Det går knappt att köra 20 över kullen, så särskilt fort går det ju inte ens i vanliga fall. Det är dessutom hemsnickrat av reglar och det är en väldigt skarp kant så man måste typ bara rulla över. Dessutom har han planer på att göra två till.Nyfniken skrev:
Vad är egentligen problemet med farthindren?
De var ju knappast gratis och något man gör en söndagseftermiddag för att man inte har något annat för sig. Det är ju med största sannolikhet minst en av grannarna som kör som en rövhatt.
(Och med referens till motorcykeln så gör min bil 60 på ettan och knappt 100 på tvåan)
Om man skall försöka ge något råd till TS så måste det trots allt vara att få till en dialog. Kanske borde TS inte själv föra den dialogen utan samla alla sakägare. Kanske finns det någon som anses mer "neutral" som kan ta initiativet. Att ta fram anläggningsbeslutet och diskutera utifrån vad som står där kan vara en bra start.
Att inleda en omförrätning när sakägarna inte ens kan tala med varandra är sällan framgångsrikt. Mha. LM kan man säkert tvinga fram en lösning men det kostar pengar för alla sakägare och livet med den "onde grannen" riskerar att bli än mer besvärligt.
Att inleda en omförrätning när sakägarna inte ens kan tala med varandra är sällan framgångsrikt. Mha. LM kan man säkert tvinga fram en lösning men det kostar pengar för alla sakägare och livet med den "onde grannen" riskerar att bli än mer besvärligt.
Klart att han gör, de funkar ju uppenbarligen....J Jörgen Alw skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Visst kan olika bilar variera, men på min bil kör jag inte på ettan i 20 km/h. Det går, men då ligger varvtalet runt 2500 vilket inte många ligger och kör på ettan. Går det fortare än 10 km/h så ligger tvåan eller högre växel i. Troligen går det fortare än du tror där. Kanske kör du lugnt, men någon/några gör det inte. Hade alla legat i 10 km/h (ettans växel) så skulle det nog inte kommit upp några farthinder. I den hastigheten bör det inte heller vara något problem att passera ett hinder.J Jörgen Alw skrev:
Därmed inte sagt att jag gillar farthinder, tvärtom, men jag vet att folk (inklusive jag själv) kör fortare än nödvändigt vid andra bostäder om man inte tänker sig för. Olika farthinder kan passeras i olika fart men 10 km/h går nog alltid. Värre med Huddinge kommun som skyltar vägarna med 60 och sen slänger ut farthinder...
Kolla om Räddningstjänsten är ok med dessa farthinder. I vårt område blev det nej till farthinder pga Räddningstjänsten inte godkände det, de är inte förtjusta i farthinder i eller strax innan en uppförsbacke. Farthinder innan backen kan göra det svårt för dom att ta sig fram tex vid halka.
Ja, jag tycker det är en helt orimlig tanke, och inget som jag har hört talas om. Varför ha fler meter väg än vad som är nödvändigt?Nyfniken skrev:
I det här specifika fallet, så ställer jag mig tveksam till om TS har rätt att köra den gamla landsvägen in, och undrar om detta kanske är den enda "lagliga" infarten. Vad står det i TS register, har han servitut på den stora grannfastigheten i söder?
Redigerat:
Då blir stora delar av fastigheten tomt, men inte den delen som är väg.