se inlägg 79.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Kolla om Räddningstjänsten är ok med dessa farthinder. I vårt område blev det nej till farthinder pga Räddningstjänsten inte godkände det, de är inte förtjusta i farthinder i eller strax innan en uppförsbacke. Farthinder innan backen kan göra det svårt för dom att ta sig fram tex vid halka.
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det en helt orimlig tanke att en samling fastigheter behöver en väg för tyngre fordon som slamsugningsbil och sopbil? Och för att lösa detta har man en GA som går tvärs över tomten på en av fastigheterna.
Ja, jag tycker det är en helt orimlig tanke, och inget som jag har hört talas om. Varför ha fler meter väg än vad som är nödvändigt?

I det här specifika fallet, så ställer jag mig tveksam till om TS har rätt att köra den gamla landsvägen in, och undrar om detta kanske är den enda "lagliga" infarten. Vad står det i TS register, har han servitut på den stora grannfastigheten i söder?
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Nej. Se inlägg 79.
Jag är inte övertygad. Har du tittat på satellitfotot?
 
N
J Jörgen Alw skrev:
Du har så rätt Daniel Den är inte temporär längre utan en permanent enskild väg
Ka du kan vara helt lugn, ingår vägen i gemensamhetsanläggningen så får alla delägarna nyttja den ovavsett om det finns någon annan bättre väg någon annanstans.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
N
J Jörgen Alw skrev:
Ja vi måste nog bilda förening ändå känner jag.
Kan tillägga att det inte är en Förrättning och omprövning av gemensamhetsanläggningen det handlar om så utan ett uppdrag endast LM kan göra. Andra regler än förrättning och annan (billigare) taxa.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag är inte övertygad. Har du tittat på satellitfotot?
Det intressanta är hur lantmäteriet definierat den, inte hur det ser ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Det intressanta är hur lantmäteriet definierat den, inte hur det ser ut.
Jo, men saker och ting kan förändras. Hus byggs.
 
Då blir stora delar av fastigheten tomt, men inte den delen som är väg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.